West Side Cup 2010 | resultat
West Side Cup var ju västkustcupen för båtar med SRS/LYS på 1.22 och uppåt.
Uppslutningen har varit bra och det det blev lite hets mellan teamen när man möttes på samma race. Det blev 20-talet båtar som körde de flesta racen och 35 som körde 2 race eller fler. Helt OK, med tanke på att det är ganska stora båtar med mycket folk. Av någon anledning så ökade deltagandet under första halvan av säsongen, men sjönk andra:
- Stora Oset Race, BKSS = 34 +6%
- Pater Noster Race, TJSS = 72 +6%
- Hermanö Runt, HKS = 55 +12%
- Tjörn Runt, STSS = 427 -15%
- Sista Chansen, BKSS = 35 -10%
Stort grattis till Mattias Wilson och hans team i Draklunne, som tog hem cupen med den jämna serien 3-5-(DNC)-4-1. Grattis också till Stino och Manix2 som gjorde en gedigen insats. Årets rookie var väl Björn Gerstädt som gjorde bra ifrån sig med både ny båt och ny besättning. Själva blandade vi spikar med tjuvstarter (Tjörn Runt) och DNS.
1 Mattias Wilson, Draklunne Bavaria 38 Match GKSS = 13
2 Patrik Persson, Stino X-99 BKSS = 21
3 Jonas Granhed, Manix2 Finn Flyer 36 LdSS = 29
4 Björn Gerstädt, Alice Elan 410 StSS = 39
5 Stefan Kylebäck, La Veuve Noire First 40 GKSS = 39
6 Roger Ahlqvist, Aero Mumm 36 SS Fram = 40
7 Carl-Johan Pihlgren, eXilia X-99 BKSS = 41
8 Peter Gustavsson, Blur J/109 GKSS = 50
9 Mikael Vesala, Cheetah Cheetah 30 SSVÄ = 50
10 Thomas Wängberg, Surfer Girl First 36,7 GKSS = 58
Alla resultat här. Stort tack till Pia på VKSF för snabb hantering.
Vi siktar på att ha prisutdelning i samband med ägarmötet 8/11 på Sjöräddningssällskapet i Långedrag.
Oct 11, 2010 @ 20:41
Värmande ord, tack Peter.
Seglade förra året en RS Elite. Insåg att man måste vara ödmjuk inför situationen att gå från en 24 fotare till en 41 fotare. Att lyckas med det klivet förutsatte en väl fungerande besättning. Konstaterar efter en säsong, att jag fått ihop ett kanongäng kompetensmässigt såsom socialt och inte minst vill jag tacka vår rorsman – Fredrik Åstrand. Det har varit ett lärorikt år, samtidigt som vi känner att det finns väldigt mycket kvar att optimera. Inte minst på segelsidan. Förhoppningsvis ska Fredrik till nästa år slippa förklara logiken varför han kör runt på Quantumsegel samtidigt som han jobbar som designer North.