Skip to content

20 Comments

  1. TRE
    Oct 1, 2010 @ 19:18

    J/95

    Reply

  2. Micke
    Oct 1, 2010 @ 19:29

    Tänkte med på J/95 direkt men den här ser ut att ha högre fribord och längre roder, en mindre båt helt enkelt..

    Reply

  3. Magnus
    Oct 1, 2010 @ 20:01

    Moody, storlekvadsomhelst

    Reply

  4. Dag
    Oct 1, 2010 @ 21:10

    kan någon förklara poängen med fällbar köl för mig?
    är det bara för att folk ska kunna ta sig in i grunda vikar osv?

    Reply

    • Magnus
      Oct 2, 2010 @ 18:29

      Stora delar av Europa, där de seglas mycket har mycket begränsat djupgående. Ex Holland. Många floder likaså, där det seglas mer än vad man som svensk tror är grunda. Den engelska “geniala” (Hmmm) lösningen med dubbelköl som båten kan stå på vid ebb är en konkurrent till denna lösning. Inget för oss nordbor….

      Reply

  5. JM
    Oct 1, 2010 @ 21:21

    2 stora fördelar som jag ser det:
    1. Komma in på fler ställen och samtidigt ha ordentligt djupgående när man vill.
    2. Vid grundstötning fälls kölen bakåt istället för att hela båten trycks in i akterkant på löinfästningen.

    Reply

  6. Dag
    Oct 1, 2010 @ 22:09

    såg att pogo hade något sånt där för sig.

    Reply

  7. Sam V
    Oct 2, 2010 @ 10:22

    Den häcken motiverar knappast dubbla roder. Men visst, bra för tidvattenområden där man parkerar på botten vid lågvatten. Jag säger nej.

    Reply

  8. Clifford
    Oct 2, 2010 @ 12:48

    Detta är ju Peters försök att pimpa Blur, istället för att köpa nytt ; )
    Jag gillar verkligen J95, men detta var inte snyggt.

    Reply

  9. per J
    Oct 2, 2010 @ 17:31

    visst är det J95!

    Reply

  10. Freddy
    Oct 2, 2010 @ 18:06

    Perfekt när det blir vinterupptagning. Bara att ställa ner med kölen i uppfällt läge.
    Båda roder fungerar som bakre stöttor.
    …….
    Om man har uppfällbar köl så måste det vara två roder. Ett roder blir för djupgående. Hela vinsten med uppfällbart försvinner annars.

    Finns det inte en bild på en segelbåt som kört upp i i vattenbrynet på en sandstrand, kan det vara denna? En riktig solbadar parkering.

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Oct 3, 2010 @ 19:22

    Clifford var faktiskt närmast :-)

    Kom igen, lite bra gissningar nu!

    Reply

  12. Erik Barkefors
    Oct 3, 2010 @ 20:36

    En J/109 för norra delarna av Great Lakes??

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 3, 2010 @ 22:07

      Clifford & Erik är väl så nära man kan komma. J/95-kölen på en J/109 = J/108. Ingenting för mig, men tydligen så finns det en relativt stor efterfrågan på en något större J/95. Med 1.25 i djupgående så kommer man in på många ställen.

      Kommer att dyka upp under hösten och formell lansering blir troligtvis på Parismässan.

      • Length overall 11,25m
      • Hull length 10,75m
      • Waterline length 9,30m
      • Beam 3,51m
      • Standard draft 1,25/2,10m
      • Displacement 5180kg
      • Ballast 2000kg
      • Sail area 56m²
      • Spinnaker area 97m²
      • Auxiliary diesel 28 hp
      • CE approval on going

      Reply

      • Freddy
        Oct 4, 2010 @ 00:13

        Undrar vad för SRS det blir på denna. Klart intressant båt för skärgården. Man kommer in över allt. Borde vara perfekta comben för både crus race.

        Reply

        • Öresund Reagatt, AN
          Oct 4, 2010 @ 15:37

          Är det inte dags att bygga lite bryggor i den underutvecklade skärgården så den lite större båtflottan kan börja få tillbaka seglingsegenskaperna. ;-)

          Reply

          • Erik Barkefors
            Oct 4, 2010 @ 16:27

            Borde vara ett bra EU-projekt – glesbygdsstöd istället för glesbygdsdöd.

          • Öresund Reagatt, AN
            Oct 4, 2010 @ 16:44

            Borde definitivt vara något för centerpartisterna att jobba för. Längre bryggor och djupare kölar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.