Skip to content

13 Comments

  1. Anders
    Dec 3, 2010 @ 09:39

    precis vad som behövs i vinterångesten. Tack! :-)

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Dec 3, 2010 @ 11:46

    Härligt att titta på efter att ha varit nere och dragit ner 3 dm snö från täckningen.
    Vilka enorma avstånd det blir mellan täten och nästa gäng när det går bra!

    Reply

  3. Sam V
    Dec 3, 2010 @ 11:59

    Så enkelt men ändå riktigt bra! Och spikade gjorde de visst, överlägset.

    Reply

  4. Tim
    Dec 3, 2010 @ 12:09

    Kör alla likadana segel i SB3 eller är det valfritt?

    Reply

  5. PelleL
    Dec 3, 2010 @ 12:33

    Det är entypsegel. Hydesegel för alla

    Reply

  6. Peter Myhrström
    Dec 3, 2010 @ 13:18

    Härligt att se! Synd att inte SB3 har slagit i Sverige… Det hade varit kul med en enkel trailerbar båt med internationell status.

    Reply

  7. swe
    Dec 3, 2010 @ 15:07

    Ja visst verkar det vara en rolig båt. Tycker dock att det rostfria staketet verkar störande. Bättre som på CB66 att ha möjlighet att kränga eller som på BR23 att stå i trapets.

    Reply

  8. Pelle P
    Dec 3, 2010 @ 15:10

    Men det är väl precis meningen med railen; att det INTE ska bli en massa hängande i felplacerade hängband eller som i 11:an och RC44:an; hängande i inga hängband!!

    Reply

  9. Per
    Dec 3, 2010 @ 17:21

    SB3 verkar vara ett trevligt koncept. Enkelt, inget jollehäng och kul undanvindar. Vill jag hänga sätter jag mig i den vanliga lasern.

    Reply

  10. Bugge T Jensen
    Dec 3, 2010 @ 18:30

    Hele konceptet med laser sb3 er at det IKKE skal være fysik der afgør om man vinder, men alene even til at sejle. Derfor må man ikke hænge.

    Kan oplyse at båden kan hentes brugt i England for under 125.000 SEK, med trailer og kapsejlads klar. Er temmelig sikker på at vi får et lille felt til Kieler woche i 2011

    Klassen er på vej frem i Tyskland. I DK har vi 1 æv …

    Reply

  11. mackan
    Dec 3, 2010 @ 19:59

    Ja, jag fattar inte varför SB3 knappast inte ens presenterats i Sverige. Det måste nog bero på att CB 66 kom ungefär samtidigt. Sen handlar det säkert mycket om att Laser förbehåller sig rätten att kontrollera allt med klassen dvs ffa vem som syr seglen. Tror att det kan ha upplevts som ett starkt hot mot segelmakarna i Sverige/Norden och deras affär vilket kan ha blockerat introduktionen av SB3 i här. Betänk även kvalitetsproblemen CB 66 hade i början. Annars tycker jag SB3 konceptet verkar helt rätt, åtminstone sportsligt sett! Verkar som många ute i Europa oxå tycker så! Tror det varit över 100 båtar på Cowes Week ett par år i rad.

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Dec 4, 2010 @ 08:35

      Seglade lite sb3 på solent när jag bodde i Enland, den gillar mycket vind. Har dock inte seglat cb66 så vet inte skillnaden men har fått för mig att cb66 går bättre i lättvind vilket kan passa våra förhållanden.
      Mitt intryck är att sb3 har relativt kort mast/ lång bom så även om mycket tyg per kg så sitter det ganska långt ner.

      Reply

    • Peter Myhrström
      Dec 5, 2010 @ 21:56

      Jag tror det beror på att Jollesport som har agenturen har gjort ett dåligt jobb med införsäljningen. Det verkar nöjda med att sälja dyra reservdelar till Lasern….

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.