Skip to content

34 Comments

  1. Tweets that mention Ägarmöte på västkusten 2011 | BLUR -- Topsy.com
    Nov 9, 2010 @ 07:23

    […] This post was mentioned on Twitter by Peter Gustafsson, Ewa Luvö. Ewa Luvö said: RT @blursailing: Ägarmöte på västkusten 2011 http://goo.gl/fb/q9s6G […]

    Reply

  2. J
    Nov 9, 2010 @ 11:01

    Varför inte köra bankappseglingen samtidigt som Björlanda Cup?
    Då är ju de duktiga arangörerna redan på plats och bjuder in till tävling.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 9, 2010 @ 11:07

      4 jun 2011 Regatta Björlanda Cup

      Bra idé. Jag kollar intresse + hur det skulle funka. En av anledningarna till att få in fler race per helg är att a) man vill hålla nere antalet helger och b) man vill få mer segling när man väl har båten i racemode. Inte helt ovanligt att det blir 3-4 dagar transport/meck för 3 timmars segling…

      Reply

      • J-O
        Nov 9, 2010 @ 11:28

        Tror risken om vi bygger ut WSC med fler helger är att vi som inte kör så seriöst som tex Blur och Tekonova mfl, får svårt att se någon ide med cupen då vi ändå inte kan vara med på mer än hälften av seglingarna.
        Jag talar(nåja skriver) i egen sak och att få loss båten från familje seglingen är svårt nog i 5 tävlingar + BR, talar vi 7…
        Då missar vi troligen 3 av 7 seglingar (Hermanö ligger mitt i semestern så då är vi troligen i Tyskland och seglar) vilket minskar ialla fall mitt intresse för cupen.

        Jag vet inte men jag tror, med anledning av snacket i går, att det finns fler som har samma “problem”.

        JanO på PrimeX

        Reply

        • F424
          Nov 9, 2010 @ 11:48

          Av diskussionerna igår framkom det tydligt att flertalet har just detta problem.

          Om ambitionen är att locka fler båtar till seglingarna så har doublehandedklassen rimligen störst potential. Om 100 av de 150 besättningarna i Bohusracet gör 2 av 5 seglingar i WSC så ökar deltagandet med 40 båtar per segling. För ST Oset, PN, HR och S. Chansen skull det medföra en snittökning på 80%!

          Det gäller bara att vi marknadsför detta på ett sätt så att tröskeln Peter skriver om uppfattas så låg som den i verkligheten är.

          “Doublehanded – lite lugnare, lika roligt” kanske kan funka?

          Reply

  3. Pär Bäck
    Nov 9, 2010 @ 11:24

    Helgen efter Tjörn Runt. Kör vi Uddevallaregattan där vi normalt har två stycken bankappseglingar under lördagen med en regatta fest på kvällen. Om man efter Tjörn Runt kör upp båten till Uddevalla så blir det inte en så lång transportsegling.
    Jag kan prata med Kommunen så att man ligger gratis den veckan i Uddevalla.

    Vi ställer gärna upp som en av arrangör för en deltaävling i Cupen.
    /Pär

    Reply

  4. Ola
    Nov 9, 2010 @ 12:11

    Glömde att säga det igår i sitt sammanhang..
    Västsveriges Seglarförbunds satsning på Clinics kring shorthanded tycker jag är lovvärd och bra! Dock gäller det att verkligen fine tuna den för sitt syfte..

    Som nog kan vara två..båda med avsikten att få fler båtar att börja kappsegla eller återuppta kappseglandet..

    Målgrupp 1, de med lite nyare semifräcka båtar som vill komma igång..och kanske satsa ordentligt..kanske lite yngre..helrätt med t.ex Magnus W som beskriver hur man optimerar båten för shorthanded..

    Målgrupp 2, kanske gamla rävar som efter några/många års frånvaro från kappsegling ser tvåmansbesättningar som ett smidigt sätt att komma igång igen tillsammans med bäste vännen som oxå plötsligt har fått tid över när familjen växt upp. De vill kunna starta med standardbåten de redan har, utan stora investeringar..
    Jag är inte säker att Magnus W´s syn på hur man satsar och preppar båten är representativt för den målgruppen utan snarare kanske kan skrämma iväg dem..skall det vara så krångligt..

    Kanske har jag fel, men det är nog bra om klokare och kunnigare människor än mig tänker till lite..

    /Ola

    Reply

    • Nisse
      Nov 9, 2010 @ 15:40

      …”De vill kunna starta med standardbåten de redan har, utan stora investeringar..”

      Vassego ! Vad är det som hindrar dom ?

      mvh

      /N

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 9, 2010 @ 15:46

        Uppenbarligen många saker, eftersom de ligger kvar i hamnen vid race :-)

        Många upplever (sant eller falskt – spelar egentligen ingen roll) att det krävs mer av båt & segel för att köra med full besättning.

        Det borde inte vara så. Och det är inte så på många andra ställen (till exempel i Norge). Men kan man komma runt det genom att köra shorthanded så är väl det jättebra.

        Reply

        • F424
          Nov 9, 2010 @ 16:57

          Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att konstatera att jag ställer olika krav på utrustning för shorthanded resp. fully crewed. Mitt re-cuttade storsegel har t.ex. gjort 11 säsonger. På Bohusracet är jag ganska säker på att det inte är det seglet som sätter begränsningen för var vi hamnar i resultatlistan. Det finns betydligt större tillkortakommanden hos besättningen som har större inverkan (brist på koncentration, felaktiga vägval, lågt blodsocker, långsamma manövrar etc.). Hade jag kört fully crewed är jag övertygad om att en vaken storsegeltrimmare kontinuerligt hade kunnat få ut en märkbart högre båtfart med ett nytt segel.

          Så- ja, det krävs mindre av båt och segel för att hävda sig shorthanded. Vilket väl också styrks av att en av de mer namnkunniga seglarna på kusten nöjer sig med vitt storsegel på BR när han har ett ännu finare helgrått i garderoben;-)

          Reply

      • Ola
        Nov 9, 2010 @ 16:05

        ..kan vara okunskapen om att det finns en egen klass för gubbar/gummor som kör med bara två pers i besättningen…

        Med med den nyvunna kunskapen så får man i nästa andetag skrivet sig på näsan att man “måste” anpassa båten på diverse, kanske kostnadskrävande, sätt..

        Kanske..jag kan lika gärna ha fel..finns inget facit..

        /Ola

        Reply

    • Anders
      Nov 9, 2010 @ 19:40

      Vem är Magnus W?

      Reply

      • Ola
        Nov 9, 2010 @ 20:09

        Magnus Woxen som nämndes som tänkbar föreläsare.

        Reply

  5. Andreas i HP1030
    Nov 9, 2010 @ 12:57

    Pär, jag föreslog Uddevalla regattan, dock ansåg ett antal att Uddevalla ligger vid världens ände….

    Men bra att du jobbar vidare.
    Kunde formatet ändras från 2 kryss-lännsbanor till 3st med lunch o middag, tror jag fler skulle överväga deltagande…
    det var ialla fall vad jag förstod i disk som pågick i “korridoren”

    Av deltagarna igår var det i princip bara 4-5 båt från norr om “kungälv”..
    MVH Andreas

    Reply

  6. JIMMY
    Nov 9, 2010 @ 13:45

    Vad är anledningen till att ni fokuserar just på båtar som har SRS >1,22?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Nov 9, 2010 @ 16:01

    Som sagt, det är jättebra om det finns fler kul regattor. Men det var viktigt att inte ha fler race i cupen än de som kan samla ett rejält fält. De flesta kanske får in 2-3 race + Bohusracet.

    Jimmy. Skälet till att fokus ligger på högre SRS (siffror som har varit i luften är 1.25, 1.22 och 1.19) är rent egoistiskt. Jag vill ha fler båtar att segla emot :-)

    Det är också så att dessa båtar har vissa specifika problem/behov/önskemål. Ofta krävs mycket planering, det blir lätt projekt, man seglar gärna race i Norge eller Danmark och man behöver rekrytera/behålla/utveckla sin besättning. Och här finns en tydlig skillnad mot en mindre båt. Därmed inte sagt att det ena är bättre eller sämre.

    Sedan har jag inget uppdrag att driva alla former av Svensk segling framåt, utan jag måste hitta områden där jag kan göra skillnad med trovärdighet och en rimlig insats. Då kan det handla om shorthanded eller “SRS på lite mera allvar”.

    Sedan försöker jag ändå vara bollplank åt många andra…

    Reply

  8. Jonas Claesson
    Nov 11, 2010 @ 10:01

    Hej! Min båt är till salu! Humphreys 30. Inkl trailer bara polera och köra till våren. Saknar livflotte (har hyrt) samt nödraketer(tror den gått ut i datum) annars helt komplett för cat II One Star Norge.

    Reply

    • J
      Nov 11, 2010 @ 22:18

      Tar du inte med båten till Sibirien? Eller var håller du till nu?
      Lycka till med bandyn i Ryssland!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.