Hamnen på Båtmässan
Hamnen.se har vågat sig till stan för att kolla in mässan. Som vanligt ställer de till det för sig. Claes får frispel och Gustav har förfrusit händerna (dock inte i Göteborg). Det är bara att hålla sig undan när de där killarna är i farten…
Hamnen.se går på båtmässan i Göteborg och spanar in nya extrema båtar från Anytec och Goldfish men också hyttbåtar, fiskebåtar och nya segeljollar som kanske kan rädda seglingssporten. Reportern Claes Olivecrona får raseriutbrott på dåligt putsade båtar och uppmanar till ritualbränning av Optimistjollar.
Märkligt
Feb 12, 2011 @ 11:06
Listpris för optimist hos Finessa e ca 33 000… och där har du fördelen att man kan segla mot likadana båtar… e ju alltid svårt att förklara handikappssystemet för kidsen
Horst
Feb 13, 2011 @ 09:11
Köpta inslag av hamnen.se är ju bara så patetisks, de försöker verka vara konsumentinriktade. De kunde ju vara ärliga och skriva en disclaimer.
MA
Feb 13, 2011 @ 11:12
Att säga att man skall bränna optimistjollen på bål får mig att tänka på historiska händelser. Skall vi börja med häxbränningar och bokbål också, eller varför inte bränna tidningen Segling på bål då chefredaktören var kritisk till diskussioner på bloggar?
Nej, detta var ett lågvattenmärke från Hamnen.se, jag föreslår istället att redaktören från Hamnen kommer till JSM och möter 350+ optimistseglare och deras anhängar som är minst dubbelt så många, så kan han ju ta den diskussionen där. Sedan finns det en mycket märklig uppfattning om priset för en ny optimistjolle. Det går alldeles utmärkt att köpa en kappseglingsklar One Design optimist för 25 000:-, använda den i tre år och få 22000:- som begagnad!
Världens största juniorklass heter optimist, våra bästa seglare är alla skolade i optimisten! Det är klassen som är intressant, den erbjuder det bästa motståndet och är oerhört stor i hela världen. VM samlar c:a 250 seglare från +50 nationer från alla kontinenter med max 5 seglare från varje nation.
Visst finns det fräckare jollar, men om det inte finns någon att kappsegla emot är det ju inte särskilt intressant! Det samma gäller ju för många jollar och kölbåtar med för den delen.
Patrik
Feb 13, 2011 @ 17:33
Detta kan sägas på ett annat sätt:
Optimisten bjuder mest motstånd och är den största samt mest välorganiserade klassen, Men… Detta kan vara ett hinder för utveckling av ungdomssegling då nya och skojigare båtar hindras från att etablera sig vilket på lång sikt kan hämma segling då ungdommar söker sig till andra häftigare idrotter.
Jämför bilsporten om man aldrig skulle tillåtit fyrhjulsdrift och motorer över 100hk… kan ni med gott samvete säga att detta inte skulle hämmat bilsportens utveckling om alla valt att stanna kvar i denna klass för att motståndet är bättre !?
Fredriksson
Feb 13, 2011 @ 18:06
Det är riktigt MA, optimisten är världens största kappseglingsklass och vart man än kommer i världen så finns det optimistjollar. Så kommer det säkert att vara under lång tid. Som instegsbåt för en 7-åring så finns det nog ingen bättre, för ett par tusenlappar får man en alldeles utmärkt nybörjarbåt.
Men, samtidigt så är det alltför många mycket duktiga optimistseglare som slutar att segla redan i 13-årsåldern. De som borde vara seglingens framtid. De slutar därför att de tycker att optimisten är för tråkig, dom vill segla modernare, fräckare jollar där dom kan kappsejsa och resa sig igen, snabba jollar som kan plana. De vill segla roligare båtar. Att tvingas ösa på kryssen känns inte som 2011.
Många av dem blir t o m motarbetade i klubbarna och av konservativa optimistjolleföräldrar. Då väljer de att sluta segla helt och hållet. Vad säger du till dem? Hur får du dem att fortsätta att segla och att ha kul?
Det handlar inte om att skrota optimisten men idag finns det alternativ som ungarna tycker är roligare och faktiskt billigare.
Våra bästa seglare på 60-talet var skolade i GKSS-eka, därefter kom optimisten. Det kanske är dags att ta ett steg till nu.
MA
Feb 13, 2011 @ 20:53
Hur mycket 2011 är en förminskad folkbåt, eller nostalgiholländare som du skriver om på annan plats?
Fredriksson
Feb 13, 2011 @ 21:33
Jag tror faktiskt att det kan ha olika betydelser för mig och en trettonåring.
Horst
Feb 13, 2011 @ 21:48
Förstår att du sitter på två stolar, onyanserst ochokunnigt. Skriv du hellre om sånt du begriper.
Runar
Feb 13, 2011 @ 20:27
Kan tyvärr inte låta bli, men såhär ligger det till hemma hos oss. Sonen seglar Opti, det tråkigaste som finns enligt hamnen.se och vissa röster i blybåtsmiljön. Sonen är också rorsman på familjens F18. När seglingssäsongen nu drar igång krockar en del tävlingar i de olika klasserna. Vad tror ni sonen vill segla?
F18 för det är snabbt fräckt och häftigt? Nej just det – han vill segla Opti, därför att där finns rimmligt motstånd, där finns brädden och där finns utvecklingsmöjligheterna i den åldern han är nu. Man blir lite trött på gubbar som ska tycka till och “veta” vad som seglarbarnen attraheras av…
Och nej – han är ingen usel rorsman på F18 så ni får leta efter andra förklaringar.
Patrik
Feb 13, 2011 @ 21:58
Är han i Optimiståldern behöver man inte vara Einstein för att räkna ut vart hans kompisar finns…
Runar
Feb 13, 2011 @ 22:10
Vilket var lite av poängen – kompisarna och var det finns andra som seglar samma båt är kanske till viss grad viktigare även för barns val av båt.
Om vi alla, båda unga och gamla bara skulle gå för häftig i alla lägen hade alla seglat flerskrov och 49’er…
Emil T
Feb 13, 2011 @ 20:54
Pinsamt videoklipp! Optimisten är den bästa utbildningsbåt som finns. MA har helt rätt med sitt inlägg.
Killen som presenterar teran och optimisten har ju uppenbarligen dålig koll då han säger att det inte finns så många två-mans båtar och säger som exempel “Snipe, tvåkrona och trissjolle”…. De är seglarskolebåtar. Men 29er, 49er, Feva, 420 och 470 då? De verkliga tävlingsjollarna?
Vet man ingenting så gör man bättre i att vara tyst istället.
Ritualbränn hamnen.se istället!
SMn
Feb 15, 2011 @ 13:10
Nu blir det lite paradoxalt det är endast 29er som kan mäta sig med sig med Triss, Tvåkrona och Snipe i antal deltagande båtar på SM/NM 2010
Snipe 25st, Triss 27st, Tvåkrona 18st, 29er 18st, 49er 7st, 420 6st,
470 verkar inte ha tävlat i Sverige sen 2007 att döma av resultatrporteringen. Först skall man segla en klass bara för att den är störst. När man har vuxit ur den blir man hänvisad till en klass som knappt existerar med 29er som undantag. Var tar alla Otiseglare vägen?
Leif
Feb 15, 2011 @ 13:18
RS Feva – 37st på SM
Leif
Feb 15, 2011 @ 13:25
Och sen är det väl så att de flesta Optimistseglare fortsätter i en singelbåt typ Zoom 8, E-jolle, Laser 4,7, Laser Radial
SMn
Feb 14, 2011 @ 19:06
Det är aldrig fel med humor Claes. Mera hamnen
denna kväll anonym
Feb 15, 2011 @ 00:35
Ska man mäta en klass breddstatus i hur en båt seglar, vad den kostar mm ?
(är inte dessa viktigare: förenar, kul, vänner, kompisar, förebilder, föräldrar som trivs…………)
För mig så känns det som om det är efter Optimisten som det behövs en bra klass som man har trevligt i !!
Horst
Feb 15, 2011 @ 08:05
Det är precis så det är. Barnen och föräldrarna har en fantstisk tid tillsammans i optimisten, man får vänner för livet. När jag var ung fanns det en del som tyckte att optimisten inte var tillräckligt snabb eller tuff. De började med andra jollar som Jolly Scott, Flipper m.m. De var oftast ensamma och hade inga att kappsegla emot, de slutade oftast att segla helt. Jag tror det är likadant nu. Jag tror att en del inte förstår betydelsen av Onedesign och en stark klass, läsarna här på blur är ju mest intresserade av olika respitregler, och då kan man ju segla vadsomhelst som flyter.
Peter Gustafsson
Feb 15, 2011 @ 08:14
Utan att kommentera Optimisten (vilket verkar vara ett synnerligen känsligt ämne), så tycker jag inte att man skall generalisera kring läsarnas kompetens eller intresse.
Bland >200.000 unika läsare så finns det alla sorters seglare. Från de som inte kappseglar alls till entypstalibaner och ganska många optimistföräldrar. Så att hävda att de “inte förstår” är att göra det lite enkelt för sig :-)
Horst
Feb 15, 2011 @ 09:45
Men det är helt OK att stå bakom “rituell bålbränning av optimister”? Och tycka det är skojigt? Snacka om dålig självinsikt!
Peter Gustafsson
Feb 15, 2011 @ 10:21
Det är absolut inget fel på min självinsikt. Eller min självdistans.
Och har du följt med lite grann här på bloggen så vet du att det skämtas friskt med både båtar och seglare. Jag tror Seglarsverige hade mått bra av lite färre heliga kor och lite mer humor.
Kanske gäller det också i juniorklasserna?
Med det här bistra tonläget så förstår jag att http://juniorsegling.se/ stängde av kommentarsfunktionen.
Horst
Feb 15, 2011 @ 11:04
Just denna kommentar säger mer än tusen ord!
Fredriksson
Feb 15, 2011 @ 12:12
Äntligen har du rätt Horst. Det behövs inte tusen ord för att konstatera det som Peter gör. Seglarsverige behöver en öppen diskussion om optimisten , dess fördelar och nackdelar. Och om det är dags för alternativ när duktiga ungar slutar segla alltför tidigt. För det är det som är det allvarliga. Vad säger ni till dem, den frågan fick jag aldrig svar på.
När optimistjollen konstruerades 1947 hoppade man stavhopp med bambustavar. Utvecklingen sedan dess har gått framåt inom alla områden och idag finns alternativ som kan göra seglingen roligare. Släpp fram dem, att motarbeta dem är att göra seglingen en otjänst.
Horst
Feb 15, 2011 @ 18:29
Struntprat!
SOF
Feb 15, 2011 @ 22:04
Först av allt beklagar jag tonen i denna diskussion. Sedan vill jag klargöra att det inte sker något signifikant tapp på seglare i 13 års ålder, fakta är att de flesta som seglar region och rikskval är mellan 13 och 15 år. Jag tror att herr Fredriksson tillbringat en stor del av sin tid hos Båths på båtmässan, säljargumenten är sedan några år väl kända hos oss som jobbar med att skapa morgondagens toppseglare. Tyvärr används tråkiga argument, nu blev det ett köpt inlägg via Hamnen.se för att matknadsföra Båths produkter, rätt uppenbart som bara känns tråkigt. Vad skall vi bränna härnäst?
Vi känner faktiskt ingen oro för opimistklassens framtid, många har försökt ta död på klassen, samtliga har misslyckats och kommer misslyckas igen.
Det finns flera egenskaper som gör optimisten helt idealisk för seglare från 6 år till 15 år, ingen annan jolle klarar detta. RS Tera, Zoom 8 är alldeles för instabila för att vara lämpliga för de yngre seglarna, optimistens rigg är faktiskt väldigt smart, ta er en titt på hur moderna riggar ser ut i toppen! Spririggen gör det möjligt att med ett enkelt handgrepp “de-power”, man kan helt enkelt halvera segelytan så det blir en barnlek för vem som helst att segla hem. När båten kappsejsar i hård vind blir båten liggande på samma plats, vi har sett andra jollar som inte vattenfylls segla iväg från seglaren som blir kvar där de kappsejsade, riktig otäcka tillbud har skett. En optimist är stabil och kappsejsar sällan, till skillnad från modernare konstruktioner. Några hävdar att det är en nackdel att man måste ösa båten, jag vill hävda motsatsen, det är en del i förståelsen av att hålla en båt fri från fria vätskor, det blir rätt uppenbart för barnen vad som händer om man har för mycket vatten i båten. Om vi går till skrovformen så är det faktiskt så att den vinklade men platta förspegeln ger seglarna en lektion i hur man långsekppstrimmar en båt, att segla på nosen blir ganska uppenbart fel, en båt som inte straffar sig på samma sätt ger seglar som inte till fullor förstår betydelsen att förflytta kroppen i långskeppets riktning, alltså blir barnen experter på hur man hanterar en jolle då allt annat långskeppstrimning blir så mycket enklare senare, men känsla får de!
Den kantiga formen och vassa slagen känns ju faktiskt helt rätt när vi nu studerar hur moderna kappseglingsåtar ser ut!
Alltså, optimisten modernare är du tror!
När vi sedan kommer till hur stor klassen är och hur den fortfarande växer i världen så ser jag ingen anledning att vi i Sverige skall göra något som inte andra länder gör i resten av världen. Låt andra införa andra klasser och om de blir populära så är det väl bara att hänga på! Det är ju ingen vits att vi skall göra en egen resa med en klass som inte finns mer än lokalt i Sverige.
Nej, jag tycker vi skall vara glada att optimisten är så stor som den är, samtidigt skall vi välkomna flermansbåtar, där tycker jag t.ex RS Feva är ett utomordentligt alternativ för de som hellre vill segla två, men det är en svår båt för 6-8 åringar att hantera själva.
Slutligen, jag har aldrig hört några barn eller ungdomar som är inne i kappseglingen som tycker att optimisten inte är tillräcklig som utmaning, initialt är det en utmaning att bli så bra seglare som möjligt, senare blir det att bli bättre än dina kompisar från hela Sverige, Europa eller världen! Sen har vi föräldrar väldigt trevligt, vi och våra barn får så mycket goda vänner! Det kan nog inte understrykas!
Keep on sailing!
Ulf Brändström
Feb 15, 2011 @ 09:56
När min far upp graderade mig till en E-jolle så eldade vi faktiskt upp optimisten. Det var 26 år sedan, minns det än idag som en befrielse..
Tummen upp för hamnen.se
Horst
Feb 15, 2011 @ 10:56
Passande efternamn…
Ulf Brändström
Feb 15, 2011 @ 11:00
Har Horst vaknat på fel sida?
Horst
Feb 15, 2011 @ 11:07
Hr du bränt något annat de sista åren…?B-)
fills
Feb 15, 2011 @ 12:32
Horst, du kanske känner till att när du fyllt 15 så väntar nya utmaningar! Kan tipsa om sköna klasser som E-jolle, Laser, Finnjolle..
Hans Gunnarsson
Feb 15, 2011 @ 13:46
Don’t feed the trolls…
Leif
Feb 15, 2011 @ 12:33
Ja det är mycket riktigt så att optimisten är den största klassen och kommer antagligen att vara det i många år framöver. Men behöver vi motarbeta andra klasser för det? Personligen så är jag övertygad om att om klasserna var lika stora och man lät barnen välja så skulle Teran vara det som de valde. En båt som måste ösas på kryss och som tar en förmiddag att tömma när man välter är inte så rolig. Det som lockar är klassens storlek och kompisarna.
Ett annat problem med optimisten är att dagens barn/ungdomar inte är lika stora som barnen var på 50-talet. Hur många av dagens 14/15 åringar väger in i en optimist? (max <50-55 kg) Inte många! Och den begränsningen tål inte sporten. Så låt oss hjälpas åt att lyfta andra klasser till en högre nivå så kanske vi kan öka sportens attraktionskraft. Vi skall skapa många duktiga seglare inte stirra oss blinda på din eller min klass.
Gustaf Dyrssen
Feb 15, 2011 @ 14:54
Min Optimist brändes också upp och jag är mycket ledsen för det nu.
Har en nyare optimist som jag har seglat med barnen i. Jag gillar den också men den är inte alls lika charmig som min gamla i trä, mörk blåa med rött segel…..
Kommer ihåg en gång på -90 talet när vi seglade 40 fots cuppen och på kvällen körde lite matchrace med optimister. Otroligt kul trots att Björn Hansen vann. (att just han vann var inget konstigt, redan då bra på MR och han hade just utvecklat ett optimistjolle segel åt Doyle som visade sig mycket framgångsrikt).
Tror jag gillar alla båtar. Från min optimist som gör ca 3-4 kn till min C-katta som gör ca 85kn. Vi är alla minoriteter i båtsverige så det är givetvis lätt att hitta en grupp att skratta åt. Och även om jag skrattar gott åt Olivens skämt om optimist jollen så är det min första och kanske största båtupplevelse. En otroligt “kulltig” båt som precis som andra fina entyps båtar har överlevt tidens prövningar. Andra båtar i det kappseglings finrummet är Stare, Drake, 5O5 mfl inte illa att vara med i den samlingen.
Min nya F18 kommer antagligen inte göra det men har en plats i nuet som kappsegling redskap. Om jag kommer komma ihåg den om 30 år med samma enthusiasm som min första optimist återstår att se men antagligen inte.
Tänk bara när man passerar en seglar metropol och ser alla fina optimistjolle segel som är ute vad glad man blir. Optimisten är idag dessutom ett väl utvecklat tävligs redskap med trim guider som skulle få större delen av detta forums läsare att bli gröna av avund.
MVH,
Fredrik Lönegren
Feb 15, 2011 @ 19:09
++
Horst
Feb 15, 2011 @ 21:09
Väl skrivet!
Fredrik Lönegren
Feb 15, 2011 @ 19:10
Det är lätt att denna diskussionen går bakåt!!!!
Vad är konkurrensen mot Optimisten? Är det andra klasser eller andra (substitut) intressen. Jag tror att andra intressen attraherar mer än seglingen.
Vad göra?
Börja göra seglingen roligare, trevligare och intressantare så kanske vi inte behöver bränna några båtar. Blir det roligare att segla kanske vi måste bygga flera!!!!!
Patrick L
Feb 15, 2011 @ 19:29
Det är väl kul med olika åsikter så man kan diskutera. För egen del tror jag inte att det är Optimisten som är problemet utan vad som händer EFTER Optimisten. Min 8-åring skiter väl fullständigt i om det finns coolare båtar som är snabbare än en Opti. Hon behöver först lära sig att segla och förstå hur båten fungerar i olika vindar och då funkar Optin väldigt bra. Det är väl sedan, när man har koll på grejerna och vill vidare som alternativen blir lite grumliga?
Öresund Regatta, AN
Feb 15, 2011 @ 19:46
Det väl enkelt:
– E-jolle eller Laser radial för enstöringar (beror på vad de kör i klubben och regionen)
– RS Feva för de som vill ha kul ihop
– 29er för de som är trötta på ensamheten men ändå vill köra något racigt
– Laser std för de större
– Finnjolle för de jättestora
– C55 för de större som kanske nöjer sig med klubbåtar
Patrick L
Feb 15, 2011 @ 20:46
Just det. Grumligt. :)
Öresund Regatta, AN
Feb 15, 2011 @ 21:16
Typ omöjligt för föräldrarna.
MiniMe
Feb 16, 2011 @ 00:28
Har du inte glömt en av världens största barn- och ungdomsklasser (upp till 17 år)?
http://www.cadetclass.org/
den är inte heller så modern men har allt att börja med att segla två-mans-jolle…
I Tyskland (Kühlungsborn) räknar man med att få ca. 200 båtar (400 seglare) från 18 länder. Cadet konstruerades 1947. båten är lämpligt för barn och ungdomar mellan 7 – 17 år (fast jag tycker att när man fyllt 15-16 är det kanske dags att byta upp sig…)
Leif
Feb 16, 2011 @ 08:31
Ja nu var det 80 deltagare från ca 10 länder på senaste VM och klassen är helt obefintlig i Sverige. Bättre då kanske att satsa på Fevan som de senaste åren varit världens snabbast växande 2 mansklass. Ökar med ca 500 båtar om året, är nu såld till ca 25 länder. Danska segelförbundet har köpt in över 200 st och Norska ca 100 st. Så klassen växer starkt även i norden. http://www.rsfeva.se
Peter
Feb 16, 2011 @ 08:48
Nja, största ungdomsklass just nu är väl Laser 4.7, där har man över 400 anmälda seglare till EM från över 30 nationer. Optimisten ökar med c:a 4000 jollar per år, trots att den enligt vissa är så omodern!
Leif
Feb 16, 2011 @ 08:53
2 mansklass skrev jag… Naturligtvis är singelsklasserna större (men det är roligare att segla tillsammans!)
Horst
Feb 16, 2011 @ 09:51
@Leif Om det nu är roligare att segla tvåmansbåt, varför är det så få som väljer det alternativet?
Leif
Feb 16, 2011 @ 11:14
Därför att all inskolning för juniorer i segling sker i singelbåtar. Som junior har du oftast inte en valmöjlighet.
Dock handlar nästan all vuxensegling om att segla tillsammans, om att skapa starka team/lag – Varför? – För att det är roligare att segla ensam?
Öresund Regatta, AN
Feb 16, 2011 @ 15:35
Min dotter tyckte första sommaren i opti var kanonkul. Andra sommaren också men på hösten tröttnade hon på att sitta och frysa ensam i en.
Sommaren efter lärde hon och hennes kompis sig att segla 2-krona. 2 tjejer och 2 killar i båten och plötsligt var det kul igen. Jag tror det är viktigt att visa på att kappsegling inte bara är en individuell sport utan en lagsport också.
One fits all – funkar inte.
MiniMe
Feb 17, 2011 @ 11:45
… mest förvånad över att Cadet inte seglades i Sverige när de är stora i en del länder i närheten.
Sen tycker jag att intro-ålder på två-manns-jolle borde vara lågt. Själv började jag i 11års ålder och var helt enkelt för gammal för Optimist (seglades endast till ca. 11 års åldern). Sen tog andra klasser över med val om man ville fortsätta att sitta ensam i båten eller ha en kompis med.
Mattias
Feb 15, 2011 @ 21:54
Varje gång man pratar med jollesäljare så öppnar de med att tala om vilken skitbåt optimisten är. Eftersom jag gillar optimisten så blir jag på dåligt humör och extremt svår att sälja en båt till.
Öresund Regatta, AN
Feb 16, 2011 @ 09:52
Håller helt med. Vem har inte kul i en Optimist?
Det är som att man lär sig bröstsim först och sen kommer de andra simsätten.
Hans Gunnarsson
Feb 16, 2011 @ 17:21
Men är det inte skillnad på att lära sig och att tävla?
Att en båt är bra att lära sig i behöver inte betyda att den är bra att tävla i.
Det måste ju ha hänt nåt i båtutveckling sen 60-talet eller?
Inte många juniorcyklister som tävlar i cyklar från 60-talet bara för att “det är en stor klass och så har det alltid varit”. Eller stavhoppare som hoppar med bambustav när de lär sig. Eller kör guttaperkaboll och bladklubbor i golf för att man måste lära sig den hårda vägen, sen blir allt enkelt.
Ok ok, vet att det är säkert skillnad på bambustav och opti men det känns som att det blir nåt slags religiöst när man vågar utmana optimisten. För att inte tala om starbåt, men det är en annan diskussion (för mig helt obegripligt att den fortfarande seglas).
Ska jag ducka nu? :)
/Hans
Patrik
Feb 16, 2011 @ 17:47
Av barn noch fyllerister får man höra sanningen… ;-)
Ibland skall saker vara så politiskt korrekt att man blundar för sanningen.
(Jag tycker du har helt rätt Hans)
Mr G
Feb 16, 2011 @ 18:18
Tyvärr är det nog på samma sätt med fyllerister som vissa fritidsseglare.
DOM VET INTE VAD DOM PRATAR OM!!
Nyktra till och tänk efter, det är ingen tillfällighet att Staren seglas av världens bästa seglare i hundra år och att Optimisten är världens största jolleklass.
Låt seglarna få välja efter sin kunskap och efter vilka båtar man tävlar med i närheten av där man bor.
Blir man tillräckligt duktig brukar det inte vara några problem med vilken båt man skall välja
Hans Gunnarsson
Feb 16, 2011 @ 19:07
Hoppsan, det var ord och inga visor det.
Så eftersom jag inte är elitseglare ska jag hålla käften och låta er som vet bestämma? Kan vi hålla oss ifrån ad hominem-argumenten?
Optimist kan mycket möjligt vara det ultimata verktyget för kappsegling för alla upp till 15 år, och jag tvivlar inte på att starbåt är otroligt svårt och taktiskt att segla. Jag skulle inte ha en chans.
Men, ska man inte kunna diskutera det? Har det verkligen inte hänt något inom båtkonstruktion sen 60-talet?
/Hans
Mr G
Feb 16, 2011 @ 19:43
Tonen blev kanske lite tyknare än vad som var tanken, beklagar.
Men faktum kvarstår. Ingen tvingar någon att köpa eller segla en viss båt.
Det är seglare och/eller föräldrar.
Om det finns så många bättre nya konstruktioner så hade säkert fler seglat dom.
Vad det gäller Staren så är det inte många “nya” kölbåtar i samma storlek som tar den på en kryss- läns bana. Och något speciellt måste den ju ha när proffsen världen över alltid kommer tillbaka till Staren efter Volvo Ocean Race, AC eller någon annan välbetald klass.
Vad det gäller Optin så tycker dom flesta som fortsätter segla på elitnivå att Optitiden var bland det tuffaste och roligaste tiden i deras karriär.
Sedan är det ju så bra att man får alltid välja den båten man själv betalar för, bra va ;-)
mm
Feb 17, 2011 @ 10:59
“Vad det gäller Optin så tycker dom flesta som fortsätter segla på elitnivå att Optitiden var bland det tuffaste och roligaste tiden i deras karriär.”
Jag vet inte vem du pratat det skulle vara några starbåtseglare så i fall kanske…..
Förhoppningsvis har man skoj när man är barn och just börjat sin sport, men mitt intryck är att de flesta har roligare ju mer erfarenhet och skickligare de blir. De fascineras helt enkelt av alla de olika aspekterna som sporten har och utmaningen att konkurrera mot de främsta. Bara några få optimistjolleseglare och deras föräldrar tror väl ändå att höjdpunkten av seglingslivet är att delta på optimistjolle VM som 15-åring?
MR G, om du verkligen tror på ditt påstående ovan så kan jag inte annat än tycka synd om dig.
/mm
Gustaf Dyrssen
Feb 17, 2011 @ 11:09
http://www.artemisracing.com/pages/team/iain-percy
Ian Percy tycker i alla fall att Optimist ar vart att namna i sitt CV.
Jag skall komma ihag att skriva det forst pa min ISAF registrering om det inte redan ar det.
Peter
Feb 17, 2011 @ 12:06
Har varit med på några optimist VM, internationella domare, seglingsledning, ISAF officials rankar detta mästerskap som ett av de fyra årligen återkommande stora eventen. Seglare som Ben Ainslie, Fredrik Lööf, Rasmus Myrgren och en hel del andra har sin bakgrund i optimisten (samtliga har seglat VM). Samtliga är överens om att detta var en mycket betydelsefull del av deras saglarkarriär. Har även träffat och pratat med Peter Gilmour som anser att optimisten är den bästa jollen; “It is the only junior class that can offer exposure to international competition and coaching. Optimists are sailed in over 110 countries by over 150 000 kids.”
Mr G
Feb 17, 2011 @ 17:32
mm. Jag är glad att du tycker synd om mig, för det gör ingen annan!!!
Hans Gunnarsson
Feb 17, 2011 @ 12:53
Men är det inte lite av en självuppfyllande profetia?
Just för att optimist är en så stor och “The only dinghy recognised by the ISAF exclusively for under 16s” (taget från optiworld.org).
Det gör ju att om du ska kappsegla i en stor och internationellt erkänd jolle som ungdom så har du inget val.
Om vi leker med tanken att det inte fanns någon optimistjolle, och man skulle designa den bästa jollen för under 16-åringar att lära sig och att kappsegla i. Skulle den se ut exakt som optimistjollen? Eller har båtbyggarbranschen lärt sig något sen 60-talet?
Jag lärde mig i optimist och tyckte det var superkul. Men jag tror att utvecklingen har gått framåt. Moderna windsurfingbrädor är roligare än gamla. Moderna slalomskidor är roligare än gamla.
/Hans
PS. Min kommentar om starbåten var nog lite väl inflammatorisk så här i efterhand. Men håll med om att det inte är många sporter där redskapet inte förändrats på 100 år.
Erik Barkefors
Feb 17, 2011 @ 12:35
Jag tror inte att någon ifrågasätter att Optimistjollen har spelat en stor roll för seglingen över hela världen – men – frågan är väl; Finns det någon jolle som skulle kunna ersätta Optimisten och ge några fördelar? Om nu Zoom är för extrem för nybörjare kanske en “Zoom radial” skulle kunna vara en väg? Finns det andra? Man bör inte byta för bytandets skull men är Otimisten bäst idag pga egenskaper eller pga antal?
Peter
Feb 17, 2011 @ 13:31
Zoomen är för instabil för att passa som nybörjarbåt, även med en midre rigg! Varför ändra något som fungerar! Det finns förvisso ingen som hindrar utvecklingen att andra klasser etableras, så kom igen!
Leif
Feb 17, 2011 @ 16:11
Det enda alternativet som faktiskt är godkänt av ISAF är RS Teran. Den börjar så smått att bli en klass och har starkast stöd i hemlandet England. Men även i Danmark har sejlförbundet satsat stort på denna jolle som seglarskolebåt och köpt in ett hundratal båtar tillsammans med en sponsor. Fördelarna som jag ser det är att den är lite snabbare, roligare och inte behöver ösas. Vilket då gör att man kan koncentrera sig på att segla i stället för att hantera ett öskar…
Det tar dock lång tid att etablera en klass men jag tror ändå att denna båt är den som har störst förutsättningar att lyckas då den utgår från seglarnationen England.
http://www.youtube.com/watch?v=8fN4djgArBg&NR=1
Erik Barkefors
Feb 17, 2011 @ 16:57
Den sargen ser skön ut och lockar till många timmar på sjön ;-)
MiniMe
Feb 17, 2011 @ 17:42
Leif, Cadet är en ISAF-klass! Teran hittade jag ej bland ISAF-klasser men kanske jag bara missade den… Därmed är väl Teran inte enda alternativet…
Patrick L
Feb 17, 2011 @ 18:10
http://www.sailing.org/classes/RST.php
MiniMe
Feb 17, 2011 @ 18:23
jag inser att jag blandade ihop Teran med Fevan men båda är tydligen ISAF-klass…
Horst
Feb 17, 2011 @ 18:59
Den har funnits i Sverige i fyra år, den är inte rekomenderad av SSF. Det finns bara en tillverkare, vilket skapar en monopolsituation. Klassen, om det nu kan kallas klass i Sverige har ett handfull seglare. Bland seglarna anses den vara mindre häftig, en båt för de som aldrig lyckades i optimist. Båten är olämplig för nybörjare då den är ostabil. Nej vad vi behöver är fler kappseglare, inte nya klasser.
SMn
Feb 17, 2011 @ 20:19
Det låter väldigt tråkigt om det är allmänt vedertaget att man är en misslyckad
seglare om man inte väljer Optemistjollen
Leif
Feb 17, 2011 @ 20:38
Du förstår hur lätt det är att förändra något i juniorseglingen när vuxna människor har denna nedlåtande attityd mot barn. Pinsamt är ordet.
Man använde samma argumentation när Zoomklassen kom och när Fevan startade.
Segla Optimist och sen E-jolle annars saknar du värde som seglare…..
Horst
Feb 17, 2011 @ 22:40
Det är alltså seglarna som tycker detta. De tycker helt enkelt att Tera inte är häftig och att de vill associeras med kompisarna i optimisten, de anser inte att det är några duktiga seglare i Teran.
Hans Gunnarsson
Feb 18, 2011 @ 07:07
Så du vet vad “seglarna” tycker? Ursäkta mig om jag inte tar dig på allvar, men du behöver nog tagga ner lite.
Antingen trollar du med flit eller så har du en mycket märklig debattstil.
/Hans
PS http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll om du inte vet vad jag menar med troll.
Horst
Feb 18, 2011 @ 10:15
Jag har jobbat med utbildning och träning i över 20 år inom segling, framförallt med barn och ungdomar. Jag är fortfarande aktiv och hör snacket bland seglare och föräldrar. Nog har jag funderat och försökt finna andra vägar, min slutsats är att vi måste se vd som sker i vår omvärld. Skall man utvecklas som kappseglare finns det bara en lösning, segla mot det bästa motståndet. För ett par år sedan genomfördes VM i Tera på Kungsbackafjorden. Det vr en norrman som vann, han spikade alla race. Han var vid den tiden Norges bästa optimistseglare. Han seglade den regattan, men ingen mer. Christer Båth försökte få flera svenska toppseglare från optimisrklassen med, men inga toppseglare nappade trots att de blev erbjudna nya båtar gratis! Detta var alltså ett VM.
Skriver detta för att upplys er om att det inte räcker med färggranna segel eller en modernare design.
Vill man inte lyssna eller förstå verkligheten kan man ju inte heller skapa förändring.
SMn
Feb 18, 2011 @ 10:36
Nu börjar det klarna varför Svensk segelsport är där den är
Leif
Feb 18, 2011 @ 08:13
Tillåt mig le… den attityden kommer inte från barnen utan från deras föräldrar!
Horst
Feb 18, 2011 @ 09:05
Man kan ju tro eller tycka vad man vill, jag försöker bara berätta vad jag hör och ser. Om man inte tror att detta är en sak att t på allvar, då har man nog svårt att skapa en förändring. Jag menar att Teran har denna stämpel bland seglarna, skall man ha en möjlighet att förändra den så behövs det en extraordinär satsning från de som vill se Teran som en klass som t.om SSF rekomenderar. Det är en helt annan sak med Fevan som fyller ett tomrum på tvåmanssidan, den blev snabbt accepterad av den anledningen.
Erik Barkefors
Feb 18, 2011 @ 09:51
Du menar föräldrarna som håller i plånboken ;-)
ATt ha parallella klasser kanske inte är fel? Någon är för tung eller för stel (under bommen på E-jolle) för att passa bra i den ena men kan hävda sig bättre i den andra. Någon är less på att komma på 78:e plats bland 85 st Optimister men är jätteglad att komma 12:a bland 23 st Tera…
Det viktiga borde vara att att så många som möjligt trivs att vara på vattnet – och fortsätter med det!
Fredrik Lönegren
Feb 17, 2011 @ 23:11
Status hit och status dit.
Det är synd att man har bromsat utvecklingen av optin, så den blir enklare och lättar att segla. Det är lite så inom segling överlag. Tradition gäller före utveckling och förändring. Det är ju alltid bättre att förbättra/förändra ett vinnande koncept än att försöka skapa ett nytt. (Klassisk marknadsföring)
Patrick L
Feb 18, 2011 @ 10:23
Vet inte om det är “tradition före utveckling” som gäller. Lite har väl detta att göra med pengar. En båt är ju inte riktigt som ett tennisracket eller ett par skidor som man kör en eller ett par säsonger och sedan slänger alt dumpar för ett lågt pris. En kappseglingsklar jolle blir ju en väldigt stor kostnad om den inte kan antas ha ett ganska långt liv. Det gäller oavsett om man avser använda båten länge själv eller sälja den på en andrahandsmarknad efter ett par säsonger. Skall det finnas en bra andrahandsmarknad för kappseglingsbåtar så får inte klassen/regeln/trenden ändras alltför snabbt. Därför är det ju viktigt att entypsklasser skyddas under en ganska lång period. De svenska jolleföräldrar som har råd att hänga med i en konstruktionsklass får väl göra det och så kan de som tycker att Optin är en bra och ekonomisk skola få köra den.
Horst
Feb 18, 2011 @ 14:16
Om man byter till en ny klass är det ju väldigt viktigt att det finns bra motstånd lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Vill man bar segla på klubben så spelar det ju ingen roll vad som sker utanför klubben. Man kan ju alltid diskutera hur fräck en jolle är, gäller väl alla båtar egentligen, hur fräck är en Laser, hur inovativ är den, vrför seglar man drake? Eller folkbåt, IF, Neppare? Vem tar upp tråden och kallar till rituella båtbränningar där?
Gustaf Dyrssen
Feb 18, 2011 @ 14:52
i princip gillar jag ritualer. att branna nagot behover inte vara daligt. jag skulle vilja andra den stamplingen. Branna ar bra och batar i synnerhet. Det kan gynna batindustrin. Har hort att aven gamla VOR batar kan brinna fint om man startar i koket.
Vidga era vyer och brann fler batar, fina majbrasor kanske ?????????
Men skamt asido sa ar for dom alldra flesta utovare bade seglingar och seglings bloggar nagot man gor pa sin fritid. Vi ar “kunder” i denna branch och gor det for att ha kul eller mentalt stimulerande. Det vore fint och passande om dom olika organisationerna tanker pa att vi kommer allokera var fritid efter det och att valbefinnande kanslan ar en ytterst viktig del.
oavsett om man trollar (titta har lart mig ett nytt ord) pa internet eller via min batklubb eller annan organisation sa kommer var gemensamma framgang komma ner till valbefinnande och trevlighets faktorer. Det ar bara om manga vill vinna en tavling som det blir prestige och status att vara med. Och ar det inte kul sa kommer tavlingen do ut for vi allokerar var tid till annat roligare.
Trevlig helg,
Hans Gunnarsson
Feb 18, 2011 @ 15:29
Horst, ledsen att jag kallade dig troll, det är det här jag är ute efter.
Vilken balans mellan gammalt och nytt ska vi ha? Hur ser vi till att hänga med utvecklingen (och driva den framåt) utan att tappa styrkan med traditioner och stora, gemensamma startfält?
Kul diskussion. Även om jag fortfarande tycker att starbåten är gammal :)
/Hans
Horst
Feb 18, 2011 @ 16:10
I de riktigt unga åren vill vi ha en trygg och säker plattform, en jolle som inte lutar för. Utmaningen senare är att lära sig kappsegla, bara det är komplext nog, regler, taktik, strategi, meteorologi, trim m.m. Ingen blir någonsin fullärd, men låt oss konstatera att utmaningarna är så många för att bli en duktig kappseglare, redskapet är härvidlag det minst intressanta. För att bli riktigt bra krävs det riktigt bra motstånd och duktiga tränare, det hjälper inte att byta till en båt ingen annan seglar. Har sett det förr, han som idag har monopol på Tera försökte lansera en jolle som kallas Splash, några ungdomar började segla denna jolle, men den dog med att de slutde segla då de aldrig fick möta några seglare i Sverige. Vem tar ansvar för den satsningen?
Runar
Feb 18, 2011 @ 16:41
Med risk för att trampa på ömma tår här, så präglas denna diskussionen av en hel del tyckande. Hur många av er (som dessutom klankar ned på föräldrar som håller i plånboken) har pratat med Optimistjolleseglare på sista tiden. Man kan tycka vad man vill om Horsts stil och hurvida han är ett troll eller inte, men han HAR en poäng: Majoriteten av Optimistseglarna gillar verkligen sin båt och vil inte ha en annan klass NU, utan möjligen när det är dags att gå vidare till nästa klass. If it’s not broke – don’t fix it! Optin fyller sitt syfte – att många slutar segla efter Optimisten är ett annat problem som vi inte löser genom att införara andra entypsklasser för de allra yngsta.
Fredriksson
Feb 18, 2011 @ 18:04
Det är inte majoriteten som seglar optimist och tycker att det är kul som är problemet. De ska naturligtvis fortsätta så länge de vill. Problemet är de som är mycket duktiga och som slutar att segla alldeles för tidigt för att de tycker att optimisten är tråkig och blir motarbetade när de vill segla någon annat. De är kanske bara 13 år, den första kritiska åldern som Seglarförbundet brottas med. De är tyvärr alldeles för många och en “investering” som Seglarsverige inte har råd att mista. Hur gör vi med dem?
Horst
Feb 18, 2011 @ 18:23
Men vad är det du skriver? Vilka duktiga 13åringar slutar att segla? Vem motarbetar dem? Nu får du nog komma med fakta! Fakta är att den största andelen optiseglare som kappseglar är mellan 13-15 år. När pratade du med en optiseglre sist?
Nä, ta reda på fakta först. Du är medarbetare på hamnen.se som gjorde denna film, antar att ni inte gjorde reklam för Båths jollar gratis!
Fredriksson
Feb 18, 2011 @ 18:38
Horst, jag gjorde inte den filmen och det var inte ett betalt reportage för Båths. Inte en spänn. Jag gör inga betalda reportage vare sig på hamnen eller på min blogg, jag skriver det jag tycker, om båtar som jag gillar och även ibland om det som jag inte gillar.
Horst
Feb 18, 2011 @ 20:26
Det kan du ju naturligtvis hävda, men hamnen.se är väl knappast en idell verksamhet?
Men svara gärna på frågorna om vilka 13 åringar som lämnar optimisten för att den är omodern och tråkig? Dessa skulle enligt dig vara toppseglare?
Nej jag tror nog att du tillbringat för mycket tid hos Terasäljaren.
Runar
Feb 18, 2011 @ 18:45
Kanske dags att byta idrott för nu är du bra ute och cyklar…
Vi tappar seglare efter Optimisten, eller så klarar vi inte av att rekryttera dom till att börja segla på riktigt. 13 åringar som inte vill segla för de inte hänger med hade väl inte fortsatt om de hade varit halvkass i en annan båttyp? Eller?!
Lennart
Feb 18, 2011 @ 19:44
Kul med så mycket engagemang kring världens mest spridda seglings-redskap för barn och ungdomar.Vår son började segla 2006 och sedan dess har det varit flitigt kappseglande i Sverige,Norden,Europa och långt bort på VM.Nu faller han för åldersstrecket.Som optimistpappa och medlem i SOF känner jag inte till någon kappseglingsintresserad optimistseglare som slutat för att båten var tråkig,tvärtom!Några har tyvärr fått sluta i förtid då de blivit för stora/tunga.Vad gäller Tera så fick vår klubb låna 3 st gratis,återlämnades då ingen ville segla dem!Min erfarenhet av 13-åringarna är att de är oerhört intresserade av att fortsätta sitt kappseglande i optimisten!
Leif
Feb 18, 2011 @ 20:14
Efter att ha lusläst resultatlistor så kan man bara konstatera att de som tävlade i optimist när de var 15 också återfinns i resultatlistor för någon annan klass året efter så att det är där vi tappar seglare är helt fel.
Duktiga optimistseglare slutar inte heller under optimistkarriären utan det är de som ligger i mitten eller där bak som försvinner och de gör de i optimistkarriären mellan 12-15 år.
Patrik
Feb 18, 2011 @ 20:45
Och varför slutar de segla ? Är det för att de inte klarar av när de inte vinner ? Eller är det för att de hittat något roligare ? Om de inte fortsätter segla är det bara att inse: Vi har misslyckats ! Skulle vi ha erbjudit någon annan produkt/koncept för att behållit dem som seglare ?
Skall vi lyssna på bakåtsträvarna här i tråden så har vi historiskt gjort allt rätt…
MA
Feb 19, 2011 @ 18:32
Det finns en problematik med att en del seglare hänger kvar i optimisten trots att fysikens lagar är emot dem. Det finns dock en god anledning att stanna kvar, det erbjuds väldigt bra träning (kontinuerlig), de får träna på att starta och hantera fasta situationer. Ute i den stora världen ser vi nu en trend att yngre och större seglare (12-13 år) går in i 29er eller Laser 4.7. Och visst hade det varit sunt med ett officiellt ställningstagande från SSF att följa den internationella linjen som är just de pre-olympiska klasserna för ungdomar (ISAF Youth Worlds). I Finland har man satsat hårt på detta och vi börjar nu se resultat, Norska KNS satsar bara på Optimist, Laser 4.7/Radial, 29er och bräda.
Problemet med att sprida i för många klasser är att vi har svårt att få en tillräckligt stor kritisk massa. Om vi ser på årskullarna som gör sitt sista år på rikskvalen (max 104 seglare) i optimist rör det sig om c:a 30 seglare! Nu finns det uppskattningsvis lika många till som lämnar optimisten som 15-åringar. Summa summarum har vi alltså c:a 60 kappseglare av bra kvalité som tar steget upp i ungdomsklasserna. Om vi splittrar den gruppen med allt för många klasser får vi ett problem på sikt.
Det stora problemet och de stora avhoppen sker i 18-19 års ålder. Det är inte på något sätt ovanligt i idrottsrörelsen, faktiskt har seglingen fler andel aktiva (i procent) kvar längre upp i åldrarna än t.ex lagsporterna.
Det är lätt att sitta på läktaren och ha åsikter om hur dåligt det ena eller andra fungerar och finner enkla lösningar, enklast lösningar gör den som inte själv gör något aktivt själv.
Jag kan bara säga att när man gjort hela resan från aktiv seglare, förälder, ledare, tränare, funktionär, då har man samlat på sig en hel del kunskap som till viss del gör att man i bland blir luttrad och mindre förändringsbenägen (man har ju själv gått igenom alla faser). Det jag dock kan bestämt säga är att optimistklassen fungerar och behöver inget annat alternativ i enmansjolle!
/MA
Runar
Feb 18, 2011 @ 23:31
Ja Patrik om världen vore svart och vit hade ditt argument funkat…
Patrik
Feb 19, 2011 @ 21:48
Nej jag har aldrig tränat jolleungdomar i Optimist eller jolle överhuvudtaget, MEN jag har varit tränare till ganska duktiga ungdomar i Slalom och jag kan säga att situationen skulle blivit ganska märklig om de “Svenssons” som åkte omkring i backen och inte var tävlande skulle haft modernare och bättre prylar än de aktivt tävlande.. jag är mer och mer beredd att hålla med om skrönan: Seglare är det mest konservariva som finns!
Horst
Feb 20, 2011 @ 11:06
Ja du Patrik, det är skillnad på äpplen och päron. Det är uppenbart att du inte har någon större erfarenhet av segelsporten. Men för att göra en jämförelse som du begriper: varför åker de på två skidor, är det inte häftigare att åka en snowboard? Eller är det inte häftigare med bckhoppning, längdåkning eller skidskytte. Gjorde jag det enklare för dig nu?
Fredrik Lönegren
Feb 20, 2011 @ 14:45
Ja du Horst. Jag tror inte man skall se seglingssporten som en gren och alla andra som olika klasser. Det är en skev bild av utbudet. Opti är lika stor del ett intresse som alla andra sporter och olika klasser. Alltså kan någon välja mellan tex opti, längskidor, innebandy, slalom, gokart, IceOpti,……..
Om man har svårt att få folk att segla så är det för att andra intressen är intressantare, roligare mm. Statusen på segling och dess olika klasser blir inte mera attraktivt av dagens dåliga PR. Jag vet att många ute i alla klubbar gör ett fantastiskt jobb och kan ge ungdomar massor av kul glädje. Synd bara att många är så dåliga på att föra fram detta.
Den sportgren som troligen har bäst kurva vad gäller att locka nya och behålla utövare över åldern, ÄR den sportgrens organisation som oftast är bäst på PR . Jag vill betona att jag gillar din inställning Horst, utan den så finns det inga som driver på och fixar.
Fredrik Lönegren
Feb 20, 2011 @ 14:47
Förlåt Patrik, jag gillar självklart din inställning också.
Patrik
Feb 20, 2011 @ 22:41
Det var gulligt sagt att jag saknade erfarenhet av segelsporten :-))))
Inget är coolare än alpin skidåkning och de har varit duktiga på att marknadsföra sig och har definitivt inte bromsat utvecklingen.
Gemensamt har de svårigheten att få de som passerat tonåren att fortsätta tävla då det blivit allt för resultatfixerat och kräver enorm stöttning av sin omgivning.
Steffo
Feb 21, 2011 @ 12:17
Är inte fotbollen fortfarande rund eller hockypucken. Kanske inte bara materialet som är avgörande….
Erik Barkefors
Feb 21, 2011 @ 14:03
Fotbollen är rund och det finns 78 st att välja på beroende på om man spelar inne eller ute eller om man är junior eller senior osv ;-)
Johan
Feb 21, 2011 @ 00:21
Så jäkla bra Gurra och Claes! Fortsätt så!
Lyssna inte på alla gamla trötta Optimistfarsor som börjar grina här.
Kör på!
Horst
Feb 21, 2011 @ 08:37
Dessa griniga optimistfarsor verkat bara duga till en sak, finansiera!! Att dessa seglares föräldrar är ryggraden i svensk segling är kanske av mindre betydelse!
Magnus
Feb 21, 2011 @ 10:23
Upp till 15 år fungerar segling som en utopi enl mitt tycke. Få klasser att välja på med en stark klass där alla som är riktigt genuint intresserade av kappsegling samlas, både internationellt och nationellt. Att splittra upp ungdomarna i denna ålder skulle bara ge oss samma problem som vi får på äldre dagar – alldeles för många klasser med för få deltagare som tar död på intresset. Se Optimistklassen som det det är, en förebild för hur det borde fungera även längre upp i åldrarna. Tids nog finns det häftiga klasser att segla även för ungdomar men till dess är Optimisten en fantastisk plantskola där taktik strategi, trim, meteoroligi, teknik mm får en proportionerlig andel av lärokurvan som passar ganska bra till utövarens ålder. Vad ni gör – föringa inte Optimistens styrka!
Gustaf Dyrssen
Feb 21, 2011 @ 10:27
Sen när blev gnälliga sponsorer ryggraden i en sport ????
Dom sitter där dom sitter för att alternativen är sämre.
Just i föräldrars situation. Om jag väljer mellan dyr optimist (oavsett om jag gillar linjenrna eller inte) eller att mina barn spelar tv spel 24-7….. vad tar jag …… hm låt mig se…… ole dole doff……..
Om någon tror att barnen gillar att sporta med bittra föräldrar som bråkar i bakgrunden. Kanska tid för en liten kontemplering.
MA
Feb 21, 2011 @ 11:51
Hej Gustav,
Det är nog en realitet att utan föräldrar i segelsporten, då blir det ingen segling alls. En förälder måste till för att transportera barnen till klubben (det är inte alla som bor 500 m från klubben), att hantera materiel när man är 6-10 år är heller inte så lätt. Att ta sig ut till klubbar som arrangerar kappseglingar kräver också en förälder som kör med båtar och materiel. På klubben behövs alla föräldrar, för utan dem blir det inga kappseglingar (kanske en och annan aktiv eller f.d optiförälder varit aktiv när det vankas kölbåtskappsegling?)
Vi skall nog vara glada över ett föräldraengagemang, för utom dem stannar seglarsverige. Att det sedan finns grader av engagemang bland föräldrarna är inte unikt för seglingen, har själv varit tränare i en lagsport också, det låter lika mycket från föräldrahuliganerna där med ;-)
Jag vet inte vad du har för erfarenheter av juniorsegling, men erkänn att det inte hade varit särskilt mycket drag på hamnplan hos KSSS om inte 40 optimistjolleseglare funnits där flera kvällar i veckan? Det gäller det givetvis andra större jollar, då de flesta har sin karriär från optimistjollen.
Den finansiella insatsen från föräldrar är mellan 5.5 – 7 miljoner/år, enbart i optimistklassen. Ingen dålig sponsor. Då är inte den ideella arbetsinsatsen från dessa föräldrar inräknad.
Enligt RF finns det 640 000 idrottsledare som tillsammans motsvarar 70 000 heltidsarbeten. De ideella kraften kommer till största delen från aktiva föräldrar under längre eller kortare tid. Genom att lite föraktfullt kalla dessa vardagshjältar för trötta, gnälliga och bittra har man nog väldigt höga tankar om sig själv! Min fråga till dig Gustav, hur tycker du att man skall göra istället för vad man gör idag, och hur få in stålarna och arbetsinsatsen?
/MA
Gustaf Dyrssen
Feb 21, 2011 @ 16:03
nej, jag tycker inte att alla foraldrar pa KSSS hamnplan ar trotta, bittra, gnalliga (men jag tycker att vissa pa forumet utrycker sig konfrontativt).
Tvart om faktiskt, jag tycker att dom flesta ar dar med en angels talamod.
checking out.