Close
Skip to content

46 Comments

  1. sillstryparn
    Jan 24, 2011 @ 09:24

    Verkligen häftig design och med smarta detaljlösningar. Kan bli en hit.
    Enda – är porta pottin: skulle föredragit spoltoa.
    Tror mycket på trailerbara, daycruiserbetonade segelbåtar som ändå är snabba.

    Reply

  2. Stefan A
    Jan 24, 2011 @ 09:34

    Hm, skulle vilja se honom göra den där “enkla” utombordsmanövern på sjön.

    //S//

    Reply

  3. F424
    Jan 24, 2011 @ 09:43

    Knepig Eurokurs? 21kEur=240kSek ??

    Reply

  4. Nordic Yachts
    Jan 24, 2011 @ 10:00

    Hej,

    Förtydligar priset, €uro 21.000 ex moms.

    € 21.000 x 9SEK + Svensk moms = c:a 239.000:-

    Med hälsningar
    Nordic Yachts

    Reply

  5. swe
    Jan 24, 2011 @ 10:21

    Klockren båt!!
    Håller dock med “sillstryparn” att den vore ändå bättre med spoltoa och då helst i avskildhet. Kanske kräver att båten är 1 m längre.
    Tycker att utombordarlösningen är fantastisk! Funkar säker på båtar upp till 8-9m.
    Även ryggstödsiden ute och inne samt bordet inne/ute är genialiska.

    Reply

    • Tollstoj
      Jan 25, 2011 @ 00:57

      Eller sätt pontoner på en bajamaja så kanske ni är nöjda :-)

      Det är ju inte så korrekt att spola ut fekalierna i havet och vem vill ha en stor septitank i en liten båt

      Reply

  6. Erik F
    Jan 24, 2011 @ 10:53

    Den här lilla båten gillar jag skarpt! Många smarta lösningar och en rymd som gör det svårt att tro att båten bara är 21 fot.

    Verkar vara goda seglingsegenskaper också när man tittar lite på polardiagrammet. Det vore givetvis kul att veta vilka båtar man kan förväntas segla jämt med så är det någon SRS-begåvad person som kan tippa på ett rimligt SRS-tal (vilket såklart varierar med olika utrustning och segel)?

    Mycket bra klipp förresten, hur länge får vi vänta på actionbilder från vattnet?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 24, 2011 @ 11:03

      Jag förutsätter att Mats slänger i en i Långedrag så snart isen har gått – så att Blur kan provsegla ;-)

      Reply

      • Nordic Yachts
        Jan 24, 2011 @ 11:11

        Peter,

        Absolut, eller vid vårt kontor på Almösunds Marina!

        Vidare så kan jag glädjande berätta att vi sålt två Elan 210 till Sverige under helgen. En till Ost och en till Västkusten!

        Seglarhälsningar
        Mats

        Reply

        • Markus
          Jan 24, 2011 @ 17:29

          roligt om Peter får testsegla så att vi fick se lite mer av denna båt men jag skulle också gärna se ett test av den här båten utfört av duon Olivecrona (någon lämplig karaktär?!) och Woxén.

          Reply

          • Johan
            Jan 24, 2011 @ 20:53

            Vart tog Treutiger vägen?

    • JIMMY
      Jan 25, 2011 @ 13:48

      Det där preliminära polardiagramet skall man nog ta med en STOR nypa salt då det speglar ett SRS-tal på 1.27(!) och självklart hänger denna båt inte med en seriebyggd Mini 6.50 som brukar ligga på SRS 1.17-1.19.

      Peter du får ut och matcha mot en Express så vi får en bra referens! :)

      Reply

  7. Tweets that mention Elan 210 | boot Düsseldorf 2011 | BLUR -- Topsy.com
    Jan 24, 2011 @ 12:16

    […] This post was mentioned on Twitter by Libelle SWE 452, Peter Gustafsson. Peter Gustafsson said: Elan 210 | boot Düsseldorf 2011 http://goo.gl/fb/RSKZn […]

    Reply

  8. Johan Andersson
    Jan 24, 2011 @ 12:28

    Otroligt smart båt. Här kan vi prata nytänkande till skillnad mot mycket som lanseras nuförtiden. jag kan faktiskt inte komma på en enda konkurent till denna båt. Det mesta som lanseras är ju i storleken 30 fot och uppåt. I min mening så behöver den egentligen inte behöva “segla upp till sin design” utan det räcker med att den lysmässigt ligger kring 1.13-1.16 för att bli intressant. Väldigt attraktivt pris också, men jag skulle vilja veta vart den hamnar segelklar med trailer, kanske 350-400 000?

    Reply

  9. Janne Hird
    Jan 24, 2011 @ 13:01

    Hjärliga gratulationer Mats! Tillökning med ett koncept som verkligen ger mervärde till båtfamiljen Elan.
    Blir inte detta en hit så vet inte jag vad som ska till. Något att satsa på för ungdomar som gillar att segla väl och samtidigt semestra hyggligt. Kan kanske få fler att inte bara tänka kappsegling, utan också underbara upptäcksfärder med bra segling i våra fantastiska skärgårdar och längs våra kuster. Det är trots allt ganska häftigt att alldeles själv, segla högt, fort och väl!

    Reply

  10. Kalle
    Jan 24, 2011 @ 13:52

    Visst är det kul med nya mindre båtar, men eftersom en anledning till att välja en liten båt är ett lågt pris, blir konkurrensen från begagnade båtar ofta allt för tuff….

    Reply

    • Henrik N
      Jan 24, 2011 @ 21:24

      Blir lite nyfiken på vad du hur du resonerar.
      Själv tycker jag tvärt om, att begagnade båtar har tuff konkurrens mot moderna/nyproducerade båtar, även om detta kanske främst gäller lite större båtar.
      Rimligen står inte valet mellan Elan 210 ena dagen och en Cumulus andra. Visst, lägre kilopris för en Cumulus, men knappast samma grej.

      Reply

  11. Erik Barkefors
    Jan 24, 2011 @ 14:07

    Mak7 är en kul båt med lagom mix mellan kryss och undanvindsegenskaper.
    http://www.makseven.com/mak7_en.html
    Finns med två olika sittbrunnar för cruising eller racing. Startpris 26.900€ inkl VAT.

    Reply

  12. Pontus
    Jan 24, 2011 @ 15:46

    Påminner mycket om Argo 680 som också kommer från Slovenien. Den båten lanserades redan 2005! http://www.biehlmarine.de/argo680-sportkreuzer.html

    Reply

  13. Jalla
    Jan 24, 2011 @ 19:56

    Fiffig båt! Noen som vet hvor lang han Stefan testmann er…?. Det blir nok litt trangere enn det ser ut som tror jeg. Motorløsningen var mer kreativ en funksjonell tror jeg, litt kipt å ha det lokket oppe hele tiden. Jeg skulle likt å se hva de kunne få til med en liten elektrisk bulbmotor og evt aggregat i tillegg til batterier. Gleder meg til det kommer slike løsninger.

    Reply

    • Stefan Blom
      Jan 24, 2011 @ 22:59

      Mats Runström är det som testar, jag filmar ;-)

      Dock är Mats ungefär lika lång som mej och då bör han vara cirka 180cm.

      Mvh
      Stefan Blom

      Reply

  14. Erik F
    Jan 24, 2011 @ 23:49

    Satt och sökte lite mer information kring Elan 210 och hittade detta klipp som gjordes i samma stund som Stefan besökte montern.
    http://www.youtube.com/watch?v=QQBaJmtCgC4
    Klippet är inspelat precis ögonblicket innan Stefan gör sitt klipp med motorhanteringen. Mats verkar ha ganska stora problem och överlämnar manövern till sin kollega i montern. Som någon skrev tidigare, jag skulle vilja se någon fälla ner den där i lite sjö… Kan vi redan nu börja invänta en Mach II utan “suicidal engine handling”? Eller räcker det kanske med lite övning, precis som Mats säger :)

    Reply

  15. Kalle
    Jan 25, 2011 @ 06:13

    Någon undrade hur jag tänkte när jag påstod att nya mindre båtar har tuff konkurens från begagnade. Man behöver ju kanske inte jämföra elan 210 med en cumulus, men kanske med en first class 8, en11:a, eller liknande. Dessutom finns en uppsjö av båtar om man vågar titta utanför den svenska srs tabellen…

    Reply

  16. Mikael Vesala
    Jan 25, 2011 @ 21:38

    Tycker snurrelösningen verkar vettig, och handhavandet vid upp/nedtagning ser mest ut att vara lite övning. En lite parantes är att se upp med. om någon vill använda Hondas 2,3 hkr motor, så kan man inte köra med stängd lucka pga att den är luftkyld .. Hoppas att durken i motorutrymmet är över vattennivån?

    Reply

  17. Team Styrbord
    Jan 26, 2011 @ 10:17

    Trevlig båt, perfekt för lite race och enkelt båtliv.

    Reply

  18. Team Dehlerdoris
    Jan 26, 2011 @ 19:11

    Tycker båte ser jättefin ut. Motorlösningen vore intressant att prova i verkligheten: På tomgång så går avgaserna ut på motorriggens baksida (ovan vattenlinjen), det är först vid körning som avgaserna går via växelhuset. Det blir alltså avgaser som går upp i utrymmet. Detta innebär rimligen att man måste ha sittbrunnsdurken öppen vid motorkörning, man måste ju också kunna starta/gasa/växla/stänga av. Sedan har snurran en skvallerstråle för kylvattenkontroll som sprutar ut i sidan straxt under kåpan, så det blir ju rätt blött.
    Annars så finns ju detta koncept, dyrare men iallafall: http://www.saildrive.se
    StefanK

    Reply

  19. Thomas
    Jan 28, 2011 @ 10:59

    Motorbrunnskonceptet är ju ingen nyhet, vem minns inte IF-båtens motorbrunn i akterstuven? Rena livsfaran, körde man med stängd lucka, vilket man var tvungen till, annars kunde man inte styra båten så dog motorn av syresbrist och överhettning. Vid normaldrift fylldes också utrymmet med vatten som letade ner sig till båtens lägsta punkt – kölsvinet! En fullständigt vansinnig konstruktion.

    Reply

  20. SWE
    Jan 28, 2011 @ 20:59

    Tycker denna båt ser fantastisk ut, men kanske lite för liten. Tycker Comet 26S ser riktigt trevlig ut. Någon BLUR-läsare som har åsikter om denna skapelse??

    Reply

  21. Andréas
    Jan 30, 2011 @ 22:27

    Idag köpte jag en 210:a!
    Hoppas den är lika rolig att segla som jag hoppas. Det kommer bli sjukt mycket segling med vinden, jag seglar hemåt när vinden vänder, surfandes på en evig dyning.
    Nu stundar olidlig väntan…

    Reply

    • F424
      Jan 31, 2011 @ 16:11

      Grattis x 1000 !
      Lycka till!!

      Reply

    • Pelle P
      Jan 31, 2011 @ 17:56

      Stort grattis!!!!
      Hemmahamn?

      Reply

      • Andréas
        Jan 31, 2011 @ 22:11

        Den kommer bo vid min lilla brygga i Uppsala. Så hemmahamnen är helt enkelt hemma!

        Hur många timmar är det till juni egentligen?

        Reply

    • Mikael Vesala
      Jan 31, 2011 @ 23:18

      Grattis! Du kan väl skriva lite om den här när du fått hem den?

      Reply

  22. Stefan
    Jan 31, 2011 @ 12:03

    Tror ni Beneteau kommer med en liknande? First 25 eller First 21?

    Reply

  23. sigbjørn windingstad
    Jan 31, 2011 @ 18:18

    See my comments on youtube. Outboard arrangement needs adjustments….

    Reply

  24. Björn Wennerström
    Feb 1, 2011 @ 20:51

    den får väl inte havskappsegla i och med att den är CE Category C (Inshore) (?)

    tror jag köper en ändå

    Reply

  25. Markus
    Feb 2, 2011 @ 11:26

    Såg ett blogginlägg någonstans som hävdade det men är det någon som vet om den kommer att finnas på båtmässan i göteborg?

    Reply

    • Johan
      Feb 2, 2011 @ 13:16

      Nordic Yachts verkar inte finnas med bland utställarna och ingen info om någon Elan-båt bland de utställda båtarna. Vet inte hur komplett databasen är.

      Får väl se vad de själva säger.

      Reply

  26. Nordic Yachts
    Feb 2, 2011 @ 13:26

    Hej,

    Tyvärr så får vi ingen Elan 210 till vårens inomhusmässor (läs Göteborg & Stockholm).

    De första båtarna kommer till Sverige under maj, då det finns goda möjligheter till provsegling både på Väst och Ostkust!

    Vidare så kan vi meddela att de första 21 introduktionsbåtarana nu är sålda varav hela 4st till Sveríge. Vi gratulerar de nya ägarna!

    Seglarhälsningar
    Nordic Yachts AB

    Reply

    • Johan
      Feb 2, 2011 @ 14:27

      Tråkigt att höra. Trodde att en så lättransporterad båt skulle få turnera runt på vårens mässor. Men stort grattis till succén!

      Reply

  27. Markus
    Feb 2, 2011 @ 13:33

    Skulle något som har köpt båt alt. Nordic Yachts kunna ge en lite mer komplett prisbild nu när några båtar har sålts till Sverige inklusive tillval såsom motor, färskvatten, segel, ev. kärra etc.?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.