Välkomna om 17 timmar
Vår utsände, Stefan Blom, jobbar hårt på att vi skall vara först med det senaste från Düsseldorf:
Nere på mässgolvet såg det ut som själva sjöslaget. Att mässan välkomna besökare imorgon klockan 10 är inget som tyder på när man strövar omkring bland de många utställarna. Träbåtspersoner stod och slipade för att lägga på ytterligare ett lager fernissa och Elan gänget målade sina kölar i traditionell orange färg. Våra egna utställare med Najad och Hallberg Rassy var dock mer klara. Den tyska perfektionismen verkar ha smittats av sej på de svenska aktörerna medan de själva har totalt lämnat den bakom sej eller är det så att tyskarna är betydligt bättre på detta och att allt är noga uträknat och perfekt tajmat inför morgondagen.
Jan 21, 2011 @ 20:25
Stefan:
sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig sig
Jan 21, 2011 @ 20:58
Jag gillar Stefans felstavningar mycket bättre än din pekpinne.
Jan 21, 2011 @ 21:26
Enligt Svenska Akademiens ordlista är sej den “vardagliga” formen av sig så du får godkänt av Horace även om inte “Språkpolisen” tycker så;-)
Jan 21, 2011 @ 21:27
:)
Jan 23, 2011 @ 19:53
Försökte bara skoja lite med er. Och samtidigt försöka hjälpa er att upprätthålla en språklig nivå värdig Blurs rykte.
Sej må vara den vardagliga formen men den används mycket sällan i redaktionella samanhang som detta får anses vara.
PUNKT
Jan 21, 2011 @ 22:21
:-)
Jan 21, 2011 @ 22:58
Sej är dessutom poliktiskt korrekt medans Torsk är = fulfisk.
Tweets that mention Välkomna om 17 timmar | BLUR -- Topsy.com
Jan 21, 2011 @ 20:37
[…] This post was mentioned on Twitter by Gustav Allenheim, Peter Gustafsson. Peter Gustafsson said: Välkomna om 17 timmar http://goo.gl/fb/UeB3d […]
Jan 21, 2011 @ 20:54
Elan kommer med en riktig smällkaramell!
Jan 22, 2011 @ 10:08
Syftar du på båten i bakgrunden på översta bilden?
Bilder o text kommer.
// Stefan
Jan 21, 2011 @ 23:30
Dusseldorf; Ska ner o kolla lite på lämpliga 25-32 fotare till vår superlätta racingbåtsmotor.. http://www.saildrive.se
Har aldrig varit på Boot Dusseldorf, någon som kan tipsa om kvällsaktivitet mer än att gå o drälla på stan?
StefanK
Jan 21, 2011 @ 23:33
Ser ut att passa i ett Piano (Hansson 31…).
Jan 22, 2011 @ 10:10
Zum Schiffchen, ett riktigt tyskt ställe i Gamla stan (Altstadt).
// Stefan
Jan 22, 2011 @ 13:30
Elans nya 210 kanske blir den nya “Express” klassen verkar ha alla föresättningar för det
Jan 22, 2011 @ 13:41
Förutsättningar skall det vara.
Bäst att rätta till. :-)
Jan 22, 2011 @ 14:08
En riktigt fin liten båt Elan 210 !
Jan 22, 2011 @ 16:35
Några bilder på yacht.de:
http://www.yacht.de/yo/yo_news/powerslave,id,10334,nodeid,50.html?s=rss
Lösningen för motorn ser fiffig ut!
Jan 22, 2011 @ 14:12
5 st. 210:or sålda efter 3 timmar på mässan.
Jan 22, 2011 @ 17:10
Otroligt intressant pris på 239.000 SEK inkl moms exkl frakt! (förmodligen exkl segel också) Mer bilder och information på Nordic Yachts hemsida: http://www.nordicyachts.se/nyheter/101-elan-210-vaerldspremiaer.html
Som Expresseglare tycker man ju att den ser sjukt lyxig ut! :-)
Jan 22, 2011 @ 20:03
pris som en CB66…. visserligen utan segel och vagn, men ändå !?
Jan 22, 2011 @ 17:28
Den skall vär hellre jämföras med Fabola Campus, och då är priserna i paritet?
6.34 x 2.50 är inte mycket båt – men den ser fin ut.
Jan 22, 2011 @ 19:31
Verkar vara en kanonbåt. Compact thinking. Ska bli spännande att se hur den seglar. Men att den skulle bli en stor entypsklass i Sverige känns osannolikt trots attraktivt pris.
Jan 23, 2011 @ 18:24
Varför osannolikt?
Jan 23, 2011 @ 21:27
Det är uppenbart att det är svårt att etablera nya entypsklasser. Folk köper båt för att den motsvarar ens behov och är något man har råd med, och vill man kappsegla entyp är det enklast att köpa en båt i en etablerad klass.
Visst vore det roligt om en ny modern entypsklass fick fäste i Sverige. Elan 210 rör sig i segmentet mellan sport- och campingbåt, och ser ut att vara en prima kombo av dessa. I Sverige är väl CB 66 den enda entypsklassen som man kan se som sportbåt men de samlar små fält jämfört med 30-40-åringarna Express och 606. Och Campusar finns det gott om utan att de kappseglas.
Dessutom krävs starka drivande klassförbund. Farr 30 är nog bästa exemplet på hur man kan jobba för att etablera en klass för närvarande men det är fortfarande få båtar om än ökande.
Jag kan föreställa mig att det kommer ett gäng 210:or till Sverige och att vissa av dem kommer kappseglas flitigt. Men därifrån är det långt till att det blir en etablerad entypsklass. Vore kul om jag har fel.
Jan 23, 2011 @ 19:45
Ja, det ser lovande ut, och det finns en marknad för den storleken med. Finns faktiskt rätt många som tycker att det är jobbigt att baxa runt 36-40 fot på en eller två pers, även om dom har råd.
Såg inte riktigt , men var det 360kg köl på 900 kg båt, så borde den funka fint på kryssen med. 50 m2 genaker borde ge bra fart utför med. Hade den kommit för fem år sedan så hade jag beställt en direkt.
Jan 24, 2011 @ 09:23
Det blir tufft för Campusen om priserna ligger i paritet.
Campusen är mycket mer primitiv. Man har tex inte vantskruv, man najar med 4mm spectra istället. 210an känns som mycket mer båt än Campusen.
Jan 22, 2011 @ 20:40
Undrar om de följer upp den med en 250 också?
Jan 24, 2011 @ 10:35
Ja, en 250 eller 270 med liknande design, Spoltoa och samma tekniska lösningar (motor/lyftköl/ryggstöd) för 30-35k€, så går jag till banken direkt!!!!!!!!!
Jan 22, 2011 @ 20:42
Yacht of the Year 2011 Elan 350!!!!
Performance Crusing klassen