Skip to content

44 Comments

  1. Lasse Bergkvist
    Oct 15, 2010 @ 21:55

    15-16 m/s är i och för sig rejält golvdrag, men masten ska absolut klara det. Skönt att ingen skadade sig – även om det var nära. Måste vara någon brottanvisning som orsakade mastbrottet – ska bli intressant att se besiktningsmannens kommentarer.
    Mvh Lasse

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 15, 2010 @ 22:02

      Som det stod i kommentaren från Curre så lossnade akterstagsfästet ur båten.

      Antar att det inte blir någon testsegling för min del…

      Reply

  2. Sims
    Oct 16, 2010 @ 04:33

    Här i Melbourne mastade en Oceanis 34 av, i något lättare vindar än ovan, när förstaget brast under torsdagens klubbsegling. Som tur var klarade sig både besättning och skrov från skador. De körde in för motor med masten släpandes efter båten så den kunde också bärgas och tydligen skulle båten vara seglingsklar redan på måndagen. Det var det 3:e “mastbrottet” på en Beneteau i klubben på ca ett år. Dock är det lika många olika masttillverkare inblandade som det är mastbrott.

    Reply

  3. Team Styrbord
    Oct 16, 2010 @ 10:58

    Dramatik, tur att rorsman klarade sig utan skador. Tråkigt att inte testet han bli klart? Hade varil kul att läsa hur båten klarade sig mot de andra.

    Reply

    • Jens Allroth
      Oct 16, 2010 @ 11:17

      Testet var i princip klart. De var efter den sista topprundningen under slören in till Bullandö som det hände.

      Reply

  4. Elan
    Oct 16, 2010 @ 12:03

    TO: TO WHOM IT MAY CONCERN
    FROM: IGOR ZUPAN
    R&D Manager
    ELAN Skupina d.o.o., Nautical division
    DATE: 16.10.2010
    SUBJECT: EXPLANATION OF AN EVENT ON 14.10.2010

    On one of our E350 we have experienced an accident of detached backstay block due to workmanship error. When installing first fixed block of backstay system, technical instructions has not been followed, and which subsequently has led to inappropriate block & deck connection.
    In order to fully eliminate such cases, additional extensive internal training for workers has been already organized, together with extended full final control also for this particular item.
    Although we feel this is a lonely case, we have contacted our dealers/buyers to inspect mentioned connection also on products on the market, with the goal and our brand promise, to guarantee our customers the best quality product.

    With best regards,

    Igor Zupan

    R&D Manager
    Elan Skupina, d.o.o., nautical division
    …………………………………………………………….

    Reply

  5. Andreas
    Oct 16, 2010 @ 17:26

    Aha, outbildad personal som installerar säkerhetsdetaljer.
    Tragiskt, tur att ingen skadade sig.

    Detta är allvarligt att varven håller ner kostnader på att ej utbilda o säkerställa säkerhetsdelar på en båt.

    Hur är det med köl,roder, vantinfästning osv?

    Prisjakten kan ibland gå för långt.

    //A

    Reply

  6. TL
    Oct 16, 2010 @ 18:00

    Skönt att veta att det finns människor som aldrig gör fel.

    /T

    Reply

  7. Andreas
    Oct 16, 2010 @ 19:32

    Det handlar kanske om att kvalitetssäkra så kunder slipper bli lidande?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 16, 2010 @ 19:35

      Shit happens. Det viktiga här är väl att det ageras snabbt för att säkerställa att det inte händer igen.

      Har du provat att ta din helt nya HP1030 och köra gennaker i samma förhållanden? Det går sönder saker på de flesta moderna båtar där man försökt hålla priset nere.

      Reply

      • Per L
        Oct 17, 2010 @ 13:47

        Spot on Peter!

        Men det känns ändå lite klent att i “båtar där man försökt hålla priset nere” nästan får räkna med att det går sönder…? Förstod jag dig fel?

        Bra att båtarna testas hårt, och som Martin skriver verkar båten ingivit förtroende för hårdkörning, vilket får ses som en vinst i sig!

        Reply

  8. Team Dehlerdoris
    Oct 16, 2010 @ 21:20

    Fick lite snabb info av Johan W. i Dehlergänget i torsdags. Johan tyckte det var på gränsen till omdömeslöst att segla, det var stundvis 20m/s på Kanan. Dom tyckta alla det var skittrist med Elan 35:an men “shit happpens”.
    Tycker trots allt att det är upplyftande att Elans R&D Manager inte skyller på några andra än Elan själva.
    Johan var iallafall jättenöjd med deras insats med Dehlern o det ska bli spännande att läsa om detta senare i Segling. Kul att Segling har tagit upp Båtnytts gamla “One of a Kind” modell.
    Förresten Dehlerclub Sverige http://www.dehlerclub.se fyller 3 år denna vecka. Riktigt kul, vi har c:a 350 medlemmar på vårt Forum.
    Kommande Highligts på Dehlerclub Sverige:
    – Intervju med paret Judel & Vrojlik lite senare
    – Besök på UK-Halsey i Stockholm 23/11
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  9. Martin Angsell
    Oct 16, 2010 @ 22:48

    Jag var med ombord på detta test. Fantastisk båt! Jag har seglat ganska många båttyper och det är inte alla standardbåtar man utan tvekan skickar upp gennakern i vindar mellan 15-20ms på plattvatten med en känsla av att vi fixar detta lätt på 4 gubbar som aldrig seglat tillsammans tidigare. Enbart höga förväntningar på vad hon skulle bjuda på. Hade inte fästet för akterstaget släppt så hade vi korsat Kanholmsfjärden rätt snabbt. Tidigare under dagen hade vi rätt bra fart och vi jagade efter mer. Så snart nya masten är på plats och akterstagsfästet förstärkt kör vi igen. SPEED!!
    Martin

    Reply

  10. Fabian
    Oct 17, 2010 @ 11:08

    Riktigt snyggt av Elan att 1. direkt och utan omsvep erkänna brist och 2. beskriva hur detta kommer förebyggas i fortsättningen.

    Stor skillnad mot knarkarvarvet HR på Orust som hellre skulle ta en cyanidampull än att erkänna brister i produktionsmetoder eller montage (eller typ utbilda sina käcka montörer).

    Reply

  11. Andreas
    Oct 17, 2010 @ 11:10

    Bra Martin. Det skiljer mycket på 15-16m/s o 15-20 m/s…Ursäkta detta.
    20m/s o gennaker är mycket tryck. Förstår att en båt inte kanske klarar detta…

    vi har bara seglat i vindar upp till 15m/s med gennaker ännu. Vi tar det försiktigt o provar oss fram…

    Kör hårt!
    speedsail på platt vatten kan ju bli riktigt kul.
    Är ni över 16 knop med Elanen?

    MVH Andreas

    Reply

  12. Öresund Regatta, AN
    Oct 17, 2010 @ 15:52

    Att det blåste en del ser man på bilden på Dehlern.
    http://sundetregatta.blogspot.com/2010/10/curt-gelin-testar-35-fotare-dehler-35.html

    Frågan är hur representativt ett sånt här test är under såna förhållanden?

    Reply

  13. filip peiro
    Oct 17, 2010 @ 19:28

    Bra hanterat av elan, seglade av förstaget på en knappt 2 år gammal Hanse, där var det locket på direkt samt att de sa att det var mitt problem, bara att ta fram plånboken…trött blir……..

    Reply

    • curt gelin
      Oct 17, 2010 @ 20:23

      Hur gick förstaget av på din Hanse – uppe eller nere? Snurrade svirveln eller trögade den och fallet lindade sig runt förstaget? Kan vara intressant att veta till en kommande rapport om Hanse 325.
      Curt Gelin

      Reply

      • filip peiro
        Oct 17, 2010 @ 20:44

        uppe vid svirveln, facnor rulle, som gick mkt trögt under belastning,utan belastning inga problem, klart garantiärrende, för mer information skicka ett mail till mig på filip.peiro@naventi.se

        Reply

  14. Per Engdahl
    Oct 17, 2010 @ 20:41

    ´Securite du pataras´ är en bra grej. En kevlar tamp som dubblerar kaskaden till akterstaget. Den går från akterstagets ända till det starka akterstagsfästet.
    Om någon lina löper ut, något block går sönder, någon schackel fallerar så räddas det av denna tamp.

    Reply

  15. Per Engdahl
    Oct 17, 2010 @ 20:58

    Till Curre, tack för din 1:a fråga till Hanse ägaren, om man frågar en riggare så får han massor av jobb för havererade förstag. Om fallet snor sig kring förstaget, och, ve och fasa, båtägaren lägger skotet eller inhalaren på vinschen och vinshar på så kan mycket lätt förstaget vridas av. Det är inget man kan reklamera.
    Däremot är det viktigt att kolla vinkeln mellan fallet och förstaget och eventuell ‘puck’ på toppen av förstaget för att förhindra att fallet snor sig.

    Reply

    • filip peiro
      Oct 17, 2010 @ 21:09

      mitt problem var att facnor svirveln var fel från början, ingen intrasslad lina eller liknande.

      Reply

  16. Robban
    Oct 18, 2010 @ 11:50

    Intressant inlägg om problemen med Rassyn… Tänk vad folk klagar på Bavarior och andra lågprisbåtar och sedan visar det sig att kvaliten på “kvalitets-båtarna” är usel. Tur att man själv har en båt som flytit i många decenier och troligtvis kommer att hålla sig flytande länge till….

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Oct 18, 2010 @ 17:59

    Tor Hove förklarar mer inående vad som hände: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=536977

    Reply

  18. Finngulf
    Oct 19, 2010 @ 15:42

    Otroligt läste länken som “nobbe” bifogade. Blir detta allmänt känt kan omöjligen någon vilja beställa en Hallberg Rassy. Förvånande jag som trodde HR var=Rolls Royce

    Reply

    • Nobbe
      Oct 19, 2010 @ 20:19

      OBS! att det är en partsinlaga. Men om HR får “fel” utslag i rätten så blir det jobbigt.

      Reply

      • Fabian Lyman
        Oct 21, 2010 @ 08:53

        Önskar man ta del av den andra partsinlagan i målet så finns inspelningarna och allt annat material från rättegången att begära ut från Uddevalla tingsrätt. Tycker en av de mest intressanta aspekterna i hela affären är HRs enormt lama agerande. Det är inte direkt Goliats version som är späckad av utlåtanden från experter och allmänt väl underbyggda slutsatser och resonemang om man säger så.

        Dom meddelas enl. uppgift den 29 oktober

        Reply

  19. Andreas i HP1030
    Oct 22, 2010 @ 13:38

    Beklagligt.
    Jag anmärkte på att elan låter sätta fast säkerhetsdetaljer utan att utbilda personalen, men ser här att vårat kvalitetsvarv har betydligt allvarligare status.
    Jag hade en Bavaria som var handupplagd med betydligt bättre kvalitet än det som presenterades på HRen. (som tur var)
    Även om den båten hade kvalitetsbrister.
    När jag bytte till HP1030 ser jag att kvalitet är på en helt annan nivå än min bavaria var, men som i alla avseende var vår bästa båt innan HPn.

    Tidigare har jag haft skräck för teakdäck (pga skruvat o borrat måååånga hål i däck….Men enkellaminat har jag inte varit så orolig för.

    Jag som har jobbat som båtbyggare i en tidigare karriär visste om att HR sprutade skroven och att de fortfarande sprutar skrov.
    Dock var jag inte medveten om att de marknadsför skrov som skall vara handupplagda. Det var nytt för mig.(är medveten om att jag inte sneglar på denna katergori av båtar…)
    Att glashalten är lägre i sprutade skrov är inget nytt. Men delamineringen tyder ju på att man blandar handlaminnat o sprutlaminat. Det är spännande och lite nytänkande tror jag. Enl tolkning av mig efter läst deras analyser…

    Till technofibre (som skrovtillverkare av HPn) stora förtret var det inte för inte jag stod varenda dag o bevakade min båt…Det blev fördröjning men jag är 100% konfident med kvaliteten i min båt.

    Jag tänker o lider med dig som ägare. Att nu sitta med en delaminerad båt i denna disk…stackare. Här tror man att man köpt drömbåten av ett ansett varv.
    Hoppas du kommer få igenom kravet och att du får ett skäligt skadestånd o täckning för dina extra kostnader.

    Sedan får vi hoppas att det kommer positivt utifrån detta?
    Kansske kan en ultraljudstestutrustning införskaffas för att geomlysa alla skrov för att upptäcka delamineringar i framtiden etc…Jag skulle vilja ha en extern kontroll om jag väntade på en leverans av en ny HR idag.

    Jag vet hur vissa skrovtillverkare har god kontroll av vikt,tjocklek , dokumentation på mattåtgång vs polyesteråtgång mm som exempel.

    Hoppas vi kommer se HR ta sig till en ny nivå så vi kan bavara detta fina varv på orust i framtiden.

    Hoppas på en bra lösning här både för kund o företag, men att skadestånd blir utbetalt samt att HR då kan lyfta kvaliteten till en nivå harmonisierat mot deras goda o för mig tidigare välförkänta rykte.

    Lycka till
    MVH Andreas S

    Reply

  20. Jan
    Oct 29, 2010 @ 12:30

    Och nu kom alltså domen som innebär att köparen fick fel. Man måste förutom sina egna också betala HR´s rättegångskostnader.
    Någon motivering till domen har inte synts till ännu men något speciellt måste det ju vara då ett så “klart” fall döms så osannolikt.

    Reply

  21. Wille
    Oct 29, 2010 @ 13:42

    Mina sympatier går till köparna! Utan inblick i fallet hoppas jag att de överklagar domslutet. Kommer nog aldrig våga köpa en nybyggd båt efter detta. Det kan uppenbarligen ruinera en.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.