Related Posts
Challenge Accepted
Auckland, New Zealand – 19th March 2021 Emirates Team New Zealand is pleased to confirm that the Royal New Zealand Yacht Squadron has accepted a Notice of Challenge for the 37th America’s Cup (AC37) from the Royal Yacht Squadron Racing, represented by INEOS TEAM UK, which will act as the Challenger of Record for AC37. […]
America’s Cup Jargon
Bra för alla oss som började skrika “deploy” efter förra America’s Cup 😃 JK = John Kostecki = länsrundning som går direkt in i ett slagChicago = slag vid kryssmärke + rundningG-spot = skärning mellan laylines till märkenThe hook = få in fören under båten framför, bli läbåt från att ha varit lovartsbåt. Funkar inte […]
AI snabbare än seglarna?
I mitt dagliga jobb så träffar jag ju folk som jobbar med AI, så jag vet vad man kan få till om man gör rätt. Men det är ändå spännande att höra hur utvecklingen ser ut bakom kulisserna på ETNZ och hur en bot efter en del träning slog Peter Burling. Vi har ju sett […]
62 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Sep 13, 2010 @ 13:23
Flerskrov med vinge. Rätt eller fel?
Sep 13, 2010 @ 13:24
America’s Cup transformed by radical changes
New class of boat and annual series of racing among introductions
VALENCIA, Spain (September 13, 2010) – The America’s Cup, sailing’s most iconic event, has been re-energized and rejuvenated, ready for 2013 and the future.
The best sailors in the world will race on the fastest boats with the introduction of an exciting wingsail catamaran.
To build interest and audiences ahead of the 34th Match in 2013 is a new annual World Series, commencing in 2011.
A clear vision for the future led to analysis of the best practices in other major sports. Six months of dialogue with potential teams and stakeholders followed, resulting in the transformed competition details that were released today.
Highlights include:
– New, exciting class of boat, the AC72 wingsail catamaran
– New annual World Series starting in 2011
– New Youth America’s Cup from 2012
– Transformed media for television broadcast and online
– Shorter, action-packed race format
– Race delays minimized – new boat and venues with reliable wind
– Independent race management and fully empowered International Jury to avoid show-stopping disputes
– Effective cost-cutting measures
– Branding freedom for teams
– One global website for all team and racing content
The annual America’s Cup World Series has been designed to create exposure and commercial sustainability for teams and their sponsors. The series featuring the cutting-edge catamaran will deliver exciting racing to new audiences ahead of the America’s Cup Match in 2013.
The AC72 class will be raced from 2012, and a second new boat will be used in next year’s competition for the America’s Cup World Series. Also powered by a wingsail, the AC45 is a scaled down one-design version of the AC72, and will provide a fast-track for competitors in wingsail technology.
“We believe this new format and new boat will put the America’s Cup back at the pinnacle of our sport. These changes will give equal opportunity to competitors and long-term economic stability to all teams and all commercial partners. We promised fairness and innovation and this is what we’ve delivered,” said Russell Coutts, CEO of BMW ORACLE Racing.
The Regatta Director of the independent organization America’s Cup Race Management, ACRM, will be appointed jointly by the Challenger and Defender board members. A financial model for the next Defender to maintain this vision of independent race management allows teams and partners to plan long-term involvement.
“I think that we need to acknowledge that the Defender has kept its word. The America’s Cup is going to have fair rules and a truly independent management of the racing,” said Vincenzo Onorato, President of Mascalzone Latino.
“This change should’ve happened years ago in my opinion. I can see why this important development could last for many years in the future,” Onorato said.
Limits on the number of boats, sails, equipment and support boats, as well as the introduction of no-sail periods will bring significant cost savings for all competitors. Crew sizes will be reduced to 11 members from 17.
For the first time onboard cameramen will be part of the innovative media model that is designed to significantly enhance the television broadcasts and internet content in an effort to grow audiences and bring added value to teams and partners.
In releasing the Protocol, the Defender has forfeited some of the rights traditionally enjoyed by the holder of the trophy in the interest of making the competition more balanced and fair. Majority approval of the competitors is required to amend the Protocol.
“During our six months of planning we spoke to the teams, to commercial partners, to media and to the fans. A clear and compelling vision emerged – that to capture and communicate the excitement our sport can produce, we need the best sailors racing the fastest boat in the world,” Coutts said.
In an effort to develop the next generation of best sailors, the new AC45 will be used for the Youth America’s Cup beginning in 2012, a new initiative to provide young sailors a pathway to the America’s Cup.
With today’s release of the Protocol, class of boat and year in which the match will be held, three of the four cornerstones for the 34th Match are in place. The final piece, the venue, is scheduled to be announced by the end of the year.
Online at: http://www.AmericasCup.com
Facebook at: http://www.facebook.com/34thAC
Twitter at: http://www.twitter.com/34thAC
YouTube at: http://www.youtube.com/34thAC
The America’s Cup, first contested in 1851, presently resides at the Golden Gate Yacht Club in San Francisco, the home club of BMW ORACLE Racing. Only two other American yacht clubs have held the trophy – New York Yacht Club and San Diego Yacht Club. On February 14, 2010, off Valencia, Spain, BMW ORACLE Racing defeated Team Alinghi 2-0 to win the Cup. Intensive planning for the next edition is taking place, with the 34th Cup Match planned for 2013 at a venue to be determined by the American team.
Sep 13, 2010 @ 13:27
För mig är America’s Cup tight match racing. Segling med katamaraner med vingsegel låter som nåt helt annat… Just nu känns det fullständigt ointressant… Synd!
Sep 13, 2010 @ 13:47
ÄNTLIGEN!!
Sep 13, 2010 @ 13:52
Spännande, det kommer att bli ett uppsving för flerskrov.
Sep 14, 2010 @ 12:50
Håller med.
Nu när det inte finns flerskrov på OS-programmet längre är det här riktigt bra.
Sen återstår att de hur tighta matcherna blir…
Sep 13, 2010 @ 14:06
Äntligen Entyp!
Sep 13, 2010 @ 14:11
Blir AC72 entyp? Forstod det som bare den nedskalerte versjonen AC45 som blir entyp?
Sep 13, 2010 @ 14:33
Helt riktigt Henrik S.
Sep 13, 2010 @ 15:07
Trist att det sista i princip no limit racet är borta. Där vi kunde se halv eller helgalna miljardärer göra upp och flytta gränser. För dom som tycker att det var fördyrt är det bara att hoppa av, jag har inte heller råd det fattas någon miljard eller så. Det var kul att se hur långt ära kunde driva vissa.
Ballast just nu är väl Jules Verne trophy. Hoppas att “Bank populär” kommer iväg i år.
Sep 13, 2010 @ 15:17
Det är trist. Match racing med flerskrov funkar dåligt.
Varken prestart eller taktik på banan kan bli nåt när det kostar så oerhört eller inte går att stanna/bromsa i prestart, göra tajta manövrer eller att slå på banan.
Men det blir nog bättre media för dem som inte förstår match racing d.v.s. lättare att få sponsorpengar.
Det här blir bara upp och ner på banan snabbast vinner, vilket väl även det blir ok segling, men inte samma sak som “riktig match racing” (Russel må säga vad han vill).
Sep 13, 2010 @ 15:19
Tp 72 istället??
Sep 13, 2010 @ 15:41
Match racing med moderna katamaraner med relativt begränsad max bredd fungerar utmärkt.
Det är seglarna i BMW Oracle teamet som har lobbat för att gå över till denna båttyp efter att ha seglat mycket Extreme 40 och A-katta som träning inför förra kuppen.
Moderna lätta katamaraner manövrerar och slår snabbt. Extreme 40 har förvisso problem ibland pga. allt för lite volym i förskeppet.
Jag tror många skeptiker kommer bli förvånade hur tight och spännande matchracing med dessa båtar kommer att bli.
Visserligen är jag lite partisk eftersom jag har haft reglerna på remiss sen i somras.
MVH
Kåre
Sep 13, 2010 @ 16:03
Hoppas man får se lite regeländringar. Kattor beter ju sig annorlunda på undanvind. Något åt hållet som dom har vid isjaktsegling.
Båt som är på undanvind måste hålla undan för lovartsbåt på samma bog. Då kan en båt falla när det kommer brall och det kan bli en massa intressanta omkörningar. Säkrare blir det också.
Sep 13, 2010 @ 16:39
Partisk av flera anledningar kanske :-)
Sep 13, 2010 @ 17:01
Självklart
Sep 13, 2010 @ 16:35
Tror det viktiga är att hitta en marknadsföringsstrategi som funkar för att rodda eventet. Det har ju vart lite si och så med detta under de två senare upplagorna. Det känns som att man är på rätt spår kring det nu iallafall.
Känns också som att traditionell Match Racing under de senaste åren förlorat lite av sin status, kan detta bli match racingens reborn kanske? Någon nämnde Extreme 40 serien ovan och jag anser att om seglingen skall vinna lite mediauppmärksamhet så är det helt rätt att kika på detta koncept.
// Stefan Blom
Sep 13, 2010 @ 16:47
Av iShare/Extreme40 tycker jag att man mest ser kullerbyttor och klängande besättningar. Det blir lite som actionfilm med för många effekter; man missar handlingen. Men det löser sig väl, som sagt, med lite fylligare förskepp.
Sep 13, 2010 @ 16:47
Tycker det ligger lite i det som blev sagt om dagens ooutcome i matchracing/AC racing, att 95% av startade race blir avgjorda i starten – lite trist tycker jag. Kanske detta är ett sätt att förflytta händelserna ut på banan – vad vet jag??
Jag vet iallafall att jag tycker det är helrätt!!
Sep 13, 2010 @ 18:43
Fanns det inte bilder på en katta i 70-fots-klassen som var ett förslag till AC? Har för mig att dessa bilder visades på Blur sraxt innan AC33 avgjordes…
Sep 13, 2010 @ 18:44
Blev just sugen att segla AC igen :-)
Sep 13, 2010 @ 20:32
Om någon tvivlar på att det går att segla matchracing kolla då in videoklippen från årets Little America’s Cup (C-kattor). Äntligen!! Hoppas verkligen detta kan få America’s Cup att bli intressant igen.
Sep 13, 2010 @ 21:08
Dagens format i MR – cirkusen kommer att totalkvadda, vi kommer se en uppsjö av besättningar som blir arbetslösa medans andra grupper med flerskrovserfarenhet vädrar morgonluft. Vilka möjligheter och hot står Sverige inför? Har vi rätt kompetens, dvs de som både har erfarenhet av MR och multihulls? Personligen tror jag inget om detta, om man vill imponera på media och publik så kommer seglingarna gå så långt ut på havet att ingen kommer uppfatta att det enligt oss seglare går vansinnigt fort, men för landkrabban som jämnför med motordrivna sjö- eller landbaserade tävlingsfordon mer elller mindre ser ut som en gäspning. Jag såg i princip inget spännande i Valencia. Att jämföra med mindre multihulls som seglar nära land är inte relevant.
Sep 13, 2010 @ 22:16
Kräver nästan någon form av omröstning?
Sep 13, 2010 @ 22:17
Den ende svenske MR-seglaren med katamarankunskaper är väl seglartalangen Hans Wallén?
Sep 14, 2010 @ 10:26
Hur länge kan man vara en talang?
Sep 14, 2010 @ 18:06
Jo du har rätt – fel ordval i hastigheten. Men jag tror ändå att budskapet gick fram.
Mvh
Bertil
Sep 14, 2010 @ 23:05
Om vi ska vara petiga så är talang enligt sv.wikipedia.org: ett uttryck för en övergenomsnittlig fallenhet eller förmåga för någon verksamhet, i intellektuell, fysisk eller annan mening.
och enligt SAOL: person med begåvning eller fallenhet
Så man kan nog vara talang så länge man är bra på något. Inte riktigt samma sak som lovande eller rookie… Enligt ovanstående är väl Mange Olsson (fortfarande) en talang…
/Hans
Sep 13, 2010 @ 22:31
jämför:
http://www.youtube.com/watch?v=H3OjQz0yGgU
http://www.youtube.com/watch?v=XM2hZnVPqmw&feature=player_embedded#!
Vilket är mest intressant att titta på seglingsmässigt?
Sep 14, 2010 @ 09:55
He he. Ganska tydligt.
Sep 14, 2010 @ 11:58
Underbart med båtar som vinglar omkring i 10knt ???
När tekniken tillåter 30knt.
Men går det för fort kan man alltid spela in och se det i slow motion
Sep 14, 2010 @ 16:37
Om man ska segla matchracing så är ju inte absolut fart någon prioritet. Det blir inte lika tight och spännande med snabba båtar. Inget ont om high-tech flerskrov men när det går fort så blir avstånden stora väldigt snabbt. Ingen egentlig bra ingrediens i matchracing.
Sep 14, 2010 @ 11:42
Denna speglar nog framtida seglingar mer…
http://www.youtube.com/watch?v=V6IXm83tYlk
Sep 14, 2010 @ 13:05
och det skulle vara bra menar du?
Känns ju inte riktigt som modern, tight matchracing. 15 s med två båtar i bild samtidigt, ett rejält haveri och en gråhårig farbror som pratar.
Sep 14, 2010 @ 11:55
Det var väl 1976 som Wallen vann optimist VM, skillnaden mellan han och de andra svenskar som vann opimist- VM i partii och minut var att han började segla starbåt redan som tonåring, tufft och respektlöst, och han etablerade sig snabbt i världstoppen, resten är historia! Tror nog att Hasse skulle kunna vara perfekt val!
Sep 14, 2010 @ 18:39
Är inte Martin Strandberg ett bättre alternativ. Han slog ju Wallén på OS-kvalet och har dessutom seglat som taktiker för Björn Hansen de senaste åren.. Wallén har ju inte seglat alls de senaste åren…
Sep 14, 2010 @ 12:02
Martin, det är precis det som alla tror sig få se, men i verkligheten blir det spindellika farkoster som man inte får se live utan genom datoranimeringar kopplat till tracking, eftersom fartskillnaderna mellan båtarna troligtvis blir små kommer heller inte det faktum att de seglar i +30 knop märkas, man blir fartblind helt enkelt (efter en stund).
Sep 14, 2010 @ 12:13
Tror att flerskrov med tillräckligt “tighta” regler kan ge lika bra och tät matchracing som enskrov, men med faktor 2-3 på båtfart.
Flerskrov bör vara framtiden- Många klubbar på Ostkusten har förstått detta. När skall västkustklubbarna förstå detta?
Sep 14, 2010 @ 16:34
Ja det kan ju bero på att vi har betydligt mer vind och större vågor här. Stödhjulsbåtarna välter ju och så är det kört. ;)
Sep 14, 2010 @ 18:52
Större vågor på Väst- än Ostkusten? Tror att östersjön kan vara mer besvärlig än Skagerack/Kattegatt för de flesta båttyper. Vad gäller vindstyrka håller jag dock med
Sep 14, 2010 @ 12:17
http://www.gp.se/sport/1.445575-katamaraner-i-nasta-america-s-cup
Enda svenska mediainstansen som tagit notis om detta?
Sep 14, 2010 @ 13:13
Samma TT-text finns även i SvD.
http://www.svd.se/sportspel/nyheter/katamaraner-i-nasta-americas-cup_5313553.svd
Sep 14, 2010 @ 14:54
Alltid något :)
Sep 14, 2010 @ 20:52
Om man nu vill ha tight och spännande race i långsamma enskrovsbåtar skulle man ju kunna satsa på entyp i havsfidror, en klassisk modell som ger mycket segling per distansminut. Dessutom skulle man kunna lägga korta banor som skulle vara publikvänliga. Nej på denna nivå krävs något spektakulärt då det är fråga om seglingens formel 1. Flerskrov kommer att ge mer action som gör att chans finns till publik utanför de redan frälsta.
Sep 14, 2010 @ 21:47
Handlar det bara om att vara spektakulärt så håller jag absolut med, det blir antagligen mera publikvänligt och snabbare men match racing handlar om taktik och strategi. Inte bara strategi som det gärna blir med båtar som tvärstannar när man slår och som inte kan göra tighta manövrer.
Lite funderingar:
– Hur slår man precis i lä och framför på en båt för att kunna spegla den andra båten att slå när den gör 20 knop och man själv tvärstannar?
– Hur tvingar man en babordsbåt att slå som styrbordsbåt utan att vara livsfarlig i 20+ knop?
– Hur gör man tvära manövrer i prestart med en 10+ meter bred båt?
– Hur funkar prestart med 10+ meter bred båt överhuvudtaget, lika upphetsande som little Americas cup eller mellan Oracle och Alinghi: vänta, acca kör?
Jag har absolut inget emot snabba moderna flerskrovsbåtar, men match racing är ganska speciellt, rätt redskap i rätt sammanhang eller?
Om någon kan förklara hur det skall funka med båtar som inte kan manövrera snabbt och axar 0 – 20 knop med en gång kan bli bra match racing. Jag tror ine att det blir bra.
Det ser nog ballare ut med kattor än med enskrov, men varför inte köra rally med formel bilar? ;)
Eller???
Sep 14, 2010 @ 23:48
Detta blir kanon. America´s Cup höll på att dö. Nu finns det en möjlighet att äntligen få lite uppmärksamhet kring vår sport. Visst tyckte vi att det var spännande att se tighta race i långsamma båtar, men det var vi ganska ensamma om i världen. Mer publicitet för segling vilket det nya formatet kommer innebära gynnar alla. Inte bara besättningsmännen som nu verkligen kan säga att de seglar seglingens formel 1. Tidigare var detta pinsamt svårt att förklara.
Sep 15, 2010 @ 08:15
Lade upp en omröstning ovan. Skall bli kul att se vad ni tycker.
Martin Strandberg lär få lite kul erbjudanden?
Sep 15, 2010 @ 08:44
Visst är det en konservativ sport vi håller på med. Samtidigt ger den massa utrymme för utveckling. Tänk bara på hur nya enskrovsbåtar ser ut idag. Rak stäv, platt botten, bogspröt, formstyva segel, mm. Flerskrovs båtar ligger helt rätt i tiden eftersom det idag går att bygga dom hållbara.
En lite parallell tanke.
– Flerskrov tog man bort som OS klass.
– AC inför flerskrov.
VEM GÖR RÄTT?
Sep 15, 2010 @ 13:56
Flerskrog ble fjernet fra OL(OS)-programmet etter en evaluering av hvilke seil-gren som tiltalte publikum mest. En undersøkelse ble foretatt blant publikum som hadde sette medal-race under ISAF WC 2007 og Tornado scoret dårligst av klassene på alle parametre og ble derfor tatt av programmet.
Jeg skal ikke legge skjul på at jeg mener det er feil å seile AC i katamaraner. Grunnet til dette er at jeg tror enskrogsbåter vil ha større appell i og med at flere kan identifisere seg med båttypen. Når jeg virkelig begynte å intressere meg for Americas Cup var det ikke fordi båtene var raskere enn båtene jeg selv seilte. Det som fanget min interesse var slagduellene, taktikken, de nære situasjonene og det å faktisk se hvordan verdens beste seilere utførte manøvre jeg selv prøvde å forbedre.
AC 33 i Valencia demonstrete godt hvordan vi kan forvente oss at seilingen blir. Et maks to slag per kryss. Er det spennende? Det syntes ikke jeg.
Sist men ikke minst. Hvis katamaranseiling er så utrolig mye mer spennende å se på, hvorfor er det ikke noen TV-dekning av katamaranseiling?
Hvor er suksessen med Extreme 40, en av de billigste tourene man kan delta i? Serien har ikke klart å fylle deltagerlistene engang! En enkel test: Vet du hvem som lede Extreme Sailing Series?
Jeg tror ikke det er mange som vet det uten å sjekke!
Sep 15, 2010 @ 08:53
Man skall väl komma ihåg att första generationen av IACC-klassen inte var särskilt jämna heller? Men när man i Louis Vuitton Cup väljer ut några jämna V5-båtar så är det klart att det blir tight.
På damsidan har man ju valt Elliot 6 som OS-klass. Och även där diskuteras för- och nackdelar med en så sportig och accelererande båt. Men efter att ha sett dem på Match Cup Sweden i somras så kan jag säga att undanvindarna blir sjukt spännande.
Sep 15, 2010 @ 09:34
Det skall bli roligt att se hur matchracing i katamaraner utvecklas. Matchracing i manövertröga båtar brukar ju vara där det behövs mest rutin och det kan man väl säga att en cat är i prestarten! Att de sedan accelererar snabbt borde göra spelet intressant. På banan blir ju spelet också mera öppet. Det borde vara svårt att slå på en babordsbåt som kommer med full fart för att ducka. Inga marginaler för felbedömningar där, då det kan bli dyrt.
Dags för sveriges matchracing center att skaffa några bra matchracingkatamaraner?!
Sep 15, 2010 @ 10:12
Kommer ni ihåg Boklöw och backhoppning eller fristil i längdskidåkning. Så mycket fåniga protester från traditionalister. Kappsegling handlar om att segla så snabbt som möjligt, såväl i matchracing som annan kappsegling. I segling hänger fart och vikt ihop – kanske mer än i någon annan sport. Det är därför vi jagar vikt överallt. I riggen, seglen inredningen etc. Det mest radikala är naturligtvis att kapa kölen och segla blyfritt. Då snackar vi reduktion av ton och inte gram. Med flerskrov upphör dessutom bromsen från de förhatliga akter och bogvågorna och seglingens fulla potential frigörs. En gång flerskrov – alltid flerskrov- så är det. Det är svårt att backa tillbaks efter att ha seglat lätta flerskrovsbåtar. Det är nog även så elitseglarna känner. Självklart kommer matchracing att utvecklas med flerskrovsbåtarna. Att det går dubbelt så fort brukar inte racingsammanhang vara negativt – bara svårare.
Sep 15, 2010 @ 14:11
Flerskrogsbølgene kommer og går. Hvor mange år tar det før denne er over? 31. mars har vi svaret på hvor mange som har meldt seg på.
Jeg tror man skal være veldig fornøyd om man klarer mer enn 4 båter. Mascalzone, BMW Oracle, kanskje ETNZ og Artemis, men neppe Origin. Synergi tviler jeg sterkt på om har ressursene til å utvikle en helt ny båttype og vinge dette programmet…
Som Grant Dalton sier: “There is not going to be any “have a goes”. One they cant afford it, and two they just wont make it by january 2012. If you havent started now you aint coming.”.
Hvem har en reel mulighet til å kunne gi BMW Oracle kamp? Om noen, så må det være ETNZ, men jeg tviler sterkt.
Dette blir neppe noe annet enn en stor skuffelse!
Sep 15, 2010 @ 16:08
Alinghi borde vara nyfikna på att slå Ellison. De har väl mest erfarenhet av matchracing/katamaran segling av samtliga team?
Sep 15, 2010 @ 17:19
Alinghi har mer eller mindre lagt ned. Flere av de sentrale medlemmene har gått til andre lag og Bertarelli har også uttalt at han ikke er så veldig interessert.
Uansett, vingen er det bare BMW Oracle som har designet i stor skala tidligere og det er nok den som kommer til å avgjøre det meste!
Sep 15, 2010 @ 10:27
Flinstone generation…
Att läsa i dagen Scuttlerbut:
BMW-ORACLE have set themselves up as being an organisation that understands the “Facebook generation”, but there is no way that brands like Zynga (Google it) would announce a new global product in such a lacklustre manner.
While there may be very good reasons why this platform is the future of the America’s Cup, the audience was asked to accept that reasoning because Coutts said so in the absence of anything more scientific.
BMW-ORACLE have taken a big gamble on the future of the America’s Cup at the expense of the current fanbase. Coutts was least convincing when he delivered a line that defined those who were in favour of more traditional match racing in monohulls as cavemen and dinosaurs.
He said: “We are going after the Facebook generation, not the Flintstone generation.”
Jag håller fullständigt med om att presentationen var allt annat än facebook gen.
Sep 15, 2010 @ 10:28
*Scuttlebutt Europe*
Sep 15, 2010 @ 21:57
Dessvärre tror jag att vi just nu bevittnar de sista dödsryckningarna av det som en gång var en ärevördig kamp mellan duktiga seglare. Jag ser hellre Formel 1 eller Offshore när jag vill se fart. Den vanliga människan kommer längre och längre från sporten! Håller med Andreas till 100%
Sep 16, 2010 @ 00:14
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/linkoping/article7792512.ab
Börjar Hugo skramla deg till Victory?
Sep 16, 2010 @ 21:49
Tycker att de var positivt att de tog ett såpass radikalt beslut. Var ju också frågan om att ändra banan, så att första kryssen skulle bli kortare, och eventuellt skulle det dessutom läggas in några slörar. Kan bli mycket dramatik. Dom har klart tänkt sig att den skall seglas av moderna havsgladiatorer. Blir nog mycke hype runt evenemanget
Sådär rent kappseglingsmässigt tror jag dock att 2.4m klassen hade varit minst lika skojig. Dock kanske svårt att sälja konceptet :)
Sep 16, 2010 @ 23:58
2,4 klassen hade varit ball. En världsomfattande kavlserie som började ute i klubbarna via distrikttsfinal ……….. europafinal (för oss) och sist 30 seglare (från hela världen) som gör upp om utmanarplatsen.
Sep 17, 2010 @ 11:07
Iain Murray selected Regatta Director for 34th America’s Cup
Andy Hindley to be Chief Operating Officer
VALENCIA, Spain (Sept. 17, 2010) – America’s Cup experience and business acumen are the primary attributes of the new 34th America’s Cup Regatta Director, Iain Murray.
As Regatta Director, Murray (52, Sydney, Australia) heads up the new America’s Cup Race Management (ACRM), holding the dual role of CEO of the independent organization.
This is the first time in the event’s 159-year history that the defender has divested management of the competition into the hands of a neutral body, a central part of its vision to move the America’s Cup into the future.
ACRM will have responsibility over a wide range of topics including budget, management of the new AC72 and AC45 classes, the Youth America’s Cup (slated for 2012), the International Jury, race committee, umpires and measurement committee.
ACRM also will oversee the operation of a meteorological and oceanographic data service, the establishment and management of the America’s Cup Village, and infrastructure at all America’s Cup World Series (ACWS) venues.
With the 34th Match slated for 2013, one of ACRM’s immediate priorities is getting the ACWS up and running. Three regattas are planned for next year beginning in June or July, and ACRM is responsible for selecting the venues and managing the logistics from event to event.
Murray, a figurehead in America’s Cup syndicates from 1983 to 1995, has held a vision of an independent management body for the past 20 years.
The sailor and designer in Murray make him excited about the new high-performance AC72 and AC45 catamarans introduced for the competition.
“I think the technology we saw in the 33rd America’s Cup makes it hard to go backwards. The trick we’ll have is to marry the commercial demands of modern sailing with the principles of the America’s Cup,” Murray said.
“It’s hard not to be impressed by the commitment BMW ORACLE Racing, Russell Coutts and Larry Ellison have made to fix this thing,” said Murray. “This is very dear to my heart. I’d move mountains to be involved.”
Joining Murray in ACRM as the Chief Operating Officer is Andy Hindley, former Race Manager of the Volvo Ocean Race.
Hindley (43, Hampshire, UK) managed the 2001-02 and 05-06 editions of the Volvo Ocean Race before becoming in 2008 the Race and Technical Director of Powerboat P1 Management, the offshore monohull powerboat championship, for two years.
Hindley’s personal racing background is based largely in round-the-world races. Hindley, who holds a degree in physics, has a strong background in logistics from his days with the Volvo Ocean Race and P1 Powerboats.
Both events are travelling road shows that place heavy emphasis on public race villages in multiple venues.
“Getting the ACRM team arranged as quickly as possible is going to be one of the biggest goals,” Hindley said. “Logistics, catering, entertainment, public events and sport are all under the remit of ACRM, and we can’t let any of them slip. They’re all inter-linked and what will create the unique experience of coming to a World Series regatta.”