Dansk dynamit?
Troels på minbaad.dk tyckte för ett tag sedan att han hade lite lite kommentarer. Men nu verkar han ha hittat ett ämne som engagerar danska seglare: vilken kölbåt skall man rekommendera efter jolle? CB66 kom så klart upp, och som vanligt hettar det till lite extra då…
På BådMagasinet är det också högt i tak när man undrar varför många slutar att kappsegla och menar att det behövs storstädning bland båttyper och segelklubbar. Och att Dansk Seilunion behöver ta tag i saken.
Dansk sejlsport – en sand pærevælling
At der er behov for nytænkning i dansk sejlsport, det viser den heftige debat, oven på sidste uges bagside. Debatten viser med al tydelighed den manglende sammenhængskraft i sejlsportens verden.
Skal vi rejse kapsejlads-deltagelsen i Danmark, så ligger der en saneringsopgave foran os, skriver Nicolai Lassen – både hvad angår antal bådtyper og antal sejlklubber.
Även i Norge diskuteras seglingens framtid, men där är det Norges Seilforbund som initierat diskussionen kring hur man skall kunna jobba för alla seglare.
– Vi har villet se på Norges Seilforbund i et videre perspektiv og hvordan vi kan være der for hele seilsporten, sier Peter L. Larsen til SEILmagasinet. – Dette, sier Hans Egil Eriksen, – har gjort at vi har begynt å se på hele verdikjeden og spørre oss selv: Hvem er egentlig kunden vår? Hvem er det Norges Seilforbund skal betjene?
I Sverige har SSF ett varumärkesprojekt, som man har kunnat läsa om i Segling (men inte på deras web). Men det verkar vare sig engagera eller skapa debatt? Ja förutom på Juniorsegling så klart… Vi får säkert anledning att återkomma i frågan.
Sep 10, 2010 @ 09:38
Nu finns SSF:s varumärkesprojekt uppe på webben; http://www.svensksegling.se/Forbundet/Nyheter/2010/3ekvartal/Segelsportensutmaningar/
Här finns dessutom en enkät där alla kan gå in och svara på frågor. Bra initativ av SSF som verkar tagit åt sig av kritiken, dock har man inte presenterat sitt materiel offentligt i detalj, utan man har själva dragit sina slutsatser och formulerat dem i tre delområden, dessutom kryddat med värdeord (lika modernt som guds tio budord), ganska typiskt när man beställer en utredning av något managementbolag – ännu mer CB (corporate bullshit!) Enkäten blir dessvärre aningen styrd av de slutsatser man själva dragit, men ändå ett steg i rätt riktning.
Man kan tycka att det är bra att något sker, och jag är den första att gratulera om detta leder till att vi får fler seglare, media och publik. Dessvärre tror jag inte att denna satsning ger något mer än snygga formuleringar. All vår verksamhet är beroende på eldsjälar som tar ett kollektivt eller eget initativ, se bara på denna blogg, det är knappast något managementbolag som gjort den så populär!
Sep 10, 2010 @ 10:44
Jag skall läsa igenom det under helgen och svara. Sedan får vi se om det blir någon debatt vid sidan om. Reagerade på ett uttryck på hemsidan kundanpassad segling. Utan att ha läst hela skrivelsen kan man undra vilka kunder som avses. Är det de aktiva seglarna som är kunderna, är det medlemmarna i segelklubbarna som är kunderna eller är det några andra som avses. Det är nog viktigt att SSF bestämmer sig för vem de är till för då kan utvecklingen kanske ta fart.
Sep 10, 2010 @ 16:43
Bra idé. Läs i helgen, så kör vi en egen tråd på varumärkesprojektet på måndag.