Skip to content

67 Comments

  1. Nobbe
    Nov 9, 2010 @ 21:05

    Fockbåt med dubbla spakar dominerar. Konjunkturen verkar ha vänt – Branschen satsar igen på båtar kring de 40. Dehler, X och nu Arcona, kul för den som ska köpa i den klassen ! :-)

    Reply

  2. Henrik N
    Nov 9, 2010 @ 21:50

    Jättefin, men lätt (7,8ton!?) vet jag förstås inte. Fast allt är ju relativt…

    Reply

  3. large
    Nov 10, 2010 @ 07:11

    Om den går som min 340 kommer det att bli jättebra, skulle önska mig ett peke som standardtillval. (se nya X-yacht)
    Hoppas att den kommer i en sportig lättad verision!

    Reply

    • F424
      Nov 10, 2010 @ 09:17

      Skall vi inte hoppas att den t.o.m går lite fortare;-)?

      Reply

  4. Clifford
    Nov 10, 2010 @ 07:36

    Fin presentation och fin båt. Gillar framför allt att max bredden inte ligger längst akterut.

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Nov 10, 2010 @ 07:53

    Roade mig att jämföra Arcona 410 vs 400. Ganska mycket mer power. Framförallt på undanvind. Och med tanke på att Arcona 340 seglar som en 400 så kan det här gå riktigt fort. SRS?

    LOA [m] 12.20 vs 11.98
    LWL [m] 11.20 vs 10.50 +7%
    Beam [m] 3.90 vs 3.82
    Draft [m] (2.00)/2.25/(2.50) vs 1.90/2.10/2.25
    Displ [kg] 7800 vs 7200 +8.3%
    Ballast [kg] 2600 vs 2500

    Main [m2] 55 vs 49 +12%
    Jib [m2] 45 (107%) vs 34 (110%) +32%
    Spinnaker [m2] 148 vs 115 +29%
    Genaker [m2] 132 vs 110 +20%
    I [m] 16.6 vs 16.01
    J [m] 4.60 vs 4.25
    E [m] 5.75 vs 5.50
    P [m] 16.20 vs 15.36

    Reply

    • Large
      Nov 10, 2010 @ 08:48

      SRS = 1,40 enligt Arconas hemsida
      ORCi = 580

      Reply

      • PelleL
        Nov 10, 2010 @ 10:32

        SRS talet är ju en ren spekulation. SRS-tal får man bara på båtar som finns i verkligheten.
        Annars var det en trevlig presentation av båten och en det ser ut som en trevlig C/R som säkert blir en försäljningsframgång. Den kommer säkert att gåå fort i förhållande till sina mätetal också.

        Reply

  6. F424
    Nov 10, 2010 @ 09:22

    Maxbredden ser ut att ligga ovanligt långt fram?
    Trevligt att de tagit sig besväret att flytta in röstjärnen till undervanten så att det går att passera på däck på ett vettigt sätt!
    Är det samma kölvikt oberoende av djupgående tro?
    Det här kommer nog att gå undan;-)

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Nov 11, 2010 @ 07:35

      Röstjärnen är väl inte indragna om jag förstår skissen rätt?
      Annars håller jag med om att det är ju viktigt för hur långlivad båten blir på banan. Särskilt om regler ändras och genua straffas mindre än idag.

      Reply

      • Large
        Nov 11, 2010 @ 08:35

        På min 340 saknar jag inte Genua förutom i 1-2 m/s.
        Båten är en fockbåt!
        Förbered för en Code redan på ritbordet.

        Reply

      • F424
        Nov 11, 2010 @ 11:35

        Du har rätt….
        Ser när jag tittar närmre är det inte är undervanten utan brytblocken för tyskskotningen som sitter en bit in på däck. Då vetetusan om passagen blir så kul.

        Reply

  7. Per
    Nov 10, 2010 @ 12:25

    Jo en fin båt, ett riktigt getingbo att konkurrera i den klassen.. inte mkt har hänt sedan IMX 40 – First 40.7..

    Reply

  8. Per
    Nov 11, 2010 @ 08:46

    Når en sammenligner mot de nye båtene i Xp-serien til X-yachts ser denne båten håpløs gammel ut?

    Reply

  9. Rasmus
    Nov 11, 2010 @ 10:21

    En mkt fin båt håller jag verkligen med om men visst har det väl änå hänt mkt i klassen sen IMX-40 och First 40.7?! Gran Soleil 40, X-40, X-41, Elan 410, Dufour 40E First 40(!)…

    Reply

  10. Expressen
    Nov 11, 2010 @ 15:14

    den förra Arcona 400 var en kopia på Dehler 39 och nu lanserar Dehler en 41:a så då kommer en Arcona 410 också :-)…

    Reply

    • HenrikA
      Nov 11, 2010 @ 15:39

      Hönan och ägget problematiken vem “kopierar” vem? Vilka båtar liknar inte varandra i mångt och mycket. Arcona har lyckats långt mycket bättre på kappsegling och försäljning i Sverige därom råder ingen tvekan är min uppfattning. / Henrik

      Reply

  11. Sture Smith
    Nov 11, 2010 @ 23:25

    Kanske ett litet förtydligan vore lämpligt.
    Rakstävsbåtar i modern tappning var Dehler väldigt tidigt ute med, 33 och 39.
    Att Arcona tagit rygg på Dehler är ju välkänt. 39/400, 36/370, 47/460, 44/430, 34/340 och nu 41/410. Men det kan ju vara slumpen oxå.
    Så vitt jag vet har inte Arcona knipit ngt. EM eller VM ännu.

    Jag misstänker att även om Arcona hävdar sig bra på kappseglingsbanan så tror jag nog att flera andra tillverkare kan ha vunnit några gånger, Dehler, X, Salona, First, Wasa, Luffe, Elan etc. för att nämna några.
    Även om Stefan Qviberg bevisligen är en mkt skicklig konstruktör har ju hans kontruktioner inte vunnit TP52 serien eller Americas Cup ännu.
    Dehler tillverkade sin 160onde 39a redan 2004/5 för att in prata om First 40.7.
    Som alla förstår en rätt meningslös diskussion.
    Sture Smith
    Dehler 39 SQ
    “Sjöglans”

    Reply

  12. Stefan Kindeborg
    Nov 12, 2010 @ 00:09

    Likheter, jo scrolla ner lite här;
    http://dehlerdoris.blogspot.com/search?updated-max=2009-07-28T10%3A20%3A00%2B02%3A00&max-results=50

    …så kan man se slående likheter. En av mina gastar som har en Arcona 400 (jäkligt bra båt f.ö. den mest lyckade tycker jag) tar t.o.m. fel på fabrikaten ibland när vi är ute o kör.. ;-)
    StefanK

    Reply

  13. Feffe
    Nov 13, 2010 @ 17:54

    Ligger ett par Arcona 400 till salu hos Onsala Marin. En begagnad och en demobåt. Ruskigt fina och snygga båtar. Personligen är jag fullkomligt avskräckt av Dehler sedan de höll på med inredningar som såg ut som något 60-tals / rymd expriment och gummimatta på däck…

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 13, 2010 @ 20:39

      Jag tycker att TBS-mattan på däck är helt suverän. Bra halksskydd och varken varm i sol eller kall på natten. Tydligen har de problem med UV-skyddet som inte räcker till i Medelhavsmiljön. Då blir den ful efter 5-6 år även om funktionen fortfarande är fullgod. Mattan går att byta ut och det finns färdigskurna satser till de gamla Dehlerbåtarna.
      Även om Ford har presterat 1900-talets fulaste bil i Scorpio så är det inte därför jag inte vill ha en Ford. Är inte heller helt förtjust i några av färg- och materialkombinationerna i 80-tals Dehler men däremot tycker jag att layouten i 36DB är en av de mest lyckade jag sett i en båt. ;-)

      Reply

      • Feffe
        Nov 14, 2010 @ 09:18

        Är fullkomligt avskräckt av Ford också :-) Har en kompis som tog ut en Sierra som tjänstebil i början på 90-talet. Det måste varit den i särklass sämsta bil som någonsin byggts ? Jag kommer aldrig köpa en Ford, däremot kanske en Dehler utan matta och men en lite mera normal inredning.

        Reply

  14. Leif E
    Nov 13, 2010 @ 20:58

    Håller med! Ägde en 36db 89-96 och inredningslayouten var helt perfekt för kombinationren cruising/racing som är så svår. När jag sålde båten -96 var inredningen som ny trots ett hårt liv.
    Synd att Dehler har slopat TBS mattan p.g.a färgförändringar i soligare länder.

    Reply

  15. Team Dehlerdoris
    Nov 14, 2010 @ 16:49

    TBS-mattan är det många som kommer fram på bryggan o frågar om. Jag har aldrig varit på något båtdäck där halkskyddet är så jäkla bra oavsett vått&torrt.
    Vår båt har nu seglats 4 säsonger och TBS-mattan ser ut som ny.
    Feffe kan hålla med dig, Dehler hade klart “futuristiska” inredningar på “IOR- van De Stadt” tiden men det var rätt länge sedan. Så här pass “normal” ser vår inredning i Dehler 34DD, Doris ut idag;
    http://3.bp.blogspot.com/_A6-Sb0AaRaw/Ssdqsk-PBUI/AAAAAAAAAKc/hSrNhK4BUlU/s1600-h/P1040260.JPG
    //StefanK

    Reply

  16. large
    Nov 14, 2010 @ 22:13

    Tittade på modellen av båtens undervattenskropp exklusive köl och roder. Såg grymt ut. Hoppas att någon med tävlingsambitioner vågar beställa ett strippat exemplar med kolrigg och djupa kölen, topphissad gennacker och fast peke……

    Reply

  17. Sture Smith
    Nov 15, 2010 @ 12:58

    Feffes rymd inlägg är intr. Det var nog inte bara Dehler som försökte sig på detta utav kontinental varven. De första Hanse båtarna var väl oxå åt rymdhållet fast i moderna tappning.
    Helt uppenbart har inte Feffe seglat någon båt med “gummimatta” på däck. Det har funnits flera båtar som haft detta Bianca 101 tex. Säkerheten i sjö ökar väsentligt, Dehlers matta är helt suverän.
    I mitt val mellan Dehler, X och Arcona blev det Dehler pga modernare design både utvändigt och invändigt, matta på däck, nedgångsluckans konstruktion och funktion, strukturellt bättre konstruktion på flera punkter, vinylester skrov o. däck, tystare inuti pga sanwichkonstruktion med balsa som distans mtlr.
    Invändigt lagom blandning klassiskt “nordisk maohongy bibliotek” och ljusare ytor i plast och väv.
    Men smaken är som b…. Alla tre fabrikaten är mkt, mkt, bra och välseglande båtar.
    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39 SQ

    Reply

    • Large
      Nov 15, 2010 @ 14:40

      Jag seglar Arcona för att möjligheten att påverka konfiguration var större, boutrymmen bättre (A34 vs D35) troligen högre andrahandsvärde och en snyggare och snabbare båt…………..; )

      Håller med om att nedgångsluckorna på Dehler är fina för crusing, men jag tycker inredningen ser billig ut.
      Tror att Arcona 410 blir en stor hit i Sverige liksom lillasyster 340 redan är. Dehler 35 har väl inte sålt speciellt bra i Sverige hitils?

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Nov 15, 2010 @ 15:12

        Large, tror det är svårt med nya 40-fotare idag marknaden har klart blivit “downsize” det är nog alla överens om. Det är däremot hur hett som helst i 32-25 fotsklassen som snabbt tvingar fram nya båtar av alla. Large, inredningarna har klart blivit enklare/billigare och det gäller faktiskt även Arcona 340, jag klängde just runt i en så´n på novembermässan Älvsjö i lördags. I det mindre segmentet 28-30 fot är situationen en helt annan, där kan t.ex. Dehler ligga kvar med en klart “framsynt” men trots allt äldre design (Dehler 29 från 1997) som bara behövt få lite “face-lift” för att fint rulla vidare ett antal år till utan större utvecklingskostnader. Så varför ändra då?
        När det gäller farten i Dehler 35 v.s konkurrenterna A340 m.fl. så får vi nog vänta lite tills Seglings test av “35-fotare” publiceras…
        StefanK

        Reply

        • Large
          Nov 15, 2010 @ 15:23

          Eller vänta till nästa säsongs kappseglingar……..; )

          Reply

    • Feffe
      Nov 15, 2010 @ 15:27

      Jo, jag har seglat båt med “gummimatta” på däck. Även om “Spikmatta” skulle vara det absolut sjösäkraste skulle jag inte vilja ha det heller. Personligen gillar jag de nya halkskyddsfärgerna med gummiliknande egenskaper betydligt bättre. ( Tycker det ser snyggare ut. ) Men som sagt smaken är ju som baken.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 15, 2010 @ 21:26

      Den första Hanse var byggd i formarna från Carl Beyer-ritade Aphrodite 291.

      Reply

  18. cahlbeck
    Nov 15, 2010 @ 15:26

    Seglingen test av 35 fotare deltog inte Arcona 340 som var meningen från början.

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Nov 15, 2010 @ 15:59

      Cahlbeck, där ser man hur insatt jag är.. ;-)) ska bli skoj o läsa testet i Segling iallafall.
      Det var ju riktigt synd att det inte var någon Arcona 340 med, 34-35 fot är ett riktigt getingbo där alla stora tillverkare satsat på nya designs.
      Arcona 340 är också en jättefin båt, gillar att man kan köra genua, indragna vant ger också en bra framkomlighet på skarndäck.
      StefanK

      Reply

      • c.ahlbeck
        Nov 16, 2010 @ 21:25

        jag tycker inte att testet var bra genomfört ens vilket är riktigt synd. Hoppas inte folk litar blint på vad som skrivs i tidningarna…kanske ska stafett pinnen vidare..?

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Nov 18, 2010 @ 00:20

          Ahlbäck, Seglings 34-35 fotstest o andra praktiska farttester typ gamla “One of a Kind” är iallafall roligare läsning än att sitta o jämföra mer eller mindre orealistiska polardiagram. Gamla One of a kind hade dock en stor fördel o det var att man också fick med båtar som inte längre är produktionsaktuella som kul jämförelse, hur utvecklingen har framskridit.
          Trots detta så är jag klart nyfiken på nästa nummer av Segling och hoppas naturligtvis att Dehler åter visat framfötterna inte bara i verkligheten (W2SB) utan också i ett test…!
          StefanK

          Reply

          • cahlbeck
            Nov 18, 2010 @ 08:56

            Du kan vara lugn Dehler skötte sig väldigt bra. Jag gillar oxå tester av båtar det har inte med det att göra. Däremot så tror jag man kan göra bättre tester än det som jag varit med på.

  19. Sture Smith
    Nov 15, 2010 @ 15:59

    Var höll A 34orna hus när Wallin, Lewander, Krantz plus ungdomar seglade sommarens GR med D 35 “Midnight Rambler”. Samma D35a gjorde rent hus i Kiel tidigare på sommaren.
    Baltic 2 Star 2009 D36 total segrare.
    Sandhamn Open IRC Int 2010 D36 total segrare.
    Hur många Dehler 34/35or av tidigare och den nya modellen det finns vet jag inte med det är många.
    För att inte tala om DB 1,2,3 oxå det en 34a fotare som vunnit VM och med Cheeta on Run vanns de flesta race som fanns på västkusten inklusive SM i IMS.
    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39 SQ

    Reply

    • Pelle P
      Nov 15, 2010 @ 16:27

      Verkar som Herr Smith tycker om Dehler…

      Reply

    • HenrikA
      Nov 15, 2010 @ 16:58

      Var och en blir salig på sin tro ; )

      Reply

    • large
      Nov 15, 2010 @ 20:00

      Midnight rumbler låg på plac ca 15 fram till visby, där den riktigt chansartade undanvinden tog vid.

      Reply

      • Leif E
        Nov 15, 2010 @ 21:19

        Enl. KSSS resultatlista låg Midnight Rambler (Dehler 35) på nionde plats (korrigerad tid) vid Visbyrundningen. Rätt skall vara rättt! De rundade förresten bara 4 min. efter Amarone (Grand Soleil 37) som rundade först i klassen på seglad tid.
        Midnight Rambler var först över mållinjen och alltså snabbast på seglad tid på bana Alfa. På bana Bravo var dessutom en Dehler 44 (Ada) snabbast på seglad tid.

        Reply

  20. Sture Smith
    Nov 15, 2010 @ 18:46

    Dehlerdoris stefan k, apropå andra båtar så får Du läsa mitt inlägg lite högre upp angående Arcona, X, och Dehler “alla mkt mkt bra och välseglande båtar”.
    Har seglat alla tre fabrikaten och dessutom flera modeller av X, 99, 36 sport, 382, 402. Och deltagit på tre X-Yacht Gold Cup, samt även träffat både Jeppesen och Qviberg klart sorterade gentlemän när det gäller båtdesign.
    En sommaräng består som bekant av många sorters blommor……
    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

  21. Lasse Bergkvist
    Nov 15, 2010 @ 21:38

    Gällande om Dehler 35 eller Arcona 340 är snabbast så är det en fråga om vindstyrka – och när det gäller vem som vinner så är det en fråga om mätregel!
    Dehler 35 är (lite beroende på konfiguration, Midnight Rambler var ORCi-optimerad i somras) allroundsnabb, med lite edge i hårdare vind.
    Arcona 340 är som blixten i upp till 4 m/s, sedan blir den mänskligare.
    Så mätproblematiken:
    LYS: Arcona 340 vinner (lätt) upp till 3m/s. Över 7 m/s så är D35 vinnaren, klart.
    ORCi: Där ska Arconan vara rejält snabbare i lätt och sedan jämnar det ut sig uppåt i vindstyrkan, vilket gör att bästa besättningen vinner mellan de två båtarna.
    IRC: Vet inte vilket mättal som Dehler 35:an har, men skulle tro att det blir ungefär samma som i LYS, i och med att entalsregler inte kompenserar för olikheter i vindstyrka och båtars olika lätt/hårdvindsegenskaper. Tror att Olesen seglade en IRC-optimerad Arcona 340 i somras och den var snabb även i lite hårdare vind – och bra seglad!
    Båda båtarna är mycket fina byggen och en fröjd att segla då de svarar på rätt trim och belönar intensivt arbete ombord. Mvh Lasse Bergkvist

    Reply

    • Pär Johansson
      Nov 18, 2010 @ 09:26

      Diskussionen blir ganska meningslös tills man har två likvärdiga team som ligger bredvid varandra och seglar i olika förhållanden. Här pratas det enbart om båten och mättal och vem som är snabbast på Lidingö Runt och Gotland Runt. På dessa tävlingar, särskilt GR, finns en mängd andra faktorer ( te x de som seglar båten…). Går inte att göra en vettig utvärdering förrän man seglar båtarna mot varandra!

      Reply

  22. Paul Nord
    Nov 15, 2010 @ 22:47

    Fantastiskt att det finns så många nöjda Dehler-ägare. Ni har uppenbarligen valt rätt båt som matchar just era krav och behov och jag tycker ni skall ha all heder av era framgångar ute på sjön (Inte minst på 2Star).

    Men jag måste säga att jag har lite svårt att förstå denna diskussion om ev. kopiering/efterföljning av Dehler. Vad skall jag göra med informationen?
    Kan Arcona Yachts emotse en stämning grundat på patentintrång, eller vad?

    Själv valde jag en A340 av diverse skäl och måste säga att jag är fantastiskt nöjd och är övertygad om att A410:an som presenteras ovan, och som jag tror att denna tråd egentligen handlar om, kommer att bli helvass. Oaktat eventuella likheter med andra båtmärken.

    Kan också slutligen bekräfta att vi var långt ifrån att se Midnight Rambler, vi hade väl knappt passerat Knolls grund när de rundade Visby. Beta – banan är ju som bekant längre än Alfa banan.

    med vänlig hälsning
    Palle, Imperiet

    Reply

    • Paul Nord
      Nov 15, 2010 @ 23:04

      …menade förstås bana Bravo

      Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Nov 16, 2010 @ 07:41

      När det gäller patent så lär det vara svårt att få patent på dimensioner på ett traditionellt skrov och inredning. Där går väl Arcona helt säkra. Håll i alla fall med om att Arcona inte står för innovation och nytänk. :-)
      Sen var väl Beneteau först ut med sin First 40 även om den bara har en enkel ratt och är för ett annat kundsegment.
      När det gäller design och utseende på Dehler så tycker jag att J&V bara klarar av att likna orginalet Simonis!Voogd. ;-)
      Rätt fråga är alltså vilken Dehler som är snyggast. There is no second.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 16, 2010 @ 08:19

        När det gäller Dehler så känns Van de Stadt som ursprunget med många olika modeller (15-20 olika). Sen kom en period med många J/V-modeller (5 el 6 st). S/V var ett litet “snedsprång” med 35:an och 44:an och nu är Dehler tillbaka till J/V med 32:an i sjön och 41:an i pipeline.

        För mig är funktion snyggt. Om man pratar Dehler så verkar den lättade 35:an Midnight Rambler segla bra med full besättning så i den konfigurationen den platsar som “snygg”. För shorthanded skulle jag föredra en J/V-modell då de verkar lättare att hantera.

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Nov 16, 2010 @ 09:35

          Jag menade designen på nuvarande serien som är i produktion.
          Nedlagda modeller är ju bara av historiskt intresse även om db1 och db2 imponerade.
          Jag ser gärna att man satsar på mer prestanda. och prestandhöjande optioner. Det tycker jag har blivit än tydligare med Hanse som ägare.

          Reply

          • Hans Gunnarsson
            Nov 16, 2010 @ 10:37

            Hmm, skulle väl kanske inte hålla med om att nedlagda serier endast är av historiskt intresse. Tror att många nedlagda designer fortfarande seglas, och ganska framgångsrikt.

            Exempelvis Mamba 311, Dehler 33, Express.

            ;)

            /Hans, Dehler 36 J/V (de enda riktiga Dehler-konstruktörerna :)

      • Erik Barkefors
        Nov 16, 2010 @ 08:22

        När det gäller stöld av båtdesign har jag bara hört om en som blivit fälld. Där hade de gjutit en form på ett skrov och började producera. Stölden var lätt att bevisa då en formskada från originalet fanns med även på de nyproducerade skroven.

        Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 16, 2010 @ 22:14

      Jag var ner i Arcona 340 på mässan och den var jättefin. För mig som är lång är den en av de absolut bästa i klassen och kojernas storlek fram och bak gör att det får plats en till bredvid mig vilket inte alltid är fallet ;-)

      Så som bobåt ligger den på pallplats i min ranking. Hoppas den visar sig segla bra. Det är två anmälda till Watski 2 Star Baltic – Imperiet och Grym. Då får jag se dom live på hemmaplan!

      Reply

  23. Sture Smith
    Nov 16, 2010 @ 09:59

    Vid en stor båtmässa i Holland med Dehler 44an som premiervisande dragplåster. Fick Dehler besök av två gentlemän som utan att presentera sig gick ombord på 44an och började fotografera och mkt sak kunnigt inspekterade kritiska detaljer.
    För den svensk som var hos Dehler var personerna lätta att identifiera, vid tilltal på svenska om att det inte var på sin plats att de presenterades sig och frågade om det var OK att fotografera. Steg ansiks färgen och de tackade för sig likt två äpplepallande ungdomar. Men det kan ju oxå vara slumpen.
    Patent eller designskydd ligger snubblande nära etik, moral och vanligt hyvs.
    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

    • Hannu
      Nov 16, 2010 @ 17:20

      Japp, ingår i den tekniska utvecklingen, alla gör det trots att motsatsen hävdas, man kommer på ytterligare förfining av från början andras “grund”konstruktioner och metoder, hade inte människan fungerat så hade vi hängt kvar i träden. Vilket kanske i det långa loppet kanske vore bättre för moder jord :)

      Reply

    • Pär Johansson
      Nov 18, 2010 @ 09:28

      Jaha, förstår inte vad som är konstigt med det? Man vill väl bygga en bättre båt än sina konkurrenter och benchmarkar med övriga i klassen. Det sker i alla branscher.

      Reply

  24. Pelle P
    Nov 16, 2010 @ 10:42

    Nu handlade tråden om Arcona, inte om Dehler… Seglat Dehler själv flera gånger och kan intyga att det är MYCKET trevliga båtar.
    Jag har all respekt för båtägares val av båtar, det som nu stör mig är två saker;
    1. Båtägarnas/seglarnas krampaktiga sätt att hela tiden framhålla “sitt” märke, hoppas att alla väljer båt efter egna beslut och kan gratulera andra i deras båtval. Som icke båtägare kan bara säga att jag seglar inte med BLUR för att det är en J109:a, jag seglar med Team BLUR-ett fantastiskt gäng.
    2. Efter en stunds debatterande här så glider det ofta över i snack om fusk-stöld och annat; i detta fallet kan vi väl bara hålla oss till att Stefan Qviberg har ritat en ny Arcona och den lanseras nästa år. Vem f-n tror att han, efter minst 10-15 designer, skulle stjäla från andra??!! Kommer nu inte ihåg vem/vilka som ritade America³ men tror ni dom stod på bryggan 1995 och gapade på DP när han och Team NZ (och alla andra team) kom med sina smala designer??
    Var med en kompis på mässan i Sthlm och glodde lite båtarna i 35 fot segmentet; fick jag välja hade jag tagit Elanen!!

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Nov 16, 2010 @ 11:37

      Snabb summering av typ 100 inlägg:
      Arconaägarna verkar tycka att Dehler är Hanse och Dehlerägarna att Arcona är Dehlerkopia. Arcona är alltså i princip en Hansekopia.
      Ha, ha…

      Dags att återvända till Orginal-inlägget då kanske:-)
      http://www.blur.se/2010/09/10/ny-dehler-41/
      Vi ses på banan nu struntar jag i det här.

      Reply

      • Pelle P
        Nov 16, 2010 @ 12:53

        +1

        Reply

    • Dan Turesson
      Nov 16, 2010 @ 20:36

      Diskussionen är väl avslutad men den ger ett stänk av déjà vu. Som sexåring försvarade jag med iver familjens Morris Minor gentemot kamratens pappas Dodge -58. Jag har är inte lika säker längre.

      Reply

  25. Lasse O
    Nov 16, 2010 @ 14:25

    F’låt om jag byter ämne. Återknyter till Arcona410 som skall användas bl.a. för racing och ser att det är ännu en ny båt med _ratt_. Har seglat med rorkult i dryga 35 år och köpte ny båt med_ratt i våras. Är frustrerad och besviken på rattjäveln, vill ha rorkult!
    1. Är ratt här för att stanna eller kommer det någonsin en trend med rorkult tillbaka? 2. Funderar nästan på allvar på att såga bort rattpulpeten, plasta igen och sätta på en rorkult – vågar man det?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 16, 2010 @ 14:37

      Om båten är perfekt i övrigt så kanske det kan vara en idé. Fast det förutsätter att sittbrunnen rymmer en rorkult. Många sittbrunnar är designade runt ratten. Kanske kan du fundera på att göra som HenrikB på Mithril. Han har länkarm under sittbrunnsdurken för att få bak rorkulten trots att rodret sitter en bit fram. Tyvärr kanske båten blir svårsåld – eller så blir det rusning för att det är fler än du och jag som gillar rorkult?

      Reply

  26. Team Dehlerdoris
    Nov 16, 2010 @ 14:34

    ++ för det Anders!
    Men lite kul är det ändå.. Klart att alla tittar på sina konkurrenter i sin produktutveckling, så funkar det förhoppningsvis överallt. Precis Johan Wallin på Dehler sa för en tid sedan, att den stora utmaningen för oss som tillverkare är att faktiskt kunna överträffa våra egna tidigare båtar. Det är trots allt dom båtarna som gjort varumärket till det är idag. För oss seglare är också tidigare modeller högintressanta eftersom begagnatmarknaden är stor och det finns jäkligt bra båtar där också. Nyare Dehler from sent 90-tal och uppåt och t.ex. X-332, 332-Sport och X-362 fortfarande attraktiva och vassa båtar och kommer så att vara i många år framåt. Samma gäller även modernare First och J-boats och snart historiska Arcona 400 som är en riktigt lyckad design. X-332 t.ex. som är en riktigt bra båt och min beg. favorit (tillsammans med vår egen båt;-)) står sig fortfarande fint gentemot den något större X-34.
    Tillverkarna har givetvis ett annat focus på produktionsaktuella modeller.
    StefanK

    Reply

  27. Expressen
    Nov 16, 2010 @ 16:27

    Hur kommer det sig att Arcona får skriva “Arcona from Sweden” på sina båtar när de byggs i Estland?

    Reply

    • Hannu
      Nov 16, 2010 @ 17:16

      Jösses……tror du att Volvo kommer göra reklam som “made in China” nu???
      //Hannu

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.