Moth Worlds | Wing Talk
Kul att följa Charlie McKee. Just nu 22:a av 110 båtar med ett par bra placeringar.
Peter Gustafsson News moth, wing 4
Vill man ha koll på världens bästa seglare just nu, så verkar många hänga på Moth Worlds i Malcesine. Halva behållningen är att Randy Cunningham från Bangin’ The Corners. Mycket uppfriskande efter alla slätstrukna kommentatorer. Bara en sån här sekvens:
Spektakulära repor under Moth-VM i Australien. Kolla in filmen nedan. Foto: Thierry Martinez – Sea & Co. Tittar man i resultatlistan så är det en lista över “vem-är-vem” från OS-klasserna 49:er och Laser. Och så klart America’s Cup, där i stort sett alla seglar Moth på arbetstid. 1 BURLING, Peter NZL 2 OUTTERIDGE, Nathan AUS […]
I tisdags hade jag chansen att spana in ett race mellan några olika farkoster när vi körde pressträff inför Malmö Sail Week. Två foilande kiteseglare, Nils Åkervall i en Moth och så två Formula Windsurfing. Kort bana utanför västra hamnen, 5-6 sekundmeter och srart med hare. Alla bra med och i stort sett samma väg […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Jan 9, 2011 @ 23:01
Hmm, svårt beslut. Kanske kommer klassen att minska om man inför vingar som är svåra att transportera. Men att stoppa utvecklingen är inte heller bra. Formula Windsurfing klassen blomstrade i början av 2000-talet utan begränsningar och prestanda utvecklingen var enorm! Sedan tycket vissa att det började bli för stora riggar, för djupa fenor, för breda brädor osv och regeln låstes. Det kanske var rätt, kanske skulle man ha låst regeln ännu tidigare då Formulan i sin nuvarande form är för krävande och extrem för att bli stor som breddklass. Nu står utvecklingen i princip still och snart blir Formulan troligtvis omseglad av Kiten runt bana samtidigt som den betydligt sämre presterande Kona brädan i stället är på stark frammarsch, den nya stora breddklassen. Undra var Formulan hade varit i dag om man inte låst regeln, hur tidigt skulle brädorna ha planat då, hur högt VMG skulle de haft på kryssen?
Kanske ligger det i seglingens bästa att vissa klasser, om än små och relativt dyra, lämnas helt fria från begränsningar så att de kan driva utvecklingen. Stora, billiga, enkla, låsta klasser för bredden finns det ändå gott om.
Jan 9, 2011 @ 23:21
Varför kan man inte göra varianter av samma grund.
En öppen plus fri och en begränsad för den större massan.
Den begränsade klassen kan/ kommer kanske ändras när det kommer något bra från den drivande utvecklingsklassen.
Jan 11, 2011 @ 10:25
Ja, det kanske är dags att knoppa av en ny entypsmoth och satsa på OS-status. A-jolle (A som i Australia)…
Jan 11, 2011 @ 09:47
Tänkte precis som Jimmy när jag läste att de tillåter vingar, att det blir för krångligt och svårt att tramsportera men set finns som ni säger tillräckligt med entypsbåtar om man vill ha något lätttransporterat. Moth klassen har ju kommit långt sen E-jollen tack vare sina fria regler. Ska bli spännande var kite är om 5 år!