Båtskvaller?
Det har börjat skvallras om nya båtar till nästa säsong. Vi kör ju kvar med J/109:an ett år till, men många andra verkar vara på hugget.
“Luftig fakta” säger att det står en Admiralty 30 i tullen? Och att det kommer en M34 och ytterligare ett par Farr 30 till Stockholm, en J/97 och ett par Esse 850 till västkusten. Och inte minst ett par TP52?
Ni som har koll… det är lika bra att ni berättar vad ni vet!
Dec 21, 2010 @ 23:01
Om allt klaffar så kommer minst en ny LIFE 7.5 till västkusten i sommar.
Se http://www.life-yachts.se
Dec 22, 2010 @ 07:47
Hej Peter,
du får hemskt gärna promota din nya båt här. Men då får du allt bjuda mina läsare på lite mer information!?
De är vana vid att se ritningar, skisser eller renderingar som gör att man får en känsla för hur båten kommer att se ut. Och skall den segla till sommaren så borde du ha lite bra bilder från bygget också?
:-)
Dec 21, 2010 @ 23:13
Det blir minst två stycken Farr 30:or till i Stockholmstrakten nästa säsong!
http://www.facebook.com/#!/home.php?sk=group_148977038483987
Dec 21, 2010 @ 23:16
Tycker det är lite tråkigt att alla skall försöka hitta “sin speciella båt”…. Vore bättre om vi kunde enas om några klasser så de kunde bli lite kul tävling “båt mot båt”…..
Har vi alla så olika smak och krav eller finns det för många tillverkare?
Dec 22, 2010 @ 08:14
Inte den valsen nu igen…
Dec 22, 2010 @ 11:07
“Standartisering” skall inte nedvärderas, det har många fördelar. För att inte bara tala om att det blir mer kul på kappseglingsbanan så skulle det driva ned kostnaderna för båtar och segel. Det skulle göra att andrahandsvärdet blev högre. Möjligheter till att köpa beg segel etc.
Just nu känns det som det är två klasser som växer (eller i alla fall uttrycker sig mest på denna blogg…..)
Kanske själv borde rätta in mig i ledet :-)
Dec 22, 2010 @ 11:16
Inte alls “Alla olika”, men här var det prat om båtskvaller!
Dec 22, 2010 @ 20:36
Ja, vi har alla så olika smak, krav och behov och dessa skillnader tillgodoses av ett antal olika tillverkare.
Dec 22, 2010 @ 22:17
Visst är smaken olika och folk söker sina egna “pärlor”, men jag tycker ofta att det känns lite synd då man ser någon jättefin och häftig racebåt men inser att den samtidigt är väldigt ensam av sitt slag i landet. Visst är det häftigt att äga något som känns fulländat och optimerat, men så mycket kappseglingsvärde finns det ju inte förrän man är minst ett 10-tal ganska snarlika (eller i mina ögon identiska) båtar som regelbundet kör mot varandra!
Det är väl just därför klasser som Farr 30 och X-35 får så mycket fokus då vi faktiskt får ihop vettiga strtfällt i hemmaviken. Visst finns det häftigare båtar med mer kolfiber och mer extrema segel, men dessa båtar är häftiga nog för att de ska vara kul seglingsmässigt och så har man tillgång till race i fleet. Utöver detta en massa trevliga vänner i form av ägare till systerbåtarna att umgås med och lära från.
/Lars
Dec 21, 2010 @ 23:25
Till Karlstad ryktas det om ytterligare minst en CB66. Då kommer vi inom några mils radie runt Karlstad ha 6 st aktiva CB66:or.
Vi kommer att köra en lokal cup med tävlingar runt Vänern. Ett träningsläger i mitten av april inleder säsongen. Den avslutas med Köldknäppen i slutet av oktober. Rapport från årets Köldknäpp: http://kdss.se/web/art.php?artid=925
Dec 21, 2010 @ 23:51
Vem har köpt M34:an? Var kommer den ha sin bas?
Dec 22, 2010 @ 09:50
Estockholmo
Dec 22, 2010 @ 20:35
Jo det förstod jag, men vem har köpt och var i Stockholm? Är det en demobåt som kommer att ligga på Gåshaga?
Dec 22, 2010 @ 09:54
Skall bli spännande att se hur den klarar sig mot Farr 30…
Dec 22, 2010 @ 06:29
Det verkar som vi blir (minst) 8 Melges 24 i Stenungsund…..fler välkomna ;-)
Dec 22, 2010 @ 09:18
Vaaah? TP52:or alltså?!?!
Dec 22, 2010 @ 09:42
Ryktet säger att Thomas Blixt kommer att köra en TP52:a. Den ligger just nu i England för leverans till Sverige i vår.
Dec 22, 2010 @ 09:47
Vem ska han tävla mot? Sig själv?
Dec 22, 2010 @ 09:57
Det går en tävling varje år på ostkusten som heter Gotland Runt som använder någon typ av handikapp system så att olika typer av båtar kan tävla mot varandra.
Har du hört talas om den?
:-)
Dec 22, 2010 @ 15:23
Aha, där ser man. Det blir till att åka omkring alldeles själv då.
Dec 22, 2010 @ 16:32
HM Kung af Norge har ju också en sådan. Så då blir dom ju två. Sen är det ju fler kärror som kan vara med och leka.
Dec 25, 2010 @ 01:12
Även Fram XVI är till salu dock…
Dec 22, 2010 @ 10:07
Vad jag vet är det även fler X-35:or på gång till Sverige. En lär kontrakt vara skrivet på och den väntar på hemtransport från Italien. Ett par andra besättningar säger att de ska ha båtar till sässongen. Sedan finns det flera som säger att de ska köpa så fort de sålt sina befintlliga båtar (ungefär som Peter med 111:an). Men som vanligt vill man se saker och ting innan man tror dem…. VM i Danmark nästa år och EM i Norge 2012 gör uppenbarligen folk än mer sugna.
/Lars
Dec 22, 2010 @ 10:16
Att Thomas Blixt har köpt en TP52 är inget rykte utan fakta. Han har köpt Apollo som vann Fastnet 2009.
Känner förre ägaren som bekräftat detta, Nigel köpte har köpt J133 Sofia som tidigare ägdes av Lars Meyer.
Så nu har ni lite fakta och inte rykten att gå på
Dec 25, 2010 @ 01:19
Coolt ! Apollo blev ju sjukt om-meckad till 2010 säsongen innan ägaren blev sjuk(are)…blir en vass IRC kärra !
Dec 22, 2010 @ 10:51
3 ny HP1030 på “g”
2 st under byggnation nu.
God jul
Andreas
Dec 22, 2010 @ 19:04
Yes den första finska HP1030 kan ses på Helsingfors Internationella båtmässa 11-20.2.2011 och så väntar vi bara på att isarna skall gå. Båten kommer att befinna sig i Helsingfors trakten.
Riktigt God Jul. I år kome Jul Gubben (som han kallas i Finland) med en HP1030 i paketet :-)
http://hp1030-finland.blogspot.com/
Dec 22, 2010 @ 11:27
Östgöta seglarna Norrköping ska visst få en ny Dehler 35 uppseglad under våren…kan bli spännade och se på banorna i sommar.
Dec 22, 2010 @ 11:34
Sjöman har bytt FF 36 till Dehler 35 så det blir åtminstonde en till på ostkusten.
I skåne är det annars tunnare med projekt. Ulf Nilsson, Lomma, har skaffat en Centerline 40:
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/12/heta-batar-i-sundet-centerline-40-tian.html
Dec 22, 2010 @ 11:59
Jag har beställt en ny laser. Räknas det?
Dec 22, 2010 @ 13:20
Allt räknas…
Dec 22, 2010 @ 13:23
Det är möjligt att det kommer ut en 38-fots one-off på västkustbanorna till våren. Dock är den av det långsmala slaget – en riktig blymina faktiskt – och har klara 80-talsdrag, så den är kanske inte så intressant i det här sammanhanget.
Dec 22, 2010 @ 13:25
Det ligger en Esse 850 i Norrköping infrusen i Lindö småbåtshamn. bilder kan komma i helgen. Tråkigt när en sweet båt blir behandlad så.
Dec 22, 2010 @ 14:29
Rykten säger att just den båten har varit till salu på Blocket under hösten.
Annonsen finns dock inte kvar.
Kanske inte läge att visa upp båten för presumtiv köpare just nu :)
/Tobbe
Dec 22, 2010 @ 14:21
Esse850 kommer att ha sin bas i Kullavik. Comfortbåtar Marin AB håller på att ta fram
marknads plan för att introducera denna roliga båt i Sverige.
Vi söker kunder till ett par demo båtar på väst & ost kusten.
God jul alla seglare
Dec 22, 2010 @ 14:26
Ola Danielson har köpt Oskar Skotings Elliott 770 till Motala. Ska nog trailas till shorthanded race i öst o väst.
http://vatternsailing.wordpress.com/category/elliott-770/
Dec 23, 2010 @ 09:48
Nu ska vi inte skruva upp förhoppningarna för mycket =) Till en början blir det mest kvällsseglingar med Elliotten då fars båt ska ut på kusten i år.
Dec 23, 2010 @ 17:42
Du har ju lovat mig en tur på västkusten;-).
Dec 26, 2010 @ 12:43
Absolut! Får vi bara ihop respektive tidscheman så! Och det får vi se till att göra =)
Dec 22, 2010 @ 16:02
Mälar 22 i plast är på gång.
Dec 22, 2010 @ 16:36
Vad kostar en Mälar 22 i plast?
Dec 23, 2010 @ 10:25
Än så länge finns bara dispens för en eller två båtar, så det är en bit kvar innan man kan producera och sälja.
Dec 23, 2010 @ 17:44
en annan klassisk entypsbåt Neptunkryssaren som är något lättare än både M22 och Draken tot 1200kg kostar i dag ny 300tusen se http://www.neptunkryssar.nu. Tillverkare är Delfinsegel AB. Nepparklassen har SM status sedan 1945. Årets SM-seglingar samlade 26 båtar i Sandhamn. Segla entyp på två man är bra mycket roligare än 6 7 gubbar på kanten!!!
Dec 23, 2010 @ 18:50
Ryktas om att SM kanske går i Oxelösund 2011. Stämmer det?
Dec 23, 2010 @ 19:09
SM kommer att gå i Öregrund 19 till den21 aug. Öregrunds båtklubb tillsammans med Östhammars segelsällskap arrangerar.Seglingar på Grepen alldeles nära hamnen, fina segelvatten och kort utsegling.30 båtar förväntas deltaga.Kappseglare från andra klasser är på gång!!!
Dec 24, 2010 @ 08:22
och det är alltså nyheter på gång? Eftersom du skriver det här i ämnet båtskvaller?
Dec 22, 2010 @ 19:09
Admiralty 30 passerade tullen och är nu hemma i Stockholm…
Dec 22, 2010 @ 20:19
Schysst båt!!
Dec 22, 2010 @ 20:33
Yepp,
Jag har testat föregångaren JS9000 och den gick verkligen som ett spjut. Om jag inte minns fel så gjorde vi 13 knop i 6-7 m/s på halvvind, man kunde släppa rodret och bara dra iväg. Snacka om att man längtar efter sommaren nu.
Dec 22, 2010 @ 22:21
Men Jimmy en till hadde du inte nog med båtar……
Tror han leder ligan…
Dec 23, 2010 @ 09:13
Båtar kan man aldrig ha för många! ;)
Dec 23, 2010 @ 20:52
God jul på dig Jimmy Från ett kallt Oslo.
Hoppas vi ses på någon IOM segling i sommar. Eller på någon annan regatta.
MVH
Johnny
PS: Nice båt…
Dec 22, 2010 @ 22:54
Nästa säsong kommer det att segla omkring åtminstone 6 st nya D-kanoter av modellen Tejst i Stockholmsområdet. Dessutom ett par stycken nya på Västkusten så det är ju faktiskt en av de mer expansiva klasserna, relativt sett.
Dec 23, 2010 @ 14:03
Vi har köpt en Dehler 32 kommer att ligga i Söderhamn
Dec 23, 2010 @ 14:51
Årets “comeback” hoppas jag stå för då nu jädrans skall Maxi77:an luftas igen.
Hårdvindhårdvindhårdvind….hoppas hoppas hoppas… ;-)
God Jul
Stefan Blom
Dec 23, 2010 @ 14:53
Lycka till och GOD JUL!!
Dec 23, 2010 @ 17:55
Vinden är fri så akta er…jag kommer inte släppa förbi er i lovart…;-)
CB66 är dock det som prioriteras utanför Lerkils fiskevatten.
// Stefan
Dec 25, 2010 @ 18:55
Kanske behöver du någon gast i Lerkil? Hör gärna av dig.
Dec 26, 2010 @ 09:58
God fortsättning Sebbe.
Vi får självfallet försöka hitta några onsdagar som vi kan köra på. CB66 behöver luftas den också, tänkte försöka uppdatera den med nya grejer inför kommande säsong. Och det är ju himla kul att åka med den i Lerkils vågor :-)
// Stefan
Dec 23, 2010 @ 15:35
Är det bara för att Lerkil nu höjt avgiften på planen??
Skojar bara, kul att se den i vattnet, dags kan man säga.
God Jul!
(Hälsa din far, såg han susa förbi i CB66trucken)
Dec 23, 2010 @ 17:49
Haha, ja det börjar bli dyrt att ha den liggandes där. Nu skall man också tydligen ta tag i gamla “drömmar” från föreningens håll och successivt höja priserna så det blir ju som en kick i baken liksom.
Såklart han får köra trucken, jag vägrar lämna tillbaks V70 som jag “lånade” av honom då han var i Malaga i slutet av oktober…:-)
God Jul
S.Blom
Dec 24, 2010 @ 00:13
Det kommer finnas 3 nybyggda Expresser till våren.
Kostar från 175.000kr hos finessabåtar
Några hamnar på västkusten.
Dec 24, 2010 @ 10:59
175 000 kr, stämmer det?!? Förefaller ju otroligt prisvärt . Har för mig att en ny kostade runt 300´för ett par år sedan, men kan ha fel.
Dec 24, 2010 @ 11:31
Om det kommer tre nya så finns det kanske någon äldre. Någon som är till salu – gärna på västkusten?
God Jul / Mikael
Dec 25, 2010 @ 18:39
Priset stämmer, från 175.000kr och du får bygga själv och komplettera det som inte ingår.
Håll utkik på http://www.expresseglare.org för begagnade.