Stora delar av Europa, där de seglas mycket har mycket begränsat djupgående. Ex Holland. Många floder likaså, där det seglas mer än vad man som svensk tror är grunda. Den engelska “geniala” (Hmmm) lösningen med dubbelköl som båten kan stå på vid ebb är en konkurrent till denna lösning. Inget för oss nordbor….
2 stora fördelar som jag ser det:
1. Komma in på fler ställen och samtidigt ha ordentligt djupgående när man vill.
2. Vid grundstötning fälls kölen bakåt istället för att hela båten trycks in i akterkant på löinfästningen.
Perfekt när det blir vinterupptagning. Bara att ställa ner med kölen i uppfällt läge.
Båda roder fungerar som bakre stöttor.
…….
Om man har uppfällbar köl så måste det vara två roder. Ett roder blir för djupgående. Hela vinsten med uppfällbart försvinner annars.
Finns det inte en bild på en segelbåt som kört upp i i vattenbrynet på en sandstrand, kan det vara denna? En riktig solbadar parkering.
Clifford & Erik är väl så nära man kan komma. J/95-kölen på en J/109 = J/108. Ingenting för mig, men tydligen så finns det en relativt stor efterfrågan på en något större J/95. Med 1.25 i djupgående så kommer man in på många ställen.
Kommer att dyka upp under hösten och formell lansering blir troligtvis på Parismässan.
• Length overall 11,25m
• Hull length 10,75m
• Waterline length 9,30m
• Beam 3,51m
• Standard draft 1,25/2,10m
• Displacement 5180kg
• Ballast 2000kg
• Sail area 56m²
• Spinnaker area 97m²
• Auxiliary diesel 28 hp
• CE approval on going
Oct 1, 2010 @ 19:18
J/95
Oct 1, 2010 @ 19:29
Tänkte med på J/95 direkt men den här ser ut att ha högre fribord och längre roder, en mindre båt helt enkelt..
Oct 1, 2010 @ 20:01
Moody, storlekvadsomhelst
Oct 1, 2010 @ 21:10
kan någon förklara poängen med fällbar köl för mig?
är det bara för att folk ska kunna ta sig in i grunda vikar osv?
Oct 2, 2010 @ 18:29
Stora delar av Europa, där de seglas mycket har mycket begränsat djupgående. Ex Holland. Många floder likaså, där det seglas mer än vad man som svensk tror är grunda. Den engelska “geniala” (Hmmm) lösningen med dubbelköl som båten kan stå på vid ebb är en konkurrent till denna lösning. Inget för oss nordbor….
Oct 1, 2010 @ 21:21
2 stora fördelar som jag ser det:
1. Komma in på fler ställen och samtidigt ha ordentligt djupgående när man vill.
2. Vid grundstötning fälls kölen bakåt istället för att hela båten trycks in i akterkant på löinfästningen.
Oct 1, 2010 @ 22:09
såg att pogo hade något sånt där för sig.
Oct 2, 2010 @ 10:22
Den häcken motiverar knappast dubbla roder. Men visst, bra för tidvattenområden där man parkerar på botten vid lågvatten. Jag säger nej.
Oct 2, 2010 @ 12:48
Detta är ju Peters försök att pimpa Blur, istället för att köpa nytt ; )
Jag gillar verkligen J95, men detta var inte snyggt.
Oct 2, 2010 @ 17:31
visst är det J95!
Oct 2, 2010 @ 18:06
Perfekt när det blir vinterupptagning. Bara att ställa ner med kölen i uppfällt läge.
Båda roder fungerar som bakre stöttor.
…….
Om man har uppfällbar köl så måste det vara två roder. Ett roder blir för djupgående. Hela vinsten med uppfällbart försvinner annars.
Finns det inte en bild på en segelbåt som kört upp i i vattenbrynet på en sandstrand, kan det vara denna? En riktig solbadar parkering.
Oct 2, 2010 @ 23:13
Det är inte denna iallafall http://www.kmy.nl/aluminium-sailing-yachts.php?page=km_jachten_vandestadt_1
Oct 3, 2010 @ 08:24
Både Pogo 10.50 och Ovni-båtarna har sådana bilder på hemsidorna.
Oct 3, 2010 @ 19:22
Clifford var faktiskt närmast :-)
Kom igen, lite bra gissningar nu!
Oct 3, 2010 @ 20:36
En J/109 för norra delarna av Great Lakes??
Oct 3, 2010 @ 22:07
Clifford & Erik är väl så nära man kan komma. J/95-kölen på en J/109 = J/108. Ingenting för mig, men tydligen så finns det en relativt stor efterfrågan på en något större J/95. Med 1.25 i djupgående så kommer man in på många ställen.
Kommer att dyka upp under hösten och formell lansering blir troligtvis på Parismässan.
• Length overall 11,25m
• Hull length 10,75m
• Waterline length 9,30m
• Beam 3,51m
• Standard draft 1,25/2,10m
• Displacement 5180kg
• Ballast 2000kg
• Sail area 56m²
• Spinnaker area 97m²
• Auxiliary diesel 28 hp
• CE approval on going
Oct 4, 2010 @ 00:13
Undrar vad för SRS det blir på denna. Klart intressant båt för skärgården. Man kommer in över allt. Borde vara perfekta comben för både crus race.
Oct 4, 2010 @ 15:37
Är det inte dags att bygga lite bryggor i den underutvecklade skärgården så den lite större båtflottan kan börja få tillbaka seglingsegenskaperna. ;-)
Oct 4, 2010 @ 16:27
Borde vara ett bra EU-projekt – glesbygdsstöd istället för glesbygdsdöd.
Oct 4, 2010 @ 16:44
Borde definitivt vara något för centerpartisterna att jobba för. Längre bryggor och djupare kölar.