Skip to content

9 Comments

  1. Tollstoj
    Feb 25, 2011 @ 03:19

    off the line
    Norska segelbåten Berserk försvunnen nära Antarktis tom livflotte funnen
    enligt http://www.aftenposten.no

    Reply

  2. anders svensson
    Feb 26, 2011 @ 18:18

    På tal om master.
    Varför behöver man spridare? Varför kan man inte lika gärna dra ner wire/tamp direkt från masten ner till fästpunkt i skrovet?

    Anders

    Reply

    • Anders B
      Feb 27, 2011 @ 20:15

      Riggen är som ett fackverk, istället för en klumpig massiv balk vill man ha en lätt konstruktion med så litet luftmotstånd som möjligt. Spridare innebär att tryckkraften i övre delen av masten minskar till ungefär hälften, för varje del mellan spridare ökar kraften och vid däcket är kraften ungefär samma som om man inte har spridare. Den andra (och största) fördelen är att mastens fria längder (avstånd mellan spridare) minskar och att tvärsnittet därmed kan göras mindre. Nyttan av att ha spridare är större ju större båt (rigg) man har. Avståndet mellan spridarna kan teoretiskt göras längre i mastens övre del. Väldigt bred bas för vantinfästningen innebär små tryckkrafter i riggen och då kan man hoppa över spridare (tex flerskrovsbåtar som inte för genua).

      Reply

      • anders svensson
        Feb 28, 2011 @ 01:49

        När du skriver tryckkraften, är det komprisionskrafterna i masten du tänker på då?

        Kanske är jag trög men förstår fortfarande inte varför det inte skulle räcka att staga masten enbart med wire/tamp direkt ner till däcket.

        Tittar man på t.ex. Fonicas mast så saknar denna spridare. Att den har ut-riggare som minska krafterna förstår jag men tycker man borde kunna applicera samma princip fast utan utriggare. Båtarna har ju i stor blivet bredare och därmed bör krafterna kunna hållas på rimlig nivå.

        Anders

        Reply

        • F424
          Feb 28, 2011 @ 10:25

          Ställ en plastlinjal på bordet och tryck nedåt i toppen. Linjalen böjer ut i mitten (knäcks) vid en viss kraft. Gör om samma experiment men håll still linjalen på mitten så att den inte kan knäcka ut i mitten. Du ser då att kraften för att linjalen skall knäcka ut (denna gång på 1/4 eller 3/4 av längden) har mångdubblats. Det är samma effekt som spridarna har, de stadgar upp masten i sidled (och i längsled om de är bakåtsvepta). Ju kortare längd mellan spridarna ju klenare kan profilen göras utan att knäcka ut.
          //Niklas S

          Reply

        • Anders B
          Feb 28, 2011 @ 21:15

          En mycket bred båt, tex flerskrovsbåt kan hoppa över spridare. Vinkeln mellan toppvant och mast blir stor och tryck (=kompressionskraften)kraften därmed liten. Bredden på Fonicas skrov räcker inte, utan man måste använda utriggare om man vill ha en tunn mast med litet luftmotstånd och låg vikt. Den gamla träfolkan med trämast har inte spridare (däremot fioler för att hindra masttoppen att böjas vare sig bakåt eller åt sidan). Trämasten är ganska klumpig och tillräckligt styv för att klara den högre tryckkraften pga avsaknad av spridare. Det finns båtar som inte har vant alls, tex Sven Hellströms Storbåt och Freedom båtarna från USA. Man måste alltså inte ha vare sig vant eller spridare, men om man vill en effektiv prestandarigg så är vinsten stor att ha både och.

          Reply

          • Sims
            Feb 28, 2011 @ 23:13

            Hur var det med Aerodyne 35, den saknade om jag minns rätt spridare, tror t o m att den hade en roterande mast. Hur löser man det på en sån båt?

          • Anders B
            Mar 1, 2011 @ 21:53

            Ljungströmmmaren hade roterande mast utan vare sig vant eller spridare. Precis som mindre båtar som E-jollen och Optimisten. Då slipper man helt resulterande tryckkraft i masten, det blir enbart böjning. Man kan se det som ett extremfall där vanten flyttats helt intill masten och byggts ihop med masten. Det blir dragkrafter på mastens lovartsida och tryckkrafter på läsidan. På små båtar krävs inte särskilt kraftigt tvärsnitt för att klara av böjpåkänningen, stora båtar däremot får oproportioneliga klumpiga master om man skippar vanten.

      • Peter Gustafsson
        Feb 28, 2011 @ 07:40

        Anders, IMOCA är ju ett bra exempel. Har man sett “utriggarna” eller däcksspridarna i verkligheten så vet man att det inte är några små pjäser. Och masen måste byggas lätt i kol med lång korda eftersom den inte stagas i längsled.

        Så det finns en anledning att man använder olika riggningar även på toppbåtarna.

        http://www.southernspars.com/southern/index.cfm?fuseaction=app.buildpage&p=445

        The classic fixed mast.
        The classic fixed mast rig with three levels ofspreaders is considered the most reliable option by many, although it has worse aerodynamic performance, a disadvantage that is more noticeable between close reaching and reaching. They have different flexion types according to the sail plan used, especially if they are fractional rigs with the headsails rigged right up the mast, which requires good backstay control. The advantage is obtained by superior performance when close hauled.

        Rotating masts.
        Rotating masts with a narrower profile, held upby a layer of articulated spreaders and a single diamond are an average 25 kg heavier than the classic ones with three layers of spreaders, but they have the advantage of a much lower centre of gravity. They have an adequate risk / performance ratio, as they improve the aerodynamics with regard to the traditional ones and do not require maximum lightness in their design and construction like the rotating ones with outriggers.

        The wing profile rotating mast.
        The wing profile rotating mast with outriggers. These manage to bring the centre of gravity nearly twometres lower than on classic rigs, although they are heavier. They have unquestionable aerodynamic advantages and require less firm rigging, which favours the lightness of the rig and a decrease in the classic fatigue failures. The outriggers of these masts also allow the angle to be opened to sheet the headsails from beyond the beam, which increases the performance of these sails when close reaching and reaching. However, these masts must be built to the limit of lightness, as their greater mass requires this.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.