

Related Posts
Arcona 460 IdaLina sjönk efter att hjärtstocken gått av
Inte så kul. Det är ju sånt här man är orolig för när man är långt från land. Frågan är om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan täta på nåt sätt? Det är nog helt omöjligt att få styr på en hjärtstock som löper amok. Visa detta inlägg på Instagram […]

Spektakulärt i Middelfart
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]

Svensk mästare i haverier?
Jag träffade Niklas Krantz 2015. Då var han fortfarande på SVT men hade startat sittbrunnen.se. och funderade på vad han skulle göra framåt. Då var det vårt projekt kring Fastnet som stod i fokus. Och att vi tog tag i en dröm vi haft och till sist gjorde slag i saken. Jag vet att vi […]
28 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Jan 9, 2011 @ 12:09
Trist att se men kul att gissa på!
Sittbrunn, rorkult och storskot pekar mot kappsegling…
Slänger in en vild gissning: Mani 34
Jan 9, 2011 @ 13:29
… eller är det den där ljusblå 33-fots one offen som var till salu på västkusten för ett par år sedan? Kan ha hetat Pilsner eller något liknande?
Jan 9, 2011 @ 13:31
Jag som tänkte på JOD (35 fotare från La France, Jeannau one design)..eller vad den heter….sportig sittbrunn o rund överbyggnad…
Jan 9, 2011 @ 14:59
Jag håller mes Andreas JOD 35
Jan 10, 2011 @ 17:20
Men hallå! – det finns tre JOD 35 i Sverige: Bengts i Strömstad, min i Helsingborg och Pauls i Råå (Hbg). Inte skulle väl vi ställa dem under en massa snö…!? ;-)
Jan 9, 2011 @ 16:30
First 36.7 även om den ser mindre ut.
Jan 9, 2011 @ 16:42
Ett tips från fotografen. Båten är 8,5 meter lång.
Jan 9, 2011 @ 20:57
Bryggan i bakgrunden känns mycket bekant ut :)
Jan 9, 2011 @ 16:48
Kan det vara en CDE 850.
Jan 9, 2011 @ 16:48
J80
Jan 9, 2011 @ 17:16
De är en CDE 850, som i framtiden kommer bli HP850 samma skrov men annat däck om jag inte har fel
Jan 9, 2011 @ 21:08
Inget nytt under solen, CB66/Chess i repris!!!
Jan 9, 2011 @ 21:17
Chess och CB66 är olika båtar som bägge är ritade av Carl Beyer.
Jan 9, 2011 @ 21:47
CB’ns prototyp heter också Chess…
Jan 9, 2011 @ 22:07
Det fanns två prototyper till CB’n. En sågades upp, och den andra såldes. Den som såldes gick under beteckningen CB215, vilket den för övrigt heter än idag.
Båten på bilden är en ESSE 850, om jag inte minns fel då man ännu kunde se den flyta.
Jan 11, 2011 @ 00:42
prototypen till CB 66 är tydligen en CB 215 som seglades under flera år som “Chess one off”…
Jan 11, 2011 @ 11:19
När jag skulle ansöka om mätbrev till prototypen hade jag ingen kännedom om att den kallades CB 215. Jag kunde inte använda CB66 eftersom den inte mätte in som en CB66:a. Jag hittade då på “Chess One Off” eftersom jag också ägde en Chess, och layouten på sittbrunnen påminnde om Chess. Och så hoppades jag förstås på ett lägre LYS-tal än var CB66 hade :).
Efteråt hittade jag en artikel som nämnde båten som CB 215, och då passade jag på att byta till detta namn i samma veva som jag fick nytt SRS-tal i och med att CB66 fick lägre SRS-tal.
Jag har aldrig seglat en CB66:a, dock är skrovet på CB 215 samma som CB66. Och det är stor skillnad på CB 215 och Chess, så jag vågar nog dra slutsatsen att Chess och CB66 är helt olika båtar.
Jan 9, 2011 @ 22:09
Chess:
Längd 6,25
Bredd 1,92
Kom 1987 om jag minns rätt och tillverkades nog till första hälften/mitten av 1990-talet?
CB66
Längd 6,60
Bredd 2,10
Chess är en fin seglare som jag säkert tror fanns med i diskussionerna när CB66 togs fram men det är inte samma skrov.
Jan 9, 2011 @ 22:22
Chess
Längd öa: 6.25 m (21 fot)
Längd vl: 5.9 m
Bredd: 2.12 m
Djup: 1.03 m
Deplacement: 600 kg
Kölvikt: 290 kg
Krysställ: 19,3 m²
Lystal: 1,07
Kojplatser: 2 st
Skrovtyp: Plast
Konstruktör: Carl Beyer
Prod. start: 1988
Prod. stop: 1995
Antal prod.: 30 st
Burrrrr (from BLUR) | Never Sea Land
Jan 9, 2011 @ 21:42
[…] be much worse. From BLUR, the best sailing blog that I cannot […]
Jan 10, 2011 @ 23:52
CDE 850 var så klart rätt.
Jan 11, 2011 @ 00:41
Är bilden möjligen tagen i Norrköping?
Jan 11, 2011 @ 10:54
Jag tog bilden i Lindö i söndags i Norrköping.
Jan 14, 2011 @ 00:12
renoverigs objekt gissar jag på i alla fall eller båt typ “varak”
Jan 14, 2011 @ 11:27
Båten ser skaplig ut. Och att det liger infrysen i is gör ju inget så länge isen ligger stilla. Kan bli värre om isen börjar röra på sig.
Feb 23, 2011 @ 18:06
tror du man kan få köpa båten ?
Feb 24, 2011 @ 22:23
Det fanns två CDE850 då jag hade min (sådes 2007 till Täby). Om inte fler har byggts så är båten på bilden den handgjorda som blev pluggen till formarna. Min var varvsbyggd i Danmark och den enda som blev byggd i formarna. Däcket fick en ansiktslyftning då formarna gjordes, därför ser jag att det inte är min fd som ligger nerbäddad av “Kung Bore”. Bilden är väldigt talande för projektet med CDE850 som frös inne. Trist på en så suverän segelbåt. Överkommlig i pris, snabbare än de flesta och enklare att hantera än ett järnspett.
Feb 25, 2011 @ 17:11
Jo jag seglade mushroom nere i landskrona,men båten hade böldpest så 7avstod att köpa.
Synd att allt frusit inne,då den har lite mer komfort än min elvströmare 717
Men samma båt ;)