Swan 60 som tappar kölen?
Man kan prenumerera på Sjöräddningscentralens larm via RSS. Oftast är det småsaker, men ibland är det larm som gör att man funderar lite extra. Och är glad att man inte är där ute.
Vattenintag Swan 60
2010-09-27 22:35 8. KalmarsundSwanvarvet Jakobstad Finland informerar om att en Swan60 med sex personer ombord tar in vatten. Båtens position är mellan Öland och Gotland. Efter kontakt med båten framkommer att man är orolig för att kölen inte skall hålla. Det blåser en nordostlig vind på ca 22 m/.
Ombordvarande vill inte lämna båten. Man lyckas hålla undan vattnet och skall försöka ta sig in till lämplig hamn. Båten har ett djupgående på 3 meter och i rådande väderlek är det inte lätt att hitta en lämplig plats där de kan gå in.
SAR helikoptern i Visby sätts i beredskap och kan vara ute hos haveristen på 30 minuter.
2010-09-28 01:08
Lotsbåt 790 från Kalmar larmas ut för att assistera båten in till Grönhögen som bedöms som närmast lämplig hamn.2010-09-28 04:28
Lotsbåten är framme hos haveristen och slår då följe mot Ölands Södra Udde. Tanken är att försöka runda Ölands södra udde dit man når ca 06:15. När man har rundat är närmaste hamn Grönhögen.2010-09-28 06:48
Man har nu rundat och går nordlig kurs upp mot Grönhögen. Räddningshelikopter Lifeguard 904 från Ronneby finns stanby på plats om kölen skulle lossna.
Sep 28, 2010 @ 08:33
Nu är ju frågan hur fan man kan vara nära att tappa kölen på en Swan 60?
Sep 28, 2010 @ 08:34
Kom också på twitter, mrcconline, för ca 1h sedan. Och senaste uppdatering
2010-09-28 08:20Lotsbåt 790 hjälper segelbåten att lägga till i Grönhögen hamn, allt väl…..
Sep 28, 2010 @ 11:41
Har man möjligen varit på grund?
Sep 28, 2010 @ 11:47
Troligen är båten på väg ner från varvet i Finland, skulle då vara helt ny. Kan ju ändå ha varit på grund. Det har väl byggt bara tre eller fyra av den där båten sofar.
Sep 28, 2010 @ 11:59
Ombord finns 6 st presumtiva Folkbåtsköpare….
Sep 28, 2010 @ 12:04
60 fots folkbåt hade varit något
Sep 28, 2010 @ 17:09
Är det inte den de har på Wasa museet?
Eller är det den så kallade Superfolkan?
Sep 28, 2010 @ 18:22
Här är en 48 fots folka http://www.betty-ck145.de/gallery2/embeddphotoengwelle.php?g2_itemId=5687%20#photo
Sep 28, 2010 @ 18:39
SRS 1.00?
Sep 28, 2010 @ 18:41
Då är det väl med spinnare…
Sep 28, 2010 @ 21:00
Nu är ju frågan faktiskt att hur man kan “hålla på och tappa en köl” på Swan? Grundstötning är väl det troligaste svaret men då skulle den väl svängt tillbaka redan? Varifrån skulle man måntro få info om vad som egentligen hänt?
Sep 28, 2010 @ 21:18
http://www.ostran.se/nyheter/oeland/segelbaat_naera_att_sjunka_utanfoer_groenhoegen
Sep 29, 2010 @ 11:52
Standardbåtar ska vara hemma när det blåser för mycket…en bra erfarenhet men tyvärr ganska dyr…
Sep 30, 2010 @ 20:33
En standard Swan oavsett storlek är byggd för att korsa världshaven, även nuförtiden. Har själv korsat Biscaya ett år i November med en Swan 60 (dock inte samma modell som denna) när det blåste 20-25 m/s på nosen. Måste ha varit ett konstruktionsfel för just denna båt eller den mänskliga faktorn.
Oct 1, 2010 @ 17:05
Jo, men A klass betyder inte att båten håller ihop på havet…..
Oct 1, 2010 @ 19:51
Ts jag uppfattar att du har ett budskap att komma med, som borde utvecklas lite mer. Min erfarenhet av hårt väder ger en mer komplex bild av situationen. Det finns många beslut att ta och ett enkelt är att inte ge sig ut överhuvudtaget. Men om man är ute och vädret överraskar så är det ju bra att kunna fatta rätt beslut. Väderprognoser är prognoser som kan missa rejält.
Oct 2, 2010 @ 11:00
Mitt budskap är det, att båtar som är seriebyggda och A klassade inte nödvändigtvis behöver klara sin klassning.
Det är ett teoretiskt värde, sedan håller skarna inte ihop när det verkligen drar ihop sig.
Den egna erfarenheten är att när det blev lite vind och det smälde till så flyttade sig skott och innermoduler sprack sönder. Balkar som håller upp inredning knäcktes. ETC
Vilket man inte förväntar sig på en 50 fots A klassad båt….
Oct 5, 2010 @ 17:34
Det finns bilder på http://www.teamstyrbord.com. Där kan man se vad som händer med en standardbåt när det blåser på lite….
Oct 5, 2010 @ 18:39
Nu blir man ju lite nyfiken. Under vilka förhållanden hände dessa skador? Vad säger tillverkaren? Det är ju inget litet varv det handlar om…
Oct 1, 2010 @ 09:19
är det vänster eller högergäng på sölpultarna när man efterdrar?
Pekka.
Oct 4, 2010 @ 10:33
Vet man mer om orsaken?