Ägarmöte på västkusten 2010
Idag samlades över 30 båtägare hos VKSF i Långedrag. Forumet initierades förra hösten för att diskutera gemensamma frågeställningar och få bättre och roligare kappseglingar. Fokus låg på de som hade lite större båtar med SRS 1.22 eller mer.
I år var första året med West Side Cup, där vi hade valt ut ett antal större seglingar som passade de med SRS på 1.22 eller mer (se nedan). Feedbacken var positiv. Lagom många seglingar, bra arrangemang och det viktiga var nu att vi försöker få kontinuitet i upplägget.
Så boka redan nu in följande datum för West Side Cup 2011:
- 14 maj Stora Oset Race
- 21 maj Pater Noster Race
- 6 aug Hermanö Runt
- 20 aug Tjörn Runt
- 24 sep Sista Chansen
De två Liros-cuperna (norra & södra) kommer säkert att finnas kvar för de som seglar lokalt.
Vi skall också arbeta för att få till några dagar med bansegling i samband med dessa race, då båtar och besättningar redan är på plats och i “race mode”. I första hand på söndagen efter Stora Oset Race. BKSS har både bra vatten och är duktiga arrangörer. Jag skall prata med dem. Kanske kunde man då köra ett kalas på lördagskvällen (på Knippla om inte alla kommer in i Björlanda?).
Vi uppmanar också arrangörerna att bjuda in till doublehanded-klass, då vi tror att detta kan locka nya seglare. Tröskeln blir lite lägre, och det är inte samma hets som med full besättning. Vid jaktstart är det inget problem att blanda båtar, men vid vanlig start bör shorthandedseglarna ha en egen start. I vilket fall bör resultat redovisat både separat för shorthandedklassen samt i totalen. Vi diskuterade också olika sätt att nå ut med information. det finns många där ute som har lagt av med kappsegling som man kanske skulle kunna locka tillbaka.
Göteborg Offshore Race fanns med som en diskussionspunkt, men det var uppenbart att intresset var begränsat. Senare semestrar, höga säkerhetskrav och många andra aktiviteter i augusti gör att man inte prioriterar denna segling. Synd, eftersom det är den enda riktiga havskappseglingen vi har här på västkusten. men finns inte intresset så är det inte mycket att göra…
Det fanns däremot intresse av att segla shorthanded under enklare former. Poly Skagen Race skulle kunna bli en sådan segling. Roger Ahlqvist tog på sig att kolla med SS Fram och andra bakom racet. Det viktiga här är att nå ut med information & inbjudan tidigt och se till att det är enkelt att anmäla sig och se vilka som är anmälda.
Dan Björkman presenterade en idé om clinics för kölbåtsseglare. Både teori på land och ett par tillfällen på vattnet. Alla var positiva och mer info lär komma i samband med Båtmässan i februari. Dan fick också positiv feedback på sin gastbank.
Vårträningar är planerade på onsdagar i Långedrag (Jonas Granhed koordinerar) och i Stenungsund på måndagar (Bengt Falkenberg koordinerar). Vi skall försöka få till mer uppstyrda träningar, ev med segelmakare som får hålla i varsin träning. Vi återkommer kring detta + ev träningshelg tidigt i maj.
Vi diskuterade även seglarpubar. Gunnar Ödman har tidigare arrat på Pannrummet. Önskemålet var att köra på torsdagar. Fanns det bra idéer på vad man skall ha för talare? Gunnar hade också en idé om ett swap-meet där man kunde byta bort sina gamla båtdelar man har liggande. Bra idé!
Kanske inte så mycket nytt, men små förbättringar.
Det viktiga är att få ut fler båtar, och här är det viktigt att var och en gör en insats. Om var och en av oss hetsar/coachar ut en extra båt nästa år?
Tweets that mention Ägarmöte på västkusten 2011 | BLUR -- Topsy.com
Nov 9, 2010 @ 07:23
[…] This post was mentioned on Twitter by Peter Gustafsson, Ewa Luvö. Ewa Luvö said: RT @blursailing: Ägarmöte på västkusten 2011 http://goo.gl/fb/q9s6G […]
Nov 9, 2010 @ 11:01
Varför inte köra bankappseglingen samtidigt som Björlanda Cup?
Då är ju de duktiga arangörerna redan på plats och bjuder in till tävling.
Nov 9, 2010 @ 11:07
4 jun 2011 Regatta Björlanda Cup
Bra idé. Jag kollar intresse + hur det skulle funka. En av anledningarna till att få in fler race per helg är att a) man vill hålla nere antalet helger och b) man vill få mer segling när man väl har båten i racemode. Inte helt ovanligt att det blir 3-4 dagar transport/meck för 3 timmars segling…
Nov 9, 2010 @ 11:28
Tror risken om vi bygger ut WSC med fler helger är att vi som inte kör så seriöst som tex Blur och Tekonova mfl, får svårt att se någon ide med cupen då vi ändå inte kan vara med på mer än hälften av seglingarna.
Jag talar(nåja skriver) i egen sak och att få loss båten från familje seglingen är svårt nog i 5 tävlingar + BR, talar vi 7…
Då missar vi troligen 3 av 7 seglingar (Hermanö ligger mitt i semestern så då är vi troligen i Tyskland och seglar) vilket minskar ialla fall mitt intresse för cupen.
Jag vet inte men jag tror, med anledning av snacket i går, att det finns fler som har samma “problem”.
JanO på PrimeX
Nov 9, 2010 @ 11:48
Av diskussionerna igår framkom det tydligt att flertalet har just detta problem.
Om ambitionen är att locka fler båtar till seglingarna så har doublehandedklassen rimligen störst potential. Om 100 av de 150 besättningarna i Bohusracet gör 2 av 5 seglingar i WSC så ökar deltagandet med 40 båtar per segling. För ST Oset, PN, HR och S. Chansen skull det medföra en snittökning på 80%!
Det gäller bara att vi marknadsför detta på ett sätt så att tröskeln Peter skriver om uppfattas så låg som den i verkligheten är.
“Doublehanded – lite lugnare, lika roligt” kanske kan funka?
Nov 9, 2010 @ 11:24
Helgen efter Tjörn Runt. Kör vi Uddevallaregattan där vi normalt har två stycken bankappseglingar under lördagen med en regatta fest på kvällen. Om man efter Tjörn Runt kör upp båten till Uddevalla så blir det inte en så lång transportsegling.
Jag kan prata med Kommunen så att man ligger gratis den veckan i Uddevalla.
Vi ställer gärna upp som en av arrangör för en deltaävling i Cupen.
/Pär
Nov 9, 2010 @ 12:11
Glömde att säga det igår i sitt sammanhang..
Västsveriges Seglarförbunds satsning på Clinics kring shorthanded tycker jag är lovvärd och bra! Dock gäller det att verkligen fine tuna den för sitt syfte..
Som nog kan vara två..båda med avsikten att få fler båtar att börja kappsegla eller återuppta kappseglandet..
Målgrupp 1, de med lite nyare semifräcka båtar som vill komma igång..och kanske satsa ordentligt..kanske lite yngre..helrätt med t.ex Magnus W som beskriver hur man optimerar båten för shorthanded..
Målgrupp 2, kanske gamla rävar som efter några/många års frånvaro från kappsegling ser tvåmansbesättningar som ett smidigt sätt att komma igång igen tillsammans med bäste vännen som oxå plötsligt har fått tid över när familjen växt upp. De vill kunna starta med standardbåten de redan har, utan stora investeringar..
Jag är inte säker att Magnus W´s syn på hur man satsar och preppar båten är representativt för den målgruppen utan snarare kanske kan skrämma iväg dem..skall det vara så krångligt..
Kanske har jag fel, men det är nog bra om klokare och kunnigare människor än mig tänker till lite..
/Ola
Nov 9, 2010 @ 15:40
…”De vill kunna starta med standardbåten de redan har, utan stora investeringar..”
Vassego ! Vad är det som hindrar dom ?
mvh
/N
Nov 9, 2010 @ 15:46
Uppenbarligen många saker, eftersom de ligger kvar i hamnen vid race :-)
Många upplever (sant eller falskt – spelar egentligen ingen roll) att det krävs mer av båt & segel för att köra med full besättning.
Det borde inte vara så. Och det är inte så på många andra ställen (till exempel i Norge). Men kan man komma runt det genom att köra shorthanded så är väl det jättebra.
Nov 9, 2010 @ 16:57
Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att konstatera att jag ställer olika krav på utrustning för shorthanded resp. fully crewed. Mitt re-cuttade storsegel har t.ex. gjort 11 säsonger. På Bohusracet är jag ganska säker på att det inte är det seglet som sätter begränsningen för var vi hamnar i resultatlistan. Det finns betydligt större tillkortakommanden hos besättningen som har större inverkan (brist på koncentration, felaktiga vägval, lågt blodsocker, långsamma manövrar etc.). Hade jag kört fully crewed är jag övertygad om att en vaken storsegeltrimmare kontinuerligt hade kunnat få ut en märkbart högre båtfart med ett nytt segel.
Så- ja, det krävs mindre av båt och segel för att hävda sig shorthanded. Vilket väl också styrks av att en av de mer namnkunniga seglarna på kusten nöjer sig med vitt storsegel på BR när han har ett ännu finare helgrått i garderoben;-)
Nov 9, 2010 @ 16:05
..kan vara okunskapen om att det finns en egen klass för gubbar/gummor som kör med bara två pers i besättningen…
Med med den nyvunna kunskapen så får man i nästa andetag skrivet sig på näsan att man “måste” anpassa båten på diverse, kanske kostnadskrävande, sätt..
Kanske..jag kan lika gärna ha fel..finns inget facit..
/Ola
Nov 9, 2010 @ 19:40
Vem är Magnus W?
Nov 9, 2010 @ 20:09
Magnus Woxen som nämndes som tänkbar föreläsare.
Nov 9, 2010 @ 12:57
Pär, jag föreslog Uddevalla regattan, dock ansåg ett antal att Uddevalla ligger vid världens ände….
Men bra att du jobbar vidare.
Kunde formatet ändras från 2 kryss-lännsbanor till 3st med lunch o middag, tror jag fler skulle överväga deltagande…
det var ialla fall vad jag förstod i disk som pågick i “korridoren”
Av deltagarna igår var det i princip bara 4-5 båt från norr om “kungälv”..
MVH Andreas
Nov 9, 2010 @ 13:45
Vad är anledningen till att ni fokuserar just på båtar som har SRS >1,22?
Nov 9, 2010 @ 16:01
Som sagt, det är jättebra om det finns fler kul regattor. Men det var viktigt att inte ha fler race i cupen än de som kan samla ett rejält fält. De flesta kanske får in 2-3 race + Bohusracet.
Jimmy. Skälet till att fokus ligger på högre SRS (siffror som har varit i luften är 1.25, 1.22 och 1.19) är rent egoistiskt. Jag vill ha fler båtar att segla emot :-)
Det är också så att dessa båtar har vissa specifika problem/behov/önskemål. Ofta krävs mycket planering, det blir lätt projekt, man seglar gärna race i Norge eller Danmark och man behöver rekrytera/behålla/utveckla sin besättning. Och här finns en tydlig skillnad mot en mindre båt. Därmed inte sagt att det ena är bättre eller sämre.
Sedan har jag inget uppdrag att driva alla former av Svensk segling framåt, utan jag måste hitta områden där jag kan göra skillnad med trovärdighet och en rimlig insats. Då kan det handla om shorthanded eller “SRS på lite mera allvar”.
Sedan försöker jag ändå vara bollplank åt många andra…
Nov 9, 2010 @ 16:28
Ok, får se till att skaffa mig en snabbare och trailerbar båt alltså, några förslag? :)
Nov 9, 2010 @ 16:31
Melges 24 förstås…. ;-)
Nov 9, 2010 @ 16:38
Farr 30 ;-)
Nov 9, 2010 @ 19:26
He he såklart, men om man samtidigt skall kunna segla shorthanded, vad ska man titta på då?
Nov 9, 2010 @ 20:21
En Mamba med sänkköl så den går att traila?
Nov 10, 2010 @ 00:00
Nej du Erik, Mamban är inte snabb nog, dessutom så krävs det en lastbil för att frakta 4,3 ton båt. ;)
Nov 10, 2010 @ 08:11
Nej – det kanske inte var så smart idé…
Men de här då!
http://www.boatshop24.com/en/search?q=maxfun+25&BOAT_TYPE=s&LOCCOUNTRY_ID=&SORTORDER=1&B1=1
http://www.boatshop24.com/en/search?q=X-Treme+25&BOAT_TYPE=s&LOCCOUNTRY_ID=&SORTORDER=1&B1=1
http://www.boatshop24.com/en/search?q=Pacer+27&BOAT_TYPE=s&LOCCOUNTRY_ID=&SORTORDER=1&B1=1
http://www.boatshop24.com/en/sailing-boats/judel-vrolijk-judel-vrolijk-25-1929493
http://www.makseven.com/mak7_en.html
Nov 10, 2010 @ 11:11
Erik: Den där makseven verkar inte dum, tom bra att bo i ! synd att den hade spinnacker bara.
Nov 10, 2010 @ 11:14
Seldén har peken som är enkla att montera så konvertering från spinn- till genn-båt är inte svår…
Nov 10, 2010 @ 11:17
… och när jag tittar igenom galleriet så hittar jag…
http://tactix.jalbum.net/NRWCup2010/mak7_NRWCUP2010_19.jpg
Nov 10, 2010 @ 12:02
Elliott 770 givetvis =) Kanske inte optimal shorthanded men det får man väll prova sig fram till.
Nov 9, 2010 @ 20:43
corby 33
Nov 10, 2010 @ 00:01
Inte så lätt att traila den heller men visst är den snabb och shorthanded går den säkert bra också. Vet du någon billig till salu?
Nov 10, 2010 @ 10:04
Hej Jimmy
Det ligger en i Viggbyholm som inte har blivit sjösatt. Har nog stått
på land i 2 år. Kolla med Fredrik Bergström. Sen har Inga of Sweden
fortfarande inte bytt ägare?
Hans
Nov 10, 2010 @ 08:44
Köp en billig J/105 i England, fixa lite (du gillar ju att mecka) och samla ihop de andra båtarna i Stockholmsområdet. Borde kunna räcka till klass på både W2S och GR.
Nov 11, 2010 @ 08:08
Jimmy! Din nya båt finns här.
Alternativt finns det en här om man vill mecka lite mer själv.
Jag kan tänka mig att vara delägare och vill så klart vara med på W2S Baltic och Gotland Runt Doublehanded :-)
Nov 11, 2010 @ 10:01
Hej! Min båt är till salu! Humphreys 30. Inkl trailer bara polera och köra till våren. Saknar livflotte (har hyrt) samt nödraketer(tror den gått ut i datum) annars helt komplett för cat II One Star Norge.
Nov 11, 2010 @ 22:18
Tar du inte med båten till Sibirien? Eller var håller du till nu?
Lycka till med bandyn i Ryssland!