Skip to content

28 Comments

  1. Erik Barkefors
    Jan 9, 2011 @ 12:09

    Trist att se men kul att gissa på!
    Sittbrunn, rorkult och storskot pekar mot kappsegling…
    Slänger in en vild gissning: Mani 34

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Jan 9, 2011 @ 13:29

    … eller är det den där ljusblå 33-fots one offen som var till salu på västkusten för ett par år sedan? Kan ha hetat Pilsner eller något liknande?

    Reply

  3. Andreas i HP
    Jan 9, 2011 @ 13:31

    Jag som tänkte på JOD (35 fotare från La France, Jeannau one design)..eller vad den heter….sportig sittbrunn o rund överbyggnad…

    Reply

  4. Jonas J
    Jan 9, 2011 @ 14:59

    Jag håller mes Andreas JOD 35

    Reply

    • Olaseglarskola
      Jan 10, 2011 @ 17:20

      Men hallå! – det finns tre JOD 35 i Sverige: Bengts i Strömstad, min i Helsingborg och Pauls i Råå (Hbg). Inte skulle väl vi ställa dem under en massa snö…!? ;-)

      Reply

  5. Martin Malmström
    Jan 9, 2011 @ 16:30

    First 36.7 även om den ser mindre ut.

    Reply

  6. Classe
    Jan 9, 2011 @ 16:42

    Ett tips från fotografen. Båten är 8,5 meter lång.

    Reply

    • Tobbe
      Jan 9, 2011 @ 20:57

      Bryggan i bakgrunden känns mycket bekant ut :)

      Reply

  7. UlfL
    Jan 9, 2011 @ 16:48

    Kan det vara en CDE 850.

    Reply

  8. Martin Malmström
    Jan 9, 2011 @ 16:48

    J80

    Reply

  9. Marcus Sylvin
    Jan 9, 2011 @ 17:16

    De är en CDE 850, som i framtiden kommer bli HP850 samma skrov men annat däck om jag inte har fel

    Reply

    • Jonas J
      Jan 9, 2011 @ 21:08

      Inget nytt under solen, CB66/Chess i repris!!!

      Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 9, 2011 @ 21:17

        Chess och CB66 är olika båtar som bägge är ritade av Carl Beyer.

        Reply

        • minime
          Jan 9, 2011 @ 21:47

          CB’ns prototyp heter också Chess…

          Reply

          • Tobbe
            Jan 9, 2011 @ 22:07

            Det fanns två prototyper till CB’n. En sågades upp, och den andra såldes. Den som såldes gick under beteckningen CB215, vilket den för övrigt heter än idag.

            Båten på bilden är en ESSE 850, om jag inte minns fel då man ännu kunde se den flyta.

          • minime
            Jan 11, 2011 @ 00:42

            prototypen till CB 66 är tydligen en CB 215 som seglades under flera år som “Chess one off”…

          • Tobbe
            Jan 11, 2011 @ 11:19

            När jag skulle ansöka om mätbrev till prototypen hade jag ingen kännedom om att den kallades CB 215. Jag kunde inte använda CB66 eftersom den inte mätte in som en CB66:a. Jag hittade då på “Chess One Off” eftersom jag också ägde en Chess, och layouten på sittbrunnen påminnde om Chess. Och så hoppades jag förstås på ett lägre LYS-tal än var CB66 hade :).
            Efteråt hittade jag en artikel som nämnde båten som CB 215, och då passade jag på att byta till detta namn i samma veva som jag fick nytt SRS-tal i och med att CB66 fick lägre SRS-tal.

            Jag har aldrig seglat en CB66:a, dock är skrovet på CB 215 samma som CB66. Och det är stor skillnad på CB 215 och Chess, så jag vågar nog dra slutsatsen att Chess och CB66 är helt olika båtar.

        • Erik Barkefors
          Jan 9, 2011 @ 22:09

          Chess:
          Längd 6,25
          Bredd 1,92
          Kom 1987 om jag minns rätt och tillverkades nog till första hälften/mitten av 1990-talet?

          CB66
          Längd 6,60
          Bredd 2,10

          Chess är en fin seglare som jag säkert tror fanns med i diskussionerna när CB66 togs fram men det är inte samma skrov.

          Reply

          • Jonas J
            Jan 9, 2011 @ 22:22

            Chess
            Längd öa: 6.25 m (21 fot)
            Längd vl: 5.9 m
            Bredd: 2.12 m
            Djup: 1.03 m
            Deplacement: 600 kg
            Kölvikt: 290 kg
            Krysställ: 19,3 m²
            Lystal: 1,07
            Kojplatser: 2 st
            Skrovtyp: Plast
            Konstruktör: Carl Beyer
            Prod. start: 1988
            Prod. stop: 1995
            Antal prod.: 30 st

  10. Burrrrr (from BLUR) | Never Sea Land
    Jan 9, 2011 @ 21:42

    […] be much worse.   From BLUR, the best sailing blog that I cannot […]

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jan 10, 2011 @ 23:52

    CDE 850 var så klart rätt.

    Reply

  12. Mathias
    Jan 11, 2011 @ 00:41

    Är bilden möjligen tagen i Norrköping?

    Reply

  13. Classe Boman
    Jan 11, 2011 @ 10:54

    Jag tog bilden i Lindö i söndags i Norrköping.

    Reply

  14. joakim
    Jan 14, 2011 @ 00:12

    renoverigs objekt gissar jag på i alla fall eller båt typ “varak”

    Reply

    • Tobbe
      Jan 14, 2011 @ 11:27

      Båten ser skaplig ut. Och att det liger infrysen i is gör ju inget så länge isen ligger stilla. Kan bli värre om isen börjar röra på sig.

      Reply

  15. Larsy
    Feb 23, 2011 @ 18:06

    tror du man kan få köpa båten ?

    Reply

  16. Jeppe
    Feb 24, 2011 @ 22:23

    Det fanns två CDE850 då jag hade min (sådes 2007 till Täby). Om inte fler har byggts så är båten på bilden den handgjorda som blev pluggen till formarna. Min var varvsbyggd i Danmark och den enda som blev byggd i formarna. Däcket fick en ansiktslyftning då formarna gjordes, därför ser jag att det inte är min fd som ligger nerbäddad av “Kung Bore”. Bilden är väldigt talande för projektet med CDE850 som frös inne. Trist på en så suverän segelbåt. Överkommlig i pris, snabbare än de flesta och enklare att hantera än ett järnspett.

    Reply

  17. Larsy
    Feb 25, 2011 @ 17:11

    Jo jag seglade mushroom nere i landskrona,men båten hade böldpest så 7avstod att köpa.
    Synd att allt frusit inne,då den har lite mer komfort än min elvströmare 717
    Men samma båt ;)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.