Skip to content

29 Comments

  1. Patrik Svensson
    Sep 12, 2010 @ 21:51

    Det pågår just nu en diskussion på byxelkroken.nu om huruvida man startar de
    största båtarna först a’la tjörn runt.
    Jag tycker nog att en del med tjusningen med byxelkroken är nog alla båtarna
    som ansamlas i skärgården, det är en häftig syn.
    Så behåll startordningen som den är.

    Patrik

    Reply

  2. Förstäven
    Sep 13, 2010 @ 00:41

    FF42 har ju typ “identiska” mått å storlekar som en X-41 OD fast är något längre, så jag skulle tippa på 1,45l

    Reply

  3. Classe
    Sep 13, 2010 @ 09:30

    Jag satsar nog ett guld tia på EllVann Pronavia 38:an med Lars Billström & co

    Reply

  4. Fredrik
    Sep 13, 2010 @ 09:58

    Håkan Karlsson, Aspect 40 med SRS 1.04 måste bli svår att tas med… ;)

    Reply

  5. Stefan P
    Sep 13, 2010 @ 12:09

    I Byxelkrok sker eventuella efterfester i båtarna då de flesta bor i sina älskningar. Jag tackar för att vara omnämnd i förhandssnack men jag tror att Rickard i sin IMX 40 kan bli minst lika farlig som Hans. Givetvis är båda bröderna Källmark alltid giftiga på hemmaplan och varför inte en riktig låg SRS:are det har hänt förr i omstarternas Byxelkrok. Kul skall det bli och segla och jag hoppas att de inte vänder på startlistan men det får man hoppa in på byxelkroken.nu och försöka påverka. Kollade lite väder och vi får hoppas att kulingen drar förbi innan. Det blir lite guppigt ner på fredag men vi håller oss inomskärs.

    Reply

  6. Pelle P
    Sep 13, 2010 @ 12:46

    Rumsnummer, vet inte vad du pratar om, skipper??…

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Sep 15, 2010 @ 00:19

    115 båtar på listan.

    Kom just från en provsegling med Finn Flyer 42 Avantime. Sweet båt, även om de behöver tid för att kräma ut 100%. Kan säkert skrälla under rätt förhållanden.

    Reply

    • Stefan P
      Sep 15, 2010 @ 08:02

      Skall du vara med på Byxan på Avantime?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 15, 2010 @ 08:03

      Nix. Vi skall segla Höstknalten i Långedrag.

      Reply

    • Large
      Sep 15, 2010 @ 10:29

      Tapeten gör susen, skräller på aftersailen………….

      Reply

  8. Patrik Svensson
    Sep 15, 2010 @ 10:15

    Verkar bli intressant med 12m/s väst på lördag, helt idealiskt att prova en ny spinnaker i…

    Reply

  9. Pelle P
    Sep 15, 2010 @ 11:48

    Med mycket sträckebogar så kanske man ska tippa långsmalt!!
    Stefan Jonsson i Rival 22 får min guldtia!!

    Reply

  10. Gert F
    Sep 15, 2010 @ 21:29

    Med tillräcklig frisk slör över sundet så kanske en “fetröv” kan plana hem lördagens race.
    Men vi ska ju hem också!
    Mjaa,en Rival seglar nog upp till sitt mätetal med råge.
    Jag bettar också en “anorektiger” till totalen.
    Seglar själv S30 så jag hoppas på mycke blåsa:)

    Reply

  11. Thomas R
    Sep 16, 2010 @ 13:56

    Byxel har alltid samlat minst 10 heta Expressseglare. Dom bästa åren var vi nästan 15 st . Vart har ni tagit vägen?? seglar ni störrebåtar.

    Reply

  12. Pelle P
    Sep 17, 2010 @ 22:38

    Tapeten är ännu inte på plats.. ramlade den av på vägen ner??
    Men Micke O såg taggad ut!
    Först i mål i Byxel?? Inte blir det vi (Expr)!! Swede 55 (förtäckt Tjörn R ess) ligger nog bra till, kom ihåg SRS 1.28…!

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Sep 18, 2010 @ 16:54

    Resultat på ditvägen:
    http://byxelkroken.nu/resultatfiler/indx.htm

    1 Ole Benckert Corsair 28R 1,53 KSSS 03:14:00 04:56:49
    2 Lars Nordén Hallberg Rassy 35 OneOff 1,17 FSS 04:23:10 05:07:54
    3 Magnus Gustafsson SK 40 1,19 NYSS 04:20:17 05:09:44
    4 Stefan Jonsson Rival 22 1,12 WSSW 04:40:10 05:13:47
    5 Christer Ahlbäck FinnFlyer 42 Club 1,43 ÖSSS 6 03:39:38 05:14:05

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Sep 19, 2010 @ 18:00

    Resultaten uppe på http://www.byxelkroken.nu/resultatfiler/indx.htm

    Inte helt oväntat vann en Rival 22 totalt.

    Reply

  15. Mats Persson
    Sep 19, 2010 @ 23:55

    Vilken sjukt härlig segling det var på lördagen. Det var helt jävla underbart att sitta längst ut på lovartsskrovet och styra Benckerts Corsair 28 över sundet. Vinden, vågorna och farten bara ökade och ökade och ökade och ökade. Toppfart på över 20 knop!! Snacka om att man fick träningsvärk!
    …………….i mungiporna alltså : )
    /Mats

    Reply

  16. Patrik Svensson
    Sep 20, 2010 @ 10:17

    Minnesvärd Byxelkrok, finns nog lite jobb för segelmakarna i vinter.
    Tack alla medtävlare för att det inte blev jobbigare i hamnen, SV i kulingstyrka är inte optimalt för Byxelkrok.
    På återseende nästa år, då jävlar : )

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Sep 21, 2010 @ 12:14

    http://avantimesailing.blogspot.com/2010/09/byxelkroken.html

    Det som hände i 2:a seglingen var att vi missat helt och hållet att läsa genom seglingsinstruktionerna och gick 5 meter på fel sida om en grön prick som tydligen var ett rundningsmärke i banan. När vi låg i hamnen kom domaren förbi och undra om det stämde då han hört från någon båt att detta var fallet. Självklart kollade vi direkt och vi hade slarvat så utgick omedelbart från seglingen.

    Snyggt!

    Inte massa bortförklaringar och snack om att “vi tjänade ju ingenting på det”…

    Reply

    • Pelle P
      Sep 21, 2010 @ 12:56

      Jag satt faktiskt i båten i lovart när det hände och fotade båten som vi hade i lovart! Sekunden efter jag tagit sista bilden vrålar han i lovart till mig; vänd dig om och ta en bild, han gick fel!!! Nu tog jag en bild men fick mina aningar bekräftade; Avantime seglar schysst!!
      Grattis till Stefan Jonsson med besättning!!! Bra seglare som förvaltade det många trodde.
      Med det menar jag att en Rival 22:a borde ha en jättechans i dom förhållandena som rådde och Stefan o Co levererade precis vad som behövdes.
      Pelle P

      Reply

    • Tobbe
      Sep 21, 2010 @ 12:59

      Vi låg strax bakom och såg hur Avantime tvingades kämpa i nästan motvind med stor spinnaker upp mot gröna prickarna. Mycket riktigt klarade de inte den första, men däremot de två följande. Alla tre ingick i banan. De kämpade hårt, vi tyckte lite synd om dem. Vi upplyste i alla fall inte tävlingsledningen om det inträffade. Tyckte inte det spelade någon större roll. De vann ju inte direkt någon bil :)

      /Tobbe

      Reply

      • Martin Blomberg
        Sep 21, 2010 @ 15:31

        Är ju inte tävlingsledningen du ska upplysa. Du ska protestera mot båten i fråga så snabbt som det går. Röd flagga och ropa protest om dom är inom hörhåll annars meddelar du dom snarast.

        Reply

      • Janne E.
        Sep 21, 2010 @ 16:22

        Tycker du tänker lite tokigt Tobbe, är det tävling bör väl alla segla samma bana och göra det rätt, om man vinner eller förlorar något på det spelar väl egentligen ingen roll…

        Reply

        • Tobbe
          Sep 21, 2010 @ 16:44

          I sak har du naturligtvis rätt. I vårt fall hade det ändå inte varit möjligt att fullfölja en protest p.g.a vi var tvugna att ge oss av direkt efter målgång. Har också gammal erfarenhet av att lämna in protest på “kroken”. Man blir inte direkt “poppis”.
          Ingen av dessa anledningar var dock förklaring till att inte protestera. Det kändes helt enkelt inte tillräckligt viktigt.

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.