Ser ut att vara ett “slag” i fribordet akterut, behövs vĂ€l inte pĂ„ en flerskrovare?
JIMMY Àr det du som gör en ny One Metre? Men den ser sÄ stor ut, Six Metre?
Det Àr helt klart M32: http://catsailingnews.blogspot.com/
Skall bli mycket intressant att se hur den kommer att gĂ„ nĂ€r den blir fĂ€rdig. Det verkar ju vara en stor massa som dömmer ut Marströms “traditionella” skrovformer. Nu nĂ€r mĂ„nga rapporter meddelar att M20 blir omkörd av Nacras nya F20 trots relativt stor viktskillnader sĂ„ har nog Marström behov av att bevisa att han Ă€r med i matchen fortfarande.
Rapporter var vÀll att ta i fÄr jag erkÀnna. Det Àr som vanligt att man baserar sina pÄstÄenden pÄ sÄdant man lÀst pÄ nÄgon blogg eller ngt forum;-)
Denna trÄden diskuterar m20 vs f20 en del: http://www.catsailor.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=224695#Post224695
Har ocksĂ„ för mig jag har lĂ€st en del pĂ„stĂ„enden om detta pĂ„ SA’s forum ocksĂ„.
Diskussionen kring vilken 20fotskatta som Àr snabbast lÀr vÀl visa sig i kommande kappsegliingar, t ex Round Texel, och inte via subjektivt tyckande pÄ bloggar dÀr de som gör inlÀggen dessutom har ekonomiskt intresse i det de skriver.
Vad gĂ€ller wavepiercing-förar mĂ„ste dessa vĂ€l bygga pĂ„ att flytkraften blir negativ dĂ„ dessa doppar fören i vĂ„gorna. Om sĂ„ inte Ă€r fallet gissar jag att dessa förar bidrar till dyktendenser. Detta borde vĂ€l i och för sig gĂ€lla alla typer av förar. Min teori Ă€r att det gĂ€ller att skapa nĂ€ra nog neutrallĂ€ge genom sjön (ej dyk- eller för kraftig lyfteffekt) med lite, lite lyft. Jag gissar att kraften annars omvandlas till antingen kraft nedĂ„t eller uppĂ„t istĂ€llet för rakt fram? Den ev enda fördelen jag skulle kunna se med wavepiercing-förar Ă€r vĂ€l lite viktbesparing pĂ„ samma vattenlinjelĂ€ngd. UngefĂ€r som negativa akterspeglar… NĂ„gon som vet och inte bara gissar som jag?
Pepparkaka har referat till en del spekulationer frĂ„n diverse forum kring vilken som Ă€r snabbast, M20 alt N20. Nu tycks svaret ha kommit, i vart fall en första indikation, dĂ„ distansracet i Key Largo över 110 distans hĂ„llits, se http://www.catsailor.com. M20 1:a och 3:a med ett specialbygge som nr 2. N20 klart distanserad. PĂ„ bild syns skillnaden i höjdtagning med och utan fock pĂ„ kryss. Enligt hörsĂ€gen var M20 snabbast i alla vindar utom under 2 m/s dĂ„ specialbygget gick vĂ€l sĂ„ bra. Diskussionen om man skall ha fock eller ej pĂ„gĂ„r i olika form. NĂ€r det gĂ„r riktigt fort Ă€r min tanke att kanske focken bara bromsar, se isjakterna som sedan lĂ€nge övergett det seglet… M32 kommer att segla utan fock och gĂ„ bra mycket snabbare Ă€n M20. Tydligen Ă€r en konkurrent i form av AC33 pĂ„ gĂ„ng. Skall bli intressant och se dessa i jĂ€mförelse nĂ€r de vĂ€l kommer ut pĂ„ vattnet.
Magnus
Dec 1, 2010 @ 08:31
Ser ut att kunna vara ett skrov till Seacart 26.
Fredrik Wallenberg
Dec 1, 2010 @ 22:57
Nej, den har negativ för.
Erik
Dec 1, 2010 @ 08:31
Offshore 48′ Catamaran
Rikard
Dec 1, 2010 @ 08:32
Marströms nya M32?
Magnus
Dec 1, 2010 @ 08:40
Vi vidare granskning hÄller jag nog med Rikard istÀllet. M32 Àr det.
Richard
Dec 1, 2010 @ 09:48
Lite olld school, mÄste vara M32.
Göran
Dec 1, 2010 @ 15:05
Ser ut att vara ett “slag” i fribordet akterut, behövs vĂ€l inte pĂ„ en flerskrovare?
JIMMY Àr det du som gör en ny One Metre? Men den ser sÄ stor ut, Six Metre?
JIMMY
Dec 1, 2010 @ 17:40
He he, nix jag Àr oskyldig :)
Men nÀsta gÄng du ser nÄt lÄngsmalt sÄ kanske jag Àr inblandad ;)
Mats
Dec 1, 2010 @ 15:40
Jag hade en finnjolle pÄ 60-talet, vÀldigt lik :)
Erik Barkefors
Dec 1, 2010 @ 16:12
Titta i speglingen i skrovet. DĂ€r syns överdelen…
Tormod
Dec 1, 2010 @ 17:26
Kan det kanskje bli en slags “Kanot”?
Wik
Dec 1, 2010 @ 21:37
Ska bli riktigt kul att se hur snabb den Àr i sommar
Petter Isaksson
Dec 2, 2010 @ 11:01
Ny variant av Extreme 40 med fylligare förskepp för att motverka den starka tendensen att dyka sÄ fort det blÄser lite? /p
Eivind
Dec 2, 2010 @ 11:16
Carbon3 fra Tuco?
Pepparkaka
Dec 2, 2010 @ 15:30
Det Àr helt klart M32: http://catsailingnews.blogspot.com/
Skall bli mycket intressant att se hur den kommer att gĂ„ nĂ€r den blir fĂ€rdig. Det verkar ju vara en stor massa som dömmer ut Marströms “traditionella” skrovformer. Nu nĂ€r mĂ„nga rapporter meddelar att M20 blir omkörd av Nacras nya F20 trots relativt stor viktskillnader sĂ„ har nog Marström behov av att bevisa att han Ă€r med i matchen fortfarande.
martin
Dec 2, 2010 @ 19:43
Pepparkakan; var kan man fÄ se/lÀsa mer om tester mellan M20 och Nacra carbon 20?
Pepparkaka
Dec 3, 2010 @ 07:26
Rapporter var vÀll att ta i fÄr jag erkÀnna. Det Àr som vanligt att man baserar sina pÄstÄenden pÄ sÄdant man lÀst pÄ nÄgon blogg eller ngt forum;-)
Denna trÄden diskuterar m20 vs f20 en del: http://www.catsailor.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=224695#Post224695
Har ocksĂ„ för mig jag har lĂ€st en del pĂ„stĂ„enden om detta pĂ„ SA’s forum ocksĂ„.
Tunga kÀllanvisningar mao;)
Staffan
Dec 5, 2010 @ 16:11
Diskussionen kring vilken 20fotskatta som Àr snabbast lÀr vÀl visa sig i kommande kappsegliingar, t ex Round Texel, och inte via subjektivt tyckande pÄ bloggar dÀr de som gör inlÀggen dessutom har ekonomiskt intresse i det de skriver.
Vad gĂ€ller wavepiercing-förar mĂ„ste dessa vĂ€l bygga pĂ„ att flytkraften blir negativ dĂ„ dessa doppar fören i vĂ„gorna. Om sĂ„ inte Ă€r fallet gissar jag att dessa förar bidrar till dyktendenser. Detta borde vĂ€l i och för sig gĂ€lla alla typer av förar. Min teori Ă€r att det gĂ€ller att skapa nĂ€ra nog neutrallĂ€ge genom sjön (ej dyk- eller för kraftig lyfteffekt) med lite, lite lyft. Jag gissar att kraften annars omvandlas till antingen kraft nedĂ„t eller uppĂ„t istĂ€llet för rakt fram? Den ev enda fördelen jag skulle kunna se med wavepiercing-förar Ă€r vĂ€l lite viktbesparing pĂ„ samma vattenlinjelĂ€ngd. UngefĂ€r som negativa akterspeglar… NĂ„gon som vet och inte bara gissar som jag?
Staffan
Dec 13, 2010 @ 20:46
Pepparkaka har referat till en del spekulationer frĂ„n diverse forum kring vilken som Ă€r snabbast, M20 alt N20. Nu tycks svaret ha kommit, i vart fall en första indikation, dĂ„ distansracet i Key Largo över 110 distans hĂ„llits, se http://www.catsailor.com. M20 1:a och 3:a med ett specialbygge som nr 2. N20 klart distanserad. PĂ„ bild syns skillnaden i höjdtagning med och utan fock pĂ„ kryss. Enligt hörsĂ€gen var M20 snabbast i alla vindar utom under 2 m/s dĂ„ specialbygget gick vĂ€l sĂ„ bra. Diskussionen om man skall ha fock eller ej pĂ„gĂ„r i olika form. NĂ€r det gĂ„r riktigt fort Ă€r min tanke att kanske focken bara bromsar, se isjakterna som sedan lĂ€nge övergett det seglet… M32 kommer att segla utan fock och gĂ„ bra mycket snabbare Ă€n M20. Tydligen Ă€r en konkurrent i form av AC33 pĂ„ gĂ„ng. Skall bli intressant och se dessa i jĂ€mförelse nĂ€r de vĂ€l kommer ut pĂ„ vattnet.
Peter Gustafsson
Dec 13, 2010 @ 20:50
HĂ€r har vi en annan, SL33, http://www.slperformanceraceboats.eu/
Tror man att det kan bli nÄgon helt galen klass för kattor i den hÀr storleken?
Erik Barkefors
Dec 13, 2010 @ 22:30
… eller varför inte en orgie i kolfiber ;-)
http://www.ysa-10.com/en/yachten/ysa-cat-30.html
Erik Barkefors
Dec 13, 2010 @ 22:33
Fast ska man segla klass (det som kallas entyp pĂ„ blur…) sĂ„ Ă€r det nog en sĂ„n hĂ€r som gĂ€ller…
http://www.decision.ch/ANG/default.htm