Mumm 30 turbo
Vill man snida sig en egen Soto 30 (se ovan) så kan man ju sätta på peke på sin Mumm 30.
Immigrant now has a 1.5 metre prodder and with 100m2 A sails she really rocks.
Immigrant now has a 1.5 metre prodder and with 100m2 A sails she really rocks.
Pelle P
Feb 25, 2011 @ 08:44
Patrik L!!, kan tänka mig att du vill ha det så här efter Ölands N i år… men utan peke!!
Patrick L
Feb 25, 2011 @ 09:48
:-) Skulle inte sitta fel! Har iofs inget mot peke, men assy på bom funkar ju också bra!
F424
Feb 25, 2011 @ 11:01
Någon som gjort någon analys över hur mycket det stävlyft som blir följden av ett peke påverkar jämfört spinn / assy på spinnbom? Måste ju, i synnerhet på en lätt båt, vara ett klart lyft (!) att få upp stäven för snabbare/bättre planing?
Patrick L
Feb 25, 2011 @ 14:28
Det borde finnas sådana analyser, jag känner inte till det. Men det låter logiskt och har säkert en effekt. Fast jag tror kanske att den extra ytan i gennakern har en betydligt större effekt.
Patrik
Feb 25, 2011 @ 18:12
Såg skitskoj ut och är säkert mer hanterbart än spinnakern !
Lite synd med klassseglingen som väl knappast blir aktuellt med den specen, sen hörde man att de hade problem med vatten nere i båten.. förlucka eller pekehålet ?
Såg väldigt tung ut på rodret ? är den så även med spinnare ?
Patrick L
Feb 25, 2011 @ 19:25
Vet inte om det är “mer” hanterbart? Det rinner ju på fint och man slipper förstås ett moment i gipparna men gennakern är ju också +10% större och Farr 30:n är ju inte direkt underpowered i entypskonfig… man ser på filmen att de kör hyfsat på gränsen trots att det inte blåser så fasligt mycket. Frågan är väl när de måste byta till ett mindre segel och där kan man ju förlora rätt mycket.
Med den symmetriska skall det mycket till innan man byter ned till fractional. Fransmännen gör sin masthead heavy spinnaker i tyngre duk och kör den upp till 30 knop och mer (så länge det är länsvinklar). Men en bra kompromiss för havskappsegling om man inte vill lämna entypssetupen är väl den setup som både vi och Farrbar II kör med: En A3: http://www.youtube.com/watch?v=cYEH9_RfaM4
Gällande rodertryck. På lite brantare vinklar och med mycket vind så blir det såklart en hel del rodertryck även med spinne, men jag skulle inte säga att den är “väldigt tung på rodret”. Man luras lite av att han styr med två händer, man gör ofta det i dessa lägen. Inte för att det är så fruktansvärt tungt utan för att du vill ha precision och känsla i rorkulten för att hinna med om rodret släpper. En F30 säger inte till när det dags att broacha i de här lägena utan den går jättefint i 16-17 knop eller mer ända ut på marginalen och när rodret väl släpper så har man kanske 0,5 s på sig att släppa kick/skot innan man skär upp helt. Jag styr alltid med två händer på undanvinden.
Patrick L
Feb 25, 2011 @ 19:31
Gällande vatten så är det nog förluckan och mastgenomföringen. När man nosedivar och har vatten upp till däck så läcker det in rätt så rejält där, särskilt på ett långt offshorerace.
Immigrant skriver rätt kul, här är deras race report från samma race som filmen ovan fast förra året.
http://www.seabreeze.com.au/Members/Content/View.aspx?g=News&c=Sailing&id=3482206
Peter Gustafsson
Feb 25, 2011 @ 10:03
Den där plotterlådan i brunn, är det orginal eller hemmameck? Pros & cons?
Patrick L
Feb 25, 2011 @ 10:08
Hemmameck. Immigrant (som båten heter) kör bara offshore och IRC club racing så vitt jag vet och har IRC-optimerat båten för mycket undanvindsåka. Med hyfsad framgång tror jag. Den mäter typ 1,092 eller så.
Patrick L
Feb 25, 2011 @ 10:14
Pros är förstås att man har koll på navet utan att gå ned i båten eller ha en bärbar att hålla i offshore. Cons är sannolikt att det blir lite trångt för den som kör piano/grindar. Men offshore är ju inte det något större problem.