Related Posts
Kialoa III får svensk ägare
Seglarvärlden är ganska liten. Som när jag var i Newport för att mecka båt förra veckan. Då tittar det förbi en svensk kille, Lennart Davidsson, och tjatar lite. Det visar sig att han är i Newport för att titta på Kialoa III som tydligen ligger 50 meter bort. Eftersom detta var en av de båtar […]
9 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Team Dehlerdoris
Dec 21, 2010 @ 23:41
Klart retro. Är det den gamla svenska Södergren-halvtonnaren Blues som syns på filmen?
StefanK
Toni
Dec 29, 2010 @ 13:35
Visst det är gamla Blues, som är lite modifierat sedan dess. Det flesta top båtar i klassen har bulbköl samt carbonmast i dag. Blues ligger i niuwpoort sedan 2005 och seglar under finska flaggan.
Mvh,
toni
PelleL
Dec 22, 2010 @ 07:18
Kul att finns folk som vårdar det här arvet också. Gamla IOR-båtar är väl inte samma kulturhistoriska skatt som våra skärgårdskryssare och andra träbåtar än men jag tycker nog dom har sitt värde. På något märkligt sätt ser dom där dinosaurierna rätt ut i mina ögon…….riktiga kappseglingsbåtar…=) Objektivt sett är dom ju rätt usla men…..?
och den Blues man ser i filmen är det svenska originalet…..Jag tror den har hemmahamn i Belgien nu.
Thomas Ottosson
Dec 22, 2010 @ 10:02
Jag gillar också de här båtarna, trots att de naturligtvis är helt idiotiska konstruktioner. Det är kompromisslösa kappseglingsmaskiner av ett slag som man sällan ser numera. Experimentlustan var det heller inget fel på. Kommer ni ihåg kölen som designades med Musse Piggs öron som förebild? Eller Linges framåtriktade bulbköl till VM i Norge -83? Sådant är alltid kul. Dock förmodar jag att man bör ha varit ung på 80-talet för att verkligen kunna uppskatta dem…
Otroligt att de fortfarande håller ihop. De är ju inte precis överdimensionerade.
Team Dehlerdoris
Dec 22, 2010 @ 10:49
Det har trots allt byggts massor av “snabba” familjebåtar på dessa feta IOR-skrov med smala aktrar. Regeln gav ju båtar med hög formstabilitet och låg viktstabilitet, vilket säkert bidrog till myten att breda båtar var kass. Folk plastade t.o.m. dit blyvikter i rufftaket för att minska stabiliteten… Sedan när det kom båtar typ Contrast (namnet avsåg just att den var en kontrast till de förhärskande IOR-båtarna) som seglade 8:or runt Scampi, Comfort m.fl. o direkt totalvann Tjörn Runt, då började varven sentomsider på 80-talet inse att det nog finns andra bättre skrov att bygga familjebåtar i. (Fast det dröjde långt in på 2000-talet för vissa varv att inse IOR:s “olämplighet”). Contrast 33/36, Scanmar 33, Nova, Facil 35, Dominant 78/95 m.fl. banade vägen för välseglande båtar med rena skrovformer som vi ser idag. Som tur är.
När det gäller ½-tonnaren Blues så tror jag att den fanns i Södertälje tidigare och ägdes av Rydbjer/Wikström. Blues var en klart “het” ½-tonnare på sin tid. Kul att folk bevarar dessa härligt kompromisslösa “kult-dinosaurer”.
StefanK
Pelle P
Dec 22, 2010 @ 10:44
Vad ska vi svenskar kontra med?? “Miniton Classics”?????????????
Hysteriska små läckra båtar…
Thomas Ottosson
Dec 22, 2010 @ 11:22
Det man verkligen kan sakna idag är den kreativitet som uppenbarligen frodades på den här tiden. Gick det ett VM på hemmaplan så byggdes det självritade båtar i var och varannan lada. Idag byggs det väl knappt några one-off-båtar över huvud taget i Sverige?
Niklas
Dec 22, 2010 @ 12:25
Tycker flera av dessa skutor är rätt balla. Låga skrov med smal vattenlinje, höga spänstiga master – till skillnad mot många moderna båtar med klumpiga, tunga, höga skrov och ibland i mitt tycke rätt fula riggar.
sillstryparn
Dec 29, 2010 @ 14:03
Vinnarbåten från 2009: General Tapioca
http://www.youtube.com/watch?v=xnjHuL1PDGI&feature=player_embedded#!
Verkligen proffsigt fixad!