Skip to content

26 Comments

  1. Patrick L
    Nov 20, 2008 @ 23:55

    You bet!

    Att Tour de France byter båt är trist om man har tänkt köra touren själv. Men för alla andra kommer det att innebära ett tillfäliigt ökat utbud av båtar på marknaden. Det har redan börjat. Nouvelle-Caledonie som har kört Touren i flera år såldes t.ex. i våras till St Petersburg.

    Om Stagg Yachts satsar på att bygga klassen med samma förtecken som Farr 40 kan det bli mycket bra. Jag vet att de har varit och talat med gänget i St Petersburg om One Design events i Östersjön, Rolex är inblandade och jag ligger nu på klassförbundet om att resten av Skandinavien också har börjat köpa båtar. Ryssarna har dock en stor fördel eftersom de har skrapat ihop 8-9 båtar på samma ställe. Det är bara att köra igång OD events för dem.

    Ett par team i Stockholm verkar kunna fatta inköpsbeslut redan i höst och jag tittar även på att ta in en eller ett par båtar till Stockholm för uthyrning för att vi skall kunna bygga en fleet lite geschwinnt.

    Jag är säker på att Mumm 30 går mot ett andra liv och i det långa loppet kan det vara bra att inte allt fokus ligger på Tour de France utan att vi börjar inse att vi kan segla så här roliga båtar även på hemmaplan. Det återstår fortfarande att se hur bra vi lyckas bygga klassen här uppe, men går det bra finns det planer och påbörjade diskussioner om en Baltic Tour, vilket vore fantastiskt. Mumm 30 är ju en beprövat idealisk båt att köra entyps offshore race med så det skall nog bli bra. En sak i taget, dock… Intresserade kontaktar mig på patrick dot lindblom snabela me dot com. Jag försöker hålla ihop trådarna i ett begynnande Mumm 30-förbund / Scandinavian Fleet.

    Reply

  2. per
    Nov 21, 2008 @ 15:41

    A35 var med som 1:a gästbåt under Tour de France redan 2008. Till 2009 kommer en special utgåva av A35 att användas i Tour de France.

    Läs mer här:
    http://www.voilesnews.fr/fr/info_14_15994.html
    http://voilesnews.fr/contenu/news_plus/photos_plus/2/3/5/6/9/0038_023569_1_3.jpg

    /Per

    Archambault – L’A35 sur le Tour de France à la Voile ?

    Avec l’expérience acquise en régate, produit à plus de 100 exemplaires, déjà célèbre et éprouvé, une version musclée de l’A35 est proposée pour le Tour de France Voile 2010.

    L’A35 ONE design

    Gréement carbone et grand spi asymétrique en sont les principales caractéristiques. Le bateau sera présenté à l’occasion de la dernière étape du tour 2008 à Marseille du 19 au 23 juillet et pourra y être essayé.

    Pour cela, prendre RV avec Ettore-Yachting, le représentant de la marque en Méditerranée.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Nov 21, 2008 @ 16:01

    Per, som jag förstod det var det ingen av de båtar man tittat på hittills som uppfyllde de krav man hade och därför utlyste man nu en tävling?

    Vet du om Archambault är med med någon ny modell? För ingen av de befintliga båtarna klarar breddmåttet på max 3 m.

    De förslag jag har sett är JPK 998 (som behöver modifieras lite), TFV 940 från Fox, Nicolas Fauroux (Equation 36?) och K-Yachting (K-Challenge) verkar ha nåt på gång. Sedan finns det säkert ett antal ytterligare.

    Skall bli mycket spännande att se vad det kommer in för förslag.

    Reply

  4. per
    Nov 21, 2008 @ 16:06

    Ok, det är mer än jag vet, man seglade A35 under 2008 och gjorde en hottad variant att använda 2009, om det sen är ändrat så har det inte meddelats.
    /Per

    Ps: Såg du min bild Comet 33S

    Reply

  5. Leino
    Nov 21, 2008 @ 20:58

    Verkar korkat att byta namn, Mumm30 är ganska inarbetat.

    Reply

  6. Patrick L
    Nov 21, 2008 @ 21:11

    Jo…alla lär nog säga Mumm 30 för ett bra tag framöver kan jag tänka mig. Har väl sannolikt att göra med att sponsorkontraktet har gått ut och klassen därmed inte får använda namnet Mumm längre…inregistrerat varumärke och allt.

    Reply

  7. Leino
    Nov 21, 2008 @ 21:29

    Aha!! Såklart! Inte mycket att välja på då ;)

    Reply

  8. Pär
    Nov 21, 2008 @ 23:39

    Byta Mumm 30 till typ A35 verkar inte lika kul seglingsmässigt. Vilken annan båt kan matcha seglingsupplevelsen i en Mumm 30??

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Nov 21, 2008 @ 23:52

    Kolla på några av förslagen som ligger ute. Jag skulle bli mycket förvånad om ersättaren inte blev ännu roligare! Det är bara i OS som man hellre kör i tråkiga båtar :-)

    Mummen är en sweet båt som kommer att vara kul i många år ännu… men designen fyller ändå 15 år nästa år. Och 15 år inom båtdesign är W60 Intrum Justitia vs VO 70 E4. Eller 428 vs 600 distans på 24 timmar…

    Reply

  10. Patrick L
    Nov 21, 2008 @ 23:53

    En ny båt som går som en Mumm 30 men är tillverkad i Frankrike och är högst 3 meter bred så de slipper problem med trafikpolisen… :-)

    Reply

  11. Patrick L
    Nov 22, 2008 @ 01:33

    Jag kan inte hålla mig att kommentera din jämförelse även om du kanske inte direkt dissar Mummen. Att jämföra en W60 med senaste VO70 generationen som bakgrund till en utveckling inom 30-fots entypsdesign är inte rättvist. Jag tror knappast vi kommer att se kolskrov och canting keels där på ett tag…

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Nov 22, 2008 @ 11:47

    Nä, jag dissar inte Mummen :-)

    Ur ett entypsperspektiv så är den självklara jämförelsen Mumm 30 vs Melges 32 (som förresten också blev ISAF-klass i dagarna). När Farr gör en “all out”-design så blir det väl Farr 11s…

    Reply

  13. DC
    Nov 22, 2008 @ 11:50

    Mumm 30 är en inshore/offshore båt. Melges 32 strikt för bansegling så jämförelsen haltar betänkligt…

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Nov 22, 2008 @ 12:24

    Jämförelsen handlade om vad som skett på designfronten på 15 år!

    Och för 15 år sedan så var det ingen som kunde förutse att man kunde segla något som en VO70 runt jorden (en del tvivlar fortfarande). Och det är väl egentligen bara byggteknik som gör att man inte kan ta en Melges 32 eller modern TP52 offshore?

    Att just “30 fots inshore/offshore entypsbåt” skulle vara undantagen från utvecklingen låter ju lite märkligt ;-)

    Att Mummen fortfarande kan ha optimal pris/prestanda/kul är en annan femma.

    Reply

  15. melges?
    Nov 22, 2008 @ 16:29

    Varför kan man inte föra havsrace med en melges 32?
    Med svenska mått (pengar) är det inte bättre att köra melges 24 isf mumm och hoppa de långa havskören.
    4-5 pers.
    vanlig bil.
    4 segel
    ingen båtplats
    på spritseglingarna i danmark var melgesarna ofta före en eller flera mummar, de verkar ganska snabba.

    Reply

  16. Patrick L
    Nov 22, 2008 @ 17:37

    Peter driver en båtblogg där vi utan några som helst kostnader kan vältra oss i det senaste så det är rätt att lyfta fram “vad som har skett på 15 år”. I den mån är en jämförelse med Melges 32:an betydligt mer rättvis än med VO-regelns utveckling och självklart går utvecklingen framåt.

    Skillnaden mellan utvecklingen inom boxregler skiljer sig ju fundamentalt från entypsklasser. Boxregler handlar om att hela tiden flytta fram gränserna medan det som avgör entypsklassernas framgång (förutom om de i grunden är roliga båtar eller ej) inte är designens ålder utan klassens management och här ligger Melges i stort sett i topp i sitt fack med kommersiellt fokus och hög nivå på seglingen. Även Farr 40 ligger högt och nu skall man ta även Mumm 30 dit den hör hemma.

    Reply

  17. Patrick L
    Nov 22, 2008 @ 18:25

    Hej “Melges”. Förstår inte riktigt det här med att sätta upp motsatsförhållande mellan två klasser som Melges 24 och Mumm 30. Det är ju helt olika storleksklasser, ungefär som att argumentera för varför man skall köra Farr 40 istället för TP52 eller 606 före Express om den jämförelsen känns bättre. Om du är ute efter en GP racer som kan gå på havet så står inte Melges 24 på shortlist. Är du ute efter en sportbåt som går att köra på mindre besättning och traila “efter en vanlig bil” (och struntar helt i havskör) har du sannolikt inte en Mumm 30 på shortlist utan tittar på J/80, Melges 24 eller CB66. Dessa båtar kan du jämföra mellan medan vi som tittar på 30+ fotsklassen kan titta på Mumm 30, Melges 32 och dylika båtar.

    Enbart sett ur resonemanget pengar kommer nog inte Melgesbåtarna längre än Mummen. Snart kommer någon i den här tråden att skriva nåt i stil med “För samma peng får du ju tre Expresser och har råd med nya segel varje år…och de kan man köra på havet också”…. (gissa om jag är less på dylika argument). För samma peng som en Express får man ju tre 606:or… o.s.v. Kanske borde man ha köpt 100 beggade optimister istället…

    Nej – “have fun!” säger jag till er som vill köra Melges 24, jag tänker inte hacka på andra klasser. Jag försöker nöja mig med att lyfta fram fördelarna med den klass jag kör själv – alla vill vi ha fler kompisar att segla med men att kannibalsera mellan klasser är inte gångbart.

    I mitt fall stod valet mellan Mumm 30 och Melges 32. När alla fakta var på bordet blev valet ganska enkelt för min del. Jag gillar att ha både assy (på bom) och symmetriskt, killarna i mitt team är samstämmiga kring att de tycker det är roligare. Jag vill ha en båt som är både godkänd och beprövad för havskappsegling. Slutligen kostar en bättre begagnad M32 fortfarande ungefär dubbelt så mycket som en bättre begagnad Mumm 30. Förvisso är det nyare båtar men för mig kändes det roligare att kunna köpa ett nytt ställ till båten och ändå ha pengar över jämfört med om jag hade köpt en beggad M32. Andra gör annorlunda för att deras ekonomiska kostym ser annorlunda ut än min. Till syvende och sist är det ju den egna ekonomin som avgör och där är ju inte alltid billigast bäst. Var och en måste ju anpassa sina krav och drömmar till sin egen ekonomiska kostym. Det har jag gjort med min Mumm 30 och det har jag inte ångrat.

    Eftersom du påstod att M24:orna var före “en eller flera Mummar” i Danmark och jag kände att det inte stämde med min erfarenhet, så blev jag tvungen att kolla resultatlistorna. I ett race var den snabbaste M24:an faktiskt tre sekunder före den långsammaste Mummen – som i sin tur var flera minuter efter de andra p.g.a att de hade fått problem med ett skot eller fall. I övrigt verkar det som de snabbaste Mummarna konsekvent gick i mål 5-8 minuter före den snabbaste Melges 24:an på de korta banorna och vi var mer än 15 minuter före på långa banan? Så visst är M24:an snabb, men den är ju inte i närheten av lika snabb som en Mumm 30.

    Reply

  18. Calle P
    Nov 22, 2008 @ 18:53

    Eller varför inte köpa en X99a och var med på VM i Norge till sommaren!

    Reply

  19. Ric.
    Nov 22, 2008 @ 19:44

    Suck, designtävling för ytterligare en båt.. Visst är M 30 gammal i gamet men fortfarande är seglingsglädjen svår att slå. Varför då inte byta till Melges 32 om man “behöver” en nyare design. Alla dessa nyproduktioner hämmar seglingssporten totalt sett.

    Reply

  20. Patrick L
    Nov 22, 2008 @ 19:51

    Man får komma ihåg att det inte är seglarna som har pockat på båtbyte, så det är inte speed eller seglingsglädjen man tycker det är fel på… Melges 32:an har ju ännu mindre koppling till Frankrike än Mummen, den är för bred och alldeles för dyr. Sedan tror jag inte den är godkänd enligt ISAF Offshore Special Regs heller.

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Nov 22, 2008 @ 20:24

    Tack Calle, en pitch för X-99 var det enda vi saknade :-)

    Innan Mummen fanns det väl någon annan 30-fotare som funkade jättebra? Och “segelsporten” behövde väl inte VO70, STP65, TP52, RC44, GP42, ClubSwan 42, Extreme 40 eller Class 40 heller?

    Det kallas utveckling!

    Jag vet att det inte står högt i kurs i svensk segling, men det verkar finnas folk utomlands som tycker att det är intressant att lägga energi på sånt…

    Med det sagt, håller jag med Patrick att Mumm 30 är nära nog optimal för en nordisk Tour som mixar bana/offshore. Skitball båt. Relativt billig. Och gott om beggade båtar. Jag skulle definitivt överväga en satsning…

    Reply

  22. Patrick L
    Nov 22, 2008 @ 22:22

    Jag håller helt med om utvecklingsdelen, Peter. Mitt inlägg ville balansera det faktum att trots att de första båtarna byggdes 1996 och första VM:et kördes 1997 så är Mummen fortfarande en av de modernaste entypskölbåtar som har kommit till Sverige på senare tid i fler exemplar än 1… :-) Och mitt beslut att välja Mummen framför Melges 32 var inte grundat på vilken som är mest utvecklad utan vilken som bäst passar de kriterier jag satte upp för vad jag skall använda båten till. Tänk om jag inte hade kunnat köra TwoStar, då hade jag gråtit blod…

    Eftersom tråden handlar om “M30 2.0” så fortsätter jag med att testa ett förslag jag skissar på: Många är intresserade av att köra en riktig GP-racer som Mumm 30, men bristen på kritisk massa är en tröskel för att själva våga satsa på en båt. Ett sorts moment 22 som många klasser lider av. Andra tvekar inför kostnaden förknippad med att köpa en båt till förutom sin cruisingbåt. Jag hade tänkt försöka bidra till att göra något åt detta.

    I Mumm 30-klassen tänker jag föreslå att vi lanserar ett andelssystem där ungefär 3 besättningar delar på en båt för att få ned instegskostnaderna och samtidigt snabbt kunna bygga både fleet och gemenskap. För att få momentum tror jag vi behöver ha tre båtar utöver de två-tre båtar som vi redan har i Stockholm. Finns det intresse för ett liknande upplägg på Västkusten eller i Öresund så kan vi öka på konceptet – bara det finns folk som är beredda att hålla i tåtarna lokalt och man behöver kanske få ihop i alla fall två båtar per plats så man kan köra mot varandra.

    Andelsägarna delar lika på kostnader för segeluppdateringar, normalt underhåll, förvaring etc. Jag tror att ca 3 besättningar per båt kan vara lagom (?). En andel borde kunna kosta ca 10-20 000 kronor och årsavgiften borde kunna hållas kring 10 000 per person beroende på ränteläge och lite annat. Då ingår förutom båttillgång och webbokningssystem även varm vinterförvaring, segeluppdateringar, grundunderhåll, försäkringar etc!

    “Just add water!”

    En sådan kalkyl borde alltså gå att få ihop om vi är 3 besättningar per båt. En besättning på en Mumm 30 är 6-7 man (beroende på vikt). Båtarna kommer att vara på vattnet mycket oftare än den där 1 dag per vecka som råder för de flesta andra och vi kommer att köra enkla race precis utanför bryggan (vart nu den kommer att vara). Det blir momentum direkt trots att vi inte är 15 båtar från start. Den som hookar på båten och vill köpa en egen gör det och kan då sälja sina andelar till nästa gäng. Den som trivs med konceptet fortsätter att äga andelar och finansierar på så sätt segling på hög nivå till en kostnad som inte är mycket större än att köra 606 på någorlunda nivå. Allt genom att dela båten med andra och ha gemensamt management.

    60 grabbar på min lista så kör vi! Jag tar på mig att fixa fram finansiering, köpa in båtarna och förhandla fram avtal för att allt skall funka. Jag har väl 7-8 intressenter så här långt förutom de som nu köper båt själva så om det finns 8 besättningar á 6-7 pers här som skulle vara intresserade av att deltaga i ett andelsprogram i Mumm 30 så kan vi vara igång redan till islossningen. Nu kan också jolleungdomarna fortsätta med tuff kölbåtssegling… Hör av er till patrick punkt lindblom snabel-a me punkt com med intresseanmälan!

    Och bor du inte i Stockholm men är intresserad av ett dylikt program ändå – hör av dig i vilket fall. Vi kan bygga en nationell fleet och ses på olika ställen för regattor. I höstas åkte vi tre svenska Mumm 30:or till Rungsted och Vedbaek i Danmark, så vi kan åka till Göteborg, Karlskrona eller Malmö också!

    Action!

    Reply

  23. Patrick L
    Nov 22, 2008 @ 22:29

    …”60 grabbar”…. sorry. Tjejer är förstås ännu mer välkomna. Mumm 30 är även en perfekt Mixbåt!

    Reply

  24. Parismässan | JPK 998 | blur
    Dec 12, 2008 @ 15:33

    […] har vi veckans gissningsbåt, franska JPK 998, som från början var tänkt som en ersättare till M30 på den franska touren. Men man måste nog modifiera den något (peke) för att få den att passa nya […]

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Dec 18, 2008 @ 23:27

    December 16, 2008

    Annapolis Maryland

    M30 Class Announces New Name – Farr 30 International One Design Class

    The M30 International Class Association announced today its Owners have voted unanimously to change the name of the Class Association to the Farr 30 International One Design Class. In November, the Class successfully completed an agreement with Farr Yacht Design, Ltd and Bruce Farr to rename the Class. The agreement was subject to approval by M30 Owners in a Class vote under the Class Constitution. The name change and adoption of new logos will now be effective January 1, 2009.

    The Class operated for 10 years under a naming rights and sponsorship arrangement with Champagne Mumm. Due to corporate reorganizations and a sale of the Champagne Mumm brand the arrangement was not renewed. After operating as the M30 Class on an interim basis, the Class is very pleased to announce its new name, reuniting the image of the Class with the original designer of this very successful One Design boat.

    Nelson Stephenson, Class and World Council President noted that following the adoption of a new Class Constitution in October, the Class has been managed by its World Council and operated through a central Class Office located in Annapolis Maryland. Stagg Yachts, Inc. will continue as the Class Manager. Regional Fleets are being organized to conduct local racing under Class Rules around the World.

    Adopting a new name provides a great opportunity for the Class to renew its marketing efforts and move positively into its second decade. Over 225 One Design boats have been built and are racing worldwide. New boats are presently being built by Waterline Systems, Inc in Portsmouth, Rhode Island and orders will be accepted by DK Yachts in Malaysia. Major Fleets are active and growing in Australia, Europe, Russia, Canada, the United States and many other countries around the World.

    Stephenson said today, “Farr Yacht Design Ltd, working with Dave Irish, Barry Carroll, and Geoff Stagg, designed a great boat that has provided our Owners with a great One Design racing platform. The Farr 30 brings together Owners for a high level of competition, resulting in a very high fun factor at an affordable cost.”

    Bruce Farr commented, “At Farr Yacht Design, we are delighted by the decision to rename as the Farr 30 Class and honored to renew and strengthen our involvement in the Class”. “This boat has been one our favorite designs and is one of the most successful 30 foot One Designs built, so it is gratifying that it now carries our name.

    “Our goal in designing the boat was to create a state-of-the-art small offshore One Design that would be fast and exciting, yet uncomplicated and economical. It exceeded expectations and has generated incredible enthusiasm amongst owners and crews, being fun and basically straightforward to sail whilst rewarding skill and effort with extra performance. Strict one design rules and strong Class management have ensured incredibly close, fair racing and competitive fleets in many areas of the world, aboard a fantastic and delightful small Offshore One Design”.

    For questions or additional information contact International Class Secretary, Bunny Wayt, at Stagg Yachts, Inc.

    Bunny Wayt
    Stagg Yachts
    620 Chesapeake Ave.
    Annapolis MD 21403 USA
    Ph: + 410 268 1001
    FX: +410 268 1137
    bunny@staggyachts.com

    Reply

  26. Sweet… TFV 940 | blur
    Feb 6, 2009 @ 21:45

    […] har vi en utmanare om att ta platsen efter Mumm 30 i Tour de France à la Voile. Tidigare har vi spanat på JPK 998. Den här gången är ett […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.