Related Posts
Arcona 460 IdaLina sjönk efter att hjärtstocken gått av
Inte så kul. Det är ju sånt här man är orolig för när man är långt från land. Frågan är om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan täta på nåt sätt? Det är nog helt omöjligt att få styr på en hjärtstock som löper amok. Visa detta inlägg på Instagram […]

Spektakulärt i Middelfart
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]

Svensk mästare i haverier?
Jag träffade Niklas Krantz 2015. Då var han fortfarande på SVT men hade startat sittbrunnen.se. och funderade på vad han skulle göra framåt. Då var det vårt projekt kring Fastnet som stod i fokus. Och att vi tog tag i en dröm vi haft och till sist gjorde slag i saken. Jag vet att vi […]
5 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Sep 24, 2010 @ 20:26
Framtidens AC-racing?
Sep 24, 2010 @ 20:49
Fast ingen gick ju över. Tydligen för lite volym i fram på dessa skorv samt långsam hydraulisk skotning gör att det ej går att dumpa storen.
Sep 25, 2010 @ 13:08
Ser man på de nya stora kattorna och trimaranerna som kommit de senaste åren, BMWOR, Alinghi, banaque populaire v etc så går utvecklingen mot mindre volym långt fram i skroven. När förar med stor volym väl begravs, vilket de gör, så skapas tydligen ett större nedåtsug.
Skall bli späännande att se hur AC72 kattorna utvecklas!
Sep 25, 2010 @ 14:37
Det är samma sak med F18 utvecklingen. Kollar man på tex hobie tiger som börjar bli en gammal modell så har den större volym där fram än tex nyare modeller som Wildcat eller capricon 2.
Sep 25, 2010 @ 18:22
å andra sidan är vikten fördelad längre akterut med de nyare modellerna. Se C-kattor och A-kattor där det är tydligare.