Skip to content

22 Comments

  1. Magnus
    Dec 1, 2010 @ 08:31

    Ser ut att kunna vara ett skrov till Seacart 26.

    Reply

  2. Erik
    Dec 1, 2010 @ 08:31

    Offshore 48′ Catamaran

    Reply

  3. Rikard
    Dec 1, 2010 @ 08:32

    Marströms nya M32?

    Reply

  4. Magnus
    Dec 1, 2010 @ 08:40

    Vi vidare granskning hÄller jag nog med Rikard istÀllet. M32 Àr det.

    Reply

  5. Richard
    Dec 1, 2010 @ 09:48

    Lite olld school, mÄste vara M32.

    Reply

  6. Göran
    Dec 1, 2010 @ 15:05

    Ser ut att vara ett “slag” i fribordet akterut, behövs vĂ€l inte pĂ„ en flerskrovare?
    JIMMY Àr det du som gör en ny One Metre? Men den ser sÄ stor ut, Six Metre?

    Reply

    • JIMMY
      Dec 1, 2010 @ 17:40

      He he, nix jag Àr oskyldig :)
      Men nÀsta gÄng du ser nÄt lÄngsmalt sÄ kanske jag Àr inblandad ;)

      Reply

  7. Mats
    Dec 1, 2010 @ 15:40

    Jag hade en finnjolle pÄ 60-talet, vÀldigt lik :)

    Reply

  8. Erik Barkefors
    Dec 1, 2010 @ 16:12

    Titta i speglingen i skrovet. DĂ€r syns överdelen…

    Reply

  9. Tormod
    Dec 1, 2010 @ 17:26

    Kan det kanskje bli en slags “Kanot”?

    Reply

  10. Wik
    Dec 1, 2010 @ 21:37

    Ska bli riktigt kul att se hur snabb den Àr i sommar

    Reply

  11. Petter Isaksson
    Dec 2, 2010 @ 11:01

    Ny variant av Extreme 40 med fylligare förskepp för att motverka den starka tendensen att dyka sÄ fort det blÄser lite? /p

    Reply

  12. Eivind
    Dec 2, 2010 @ 11:16

    Carbon3 fra Tuco?

    Reply

  13. Pepparkaka
    Dec 2, 2010 @ 15:30

    Det Àr helt klart M32: http://catsailingnews.blogspot.com/
    Skall bli mycket intressant att se hur den kommer att gĂ„ nĂ€r den blir fĂ€rdig. Det verkar ju vara en stor massa som dömmer ut Marströms “traditionella” skrovformer. Nu nĂ€r mĂ„nga rapporter meddelar att M20 blir omkörd av Nacras nya F20 trots relativt stor viktskillnader sĂ„ har nog Marström behov av att bevisa att han Ă€r med i matchen fortfarande.

    Reply

  14. martin
    Dec 2, 2010 @ 19:43

    Pepparkakan; var kan man fÄ se/lÀsa mer om tester mellan M20 och Nacra carbon 20?

    Reply

    • Pepparkaka
      Dec 3, 2010 @ 07:26

      Rapporter var vÀll att ta i fÄr jag erkÀnna. Det Àr som vanligt att man baserar sina pÄstÄenden pÄ sÄdant man lÀst pÄ nÄgon blogg eller ngt forum;-)
      Denna trÄden diskuterar m20 vs f20 en del: http://www.catsailor.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=224695#Post224695
      Har ocksĂ„ för mig jag har lĂ€st en del pĂ„stĂ„enden om detta pĂ„ SA’s forum ocksĂ„.

      Tunga kÀllanvisningar mao;)

      Reply

  15. Staffan
    Dec 5, 2010 @ 16:11

    Diskussionen kring vilken 20fotskatta som Àr snabbast lÀr vÀl visa sig i kommande kappsegliingar, t ex Round Texel, och inte via subjektivt tyckande pÄ bloggar dÀr de som gör inlÀggen dessutom har ekonomiskt intresse i det de skriver.

    Vad gĂ€ller wavepiercing-förar mĂ„ste dessa vĂ€l bygga pĂ„ att flytkraften blir negativ dĂ„ dessa doppar fören i vĂ„gorna. Om sĂ„ inte Ă€r fallet gissar jag att dessa förar bidrar till dyktendenser. Detta borde vĂ€l i och för sig gĂ€lla alla typer av förar. Min teori Ă€r att det gĂ€ller att skapa nĂ€ra nog neutrallĂ€ge genom sjön (ej dyk- eller för kraftig lyfteffekt) med lite, lite lyft. Jag gissar att kraften annars omvandlas till antingen kraft nedĂ„t eller uppĂ„t istĂ€llet för rakt fram? Den ev enda fördelen jag skulle kunna se med wavepiercing-förar Ă€r vĂ€l lite viktbesparing pĂ„ samma vattenlinjelĂ€ngd. UngefĂ€r som negativa akterspeglar… NĂ„gon som vet och inte bara gissar som jag?

    Reply

  16. Staffan
    Dec 13, 2010 @ 20:46

    Pepparkaka har referat till en del spekulationer frĂ„n diverse forum kring vilken som Ă€r snabbast, M20 alt N20. Nu tycks svaret ha kommit, i vart fall en första indikation, dĂ„ distansracet i Key Largo över 110 distans hĂ„llits, se http://www.catsailor.com. M20 1:a och 3:a med ett specialbygge som nr 2. N20 klart distanserad. PĂ„ bild syns skillnaden i höjdtagning med och utan fock pĂ„ kryss. Enligt hörsĂ€gen var M20 snabbast i alla vindar utom under 2 m/s dĂ„ specialbygget gick vĂ€l sĂ„ bra. Diskussionen om man skall ha fock eller ej pĂ„gĂ„r i olika form. NĂ€r det gĂ„r riktigt fort Ă€r min tanke att kanske focken bara bromsar, se isjakterna som sedan lĂ€nge övergett det seglet… M32 kommer att segla utan fock och gĂ„ bra mycket snabbare Ă€n M20. Tydligen Ă€r en konkurrent i form av AC33 pĂ„ gĂ„ng. Skall bli intressant och se dessa i jĂ€mförelse nĂ€r de vĂ€l kommer ut pĂ„ vattnet.

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Dec 13, 2010 @ 20:50

    HĂ€r har vi en annan, SL33, http://www.slperformanceraceboats.eu/

    Tror man att det kan bli nÄgon helt galen klass för kattor i den hÀr storleken?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.