Totalt offtopic, men chansar för att få lite klarhet i en fråga: Vilken kölprofil passar bäst om man vill applicera en trimklaff? Effektiv köllängd1,95m korda 50cm. Trimklaff 10 cm. En snäll naca 0012, eller naca 64 A012, eller funkar kanske Eppler E 836?
Ingen av dem är lämpad, det beror på att profilen på sug/lovartsidan bör vara helt slät och “tura” utan knäckar när klaffen är vinklad. Vitsen med en köl med trimtab är att den genererar samma lyft som en större symetrisk köl, dvs mindre våt yta och därmed mindre motstånd. Om kölen ska bli lyckad är det därför viktigt att man inte får för tidig “avlösning” av strömningen när den går över trimklaffen då detta ger mer motstånd.
Hittade denna bild, och den ger en ganska tydlig bild över varför vanliga profiler med en simpel klaff inte fungerar optimalt.
Hmm, det ställde ju det hela i ny dager.. Alltså, såvida man inte genomför vindtunneltester så blir ju egna konstruktioner rena chansningar. Antar att det inte går att planka era enmeterbåtars konstruktioner heller. Vet du någon modern racebåt med highaspectköl och trimklaff?
Nä IOM:er har ingen trimklaff och dessutom är Reynoldstalen sjukt låga, mer i nivå vad insekter har på sina vingar så helt andra lagar gäller med laminär separation och andra säregenheter…
-92 var första gången man använde denna typ av trimklaffar i ACC och sen dess har de dominerat. En ACC båt har ungefär samma Aspect Ratio som det du eftersträvar så en sådan profil kanske skulle funka om man prickar rätt på Reynoldstalen. Vad är det du bygger?
Du, det där med reynoldstal, är jag inte klar över. hur får man fram siffror som är relevanta till mitt projekt?
PelleL
Feb 20, 2011 @
23:27
Man behöver knappast en vindtunnel för att lyckas med en klaffköl men den potentiella vinsten på en normal båt ( inkl. en Cheetha ;-) ) är så liten att man måste få det mesta rätt i designen om det skall bli någon skillnad jämfört med en köl utan klaff. För att lyckas med en sådan design behöver man ett vettigt pofilprogram för design och analys och man behöver kunna tolka resultaten på ett vettigt sätt. Program finns det flera vettiga som tom är gratis (tack vare diverse tokiga modellflygare) men kunskap att använda programmen kostar pengar i konultarvode eller mycket tid och ihärdighet för en amatör. Den intresserade kan googla javafoil, X-foil eller QFLR5……
Tack för tipsen! Jo, Att det tar tid eller kostar pengar framstår allt tydliogare ju mer man sätter sig in i detta.
Får se hur långt man kommer. kanske slutar med en vanlig profil i alla fall.. Men det är ett mycket intressant projekt!
Pelle har en poäng, det måste bli rätt om det skall vara till någon nytta. Jag gissar på att en rätt designad köl kan bidra med ett par procent på toalen, eller vad säger du Pelle?
Hur balanserar båten på kryss idag? Om den balanserar med liten rodervinkel i dag skulle jag inte våga mig på en klaff utan att flytta kölen, för typiskt sett så blir det mindre lovgirigt med klaffen till och om du redan har en bra balans så riskerar du alltså att båten blir helt neutral eller i värsta fall fallgirig… (många fall där)
Kul projekt, men…
Inlärningstiden för att lära sig vinklar på klaffen i olika situationer kommer att bli jobbig. Du behöver GPS plus Expedition eller liknande. Många timmar enbart till att utvärdera den biten. Jag skulle nog istället satsa på en safe fast profil och dessutom ge mig ett nytt roder. Kolla Jefas sida ang roder. Där finns nog mer att vinna på ett enkelt sätt.
Jag skulle spackla upp den köl du har till en rimligt bra profil. Det är väl svårt nog. Med tanke på att du mest seglar distanssegling runt öar och sådan skulle man teoretiskt kunna välja något med mindre motstånd/lyft?
Sedan tror jag timmar på havet är mer värt, framförallt i en så krävande båt som din. Kan ni segla den 5 grader planare hela säsongen så lär det göra magnituder mer än en trimklaff…
Jo, har väl insett det, men mycket av anledningen till detta är just exprimentlusta. Och pillandet på båten har ju inte varit fruktlöst hittils, även om trimklaff troligen är att dra på sig trubbel med inställningar som Erik skrev. Dessutom är tiden knapp om man ska hinna med innan sjösättning, så det är bäst att satsa på en fast köl. En 64012-profil kan nog funka, den har enligt vad jag förstått ett relativt lågt motstånd i låga anfallsvinklar vilket är önskvärt på undanvinden. Frågan jag brottas med är väl hur mycket jag offrar på kryssen? Har t.o.m. sett luftbubblan uppträda korta ögonblick på en stallande Melges köl på kryssen, och det måste ju bromsa en del?
ja troligtvis någon emirat.
Synd om snubben i aktern som straffats med avhuggna händer
då sharialagar tillämpades av protestkommittén under en regatta i Jeddah då han råkade krocka med en prins
Abu dhabi teamet?
Oscar
Feb 19, 2011 @ 14:06
nya TP52:an Container kanske
Sam V
Feb 19, 2011 @ 14:32
VO 70? Abu Dhabi??
Otto
Feb 19, 2011 @ 23:43
Definitivt Abu Dhabi VO70!
Peter Gustafsson
Feb 19, 2011 @ 23:54
Nope. Men den var 70 fot alldeles nyss :-)
Hansen
Feb 19, 2011 @ 14:48
Han knäböjer för The Old Mighty vinschpidestal………..
Dag
Feb 19, 2011 @ 16:44
Han “går igenom” båten
ha…ha
Mikael Vesala
Feb 19, 2011 @ 17:36
Totalt offtopic, men chansar för att få lite klarhet i en fråga: Vilken kölprofil passar bäst om man vill applicera en trimklaff? Effektiv köllängd1,95m korda 50cm. Trimklaff 10 cm. En snäll naca 0012, eller naca 64 A012, eller funkar kanske Eppler E 836?
JIMMY
Feb 20, 2011 @ 00:01
Ingen av dem är lämpad, det beror på att profilen på sug/lovartsidan bör vara helt slät och “tura” utan knäckar när klaffen är vinklad. Vitsen med en köl med trimtab är att den genererar samma lyft som en större symetrisk köl, dvs mindre våt yta och därmed mindre motstånd. Om kölen ska bli lyckad är det därför viktigt att man inte får för tidig “avlösning” av strömningen när den går över trimklaffen då detta ger mer motstånd.
Hittade denna bild, och den ger en ganska tydlig bild över varför vanliga profiler med en simpel klaff inte fungerar optimalt.
http://www.boatdesign.net/forums/attachments/sailboats/28220d1231255205-foil-keel-project-amazon-sname-6.jpg
Mikael Vesala
Feb 20, 2011 @ 11:17
Hmm, det ställde ju det hela i ny dager.. Alltså, såvida man inte genomför vindtunneltester så blir ju egna konstruktioner rena chansningar. Antar att det inte går att planka era enmeterbåtars konstruktioner heller. Vet du någon modern racebåt med highaspectköl och trimklaff?
JIMMY
Feb 20, 2011 @ 21:53
Nä IOM:er har ingen trimklaff och dessutom är Reynoldstalen sjukt låga, mer i nivå vad insekter har på sina vingar så helt andra lagar gäller med laminär separation och andra säregenheter…
-92 var första gången man använde denna typ av trimklaffar i ACC och sen dess har de dominerat. En ACC båt har ungefär samma Aspect Ratio som det du eftersträvar så en sådan profil kanske skulle funka om man prickar rätt på Reynoldstalen. Vad är det du bygger?
Mikael Vesala
Feb 20, 2011 @ 23:34
Ny köl till Cheetahn är det på tapeten. Finns det nån möjlighet att få reda på kölprofil på en sådan ?
Mikael Vesala
Feb 20, 2011 @ 23:37
Du, det där med reynoldstal, är jag inte klar över. hur får man fram siffror som är relevanta till mitt projekt?
PelleL
Feb 20, 2011 @ 23:27
Man behöver knappast en vindtunnel för att lyckas med en klaffköl men den potentiella vinsten på en normal båt ( inkl. en Cheetha ;-) ) är så liten att man måste få det mesta rätt i designen om det skall bli någon skillnad jämfört med en köl utan klaff. För att lyckas med en sådan design behöver man ett vettigt pofilprogram för design och analys och man behöver kunna tolka resultaten på ett vettigt sätt. Program finns det flera vettiga som tom är gratis (tack vare diverse tokiga modellflygare) men kunskap att använda programmen kostar pengar i konultarvode eller mycket tid och ihärdighet för en amatör. Den intresserade kan googla javafoil, X-foil eller QFLR5……
Mikael Vesala
Feb 21, 2011 @ 11:20
Tack för tipsen! Jo, Att det tar tid eller kostar pengar framstår allt tydliogare ju mer man sätter sig in i detta.
Får se hur långt man kommer. kanske slutar med en vanlig profil i alla fall.. Men det är ett mycket intressant projekt!
JIMMY
Feb 21, 2011 @ 15:58
Pelle har en poäng, det måste bli rätt om det skall vara till någon nytta. Jag gissar på att en rätt designad köl kan bidra med ett par procent på toalen, eller vad säger du Pelle?
Hur balanserar båten på kryss idag? Om den balanserar med liten rodervinkel i dag skulle jag inte våga mig på en klaff utan att flytta kölen, för typiskt sett så blir det mindre lovgirigt med klaffen till och om du redan har en bra balans så riskerar du alltså att båten blir helt neutral eller i värsta fall fallgirig… (många fall där)
Erik Barkefors
Feb 21, 2011 @ 14:01
Kul projekt, men…
Inlärningstiden för att lära sig vinklar på klaffen i olika situationer kommer att bli jobbig. Du behöver GPS plus Expedition eller liknande. Många timmar enbart till att utvärdera den biten. Jag skulle nog istället satsa på en safe fast profil och dessutom ge mig ett nytt roder. Kolla Jefas sida ang roder. Där finns nog mer att vinna på ett enkelt sätt.
Peter Gustafsson
Feb 21, 2011 @ 16:10
Jag skulle spackla upp den köl du har till en rimligt bra profil. Det är väl svårt nog. Med tanke på att du mest seglar distanssegling runt öar och sådan skulle man teoretiskt kunna välja något med mindre motstånd/lyft?
Sedan tror jag timmar på havet är mer värt, framförallt i en så krävande båt som din. Kan ni segla den 5 grader planare hela säsongen så lär det göra magnituder mer än en trimklaff…
Mikael Vesala
Feb 22, 2011 @ 00:47
Jo, har väl insett det, men mycket av anledningen till detta är just exprimentlusta. Och pillandet på båten har ju inte varit fruktlöst hittils, även om trimklaff troligen är att dra på sig trubbel med inställningar som Erik skrev. Dessutom är tiden knapp om man ska hinna med innan sjösättning, så det är bäst att satsa på en fast köl. En 64012-profil kan nog funka, den har enligt vad jag förstått ett relativt lågt motstånd i låga anfallsvinklar vilket är önskvärt på undanvinden. Frågan jag brottas med är väl hur mycket jag offrar på kryssen? Har t.o.m. sett luftbubblan uppträda korta ögonblick på en stallande Melges köl på kryssen, och det måste ju bromsa en del?
Pelle Lindell
Feb 22, 2011 @ 13:04
Här ( http://sponbergyachtdesign.com/Keel%20and%20Rudder%20Design.pdf )är en vettig artikel om köl och roderdesign som är hyfsat modern, uttömmande och inte allt för obegriplig.
Pelle Lindell
Mar 14, 2011 @ 18:12
Ledsen att väcka en gammal tråd men för den intresserade finns det en bra artikel om kölar med trimklaffar i senaste Seahorse (April 2011)
Mikael Vesala
Mar 15, 2011 @ 00:25
Tackar för tipset, har just tecknat en ettårig prenumeration!
Henkan
Feb 19, 2011 @ 18:01
Gissar på renovering/IRC optimering av äldre TP52
Jocke
Feb 19, 2011 @ 19:23
Tror de e en STP65a dock så vet ja inte vilket team.
Tollstoj
Feb 19, 2011 @ 20:06
ja troligtvis någon emirat.
Synd om snubben i aktern som straffats med avhuggna händer
då sharialagar tillämpades av protestkommittén under en regatta i Jeddah då han råkade krocka med en prins
Abu dhabi teamet?
Erik Barkefors
Feb 19, 2011 @ 20:31
Undrar om Sjuka Kassan skulle godkänna det som arbetsskada?
Gustaf Dyrssen
Feb 19, 2011 @ 21:40
Gissar på gammal whitbread båt som gör sig redo för racet. kan vara samtida med Royal Blue kanske ???????
David Jonsson
Feb 20, 2011 @ 01:45
Det är Bella Mente som förlängs.
L-B Gustafsson
Feb 20, 2011 @ 11:30
Så är det
http://bellamenteracing.com/
Peter Gustafsson
Feb 20, 2011 @ 11:31
Snyggt David!
Richard Göransson
Feb 20, 2011 @ 16:55
Snabbt jobbat! dom var ju med i Key West.