Skip to content

14 Comments

  1. BjörnB
    Jan 8, 2011 @ 00:18

    Läckert presenterat! Sånt här gillar vi :)

    Reply

  2. T-son
    Jan 8, 2011 @ 02:50

    Cool båt! Festligt att den är 7,47m LÄNGRE utan peke!?!
    // T-son

    Reply

    • Hansen
      Jan 8, 2011 @ 10:18

      Den har nog teleskopiskt skrov……….

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 8, 2011 @ 10:50

      E ni så jävla bra själva (fredag kväll 23.57) :-)

      Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 8, 2011 @ 11:22

        För att trösta dig så kan jag säga att jag gjort grövre missar…
        … och din miss var lätt att förstå och själv se korrekt mått i bilderna!

        Reply

      • T-son
        Jan 8, 2011 @ 14:28

        LER. Är själv rätt impad av att jag såg det kl 02.50 efter en kväll på krogen!

        //T-son

        Reply

  3. Patrik
    Jan 8, 2011 @ 14:20

    Ser skitfräck ut, min enda fundering är hur bra den klarar avdrift på kryssen med svängkölen i lovartsläge…?

    Reply

  4. Claes
    Jan 9, 2011 @ 02:33

    Hi Gents,
    Ursäkta en stilla fråga från en bly- och jolleseglare: Är det denna typen av båtar vi vill ha – egentligen?
    Fränhetsvärdet är utan tvekan skyhögt. Design, platt botten, kan bära mycket segel = snabb. Men skulle DU kunna tänka dig att äga en sådan här båt? Svängköl måste väl vara något av det mest opraktiska som finns? För all annan typ av segling än havskappsegling med lång-långa ben. Vare sig den manövreras el-hydrauliskt, elektriskt, mha inombordaren eller (huga) via muskelkraft, så är det ett extra moment som inte är så kul för kust- eller skärgårdssegling. Eller ska man släppa ner kölen strax innan slaget, så att den är på rätt sida direkt på nästa bog? Tror inte det, kan nog bli en del fina överhalningar då (kölhalningar??). Familjesegling då? Kanske inte det.
    Ett långt, fast peke kan ju ge adrenalinkickar även inne i hamnen! Spännande! Sen kan man fråga sig hur mycket fart man tappar på ett extra roder som hela tiden ger mer motstånd i vattnet. Men båten är ju slank i övrigt, så gungor o karuseller…
    Men allvarligt, svängköl, fast peke, dubbla roder o enorm bredd, vill vi det?
    /Claes

    Reply

    • Hansen
      Jan 9, 2011 @ 04:19

      Japp!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 9, 2011 @ 09:23

      Vissa vill. Andra inte.

      På samma sätt skulle en Ferrari 458 Italia inte alls funka i Sverige just nu. Och kostar alldeles för mycket.

      Men jag vill gärna läsa om den i biltidningen eller se testen på Top Gear. Och skulle inte ha något emot att testa den på italienska bergsvägar.

      Reply

  5. Kristoffer Sandelin
    Jan 9, 2011 @ 22:08

    Visst skulle det vara kul att segla “Skod 35” – med farbröderna i seglingsklubben. Snygg dessign, säkert god prestanda. Gillar utseendet. Alltid kul när nån bjuder till och gör nåt ut över det vanliga. Skulle definitivt överväga att titta närmare på Skod 35 om jag tänkt mig köpa en modern racer. Inte en båt för medelsvensson eller medelvirtanen – kan jag tänka.

    Reply

  6. Öresund Regatta, AN
    Jan 9, 2011 @ 22:19

    Med tanke på Alex Simonis förändringar på Ludde Ingvalls båt så måste jag säga att jag är klart skeptisk till hur den ska funka utan centerbord. Man har kanske applicerat Sven Yrvinds senast teori om att båten inte glider på kanten.

    Reply

  7. Claes
    Jan 9, 2011 @ 23:37

    Med farten kommer höjden, vet du väl. Bulben måste vara platt, så funkar den som en gammal Americas cup-vinge. Sen har ju alla roder en lyfteffekt också.

    Reply

  8. Erik Barkefors
    Jan 26, 2011 @ 10:03

    26/1, Skod 35:an är borta från JPK:s sida. Någon som hittat den på annat ställe?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.