Skip to content

24 Comments

  1. Pelle Lindell
    Feb 28, 2011 @ 22:16

    Riktigt sweet båt…och hårda grabbar

    Reply

  2. Sam V
    Feb 28, 2011 @ 22:26

    Fräsig värre, fint skrov. Om det nu är så bra med skarpa slag, särskilt på planande båtar, varför har inte denna det? Inga av Shaws båtar verkar ha det. Och de verkar segla rätt fint ändå.
    Är Robert Shaw en bakåtsträvare? Oberörd av utvecklingen? Eller kan det vara så att slag är trend? Visst, de verkar ibland fylla en funktion men jag misstänker att den ofta är överdriven.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 28, 2011 @ 22:59

      Rather than being an extreme open-style chine boat, the design combines light displacement and high righting moment to provide excellent all-round performance even in the low wind range and good control characteristics in the upper ranges.

      Reply

      • Sam V
        Mar 1, 2011 @ 08:49

        Hear hear, all-round är grejen.Tack.

        Reply

        • Lelle K
          Mar 2, 2011 @ 14:21

          Najs o sweet båt!Extra fräckt att dom sytt fast ett modifierat Optimistsegel i fathead-storen,det ger bra tryck i grejorna!

          Reply

  3. Mikael Vesala
    Mar 1, 2011 @ 00:13

    OJ, vilken drömbåt!!

    Reply

  4. Mats V
    Mar 1, 2011 @ 11:16

    Ruggigt cool liten båt. Mysig ruff. Men var är espresso-maskinen?

    Reply

  5. F424
    Mar 1, 2011 @ 13:39

    Gissar på goda grunder att den har grymt tröttande rörelser i sjön. Högt rätande moment, platt botten och låg vikt, yammie..

    En av erfarenheterna från TR med AlCapone var just vilka annorlunda rörelser båten fick när vi kom ut i sjön vid Åstol jämfört med min egen nästan dubbelt så tunga båt. Jag satt längst bak i hörnet och var nästan på väg att kastas av när GP42:an knyckte i sjögången.
    Pratar vi idealisk shorthandedbåt tror jag mer på något långsmalt, iallafall om man inte bara skall åka undanvind:-)
    //Niklas S

    Reply

    • Anders
      Mar 2, 2011 @ 19:38

      Alla svängkölare beter sig så…
      Rörelsecentrum och tyngdpunkt ligger väldigt långt ifrån varandra.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 2, 2011 @ 19:45

      Vilket är ett udda konstaterande om en GP42 ;-)

      Reply

      • Pelle P
        Mar 3, 2011 @ 08:30

        Har GP42 svängköl?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Mar 3, 2011 @ 08:40

          Nä det var just det…..

          nu tror jag inte svängkölen i sig gör någon större skillnad på sjöegenskaperna utan en lätt, styv båt får generellt ganska knyckiga rörelser i sjön och ju fortare det går ju värre blir det…..mer eller mindre omöjligt att göra något åt. En båt som Karma Police kräver sin besättning och de flesta normala seglare skulle nog få till bättre resultat med en något snällare båt i synnerhet som båtens respittal motsvarar SRS på ca. 1.45-1.50 vilket känns väl tilltaget även för en ultrasnabb 30-fotare

          Reply

          • Pelle P
            Mar 3, 2011 @ 11:54

            Och ska vi nu vara petiga så bör väl en lätt och “viktcentrerad” båt vara snällare i lättare vind med gammal sjö??
            Kommer ALDRIG glömma ett Gotland R i början av 80-talet; vi satt nästan och kräktes i en Norlin 37:a + dålig fart samtidigt som “hotta” X102:or flög ifrån oss i den lätta vinden + gammal sjö…

        • F424
          Mar 3, 2011 @ 10:15

          Nej, då hade nog t.o.m. jag börjat tveka på att köra fullt genom djävulshålet. Det är djupt, men inte brett:-)

          Reply

  6. cahlbeck
    Mar 1, 2011 @ 16:25

    Här kommer en till snutt där de 2 Nexus båtarna seglar i NZ, Georgia som är en TP52:a samt Karma Police och det är ingen jätteskillnad
    http://www.youtube.com/watch?v=CONl42t9OeM&feature=player_embedded

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Mar 1, 2011 @ 19:42

    Spana in den här då!!!

    http://www.youtube.com/watch?v=OsB0_s7ZGYU

    Först ser man Ross 12 “Revs” i full fart. Wow, tänker man, det där ser sweet ut! Ända tills Elliott 30SS Overload dyker upp och går dubbelt så fort :-D

    Jag vill flytta till NZ och skaffa mig en sådan där!

    Reply

    • Mikael Vesala
      Mar 1, 2011 @ 21:15

      Exakt min tanke med! Varför i all världen är man kvar här? ;-) Där borta verkar dom inte alls ha något problem med att segla handicap med sportiga båtar. Finns ju hur mycket spännande båtar som helst. Är det någon som vet vilken handikappregel som gäller där, och hur den gynnar/missgynnar olika båttyper?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 1, 2011 @ 21:19

      Ganska mycket som här… http://www.yachtingnz.org.nz/CMSContent.aspx?PageID=067693fd-22aa-4136-ab1c-74837dac1fb1

      … fast inte lika high-tech :-)

      The Performance Handicap Racing Fleet is based on results. There is no measurement involved in establishing the handicap although some measurements are recorded to maintain a record of the set up of the boats so that changes to the setup can be monitored and the handicap changed if the boat changes.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Mar 1, 2011 @ 22:40

        PHRF i NZ är rätt annorlunda jämfört med SRS och andra empiriska system i Europa i det att det är ett personligt handikapp för den enskilda båten ovanpå ett handikapp för båttypen dvs man handikappar båten+besättningen. Man har liknande system i Australien också men jag tror det finns flera olika i olika delar av landet.

        I Australien har ABSA (Australian Sport Boat Association) tagit fram en mätbaserad respitregel ( http://www.asba.org.au/ASBA/SMS.html ) för sportbåtar som börjar användas allt mer och kanske kommer att användas i NZ. Den baserad på en lokalt ( i Melbourne) framtagen mätbaserad respitregel för kölbåtar som heter AMS.

        Reply

        • Mikael Vesala
          Mar 2, 2011 @ 00:35

          Häpp, det var inte så enkelt för dom heller! En speciell sportbåtsregel, det funkar nog bra med med det antalet båtar dom verkar ha där. Inget jag önskar här. Försöker man titta objektivt på kappseglandet med olika båtar, så kan jag inte se annat än att det gynnsamaste för att få folk ut på kappsegling med sin båt är att folk vet att handikapptalet är så rätt avvägt som möjligt för att kunna segla mot vilken båt som helst. Emellertid tycker jag att det var lite synd att begreppet sportbåt togs bort. På tävlingar som är stora nog (som TJ och LR tex) så hade arrangören haft lättare att skilja ut sportbåtarna till egen klass då. På kappseglingar med få båtar kör man i blandklass som vanligt. Vad tror du om det?

          Reply

          • Pelle Lindell
            Mar 2, 2011 @ 07:03

            I princip anser jag att det vore bättre att ta större hänsyn till båtarnas egenskaper när man gör klassindelning i stället för att gå strikt på SRS-tal som man gärna gör här. Nu är det ju rätt få seglingar som är stora nog och jag/vi upplever att intresset från arrangörerna är rätt litet (läs obefintligt) eftersom klassindelning kan vara en rätt känslig fråga och att bara göra det på SRS-tal är ett enkelt och odiskutabelt sätt. Så i princip håller jag med men det är inte högsta prioritet just nu.

    • Dagseglare
      Nov 6, 2013 @ 16:41

      Overload är till salu hos Farr yacht sales…. ;)

      Reply

  8. Peter Gustafsson
    Mar 2, 2011 @ 09:41

    Tuffa tag på NZ. Just nu 23 m/s och det drar ihop sig till start för ben 3:

    Wellington restart scheduled for 3pm but it is blowing dogs off chains…and washing passengers off ferries! But looks like a good weather window for the 24 hours following to get us to Napier.

    Currently it’s howling from the north (which would make for more upwind once going up the coast), forecast is for becoming northwest 30 knots, then changing southwest 20 knots this evening, which makes it a kite ride.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.