Sweet… Skod 35
I Frankrike sprutar det ut festliga båtar, både från de stora varven men också från mindre tillverkare. Här är ett projekt som just nu håller på att förverkligas på JPK, som ju har ett antal sportiga båtar runt 10 meter. den här gången är det Guillaume Verdier och Axel de Beaufort som har ritat under ledning av Corentin Douguet.
En IMOCA-60 eller Class 40 i fickformat. Man gissar på €300k innan man är på startlinjen och 5 båtar verkar vara beställda.
Längd 12.19 med peke (10.66 utan)
Bredd 3.80
Deplacement 3 ton
Djupgående 2.75
Stor 50 m² + fock 42 m² + spinn 130 m²
Tipstack till Todo Vela.
Jan 8, 2011 @ 00:18
Läckert presenterat! Sånt här gillar vi :)
Jan 8, 2011 @ 02:50
Cool båt! Festligt att den är 7,47m LÄNGRE utan peke!?!
// T-son
Jan 8, 2011 @ 10:18
Den har nog teleskopiskt skrov……….
Jan 8, 2011 @ 10:50
E ni så jävla bra själva (fredag kväll 23.57) :-)
Jan 8, 2011 @ 11:22
För att trösta dig så kan jag säga att jag gjort grövre missar…
… och din miss var lätt att förstå och själv se korrekt mått i bilderna!
Jan 8, 2011 @ 14:28
LER. Är själv rätt impad av att jag såg det kl 02.50 efter en kväll på krogen!
//T-son
Jan 8, 2011 @ 14:20
Ser skitfräck ut, min enda fundering är hur bra den klarar avdrift på kryssen med svängkölen i lovartsläge…?
Jan 9, 2011 @ 02:33
Hi Gents,
Ursäkta en stilla fråga från en bly- och jolleseglare: Är det denna typen av båtar vi vill ha – egentligen?
Fränhetsvärdet är utan tvekan skyhögt. Design, platt botten, kan bära mycket segel = snabb. Men skulle DU kunna tänka dig att äga en sådan här båt? Svängköl måste väl vara något av det mest opraktiska som finns? För all annan typ av segling än havskappsegling med lång-långa ben. Vare sig den manövreras el-hydrauliskt, elektriskt, mha inombordaren eller (huga) via muskelkraft, så är det ett extra moment som inte är så kul för kust- eller skärgårdssegling. Eller ska man släppa ner kölen strax innan slaget, så att den är på rätt sida direkt på nästa bog? Tror inte det, kan nog bli en del fina överhalningar då (kölhalningar??). Familjesegling då? Kanske inte det.
Ett långt, fast peke kan ju ge adrenalinkickar även inne i hamnen! Spännande! Sen kan man fråga sig hur mycket fart man tappar på ett extra roder som hela tiden ger mer motstånd i vattnet. Men båten är ju slank i övrigt, så gungor o karuseller…
Men allvarligt, svängköl, fast peke, dubbla roder o enorm bredd, vill vi det?
/Claes
Jan 9, 2011 @ 04:19
Japp!
Jan 9, 2011 @ 09:23
Vissa vill. Andra inte.
På samma sätt skulle en Ferrari 458 Italia inte alls funka i Sverige just nu. Och kostar alldeles för mycket.
Men jag vill gärna läsa om den i biltidningen eller se testen på Top Gear. Och skulle inte ha något emot att testa den på italienska bergsvägar.
Jan 9, 2011 @ 22:08
Visst skulle det vara kul att segla “Skod 35” – med farbröderna i seglingsklubben. Snygg dessign, säkert god prestanda. Gillar utseendet. Alltid kul när nån bjuder till och gör nåt ut över det vanliga. Skulle definitivt överväga att titta närmare på Skod 35 om jag tänkt mig köpa en modern racer. Inte en båt för medelsvensson eller medelvirtanen – kan jag tänka.
Jan 9, 2011 @ 22:19
Med tanke på Alex Simonis förändringar på Ludde Ingvalls båt så måste jag säga att jag är klart skeptisk till hur den ska funka utan centerbord. Man har kanske applicerat Sven Yrvinds senast teori om att båten inte glider på kanten.
Jan 9, 2011 @ 23:37
Med farten kommer höjden, vet du väl. Bulben måste vara platt, så funkar den som en gammal Americas cup-vinge. Sen har ju alla roder en lyfteffekt också.
Jan 26, 2011 @ 10:03
26/1, Skod 35:an är borta från JPK:s sida. Någon som hittat den på annat ställe?