Kappseglingsdeltagare 2010
När jag får tid över, försöker jag hålla koll på kappseglingsdeltagandet. Det känns vettigt om man skall dra några slutsatser kring vad som funkar och inte. Antalet är de som de facto kom till start (alltså rensat för DNS och DNC).
Trenden har variot vikande för ett antal av de stora racen. Kan det bero på konjukturen? Eller är det sällankappseglarna som sviker? Några race går mot trenden, framförallt Ornö Runt och Bohusracet. Vad är det de har som andra saknar (förutom bra marknadsföring)?
Några andra slutsatser man kan dra?
Jan 8, 2011 @ 18:32
Datacom cup tycker jag skall läggas till, en stark nykomling 2010
Sandhamn race week hav?
Sandhamn open hav?
Och vad faedern race på denna lista? Har jag missat att vi har gått samman med norge igen? ( Blur svensk segling och kappsegling) :)
Cheers
Larsa
Jan 8, 2011 @ 19:18
Kan det ha noe med at det er en av Skandinavias større regattaer og at Blur deltar i denne med stort hell og dyktighet?????
Hva med deltagerstatistikk på Helly Hansen Skagen Race?
Jan 8, 2011 @ 19:28
Det är intressant att jämföra breddseglingar i olika länder. Det är ju ofta som man skyller vikande deltagarsiffror på demografi (som ju inte är så olika i Sverige, Norge och Danmark).
Skagen Race är inte med då resultaten från 2010 inte finns tillgängliga (http://resultater.tellu.no/viewResults.action?regattaId=71).
Vare sig Sandhamn Open eller Race Week samlar >50 båtar? Och dessa resultatlistor går inte heller att få fram på KSSS (i alkla fall inte i Firefox/Safari).
Jan 8, 2011 @ 19:47
Hittade Skagen Race-resultaten på SEILmagasinet. De har de sista 5 åren haft stabila 241-283-121-211-230-236 deltagare. Dippen 2007 var när racet koliderade med 17:e majfirandet.
Jan 10, 2011 @ 08:30
Sanhamn Race Week borde ha samlat fler än 50 båtar då det var både Folkbåts-SM och J80-SM, dessutom ett gäng smarrar, neppare, 5:or, CB66:or, F18… Sedan körde de stora båtarna och de borde ha varit ett tiotal eller fler?
KSSS verkar ha problem med sin historikfunktion, det gick inte att hitta något där.
Att Lidingö Runt fick ett tapp berodde mycket på den kalla vintern och att inte alla hunnit få sina båtar i sjön.
Jan 8, 2011 @ 23:18
Faerder är väl ungefär lika intressant för Stockholmarna som seglingarna i Sandhamn är för oss på Västkusten=inte alls…
Det är en hel del svenskar med på Faerdern i svenska eller norska båtar.
Det visar också att det går att förvalta en tävling så att deltagandet inte sjunker. “Vår” största tävling, Tjörn Runt är tyvär dömd att marginaliseras och kanske dö om inget radikalt görs.
Jan 8, 2011 @ 18:50
Allt handlar om 2 saker.
Marknadsföring och bra total -arrangemang
1: Marknadsföring, Vad arrangörerna inte inser är att man slåss om vår tid / kontra insats.
2: Arrangemang som är välordnat och efter seglingen kul för seglarna med bra priser, coola give aways etc. bra aftersail / party så kommer folk.
Jan 8, 2011 @ 21:12
Helt riktigt !
Jan 8, 2011 @ 19:42
Tidig marknadsföring på året som t ex Bohus Racet är något som Tjörn Runt och Liros Cup tävlingarna skulle ta efter. Halmstad började lika tidigt med marnadsföringen av sin jubileumstävling i fjol och hade runt 100 anmälda sedan skrämde hårdvind i väg många från att komma till start.
Både lilla och stora Tjörn Runt tappade deltagarantal i år. Jag tror att det beror på att en del barn redan hade börjat i skolan då.
Jan 8, 2011 @ 21:13
Var det inte ett gäng tokstollar son lagt distriktskval i Optimist samma helg som lillaTjörnRunt…
Jan 8, 2011 @ 21:48
Jo eller om det var rikskval och SM för C55:or, Starbåts-SM. Riktiga stjärnskott ;)
Jan 9, 2011 @ 00:04
Nej – det var inget regionkval på samma dag (fredag) som Lilla Tjörn Runt, men det var regionkval i hela Sverige (olika orter) samma helg (lördag-söndag) som Tjörn Runt! Väldigt få optimistseglare från hela Sverige seglar Tjörn Runt.
Jan 9, 2011 @ 14:48
Opt-seglarna kanske har möjligen föräldrar som skulle segla själva…
Jan 9, 2011 @ 14:55
De har väl Kanske två föräldrar, mor- och farföräldrar, tränare, kompisföräldrar? Tror inte att detta påverkade deltagarantalet nämnvärt,,rätt långsökt faktiskt tycker jag
Jan 9, 2011 @ 15:28
Jag vet iaf. både barn och föräldrar som skulle seglat men var på regionkval, så långsökt var det..
Jan 9, 2011 @ 09:46
Många har tyvärr fortfarande semester när Tjörn Runt går då många försöker ta tidig eller sen för att slippa dom “värsta” veckorna på Västkusten, det har i alla fall varit mitt problem dom sista 10 åren, endast kunnat vara med 1 gång under den perioden….
Jan 8, 2011 @ 19:52
Sedan hoppas man ju att Hjertmans, Seldén, SeaSea, Segelmakarna, Sportmansnhip kan dela med sig av sina goda marginaler med fina prischeckar.
Liros och Båths visar sin goda vilja.
Såg att Arne Larsen i Expressen snittar 200 000 kr per säsong, själv ligger jag kanske max på en fjärdedel av den summan.
Jan 9, 2011 @ 15:31
Liros är ett föredöme, därför stöttar jag dem när det skall handlas såna prytlar.
Jan 8, 2011 @ 20:42
Huuu..sugen blir man såhär års.
Lidingö runt var iår klart lidande av den något försenade våren varvid ett sort antal båtar inte var i spat.
Saknar Gullviverallyt som återger en bild av var den stora bredden ligger. Maxgräns på deltagande båtar dock alltid stort antal i kö varje år som inte får vara med trots att seglingen ligger tidigt på våren. Borde väl kvala in och ge en annan bild av var det stora antalet seglare har sina poitiva preferenser, i Rundatal 80-90 båtar år efter år.
/ Tjajka
Jan 8, 2011 @ 21:21
Gullviverallyt är som sagt stabila med serrien: 68 62 85 85 56 85 86 71 91 83
Jan 8, 2011 @ 21:00
Regattor kommer och går.
Ska du han någon som mäter dansk seglings utveckling så är knappast Själland Runt en som bör representera danska sidan. Misshandlad i över tio år så är det bara otroligt att den finns kvar.
Bättre är kanske Palby Fyn Cup, Mumm Stelton Cup eller KDY Autumn Regatta. BBC är ju inget att mäta eftersom målsättningen inte är många båtar.
Jan 8, 2011 @ 22:12
Det skulle kunna vara så att pengar trots allt har en del med i spelet.
Många upplever att för att kunna leverera resultat måste man satsa mer tid och pengar än tidigare. Man kan tro att amatörsatsningarna helt enkelt har blivit för aggresiva och då skulle det finns alltså fler som är villiga att satsa mer än tidigare.
Och fler som då väljer att hoppa av då de inte är villiga…
Jan 8, 2011 @ 23:12
Där tror jag du har huvet på spiken! Jag har haft det på känn i diskusioner med folk som jag har peppat till att delta i div seglingar. Att seglare håller på att delas upp i mellan de som antar utmaningen att varje år höja insatsen för delaga och de som hellre semesterseglar. Det skulle ju isåfall innebära att arrangörerna och vi som vill kappsegla måste anstränga oss mer för varje år som går för att motivera andra att fortsätta. Det måste helt enkelt vara så lockande att man inte kan avstå. Och / eller att gallra lite bland antalet seglingar och focusera på de som redan drar många deltagare, precis som syftet med West side cup är. Återstår då bara att hålla liv i återväxten till srs, och där tror jag att det är lönlöst att försöka rekrytera från jolleseglare. De går vidare till enttyp i någon form eller slutar.
Jag tror lösningen är enklare än många tror, nämligen att välkommna oinvigda seglare som visar intresse, att ta sig tid att förklara självklarheter som alla initierade tar för givet. Det kan på sikt generera många kappseglare. Rent generellt tror jag inte att det nya SRS med mer mätning och noggranhet bidrar till att öka breddkappseglandet. Tvärt om, det gynnar oss som redan är inne i apparaten ( kappseglandet) och avskräcker dom som funderar på att prova. Fast man kan ju hoppas att jag har fel…
Jan 9, 2011 @ 10:13
att segla entyp och SRS behöver inte vara ett eller. Det går att träna på SRS-seglingar för att få lite andra båtar att fightas med i hemmaviken. På sina håll seglas även SRS med jollar eller jollarna är med på t.ex. kvällseglingar.
Jag tror nog att det är viktigt att ha kontakten mellan jolleseglarna och kölbåtseglarna. Det är i alla fall många som seglar kölbåt när de har blivit äldre. Övergången kan ske tidigare än så. Själv började jag som 16-åring på kölbåt. Den äldsta i besättningen var 27 då.
Jan 9, 2011 @ 09:39
Intressant läsning! För siffrorna visar, i motsats till många kommentarer, att kappseglingsintresset är ganska konstant. De som skiljer ut sig är tre likartade tävlingar: Tjörn, Lidingö och Själland runt. Skälet till det är tror jag att de innehåller för lite av riktig kappsegling; det finns bara ett spår och allt hänger på fart, väder och LYS-tal. Har man varit med ett par gånger blir det för mycket av upprepning.
Jan 9, 2011 @ 12:27
Du kan inte göra speciellt många vägval på Ornö runt men den ökar.
Jan 9, 2011 @ 11:48
Vad var det som hände med Tjörn Runt just mellan 2004 och 2005? Ett tapp på 218 båtar, 28% på ett år..?
(Detta har säkert diskuterats tidigare, jag sökte men hittade inget).
Jan 9, 2011 @ 14:09
…..for stor satsning på öltält, månne…….?
Jan 9, 2011 @ 15:36
2004 var extremt blåsigt med många masthaverier och 2005 var bleke med få båtar imål, synd att folk ger upp så lätt.
Jan 9, 2011 @ 12:02
Tjörn runt har väl, förutom en del “mismanagement”, haft otur med vädret med omväxlande stiltje, nästan kuling och ösregn under ett ganska stort antal år. Jag tror det kan påverka upplevelsen för “sällankappseglarna” negativt.
Jan 9, 2011 @ 16:26
Tjörn Runt 2010 utmärktes väl av obefintlig/minimal marknadsföring. MAn sparade in på ustkick till tidigare seglare, och dålig affischering som det brukar vara i runt Stenungsund och Tjörn. Kanske dags för litet nytänk på den kanten. Jämför Pater Noster och Hermanö runt där bland annat Blur pushat en hel del. Jag antar att det i sin tur beror på aktiva arangörer.
Jan 9, 2011 @ 16:55
Alla seglingar drabbas väl av stiltjen och för mycket vind då och då. Och kolliderar med andra aktiviteter.
Hollendern var ett “boat wrecking race” förra året, men det märktes inte alls i år. Kanske beror på att man lyckats kombinera ett helt ok race med legendariska kalas för seglarna både på fredag och lördag?
Erbjudandet från arrangören måste vara tillräckligt starkt så att man prioriterar racet. Och det handlar väl till viss del om bra race, men för 90% av deltagarna så är det sociala minst lika viktigt. Och så måste man marknadföra sig och förklara varför folk skall komma.
I något sammanhang hade vi ett snack i vår besättning om vi skulle skippa Tjörn Runt. Ingen hade egentligen något att invända. Då måste man ju fundera lite…
Folk som åker Vasaloppet eller Vätternrundan 20 år i rad skulle inte avstå det även om ungarna hade turnering just den helgen. Eller för att föret var kass något år. Och de slutar inte åka för att killarna i toppen är ännu bättre än förra året.
Jan 9, 2011 @ 17:32
ligger mycket i det du säger Peter !
Något som stör mig mycket är den sämsta TV/filmbevakningen på många år 2010, på tok för mycket intervjuer och alldeles för lite seglingsbilder och inga alls där det var mest action utanför Skärhamn mot infarten Kyrkesund.
Känns lite som att de som filmar inte kan någonting om segling.. rätta mig om jag har fel !
Jan 10, 2011 @ 01:03
Ja TV-bevakningen var tyvärr inte den bästa i fjol. Inte fel med snack, men fler bilder från seglingen är alltid välkommen!
Webb-TV i all ära, men Seglingar som Gotland Runt, Tjörn Runt och Lidingö Runt måste lyckas nå in till TV-sofforna. Webb-TV når de redan invigda.
Arrangörerna har kortat ner avstådet mellan starterna så att tidskillnaden mellan första och sista båt, det är bra!
Varför är Tjörn Runt så eländigt Peter? Vad är det för erbjudande du och din besättning vill se för att du ska ställa upp 2011???
Jan 10, 2011 @ 10:33
Kommer ihåg det snacket vi hade om TR 2011, det var inte ett “permanent” nedläggande av TR för vår del som diskuterades. De flesta av oss i besättingen har gjort minst 10 varv och en del av oss det dubbla, med det i bakhuvet så kom vi snabbt fram till att man måste inte vara med varje år.
Lägg till att vi, som alla andra, måste prioritera racen i kombination med familj, jobb och annat.
Jan 9, 2011 @ 20:29
Sen är ju Vasaloppet en utmaning, alla är inte säkra på att klara sig till mål och är medvetna om det. Jag tror inte man ser risken och därmed utmaningen som lika stor på tex Tjörn Runt. Man tröttnar helt enkelt..
För ärligt talat, det är en ganska trist segling…
Jan 10, 2011 @ 10:55
Peter, Att jämföra varenda kappsegling med Vasaloppet eller Vätternrundan känns inte rimligt. Hur många andra längdskidlopp känner vi till som lockar massvis av glada amatörer som tävlar för att det är kul och inte för att vinna… Vasaloppet är en tradition och en folkfest och en utmaning. Det är inte alla kappseglingar.
Om man upplever att man inte har en chans att vinns så måste det, som andra har skrivit, finnas en utmaning med i spelet.
Se Watski 2Star. Utmaning och fullbokat.
Jan 9, 2011 @ 18:38
Redovisade regattor seglas alla under något/några respitsystem, kan det vara där skon klämmer?
Nu har jag inte gjort någon djuplodad analys som du Peter, men visst är det så att många klassförbund och entypsklasser (C55/CB66/Express/Melges24/Farr30/X35 osv) vädrar morgonluft och menar att intresse & deltagatndet ökar?
Kanske ökar kappseglandet trots allt, fast på bekostnad av större klassiska regattor som seglas under respit?
Jan 9, 2011 @ 20:51
Någon har säkert bra statistik på det, men min känsla är att det ser sämre ut om du tittar på entyp. Bara 606 och Express samlar större fält (>50) – Expresserna samlade väl 100 båtar för 10 år sedan. C55 är väl en succé som samlar 40. Alla andra ligger runt 20-strecket om man inte hittar på något extra (a la Gold Cup). Under året har vi sett ett antal inställda entypsrace, så jag tror inte man kan dra några enkla slutsatser…
Sedan är entypsförbunden du nämner aktiva och duktiga på att promota sina klasser.
Precis som det bland kappseglingarna ovan finns både bra och dåliga exempel, så gäller väl samma sak för klassförbunden.
Jan 9, 2011 @ 21:11
Båtar och klasser finns. Det är antalet segelfantaster som minskar.
Antalet aktiva kappseglare har minskat i alla former (ägare/ besättning).
Tillväxt (saknas eller) är marginell.
OM alla/många båtar tar med sig en till två ungdomar ombord så……..
Är båten större så är det bättre med ett par kompisar/ likasinnad.
Kanske läge med ett incitament som stimulerar detta???
Jan 9, 2011 @ 18:44
Tycker att arrangörerna måste bli mycket mer aktiva. Det brukar vara intressant att kolla hur snabbt det finns info på respektive hemsida. Tror en del planerar sin kappsegling redan nu – men hur många arrangörer har rätt info på webben i dagsläget??? Dom kan också skicka ut info till alla klassförbund för att pusha. Har det någonsin hänt att dom gjort det?? När det gäller Lidingö Runt så börjar man tröttna på att bron inte funkar att öppna. Plus har man seglat samma bana i (mitt fall) 20 år så är det dags för nytänk i själva banläggningen. Lägg ut några bojar till, varför inte en gate eller två? Här kan tävlingsledningen hitta på lite bus som gör att man får tänka till ytterligare ett varv. Av egen erfarenhet så vet jag också att få arrangörer bearbetar blur & Co på ett sätt som vore önskvärt. Typ med maffiga bilder, rankinglista, rookies, vilka kändisar som seglar etc. Dessutom tycker jag att man ska ha kalaspriser till dom som kommer sist och är med för att se och lära. En eloga där till Datacom i somras. Dom fick varmast applåder vid prisutdelningen på rätt sätt. Snyggt.
/allan (tidigare skota.se)
Jan 10, 2011 @ 09:40
I mitt tycke mycket bra idéer .
Ang TV komentarer……….. VeM f-n villntitta på när jag i stiltje seglar en båt som oavsett väder inte kan krasha eller välta ???? Jag kommer sitta där och se dum ut och bete mig som en seglare , vilket antagligen inte har något värde i en realety show ………
Jag förstår om vissa vill bli tv stjärnor men ni får anmäla er till någon show och odla något udda bettende så kommer det nog till er. Sen när “alla” lyssnar kan ni prata om segling för att ytterligare spä på mystiken.
Alt kan vi tillsamans med organisatörer producera våra egna filmer och lägga ut länkar som vi tillsammans har kul med i syrliga komentarer etc.
Att segling i SRS skall bli ett uppskattat TV program ………..tror inte det , men vad vet jag………
Jan 10, 2011 @ 10:03
En hel del av detta som borde funka. Verkar vettigt!
Jan 9, 2011 @ 18:54
En sak som diskuteras på bryggorna är transportseglingar och vad det kostar att ha båten liggande i gästhamn veckan före och/eller veckan efter. Nu blir allt fler hamnar privatiserade men ändå kanske arrangörerna kan uppvakta kommunerna om de kan subventionera avgiften. Bra reklam för orten!
Jag vet att Stefan “Dehler-Doris” försökte ordna en Dehler-brygga inför Watski 2 Star Baltic men det rann ut i sanden. Bättre lycka 2011med nya gästbryggorna vid Färjeläget?
Jan 9, 2011 @ 21:48
Hej
En liten indikator på återväxt och intresse är kanske hur det ligger till med “onsdagsseglandet” på klubbarna runt i landet? På vår klubb, Huddinge båtklubb i Mälaren har det kappseglats i minst 30 år (de första 20 åren i regi från Slagsta båtsällskap). 12 seglingar om året, vårcup och höstcup och rätt tight segling faktiskt. H-båtar, Expresser, Mumm 36, Fenix, X-332, X-99 etc. Ofta med sekundstrid på en dryg timmes segling = bra träning. Nu ligger vi i snitt på ca 12 båtar men för 10 år sen var det det dubbla men det var inte fler BRA båtar. På senare år faktiskt några nya besättningar med hyfsade yngre seglare. Och man VILL vinna!
Hur ser det ut på andra håll? Om man inte vill köra onsdagar (eller torsdagar) vill man nog inte heller segla LR eller TR etc…
Sen kan ju den trevliga seglingen Mälarvarvet läggas till listan med nya seglingar med 50+ båtar. Bra initiativ av Göta SS i samarbete med andra klubbar!
Per/Xplorer
Jan 9, 2011 @ 21:55
Mälarvarvet hamnade precis utanför listan med 49-45-44 båtar de tre senaste åren.
Jan 9, 2011 @ 22:46
En liknande debatt har förts i Finland i höstas. Man uppfattade att intresset för tävlingssegling har minskat. Man drog slutsatsen att deltagandet i de traditionella entyps klasserna och tävlingssegling generellt minskat. Tävlingar i mera “kamratlig äventytsanda” hade ökat. Om man ser på kölbåtar tror jag att grunden för tävlingsseglande ligger i klubbarnas “onsdagstävlingar” – det är lätt att börja tävlingssegla där och det är också lätt att få rutinen att tävlingssegla inför sesongen där. Sen bygger man ju också upp sitt nätverk på onsdags seglingar. Jag tror däremot att det blir “jobbigare” att delta i onsdagstävlingar då våra båtar blivit större. Och sen har ju folk en massa andra intresssen som konkurerar. Jag hoppas dock att jag har tagit fel i mina iaktagelser.
Jan 9, 2011 @ 23:03
Som jag skrev tidigare
Släppa fram/ta med yngre förmågor.
Jan 10, 2011 @ 09:33
Vill man ha mer breddsegling måste man “avdramatisera” kappseglandet för “vanligt båtfolk”. (Hoppas uttrycket tillåts.) Jag tror att det är detta som Bohusracet lyckats med.
Helt emot vad en del andra propagerar för så tror jag att man ska ha FÄRRE “coola give-aways”, tröjor och dekaler och mer utmaning och äventyr. Folk vill inte ha en massa prylar (det har men redan för mycket av ändå). Man vill ha UPPLEVELSER. Det är naturupplevelsen, den sprakande soluppgången i Fjällbacka som säljer Bohusracet, inte loggan. Det är den personliga upplevelsen och utmaningen mot sig själv som säljer Vasaloppet och de andra stora motionsloppen, inte kex-chokladen eller T-shirtsen.
Tror också att en förklaring till minskat deltagande på kappseglingarna är att fler och fler känner att även LYS (SRS)-kappsegling kräver för mycket investering in materialet för att vara med. Det är ingen idé att ställa upp med sina 5 år gamla Dacronsegel ens på Tjörn Runt. Tror att många kan känna att de inte platsar bland allt kolfiber, tröjor och dekaler, så man håller sig helt enkelt hemma.
Jan 10, 2011 @ 09:52
Hej Peter
Har du helt missat den stora seglingen vi har på Vättern ?
Holmgrens Vättern Kors och tvärs ?
http://www.hvkt.se
Vi ligger på 60 -80 båtar de senaste 3 åren.
Torsö runt är en annan segling som borde in på din lista.
Mvh
Kent
Jan 10, 2011 @ 11:14
Hej
För mig är hotet
10 pers i besättning för att bygga kryssfart o hävda sig.
Annars seglar man nästan 1 knop långsammare.
SRS har inga begränsningar på besättningsantalet.
Därför tror jag shorthanded slår bra. Helt plötsligt ser man att man seglar lika fort eller snudd på lika fort , å det triggar. Men detta är ju inget nytt.
Men vi som seglar helst med familjen o far/morföräldrarna tror jag har uteblivit till stor del.
Sedan tror jag på samling efteråt.
TJ-R har ingen aktivitet efteråt i princip.
MVH Andreas
Jan 10, 2011 @ 11:56
Knappt nåt före heller….
Jan 10, 2011 @ 22:31
Jo det finns begränsningar vad gäller antal – klassreglerna gäller – kan dock vara obegränsat…
Jan 10, 2011 @ 22:48
Hei Peter,
er innom din ‘blogg’ ofte – alltid godt å få bekreftet at det seglere der ute som er langt mer ‘galna’ i segling enn en selv :)
Interessant innlegg og har et par momenter som jeg har tenkt på:
– ‘konkurrende arrangører’: jeg opplever at arrangørene i stor grad ikke samarbeider, men vil helst holde på for seg selv i sine egne foreninger. Samtidig har ‘alle’ foreninger knapt med penger og mennesker til å gjennomføre sine race dager og helger. Samarbeid må til for å ha en sjans til å øke antall deltagere, hente inn sponsorer og ha gode sosiale programmer før og etter. Hvorfor skal det også være nødvendig og forholde seg til x antall seilforeningers hjemmesider for påmelding og informasjon? Webkvaliteten generelt må bli mye bedre og rapport og resultatservice må være ‘realtime’.
– ‘Antall race’: for vi som må seile litt for å komme til et arrangement. Tjørn Runt for eksempel har kun en regattadag. Hvorfor ikke tilbud med to baneregattaer på søndag på hver ca. 1 time?
– LYS, SRS: Er det noen som har spurt ikke deltagere i hvilken grad deres tillit til systemet er avgjørende? Blant annet klarer ikke Norge og Sverige og samarbeide om dette systemet, hvorfor? Jeg trodde den gangen IMS, senere ORC kom, at det ville slå knockout på LYS pga. økt nøyaktighet og dermed økt tillit fra seilerene.
mvh
Morten
Jan 10, 2011 @ 23:38
Liknelsen med Vasaloppet handlade väl mest om hur man måste skapa ett event eller upplevelse som deltagarna verkligen prioriterar, framför massa andra saker som konkurrerar om tid och energi.
Och det kan ju vara en kombination av riktigt bra kappsegling som gör att man får mäta sina krafter med andra duktiga besättningar, utmaning av något slag där man vill bevisa för sig själv (och andra) att man klarar det eller förbättrar sina resultat, en extraordinär naturupplevelse eller en riktigt bra folkfest, spektakel eller socialt event där man vet att alla andra är med (och man vill inte höra alla andra berätta om hur kul det var).
Bohusracet lyckas kombinera alla de här sakerna, och har också varit duktiga på att marknadsföra dem. Och inte minst att få seglarna att marknadsföra seglingen till varandra, “du skulle varit med”, “du vågar aldrig”, …
Tjörn Runt kanske saknar många av dessa element? Dessutom finns moment som kan kännas oroande/olustiga för “sällankappseglaren” (och folk hatar att få sina fina båtar förstörda av andra båtar och fyllon – både på havet och i hamn).
Och en (historisk?) attityd från större arrangörer att “passar det inte kan ni ju stanna hemma” har väl inte heller hjälpt upp situationen.
Det finns jättebra idéer både här och på andra ställen. Men om inte arrangörer (och förbund) gör sin hemläxa kommer vi inte att komma vidare.
Skall vi “kundanpassa seglingen” så måste vi först ha koll på varför kunderna lämnar butiken. Sedan kan vi adressera de problemen. Jag har berört just det här tidigare, http://www.blur.se/2008/11/18/idrotta-med-forbundna-ogon/
Jan 11, 2011 @ 07:47
Det är spännade som arrangör att läsa alla synpunkter och inlägg som kommer upp här. Det gäller att ta till sig och utvärdera hur dessa kan omsättas i verkligheten.
Jag var inne på en annan blogg. Cheetah 30 och såg att ur en besättning så har det blivit 3 båtar som kommer till Bohusracet. http://www.cheetah30.se/#post138
Gott jobbat gänget i Cheetahn.
/Pär
Jan 11, 2011 @ 19:44
Pär, Bohusracet var en fantastisk upplevelse (även om vi fick bryta…) och därför kommer vi med även i år. Funderar bara på din hänvisning till att Cheeta 30 har blivit fler. Tänk om ni kunde få fler av killarna att ha med sina “respektive” i båtarna. Då kanske vi skulle kunna fördubbla antalet båtar. Skojar lite, men är också lite allvarlig. Hur kan ni locka till er lite fler “vanliga” seglar som vill ha det lilla extra under en helg, men som kanske inte är så vana och tror att de inte kan?
Jan 12, 2011 @ 07:22
Det är något jag hoppas på också. Vet inte riktigt hur man skall locka dessa par. Men ett försöka att locka fler båtar som seglar med sina respektive, så har vi under de sista åren gett ut ett pris till bästa mixbesättning . Att segla med sin respektive har varit ganska vanligt i Bohusracet, men det har svängt upp och ner mellan åren. Många har sett Bohusracet som en bra träningsplats inför kommande långseglingar.
Jag hoppas på att få se fler av dessa mixade besättningar men och hade det varit roligt att få med helt kvinnliga besättningar. Vi har bara haft med en båt med kvinnligbesättning. Blir det fler än tre båtar så får vi ordna till en ett eget pris för bästa kvinnliga båt också.
Jan 12, 2011 @ 08:54
Ni kan gå ut och lova ett pris till bästa kvinnliga besättning oavsett antal deltagare i den klassen. Det kan locka kvinnliga deltagare att ställa upp! Varför vänta när ni kan ta ett eget initiativ?
Jan 12, 2011 @ 11:39
Så sant, Fr.o.m nu är det ett pris för bästa kvinnliga besättning. Skall uppdatera inbjudan inom kort.
Jan 11, 2011 @ 21:23
GR på 60-talet, samling på Lökholmen, kolla båtar, förväntningarna och känslan kvällen innan start, Sjaelland runt 60/70/80 tal, Helsingörs hamn så fullpackad att man tog genvägen rakt över båtarna istället för att gå runt, Sundscupen på 90-talet, samma känsla vid finalen i Skanör och också under några Express SM på 90-talet. Hermanö runt på 00 talet, lite andefattigt men ändå kul. Marstrandsregattan 87 – en katastrof pga arrogant seglingsledning – dit återvände vi aldrig. Nu medlem i en klubb som förstår vad ett bra seglingsarrangemang innebär – skiyachting i början av mars bl.a. Ser mycket fram emot BR. Förväntningar, förberedelser, planering är en viktig del. Någon skrev tidigare “äventyrssegling”, det begreppet stämmer bra på något som lockar mig. Det är klart det skulle vara kul med en hustru som är delaktig i seglingen på samma sätt som Anne Heldal i Arild och Annes Hansson 31 (dom vannn sin klass i BR 2010). Nu har jag inte det, ibland utnyttjar jag cruising ibland racing prestanda i min cruiser/racer båt.
Jan 12, 2011 @ 07:25
Anne och Arild sätter jag en favorit stämpel på in för Bohusracet 2011. Jag tror dom hade något strul 2010 som gjorde att dom inte tog sig hela vägen till toppen. Så om det fanns vadhållning för Bohusracet skulle jag sattsat min slant på en Norsk segrare i år och då troligen av en mixad besättning.
Jan 12, 2011 @ 22:02
Är det inte vi män i båtarna som får avdramatisera tävlingsbiten o lyfta fram
-Eget ansvar
-testa, prova,–> lyckas
-lära sig själv av egna misstag på natten när den andra sover, lösa problem självständigt…
-jobba med utmaningen i racet…att både navigera,segla o själv kunna klara av det även på natten.
Det är spännande,kul o utmanande.
Det är mycket viktigare än att segla optimalt!
Räcker det till en topp 10 placering så är vi nöjda, kommer vi mål är vi glada
Gör vi ett försök så har vi lärt oss något!
Vinnare oavsett hur det går! Segla o vara tillsammans.
Skit samma om frugan missar starten 10 sekunder eller jag missar släppa storen o vi broachar…(så läönge vi inte utsätter en annan båt för en risk…eller vi landar på berget..Klart att i stundens hetta men racet är ju långt o sedan har vi ju tid att fundera o gå vidare!
Ewa o Andreas i Swe22
Jan 13, 2011 @ 15:49
Läste i svenskan eller om det var i Di om varför löpning och Wasaloppet har blivit så populärt.
Det lät typ:
“Det ligger i tiden, folk vill kunna sticka i från och vara för sig själva en stund”
Har man då ett mål som Göteborgs-varvet, Vasaloppet och nyprslöfte om att gå ner ett antal kg så får man ju vara för sig själv…. Talar det möjligen för enmansbåtar typ en “gubbjolle” som OK- jolle?
Jan 13, 2011 @ 16:45
Gubbjolle är nog inte helt fel. Själv funderar jag på att köpa en jolle bara för att det är enklare att komma ut och segla om man inte behöver arra med besättning, mm. (Jag joggar för övrigt också. Det är enkelt, behöver inte förberedas, kräver inte mycket utrustning och ger avkoppling, frisk luft och motion.)
Jan 13, 2011 @ 16:55
För oss som är någorlunda nya i kappseglings sammanhang så kan Ornörunt erbjuda bra grejor som kom i mail:
God Jul & Gott Nytt År! önskar vi som arrangerar Ornö Runt
Nedan information om våra vinteraktiviteter.
Utbildning: Ornö Runt kommer 2011 att fortsätta utbilda seglare. Vi vill stödja våra seglare och hjälpa till med utbildning för att vi skall göra vår segelsport större. Vi har även en ambition att Ornö Runt skall vara en inkörsport för nya kappseglare. Vi har North Sails som ställer upp med lokaler. Dom är även lärare på en av kurserna.
1. ”Börja kappsegla”, en kvällskurs tisdag 8:e feb kl 18-21
För dig som kan segla men aldrig har kappseglat. Vi går igenom det du behöver kunna för att delta i Ornö Runt.
Lärare: Ove Hägg och Lars Blomgren ”vanliga klubb-kappseglare”
Datum: 8:e feb
Tid: kl 18-21
Plats: North Sails, Ängshyddevägen 1, Lidingövarvet, LIDINGÖ
Pris: 200kr (I priset ingår startavgiften till Ornö Runt Värde 300kr
Jan 13, 2011 @ 16:57
Finns även kurser för lite erfarnare:
Regler för kappseglare en kvällskurs tisdag 15:e feb 18-21
För dig som brukar segla Ornö Runt. Du kan en del om reglerna. Du har kört Ornö Runt eller andra typer av skärgårdskappseglingar förut. Du kan de viktigaste reglerna men skulle behöva en genomgång och uppfräschning av kappseglingsreglerna. Vi kommer att vinkla utbildningen mot en skärgårdskappsegling mer än mot bankappsegling.
Lärare: Stefan Winberg
Datum: 15:e feb
Tid: kl 18-21
Plats: North Sails, Ängshyddevägen 1, Lidingövarvet, LIDINGÖ
Pris: 300kr
3. Skärgårdsmeteorologi, en kvällskurs tisdag 22:e feb kl 18-21
Kunskapen om väder och vind kan vara betydande för oss kappseglare. Varför kan det vara bättre att gå på högersidan i ett sund? Om det blir sjöbris vad innebär det egentligen? Vad är relevant väderinformation att ta med sig innan en kappsegling. Lage Larsson gör det enklare för dig att förstå och använda väderinformation. Kursen riktar sig både till dig som nybörjare men även den erfarne seglaren.
Lärare: Meteorolog Lage Larsson
Datum: 22:e feb
Tid: kl 18-21
Plats: North Sails, Ängshyddevägen 1, Lidingövarvet, LIDINGÖ
Pris: 300kr
Anmälan er till ovanstående kurser till orno.runt@tyresobat.se
Jan 13, 2011 @ 19:30
Intressant, och precis vad jag har funderat på. Visst är det ett hinder för många med “alla regler och konstigheter”. Man vet inte riktigt vad som gäller vid tävlingar oavsett om de är stora eller små, och vågar eller vill kanske inte riskera att göra bort sig…. Eller faktiskt inte veta. Jag skulle föreslå “prova på”- tävlingar, där man skulle kunna börja med att gå igenom de viktigaste grunderna, för att sen köra en bansegling. Skulle inte klubbarna i t ex Göteborgsområdet kunna jobba ihop på detta? Alla borde ju tjäna på det.
Lisenstrøbbel… : kappseiling.no
Dec 13, 2011 @ 22:00
[…] av ordningen og hvilke resultater dette ville ha på regattaer i norske farvann. Ifølge en statistikk på Blur.se, med oversikt over deltagelsen i diverse regattaer, ser det ikke ut til at innføringen av lisensen […]