SSC-44 | Någon som har koll?
Dagens läsarfråga:
Jag måste snart bestämma mig för vilken bottenfärg jag ska använda till våren. Som vanligt är det för och nackdelar med vilket fabrikat man än väljer.
Bifogat finns dock en färg som enligt reklamen verkar för bra för att vara sant. Miljövänligt, hård och glatt yta, skyddar mot vatteninträngning.
Jag Googlade på färgen, men hittade inte så mycket vettigt. En blänkare på Blur.se ger med stor sannolikhet mer värdefulla användarrecensioner.
Oct 25, 2010 @ 19:36
Jag hittade det här på nätet:
http://www.atlantica.plakat.se/files/7qOsxPVX.pdf
Oct 25, 2010 @ 19:48
Låter ju bra – verkar dock inte helt hålla måttet på västkusten enligt testet ovan. Kör nog vidare med VC 17.
Oct 25, 2010 @ 21:29
Per Weiskvist testade nedanstående på Visione 3.
HEMPEL GLIDE SPEED [ 750 ml. + 2,5 l ]
En stærk og hård bundmaling, der indeholder TecCelTM , som giver en glattere overflade og mindre friktion. Giver bedre fart og beskyttelse gennem hele sæsonen. Udviklet til hurtige motorbåde og kapsejladsbåde.
Oct 25, 2010 @ 22:56
Eller så kör man på Coppercoat och våtslipar upp den finish man vill ha, för sista gången…
Oct 26, 2010 @ 08:35
Läste om Coppercoat på deras hemsida.
Låter väldigt bra. Är det någon som har testat?
Oct 25, 2010 @ 22:57
Hempel planleger å markedsføre Hempel Waterglide i Norge neste år. Dette er veldig likt VC17, men inneholder nesten dobbelt så mye kobber. Etter flere år med VC17 med vekslende resultat forsøkte vi dette på vår X-442 (piXeline) i år og er godt fornøyd og kommer til å bruke dette også neste sesong.
Noe informasjon finnes på:
http://www.svb.de/index.php?sid=4498d52abf8b3695638d49c9cd08f7fc&cl=details&cnid=11936&anid=770
Oct 26, 2010 @ 08:44
Jag har provat. På västkusten. 1999. Funkade. Inte.
Det var visserligen en motorbåt men resultatet skulle troligen bli detsamma på en segelbåt. Läs gärna min “rapport” som skrevs ihop 2000 på http://www.ttek.se/private/nontox.shtml. Jag var ganska besviken då. Jag har kvar en burk om någon vill prova…
Jag har en båtklubbskamrat som jag tror hittat rätt koncept. Han använder fartygsfärg (kopparbas)som visserligen är “förbjuden” MEN han använder bara knappt en liter som han spär ut med hälften(!) lösningsmedel. En strykning. Ger ett hårt supertunt skikt som inte blöder och heller inte växer. Jag är helt säker på att det är mer miljövänligt än den blödande skit som vi andra tvingas använda i kopiösa mängder för att hålla botten ren.
Oct 26, 2010 @ 23:10
Bra feedback…
Är det samma “formula” i färgen nu 2010 som det var 1999? Eller har de ädrat något i färgen? Någon som har koll?
Oct 28, 2010 @ 08:17
Skulle nog tro att färgtillverkarna jobbar ständigt med produktutveckling. De försöker väl snåla med kopparn både för miljöns och ekonomins skull.
Hur gick det för Visione 3 med den nya Hempel färgen?
Och vad tycks om VC Offshore?
Oct 26, 2010 @ 11:18
http://batbua.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=224472&category_id=1&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1
Har testet LeFant sitt nye “VC17 produkt i sommer, med mer kobber og litt tykkere sjikt enn normal VC17. Lettere å påføre og 30% rimeligere.
Ellers samme egenskaper og ytelse i Oslofjorden.
Tormod
May 1, 2011 @ 16:55
Jag har använt ssc44 i över 10 år på ostkusten med utmärkt resultat ingen beväxtning en av de renaste på marinan och mycket lätt att botten måla. Jag har bara tvättat av botten och lagt på ett nytt tunnt lager varje år. Färgen bygger ingenting år efter år. Att tvätta och måla en 42 fots segelbåt har tagit mig ca 3 timmar absolut den bästa färgen som finns dessutom behövs inte makeringstape då färgen är transparent. Har kompisar som har snabba motorbåtar funkar lika bra där. Perka
Jun 28, 2017 @ 18:59
Ngn med koll på bottenbehandling Neosil silicon baserad ?
http://www.dutchdurablecoatings.com/neosil/