Skip to content

18 Comments

  1. Mattias Heiding
    Dec 31, 2010 @ 12:56

    Varför finns det andra båtar…..

    Reply

    • Patrik
      Dec 31, 2010 @ 14:20

      Därför att folk gör annat än bankappseglar med sina båtar….. annars är jag nästan beredd att hålla med dig

      Reply

  2. Pelle Lindell
    Dec 31, 2010 @ 14:26

    OK då…vi ställer om frågan; varför bankappseglar man med andra båtar? ;-)

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 31, 2010 @ 14:50

      För att man inte prioriterar sin ekonomi så man har råd med två båtar…

      Reply

    • Patrik
      Dec 31, 2010 @ 14:58

      Kul att se att Pelle L. är Melgesseglare… förklarar en del jag funderat på.

      Reply

      • minime
        Jan 1, 2011 @ 17:16

        jag är nyfiken vad det var du funderade på?

        Reply

        • Patrik
          Jan 1, 2011 @ 20:48

          Jag hävdar att vi bland Melgesseglarna har en blivande TjörnRuntsegrare nästa gång det är lättvind, båten är fullständigt grym relativt sitt SRS i riktigt lätt väder (under 3m/s) och går fort på ingen vind alls.
          När den dessutom går fort i alla andra vindar också så är det en drömbåt för såväl klassracing som SRS.

          Reply

          • Johan
            Jan 1, 2011 @ 21:26

            Generellt gåt väl sportbåtar bäst på handikapp i lätta vindar tack vare ett fördelaktigt SA/våt-yta. De har däremot it högt handikapp i förhållande till LVL vilket gör att de förlorar mer på kryssen än de kan ta tillbaka när de planar på undanvind. I alla fall på bana där det är relativt mycket kryss tidsmässigt.

    • Henrik Holm
      Jan 1, 2011 @ 03:52

      Instämmer helt!
      En kompis uttryckte det såhär: “Om man inte blir helt såld när man ser en Melges plana i 20 knop så är det dags för en hälsoundersökning, modell större …”

      :)

      Ibland när det är svårt att sova så tänker jag tillbaka på Pater Noster Race 2010, inte för att det gör det lättare att sova, snarare blir jag helt klarvaken men $€#!&@?& vilket ös det var in mot land …

      ///h

      Reply

  3. Stefan Pavia
    Dec 31, 2010 @ 14:53

    Blir sjukt sugen på att komma igång igen,vinter kan väl va trevligt men det hade räckt med en månad!
    Vill tacka Mattias o c/o för att ni fick in mig på Melgesen, en regatta i Marstrand och sen var man såld.
    Grym båt att segla,mycket enkel att rigga och frakta, så enkel o så bra!
    Det som svir är att man får så förbannat med stryk,dessa Norrmän,Italienare m.m
    Men nu är vi 8 båtar i Stss så nu kan vi hjälpas åt att ta upp fajten.
    Såsluta fundera häng på i en klass som har förbannat kul!

    Reply

  4. Johan
    Dec 31, 2010 @ 15:09

    Nu finns det ju många läckra sportbåtar i olika storlekar och framförallt antal i besättningen. Dom läckrast finns nog “down under” där seglingen ofta är lite mer fartfylld. Själv seglar jag en RS K6 single handed från trapets. Utmärkt “gubbjolle”.

    Reply

    • Clifford
      Dec 31, 2010 @ 18:44

      Respect, det låter skitskoj.

      Reply

  5. Mats V
    Jan 1, 2011 @ 23:49

    Onekligen en lockande båt. Synd att det inte är fler i Sthlms-trakten…

    Reply

    • Mattias Heiding
      Jan 2, 2011 @ 10:33

      Beror på att alla tycker som du….

      Reply

      • Mats V
        Jan 3, 2011 @ 10:19

        Får se om jag kan hjälpa till där… ;-)

        Reply

    • Patrik
      Jan 2, 2011 @ 10:36

      Det är sånt resonemang som bromsar skojiga båtars utveckling, ser den kul ut så köp en ! då följer fler efter.

      Reply

      • Patrick L
        Jan 3, 2011 @ 11:30

        Det var så jag resonerade när jag skaffade min Farr 30 och seglade nära nog ensam ett par säsonger. Det var kul det också eftersom det är en så förtvivlat kul båt att segla. Men nu har vi vår egen entypscircuit och första klassmästerskapet blir under Sandhamn Race Week, där vi räknar med över 10 båtar. Det räcker dock inte att köpa en båt för att den verkar kul och sedan tro att “en bra klass bygger sig själv”. Min (och många andras) erfarenhet är att det krävs hårt och idogt arbete för att få igång och driva en klass. Att en ensam båt i Stockholm kommer på ett fåtal race och visar upp sig eller bloggar om resultat från internationella regattor räcker inte långt.

        Om Melges 24 blir en klass i Stockholm borde vi segla ihop. Melges 24 och Farr 30 har ju liknande grundegenskaper men också några skillnader. Vore kul att få igång snacket mellan internationella racingklasser!

        Reply

  6. Mikael Johansson
    Jan 2, 2011 @ 10:42

    SWE 431 har seglat europa cuperna under tre säsonger och har planer på att byta båt till nästa säsong. Vi kommer fortsätta segla i klassen och ser fram emot lokal träning med sikte mot EM i danmark samt VM 2012. nyfikna på att starta upp och söker båt i melgesklassen, maila mikaelj5@kth.se. Finns i Stockholm.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.