SRS-förändringar 2011
Nu drar det ihop sig till “silly season” då alla får nya SRS-tal.
Håkan Kvist har kollat lite i tabellen och noterat att ett antal tal har börjat röra på sig. Notera att detta inte är officiella siffror (utan snarare ”luftig fakta”), men ni som inte har något bättre för er kan ju försöka dra några slutsatser av siffrorna nedan :-)
Update 110304 19:00: listan uppdaterad.
Update 110316 19:00: listan uppdaterad.
Update 110319 18:00: listan uppdaterad.
Båttyp | SRS 2011 | Klass | Ändring 2011 | Ändr sedan 7/3 |
1006 | 1,15 | Kölbåt | -0,01 | |
11:Metre | 1,31 | Kölbåt | -0,01 | |
A 35 | 1,29 | Kölbåt | -0,02 | |
Accantus 78 | 1,00 | Kölbåt | +0,04 | |
Albin 57 | 0,92 | Kölbåt | +0,03 | |
Albin 79 | 1,03 | Kölbåt | +0,01 | |
Albin Alpha | 1,11 | Kölbåt | +0,01 | |
Albin Nova | 1,16 | Kölbåt | +0,01 | |
Albin Stratus | 1,19 | Kölbåt | +0,02 | |
Alo 28 | 1,05 | Kölbåt | +0,02 | |
Alo 33 | 1,12 | Kölbåt | +0,01 | |
Alo 96 | 1,12 | Kölbåt | +0,02 | |
Amigo 27 | 0,95 | Kölbåt | +0,01 | |
Ansa 42 | 1,21 | Kölbåt | +0,01 | |
Aphrodite 22 | 1,03 | Kölbåt | +0,01 | |
Aphrodite 33 | 1,12 | Kölbåt | +0,01 | |
Aphrodite 34 | 1,14 | Kölbåt | +0,01 | |
Aquila | 1,08 | Kölbåt | +0,02 | |
Arabesque 23 | 1,00 | Kölbåt | +0,04 | |
Arabesque 26 | 1,03 | Kölbåt | +0,03 | |
Arabesque 30 | 1,08 | Kölbåt | +0,01 | |
Arabesque 32 | 1,11 | Kölbåt | +0,02 | |
Arcona 340 | 1,29 | Kölbåt | Ny | |
Arcona 355 | 1,21 | Kölbåt | -0,01 | |
Arcona 36 | 1,23 | Kölbåt | +0,01 | |
Arcona 430 djup köl | 1,42 | Kölbåt | Ny | |
Arcona 430 medium köl | 1,40 | Kölbåt | Ny | |
Arcona 460 | 1,44 | Kölbåt | -0,01 | |
Arietta MH | 1,03 | Kölbåt | +0,01 | |
Artina 29 7/8 | 1,11 | Kölbåt | -0,01 | |
Artina 33 | 1,16 | Kölbåt | +0,01 | |
Athena 34 | 1,19 | Kölbåt | +0,01 | |
Avance 245 | 1,02 | Kölbåt | +0,01 | |
Avance 33 | 1,13 | Kölbåt | -0,01 | |
Avanti | 0,96 | Kölbåt | +0,02 | |
B 31 | 1,07 | Kölbåt | +0,01 | |
Baccant | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
Banner 30 | 1,16 | Kölbåt | +0,01 | |
Banner 34 | 1,18 | Kölbåt | +0,01 | |
Banner 41 | 1,31 | Kölbåt | -0,02 | |
Bavaria 34 | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | -0,01 |
Bavaria 36 CR 01 -05 | 1,18 | Kölbåt | +0,01 | +0,01 |
Bavaria 37 Cr. 2005- | 1,20 | Kölbåt | +0,01 | |
Bavaria 42 Cruiser | 1,26 | Kölbåt | -0,01 | |
BB 10 M | 1,19 | Kölbåt | -0,02 | |
BB 11 | 0,85 | Kölbåt | +0,01 | |
BB 17 | 0,95 | Kölbåt | -0,01 | |
Beason 24 | 1,02 | Kölbåt | +0,01 | |
Beason 31 | 1,10 | Kölbåt | +0,01 | -0,01 |
Beason 311 | 1,11 | Kölbåt | +0,02 | +0,02 |
Becker 22 | 0,98 | Kölbåt | +0,05 | |
Becker 27 | 1,02 | Kölbåt | +0,02 | |
Bellona 23 | 1,00 | Kölbåt | +0,01 | |
Bellona 29 | 1,08 | Kölbåt | +0,01 | |
Bianca 26 | 1,04 | Kölbåt | +0,01 | |
Bianca 27 | 0,98 | Kölbåt | +0,01 | |
Bianca 28 | 1,04 | Kölbåt | +0,01 | |
Bianca 414 | 1,27 | Kölbåt | +0,01 | |
Bianca Riviera | 1,11 | Kölbåt | +0,02 | |
Birdie 32 | 1,11 | Kölbåt | +0,01 | |
Boström 37 | 1,21 | Kölbåt | +0,05 | |
Bumerang 32 | 1,16 | Kölbåt | +0,02 | |
C 40 | 1,22 | Kölbåt | +0,02 | |
C&C 25 | 1,03 | Kölbåt | -0,01 | |
C&C 30E | 1,10 | Kölbåt | +0,01 | |
C&C 33 | 1,15 | Kölbåt | +0,02 | |
Campus 6.3 | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
Campus 600 | 1,00 | Kölbåt | +0,01 | |
Carrera Helmsman | 1,23 | Kölbåt | +0,01 | |
Cayenne Int | 1,27 | Kölbåt | +0,01 | |
CB 66 Racer | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | |
Cenit 33 | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | |
CH 29 | 1,12 | Kölbåt | +0,02 | |
Chess | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
Clipper 29 | 0,99 | Kölbåt | +0,01 | |
Columbie 66 | 0,96 | Kölbåt | +0,01 | |
Comfort 26 | 1,08 | Kölbåt | +0,01 | |
Comfort 32 | 1,12 | Kölbåt | +0,01 | |
Comfort 34 | 1,14 | Kölbåt | +0,01 | |
Comfortina 35 | 1,23 | Kölbåt | +0,01 | |
Comfortina 39 Cr | 1,26 | Kölbåt | +0,01 | |
Compis 97 | 1,12 | Kölbåt | +0,01 | |
Contrast 33 | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | |
Corsair Sprint 750 | 1,56 | Flerskrov | +0,02 | |
Cutlass 27 | 0,99 | Kölbåt | -0,01 | |
Dehler 29 MKII racingköl | 1,18 | Kölbåt | Ny | |
Dehler 29 MKII standardköl | 1,16 | Kölbåt | Ny | |
Dehler 29 standardköl | 1,15 | Kölbåt | -0,01 | |
Dehler 34 SV | 1,28 | Kölbåt | +0,01 | |
Diva 355 | 1,25 | Kölbåt | Åter i lista | |
Dixie 27 | 1,05 | Kölbåt | +0,01 | |
Dixie 7/8 | 1,05 | Kölbåt | +0,01 | |
Dixie MH | 1,04 | Kölbåt | +0,02 | |
Dominant 95 | 1,17 | Kölbåt | +0,02 | |
Drabant 26 | 1,04 | Kölbåt | +0,01 | |
Drabant 27 | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
Drabant 30 järn | 1,10 | Kölbåt | +0,02 | |
Drabant 33 | 1,14 | Kölbåt | +0,02 | |
Draco Summerwind | 0,91 | Kölbåt | +0,01 | |
Drake -1946 | 1,03 | Kölbåt | -0,01 | |
Duetta 86 | 1,06 | Kölbåt | +0,01 | |
Dufour 2800 | 1,04 | Kölbåt | +0,01 | |
Dufour 34 HR | 1,25 | Kölbåt | +0,01 | |
Dufour 3800 | 1,11 | Kölbåt | +0,01 | |
Dufour 40 HR | 1,32 | Kölbåt | +0,01 | |
Dufour 40 LR | 1,31 | Kölbåt | +0,01 | |
Dynamic 35 | 1,26 | Kölbåt | -0,02 | |
Eagle Cat 20 Carbon | 1,87 | Flerskrov | -0,04 | |
EK-kryssare | 1,01 | Kölbåt | +0,05 | |
Elan 31 | 1,18 | Kölbåt | +0,01 | |
Elan 333 | 1,21 | Kölbåt | -0,01 | |
Elan 37 medium köl | 1,28 | Kölbåt | -0,01 | |
Elan 40 | 1,31 | Kölbåt | -0,01 | |
Eloge 38 | 1,22 | Kölbåt | -0,01 | |
Elvström 717 | 1,14 | Kölbåt | -0,01 | |
Empress | 1,07 | Kölbåt | +0,02 | |
Eol 30 | 1,01 | Kölbåt | +0,01 | |
Excel 319 | 1,18 | Kölbåt | +0,02 | |
Eyghtene 24 | 1,03 | Kölbåt | -0,01 | |
Facil 26 7/8 | 1,04 | Kölbåt | +0,03 | |
Facil 26 MH | 1,04 | Kölbåt | +0,03 | |
Facil 35 | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | |
Facil 355XO | 1,21 | Kölbåt | -0,01 | |
Fandango | 1,10 | Kölbåt | +0,01 | |
Farr 30 | 1,35 | Kölbåt | -0,01 | |
Farr 40 OD | 1,48 | Kölbåt | +0,01 | |
Fastnet 34 | 1,14 | Kölbåt | +0,01 | |
Fenix | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
Fingal | 0,99 | Kölbåt | -0,01 | |
Finn 35 | 1,18 | Kölbåt | +0,02 | +0,01 |
Finn 351 | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | +0,01 |
Finn Express 64 | 0,97 | Kölbåt | +0,01 | |
Finn Express 83 | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
Finnfire 33 | 1,15 | Kölbåt | +0,01 | |
Finngulf 31 | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | |
Finnsailer 30 | 1,06 | Kölbåt | +0,03 | |
First 27.7 | 1,16 | Kölbåt | -0,01 | |
First 28 MH | 1,10 | Kölbåt | +0,01 | |
First 30E 7/8 | 1,15 | Kölbåt | +0,02 | |
First 30E MH | 1,12 | Kölbåt | +0,01 | |
First 31.7 HR | 1,20 | Kölbåt | +0,01 | |
First 31.7 LR | 1,19 | Kölbåt | +0,01 | |
First 34.7 | 1,26 | Kölbåt | -0,01 | |
First 35 standardköl | 1,30 | Kölbåt | Ny | |
First 40.7 grund köl | 1,30 | Kölbåt | -0,02 | |
First 40.7 std. köl | 1,33 | Kölbåt | -0,01 | |
First 44.7 djup köl | 1,41 | Kölbåt | Ny | |
First 44.7 grund köl | 1,38 | Kölbåt | -0,04 | |
Flamingo 40 | 1,20 | Kölbåt | +0,01 | |
Flicka | 0,95 | Kölbåt | -0,01 | |
Forgus 321 | 1,13 | Kölbåt | +0,02 | |
Forgus 36 | 1,19 | Kölbåt | +0,03 | |
Formula 16 (1) | 1,73 | Flerskrov | -0,03 | |
Formula 16 (2) | 1,68 | Flerskrov | -0,01 | |
Formula 18 | 1,72 | Flerskrov | +0,03 | |
Fortissimo | 1,10 | Kölbåt | +0,01 | |
Freja | 1,01 | Kölbåt | -0,01 | |
Furioso | 1,03 | Kölbåt | +0,02 | |
Gib-Sea 80 Plus | 1,07 | Kölbåt | +0,01 | |
Giggen | 0,79 | Kölbåt | +0,03 | +0,03 |
GK 24 MH | 1,04 | Kölbåt | +0,01 | |
Granada 24 | 0,98 | Kölbåt | +0,01 | |
Granada 808 | 1,06 | Kölbåt | +0,02 | |
Granada 910 | 1,11 | Kölbåt | +0,02 | |
Grand Soleil 37 | – | Kölbåt | Borttagen | |
Granhill | 1,17 | Kölbåt | +0,03 | |
Great Dane 28 | 1,00 | Kölbåt | +0,02 | |
Grimbo 82 | 1,06 | Kölbåt | +0,01 | |
Grinde | 1,07 | Kölbåt | +0,01 | |
Guy 22 | 1,00 | Kölbåt | +0,01 | |
Guy 27 7/8 | 1,06 | Kölbåt | +0,03 | |
Guy 27 MH | 1,07 | Kölbåt | +0,03 | |
Guy 33 | 1,15 | Kölbåt | +0,01 | |
Guyline 105 | 1,19 | Kölbåt | +0,01 | +0,01 |
Guyline 125 | 1,25 | Kölbåt | +0,01 | |
Guyline 3800 | 1,24 | Kölbåt | +0,01 | |
Guyline 822 | 1,14 | Kölbåt | +0,02 | |
Guyline 95 HR | 1,16 | Kölbåt | +0,02 | |
Guyline 95 LR | 1,15 | Kölbåt | +0,02 | |
H 35 | 1,14 | Kölbåt | +0,01 | |
Haj, Hai | 1,05 | Kölbåt | +0,02 | |
Hanse 311 djup köl | 1,16 | Kölbåt | +0,01 | |
Hanse 312 djup köl | 1,16 | Kölbåt | +0,01 | |
Hanse 341 | 1,20 | Kölbåt | -0,01 | |
Hanse 342 | 1,21 | Kölbåt | -0,01 | |
Hanse 370 | 1,25 | Kölbåt | -0,01 | |
Hanse 370e | 1,26 | Kölbåt | -0,01 | |
Hanse 400 | 1,30 | Kölbåt | -0,02 | |
Hanse 411 grund köl | 1,26 | Kölbåt | -0,01 | |
Helmsman 20 | 0,98 | Kölbåt | +0,01 | |
Helmsman 23 | 0,99 | Kölbåt | +0,01 | |
Helmsman 26 | 1,05 | Kölbåt | +0,02 | |
Helmsman 31 | 1,11 | Kölbåt | +0,02 | +0,02 |
Hero 101 | 1,15 | Kölbåt | +0,02 | |
Hero 107 CS | 1,16 | Kölbåt | +0,02 | |
Hobie 20 fox | 1,80 | Flerskrov | +0,01 | |
Hobie Cat 14 | 1,24 | Flerskrov | +0,02 | |
Hobie Cat 14T | 1,37 | Flerskrov | +0,01 | |
Hobie Cat 16 | 1,42 | Flerskrov | -0,01 | |
Hobie Cat 17 | 1,44 | Flerskrov | -0,02 | |
Hobie Cat 18 | 1,57 | Flerskrov | -0,02 | |
Hobie Cat 18FA | 1,66 | Flerskrov | -0,01 | |
Hobie Cat 18M | 1,49 | Flerskrov | -0,03 | |
Hobie Cat 21 | 1,79 | Flerskrov | -0,01 | |
Hobie FX one(1) | 1,70 | Flerskrov | -0,01 | |
Hobie FX one(2) | 1,62 | Flerskrov | +0,01 | |
Hobie Pacific | 1,62 | Flerskrov | +0,01 | |
Hobie Tiger | 1,71 | Flerskrov | +0,04 | |
HR 26 | 1,03 | Kölbåt | +0,01 | |
HR 29 | 1,05 | Kölbåt | +0,01 | |
HR 312 | 1,09 | Kölbåt | +0,04 | |
HR 34 | 1,19 | Kölbåt | +0,01 | |
HR 352 HR | 1,12 | Kölbåt | +0,02 | |
HR 352 LR | 1,10 | Kölbåt | +0,02 | |
HR 36 | 1,17 | Kölbåt | +0,02 | |
H-star | 1,11 | Kölbåt | +0,01 | |
Humphreys 22 | 1,17 | Kölbåt | -0,05 | |
Hunter Sonata | 1,00 | Kölbåt | -0,01 | |
Hurley 18 | 0,85 | Kölbåt | +0,03 | |
Hurricane 500 | 1,55 | Flerskrov | +0,01 | |
IF-E | 0,98 | Kölbåt | -0,01 | |
IMX 38 | 1,31 | Kölbåt | -0,01 | |
IMX 40 | 1,37 | Kölbåt | -0,01 | |
Inferno 26 | 1,12 | Kölbåt | -0,01 | |
Inferno 29 | 1,13 | Kölbåt | -0,01 | |
Inferno 31 | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | |
IOD | 1,12 | Kölbåt | -0,01 | |
IW 40 HR | 1,24 | Kölbåt | +0,05 | |
J 10 | 0,77 | Kölbåt | +0,01 | |
J 17 | 0,87 | Kölbåt | +0,01 | |
J/105 | 1,28 | Kölbåt | -0,01 | |
J/120 | 1,36 | Kölbåt | -0,01 | |
J/92 S | 1,25 | Kölbåt | +0,01 | |
Jarrack 33 | 1,12 | Kölbåt | +0,01 | |
Jasmine 25 | 1,01 | Kölbåt | +0,01 | |
Jeanneau OD 35 | 1,28 | Kölbåt | +0,01 | |
Johnson 23 | 1,01 | Kölbåt | +0,02 | |
Johnson 26 | 1,05 | Kölbåt | +0,02 | -0,01 |
Johnson 27 | 0,99 | Kölbåt | +0,01 | |
Jon 33 | 1,14 | Kölbåt | +0,01 | |
Juniorbåt (KDY 15) | 0,88 | Kölbåt | -0,01 | |
K 6 | 0,89 | Kölbåt | -0,01 | |
Karavel 10 M | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | |
Kaskelot | 1,18 | Kölbåt | +0,02 | |
Kings Cr 29 LR | 1,04 | Kölbåt | +0,02 | |
Kings Cr 33 | 1,11 | Kölbåt | +0,02 | |
Knarr | 1,00 | Kölbåt | -0,03 | |
Kompromiss | 1,09 | Kölbåt | +0,01 | -0,01 |
L 23 | 1,04 | Kölbåt | +0,02 | |
L 29 | 1,10 | Kölbåt | +0,02 | |
Lady GT | 1,22 | Kölbåt | +0,02 | |
Lady Helmsman | 1,19 | Kölbåt | +0,03 | |
Lady II | 1,21 | Kölbåt | +0,02 | |
LA-kryssare | 1,00 | Kölbåt | -0,02 | |
Larsen 28 | 1,12 | Kölbåt | -0,01 | |
Lerum 35 | 1,16 | Kölbåt | +0,01 | |
Linjett 33 | 1,16 | Kölbåt | -0,01 | |
Linjett 40 | 1,29 | Kölbåt | -0,01 | |
LM 22 | 1,00 | Kölbåt | +0,03 | |
LM 24 | 0,90 | Kölbåt | +0,04 | |
LM 30 | 1,04 | Kölbåt | +0,01 | |
LM 32 | 1,05 | Kölbåt | -0,01 | |
Lotus Scandinavia | 1,19 | Kölbåt | +0,03 | |
Lotus Skärg.kr | 1,19 | Kölbåt | +0,03 | |
Luffe 40 MH | 1,30 | Kölbåt | -0,01 | |
M 22 | 1,05 | Kölbåt | -0,02 | |
M 25 | 1,07 | Kölbåt | -0,01 | |
M 30 | 1,14 | Kölbåt | -0,01 | |
M20 | 1,90 | Flerskrov | +0,02 | |
Maestro 35 | 1,18 | Kölbåt | +0,02 | +0,01 |
Magnifik Midget | 0,96 | Kölbåt | +0,01 | |
Magnum 21 | 1,21 | Flerskrov | -0,11 | |
Malö 106 | 1,16 | Kölbåt | +0,04 | |
Malö 116 | 1,18 | Kölbåt | +0,03 | |
Malö 40 -1978 | 1,02 | Kölbåt | +0,01 | |
Malö 40 1979- | 1,05 | Kölbåt | +0,01 | |
Malö 50 | 1,06 | Kölbåt | +0,01 | |
Mamba 29 | 1,07 | Kölbåt | +0,01 | |
Mamba 31 | 1,10 | Kölbåt | +0,01 | |
Mamba 311 7/8 | 1,11 | Kölbåt | +0,02 | |
Mamba 311 MH | 1,10 | Kölbåt | +0,01 | |
Mamba 33 | 1,14 | Kölbåt | +0,01 | |
Mamba 34 | 1,15 | Kölbåt | +0,01 | |
Mamba 341 | 1,15 | Kölbåt | +0,01 | |
Mamba 35 | 1,20 | Kölbåt | +0,01 | |
Mani 66 | 1,02 | Kölbåt | -0,01 | |
Marieholm 26 | 0,95 | Kölbåt | -0,04 | -0,04 |
Marieholm 261 | 0,96 | Kölbåt | -0,02 | |
Marieholm 28 | 1,03 | Kölbåt | +0,02 | |
Marieholm 281 | 1,03 | Kölbåt | +0,02 | |
Marieholm 33 | 1,10 | Kölbåt | +0,01 | |
Marieholm MS 20 | 0,85 | Kölbåt | +0,02 | |
Marieholm S 20 | 0,91 | Kölbåt | +0,02 | |
Marinette | 1,13 | Kölbåt | +0,01 | |
Markant | 1,00 | Kölbåt | +0,01 | |
Maxi 100 | 1,06 | Kölbåt | +0,01 | |
Maxi 1000 | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | |
Maxi 1050 | 1,20 | Kölbåt | -0,02 | |
Maxi 108 | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | |
Maxi 1100 | 1,25 | Kölbåt | -0,01 | |
Maxi 68 | 0,99 | Kölbåt | +0,04 | |
Maxi 77 | 1,05 | Kölbåt | +0,02 | |
Maxi 777 | 1,07 | Kölbåt | +0,02 | |
Maxi 800 | 1,09 | Kölbåt | -0,01 | |
Maxi 84 | 1,05 | Kölbåt | +0,01 | |
Maxi 87 | 1,05 | Kölbåt | -0,01 | |
Maxi 900 | 1,11 | Kölbåt | -0,01 | |
Maxi 95 | 1,08 | Kölbåt | +0,01 | |
Maxi 999 | 1,16 | Kölbåt | +0,01 | |
Mega 30 | 1,15 | Kölbåt | +0,01 | |
Mikkel 30 | 1,07 | Kölbåt | +0,02 | |
Minette | 0,94 | Kölbåt | +0,03 | |
Misil I | 0,97 | Kölbåt | +0,01 | |
Mistinguette | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
Mistress | 1,09 | Kölbåt | +0,02 | |
Mixer Cr | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | |
Mixer EC | 1,18 | Kölbåt | +0,01 | |
Molich 10 M | 1,25 | Kölbåt | +0,01 | |
Monark 44 | 0,79 | Kölbåt | +0,03 | +0,03 |
Monark 540 | 0,89 | Kölbåt | +0,04 | |
Monark 700 | 1,00 | Kölbåt | +0,01 | |
Mumm 30 | 1,35 | Kölbåt | -0,01 | |
Mumm 36 | 1,35 | Kölbåt | -0,01 | -0,01 |
Mustang Jr | 1,01 | Kölbåt | +0,01 | |
Möre 30 7/8 | 1,09 | Kölbåt | +0,01 | |
Möre 30 MH | 1,09 | Kölbåt | +0,01 | |
Najad 320 | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
Najad 343 | 1,09 | Kölbåt | +0,02 | |
Najad 355 | 1,20 | Kölbåt | -0,03 | -0,01 |
Najad 360 | 1,13 | Kölbåt | +0,03 | |
Najad 37 | 1,08 | Kölbåt | -0,01 | |
Najad 371 | 1,08 | Kölbåt | -0,01 | |
Nauticat S-300 | 1,06 | Kölbåt | +0,03 | |
Neptunkryssare | 1,04 | Kölbåt | +0,02 | |
NF | 1,11 | Kölbåt | +0,01 | |
Nord 80 -1977 | 1,01 | Kölbåt | +0,01 | |
Nord 80 1978- | 1,04 | Kölbåt | +0,01 | |
Nordship 666 | 1,00 | Kölbåt | +0,03 | |
Nordship 808 | 1,06 | Kölbåt | +0,02 | |
Norlin 34 Mk II | 1,17 | Kölbåt | -0,01 | |
Norlin 37 | 1,19 | Kölbåt | +0,01 | +0,01 |
Oceanis 311 Clipper | 1,15 | Kölbåt | -0,01 | |
OE 29 | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
OE 32 | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
OE 33 7/8 | 1,14 | Kölbåt | +0,02 | |
Ohlson 22 | 1,00 | Kölbåt | +0,01 | |
Ohlson 28 | 1,04 | Kölbåt | +0,02 | |
Ohlson 29 -1975 | 1,06 | Kölbåt | +0,02 | |
Ohlson 29 1976- | 1,07 | Kölbåt | +0,01 | |
Ohlson 8:8 | 1,07 | Kölbåt | +0,01 | |
Omega 34 | 1,16 | Kölbåt | -0,01 | |
Parant | 1,00 | Kölbåt | +0,04 | |
Passad | 1,19 | Kölbåt | +0,03 | |
PB 63 | 0,94 | Kölbåt | +0,02 | |
Piraya | 1,00 | Kölbåt | +0,02 | |
Player 311 | 1,11 | Kölbåt | +0,01 | |
Poker 84 | 1,08 | Kölbåt | +0,02 | |
Polaris Drabant | 1,04 | Kölbåt | +0,01 | |
Polka 28 C | 1,07 | Kölbåt | +0,02 | |
Polka 28 | 1,04 | Kölbåt | +0,01 | |
Pop 16 | 0,87 | Kölbåt | +0,03 | |
Puzzle 36 | 1,18 | Kölbåt | +0,02 | |
Rapid | 1,13 | Kölbåt | -0,01 | |
Rapier 25 MH | 1,06 | Kölbåt | +0,01 | |
Rapier 28 MH | 1,07 | Kölbåt | +0,02 | |
Rapier 30 | 1,12 | Kölbåt | +0,02 | |
Rapier 31 | 1,13 | Kölbåt | +0,02 | |
Rasmus 35 | 1,04 | Kölbåt | +0,01 | |
RB 98 | 1,17 | Kölbåt | +0,02 | +0,02 |
Rhapsody Royal | 1,19 | Kölbåt | -0,01 | |
Rhapsody | 1,15 | Kölbåt | -0,01 | |
Rival 22 | 1,15 | Kölbåt | +0,03 | |
RJ 85 | 1,06 | Kölbåt | +0,01 | |
Rock 20 | 0,98 | Kölbåt | +0,01 | +0,01 |
Runn 37 | 1,18 | Kölbåt | +0,04 | |
Runn Racer 912 | 1,15 | Kölbåt | +0,01 | |
Rush 84 | 1,08 | Kölbåt | +0,02 | |
Rush 97 | 1,13 | Kölbåt | +0,02 | |
S 30 | 1,21 | Kölbåt | +0,02 | +0,02 |
Safir | 1,16 | Kölbåt | +0,01 | |
Saint 313 | 1,17 | Kölbåt | +0,01 | |
Scalare Mk I | 0,97 | Kölbåt | +0,03 | |
Scampi | 1,10 | Kölbåt | +0,01 | |
Scan-kap 99 | 1,16 | Kölbåt | +0,01 | |
Scanmar 25 | 1,00 | Kölbåt | +0,05 | |
Scanmar 33 | 1,14 | Kölbåt | +0,01 | |
Scanmar 345 | 1,18 | Kölbåt | +0,01 | |
Scanmar 35 | 1,15 | Kölbåt | +0,01 | |
Schelinkryssare | 1,07 | Kölbåt | -0,01 | |
SeaCart 30 | 2,15 | Flerskrov | -0,02 | |
Seacat | 0,96 | Kölbåt | +0,04 | |
Selection 37 | 1,25 | Kölbåt | -0,01 | |
Semona | 1,01 | Kölbåt | -0,03 | |
Senorita Helmsman | 1,10 | Kölbåt | +0,03 | |
Shark 24 | 1,00 | Kölbåt | +0,02 | |
Sheriff 600 | 0,95 | Kölbåt | +0,03 | |
Shipman 28 | 1,06 | Kölbåt | +0,02 | |
Siesta 32 | 1,14 | Kölbåt | -0,01 | |
Sjögren 29 | 1,11 | Kölbåt | +0,03 | |
Skaw 26 | 0,95 | Kölbåt | -0,01 | |
Skipjack | 0,97 | Kölbåt | -0,01 | |
Skippi 650 Cr -2006 | 1,08 | Kölbåt | -0,02 | |
Skippi 650 Cr 2007- | 1,07 | Kölbåt | -0,03 | |
Skippi 650 Racing | 1,16 | Kölbåt | -0,01 | |
Smaragd | 1,19 | Kölbåt | +0,01 | |
Soling | 1,15 | Kölbåt | +0,01 | |
Sonata 7 | 1,00 | Kölbåt | -0,01 | |
Spar ES | 0,98 | Kölbåt | +0,01 | |
Sprinta Sport | 1,03 | Kölbåt | -0,02 | |
Späckhuggare | 1,06 | Kölbåt | +0,01 | |
Stanley 19 3/4 | 0,91 | Kölbåt | +0,04 | |
Stanley 19 MH | 0,93 | Kölbåt | +0,04 | |
Starbåt | 1,14 | Kölbåt | -0,01 | |
Stjärna 66 | 0,89 | Kölbåt | -0,01 | |
Stjärnbåt | 0,87 | Kölbåt | +0,01 | |
Storebro Royal 33 | 1,09 | Kölbåt | +0,02 | |
Stortriss Mk II | 0,91 | Kölbåt | +0,05 | |
Sun Fast 35 | 1,24 | Kölbåt | +0,01 | |
Sunwind 29 | 1,09 | Kölbåt | +0,02 | |
Sunwind 31 | 1,10 | Kölbåt | +0,01 | |
Sunwind Express 83 | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
Sw Yachts 340 HR | 1,20 | Kölbåt | +0,01 | |
Sw Yachts 340 LR | 1,19 | Kölbåt | +0,01 | |
Sw Yachts 36 Cr | 1,22 | Kölbåt | +0,01 | |
Sw Yachts 38 Cr | 1,25 | Kölbåt | +0,02 | |
Sw Yachts 390 | 1,28 | Kölbåt | +0,04 | |
Sw Yachts 41 Cr | 1,28 | Kölbåt | +0,01 | |
Swede 55 | 1,32 | Kölbåt | +0,05 | |
Tabasco 26 | 1,12 | Kölbåt | -0,01 | |
Tailwind 35 | 1,22 | Kölbåt | +0,03 | |
Tailwind 36 | 1,22 | Kölbåt | +0,03 | |
Taipan 4.9(1) | 1,72 | Flerskrov | -0,02 | |
Taipan 4.9(2) | 1,65 | Flerskrov | -0,01 | |
Tarac 33 | 1,26 | Kölbåt | Ny | |
Targa 101 | 1,08 | Kölbåt | -0,01 | |
Targa 42 | 1,25 | Kölbåt | +0,01 | |
Tetis | 1,04 | Kölbåt | +0,01 | |
Thurö 33 | 1,13 | Kölbåt | +0,01 | |
Topaz 14CX | 1,40 | Flerskrov | Ny | Ny |
Topaz | 1,12 | Kölbåt | +0,02 | |
Tornado Classic | 1,69 | Flerskrov | -0,01 | |
Tornado | 1,82 | Flerskrov | +0,02 | |
Trio 92 | 1,10 | Kölbåt | +0,02 | |
Triss Magnum | 0,95 | Kölbåt | +0,03 | |
Triss Norlin | 0,93 | Kölbåt | +0,04 | |
Trisskryssare | 0,91 | Kölbåt | +0,01 | |
Tur 84 | 1,01 | Kölbåt | +0,01 | |
Tur 97 | 1,03 | Kölbåt | +0,01 | |
Ufo 27 | 1,06 | Kölbåt | +0,01 | |
Ufo 31 | 1,10 | Kölbåt | +0,02 | |
Ufo 34 | 1,15 | Kölbåt | +0,02 | |
W 30 7/8 | 1,09 | Kölbåt | +0,01 | -0,01 |
W 50 Nautic 7/8 | 1,17 | Kölbåt | +0,03 | |
Varianty | 0,91 | Kölbåt | +0,01 | |
Wasa 270 | 1,12 | Kölbåt | +0,01 | |
Wasa 30 HR | 1,21 | Kölbåt | +0,01 | |
Wasa 30 LR | 1,20 | Kölbåt | +0,01 | |
Wasa 55 | 1,27 | Kölbåt | +0,03 | |
Wasa Atlantic | 1,36 | Kölbåt | +0,02 | |
Willing 31 HR | 1,11 | Kölbåt | +0,02 | |
Willing 31 LR | 1,09 | Kölbåt | +0,02 | |
Windex 92 | 1,08 | Kölbåt | -0,02 | |
Vindö 22 | 0,91 | Kölbåt | +0,01 | |
Vindö 28 | 0,96 | Kölbåt | -0,01 | |
Vindö 40 | 1,03 | Kölbåt | -0,01 | |
Vindö 50 (slup) | 1,06 | Kölbåt | -0,01 | |
Winga 29 | 1,07 | Kölbåt | +0,01 | |
Winga 860 | 1,06 | Kölbåt | +0,02 | |
Winga 87 | 0,99 | Kölbåt | -0,01 | |
Västbris | 0,86 | Kölbåt | +0,01 | |
X-302 | 1,16 | Kölbåt | -0,01 | |
X-342 7/8 | 1,21 | Kölbåt | +0,01 | |
X-342 MH | 1,19 | Kölbåt | -0,01 | |
X-362 Sport | 1,30 | Kölbåt | +0,01 | |
X-37 djup köl | 1,32 | Kölbåt | +0,01 | |
X-37 grund köl | 1,27 | Kölbåt | -0,02 | |
X-37 medium köl | 1,29 | Kölbåt | -0,01 | |
X-40 grund köl | 1,31 | Kölbåt | -0,02 | |
X-40 medium köl | 1,33 | Kölbåt | -0,01 | |
X-412 | 1,31 | Kölbåt | -0,01 | |
X-43 | 1,37 | Kölbåt | -0,01 | |
X-442 MkII | 1,38 | Kölbåt | +0,02 | |
X-512 | 1,43 | Kölbåt | +0,02 | |
X-99 | 1,26 | Kölbåt | +0,01 | |
Ylva | 1,26 | Kölbåt | +0,02 | |
ÅH-30 -1978 | 1,08 | Kölbåt | +0,02 | |
ÅH-30 1979- | 1,09 | Kölbåt | +0,01 |
Team Dehlerdoris
Mar 3, 2011 @ 22:28
Luftig fakta??
//StefanK
Peter Gustafsson
Mar 3, 2011 @ 22:39
Det var det SSF beskyllde oss för när vi publicerade Royal Blues mätbrev (och foto på deras code 0). Så jag antar att officiella fakta blir “luftiga” då de publiceras på någon skum blogg :-)
Stefan G
Mar 3, 2011 @ 22:31
De glada dagarna är över för alla Alo96-seglare…
Öresund regatta, AN
Mar 3, 2011 @ 22:38
Är det siffror som läckt ut eller någon som önskar?
Peter Gustafsson
Mar 3, 2011 @ 22:40
Dagens tips – tryck på länkarna ;-)
Öresund regatta, AN
Mar 3, 2011 @ 22:42
Tack. Kan inte det här… ;-)
Öresund regatta, AN
Mar 3, 2011 @ 22:46
Vad ska man säga?
Det blir väl så när man kör in påhittade värden i en VPP-beräkning.
Får väl be om ett SRSv brev i år.
Öresund regatta, AN
Mar 3, 2011 @ 23:07
Hur ska man läsa standardbrevet för dehler 34SV?
Har standardbåt både gennaker och spinnaker?
Ska alla som inte kör gennaker då ha mätbrev?
Öresund regatta, AN
Mar 3, 2011 @ 23:23
Såg texten.
Segelbegränsning: 1 storsegel, 3 försegel samt 2 spinnakrar eller 2 gennakrar
ErikG
Mar 3, 2011 @ 22:56
RATS! Och jag som inte ens börjat kappsegla min Guy 33 ännu. +0,05 är ju typ max ändring… 1,14 – 1,19, någon måste ha presterat bra någonstans…
Nåja, visst tusan seglar hon bra för att vara 32 år gammal, men när jag jämför med nyare båtar med högre mast, samma vikt o mer segel i tabellen så tror jag att oavsett hur grymt vi nu lyckas segla båten som kommer det att bli riktigt svårt att nå någon pall plats i år…
Men tärningen (eller kanske handsken?) är kastad…
Målet för oss är Lidingö och Ornö runt och ytterligare någon till innan sommaren och sen så många som möjligt i höst.
Undras om jag hinner få ett mätbrev till i år när man nu inte kan ansöka…
Lite moddad är ju min båt, då tyvärr bara till det “sämre”.
Joakim
Mar 3, 2011 @ 23:11
Förändringarna är helt otroliga! Hoppas det här är någonslags skämt.
Carl Fjällman
Mar 3, 2011 @ 23:16
En 40.7 med grund köl blev plötsligt väldigt attraktiv :)
Swe9901
Mar 3, 2011 @ 23:16
Ser ut att bli en intressant säsong!!
undar dock hur mycket SRS mätbreven kommer att ändras…många kommer nog att bli besvikna.
// Johan
Stina
Mar 3, 2011 @ 23:45
Kul att så gamla båtar som min fortissimo får höjt lys, men inte beror det på mig som seglar omkring med 120 meter ankarkätting i fören på 24-timmars. Undrar just hur den höjningen kom till.
Mats V
Mar 4, 2011 @ 00:02
A35 (1,29) och Dynamic 35 (1,26) bör bli vassa i SRS 2011…
Är det inte väldigt mycket förändringar?
Johan
Mar 4, 2011 @ 00:03
Om jag förstår saken rätt ska SRS vara mindre baserat på statistik och empiriska resultat än LYS. Om det stämmer ska höjningar alltså inte bero på att någon seglat väldigt bra.
f424
Mar 4, 2011 @ 03:40
nån som tänker satsa i en HR312 i år?
Gustav
Mar 4, 2011 @ 06:23
Spännande att Dominant 95:an går upp två pinnar, undrar vem som seglar bra. Inte är det jag… Den är ju seg redan från början i lättvind så nu får man väl sluta segla lättvind.
Anders D
Mar 7, 2011 @ 07:20
Vill du inte ha höjt? väg då båten, 2,9ton?
Pelle Lindell
Mar 4, 2011 @ 07:04
Sitt nu still i båten till tabellen är färdig och ordentligt korrekturläst ;-)
Niklas/Tangosailing
Mar 4, 2011 @ 07:10
Dehler 29 -0.02! Grattis!
Martin
Mar 4, 2011 @ 11:18
Nu publicerat på SSF hemsida:
Dehler 29 1,15
Dehler 29 grund köl 1,16
Kan inte vara möjligt…
Pelle Lindell
Mar 4, 2011 @ 11:37
Nä…helt omöjligt…..och det är inte klart än….;-)
F424
Mar 4, 2011 @ 12:39
Varför inte? Alla vet ju att den vanligaste seglingen under SRS är “ö:a runt”. Grund köl – kortare väg – snabbare imål – högre SRS:-)
Niklas/Tangosailing
Mar 4, 2011 @ 07:34
Tror det är fler ändringar: Linjett 33 1.16 (-1) och Maxi 77 1.05 (+2)
Peter Gustafsson
Mar 4, 2011 @ 07:35
Som sagt, man är långt från klara. Listan ovan verkar mest vara båtar fram till J. Så det händer saker hela tiden.
Erik Barkefors
Mar 4, 2011 @ 11:15
Borde kanske ha prutat lite till på 777:an i höstas ;-)
Niklas/Tangosailing
Mar 4, 2011 @ 11:19
Maxi 777: 1,07: http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_detalj.asp?3201
Erik Barkefors
Mar 4, 2011 @ 12:18
Härligt – jag har köpt en ännu snabbare båt än jag trodde ;-)
Ruotsalainen kummallisuus | Siesta 32 “LOW”
Mar 4, 2011 @ 09:11
[…] Lähde: http://www.blur.se/2011/03/03/srs-forandringar-2011/ […]
Tobbe
Mar 4, 2011 @ 11:00
Då har dom inte kommit till Scampi 30 och NF med andra ord…
Niklas/Tangosailing
Mar 4, 2011 @ 11:18
Scampi 1.10: http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_detalj.asp?3313
Stefan P
Mar 4, 2011 @ 11:46
Kul Perfect har blivit snabbare under vintern undrar om hon vet det där hon står och fryser. Samma som J 109 inte dåligt för en gammal X dam.
Patrik Svensson
Mar 4, 2011 @ 13:07
Min 99’a har också tränat upp sig lite, får hoppas på lite lättvind i år kanske..
F424
Mar 4, 2011 @ 12:28
Vi kan väl redan nu gratulera Lewmar Shorthanded Racing Team till segern i 2011 års Bohusrace? Jag tror Dan och Sebastian lugnt kan stanna och ta en Pizza i Strömstad.
Med SRS på 1,20 (9 pinnar ner(!)) på Arcona 340:n hade de tagit hem förra årets race med 2 timmar och 11 minuters marginal.
Erik Barkefors
Mar 4, 2011 @ 12:44
Är det den sk Linjetteffekten?
Mats V
Mar 4, 2011 @ 12:46
Det är garanterat fel.
Swe9901
Mar 4, 2011 @ 14:13
måtte SSF gjort ett skrivfel.. en nykonstruerad båt med moderna linjer kan inte få ett så lågt tal i den storleksklassen. Samma nivå som en 3/4 tons IOR båt från början av åttiotalet….
Pelle Lindell
Mar 4, 2011 @ 14:15
Lugn…det är fel….och det finns fler ;-)
jonas w
Mar 4, 2011 @ 12:36
Förstår inte riktigt detta att det varje gång ska gnällas när båtar får höjt lys med en pinne eller två.
F424
Mar 4, 2011 @ 12:43
Till Pelle och andra i TK: Jag hoppas att ni ser ovan inlägg som ett stöd i kvalitetssäkringen av ert arbete och inte som raljerande kritik.
Tack för allt arbete ni lägger ner!
//Niklas S
Richard
Mar 4, 2011 @ 12:44
Dehler 29 verkar under “efterbörsen” ha stabiliserats på:
Standard (1,58=: 1,15
Djup (1,80): 1,17
…men osvuret är nog bäst.
Luvan
Mar 4, 2011 @ 12:52
Se där ja…. även vår NF har speedat upp sig under vintern. Trots att hon stått utan köl ;) Duktigt jobbat!
Pelle Lindell
Mar 4, 2011 @ 12:52
Där helt OK att raljera här….bara ni hittar alla fell..:-) Vi lider lite av SSF’s något bisarra IT-system som gör att vi kan inte göra klart listan, korrekturläsa den och sedan publicera med ett knapptryck och därför blir det lite repetition med “öppen ridå” …Ni får leva med det.
Öresund Regatta, AN
Mar 4, 2011 @ 13:28
I like!!
Håkan Kvist
Mar 4, 2011 @ 15:53
Pelle: SRS-databladen anger år “2010”?
Peter
Mar 4, 2011 @ 17:51
Passad 1.16 -> 1.19
+0.03 på Passad känns lite tufft. Inga direkta indikationer på att 1.16 skulle vara fel.
Leif
Mar 4, 2011 @ 12:52
Novan höjd i år igen….
Är det dina bravader som spökar fortfarande Peter?
Inte är det vi i alla fall. Det nya storseglet var ju tänkt att föra oss upp i listorna nu får det hindra oss från att falla ännu mer….
Dannibig
Mar 4, 2011 @ 13:11
Ja, nu kanske det dröjer till efter första bojen innan ni är ikapp oss ;-)
SWE595
Leif
Mar 4, 2011 @ 13:15
Målet är ju fortfarande alltid före första bojen ;-)
Jan
Mar 4, 2011 @ 13:47
Och i Finland har Lys-gruppen som vanligt sett till att deras motståndares båttypers Lys-tal höjs!
Inferno/Finngulf 31 0,01
;)
joel
Mar 4, 2011 @ 13:58
Hoppas det där storseglet är riktigt snabbt
SeeYou
Mar 4, 2011 @ 15:29
SRS-kommittén verkar fullständigt tappat kontrollen.
Det måste var en bugg nånstans i program eller ja var?
Förra året fick vi rejäl ootrolig höjning och nu ser vi konkurrenterna få vansinniga höjningar, medan andra ligger kvar på låga SRS-tal.
Nu får det fan i mig vara nog – Hur tänker ni SRS? Vad grundar ni era beslut på?
Det är ta mig tusan parodi.
Erik Barkefors
Mar 4, 2011 @ 15:34
Det är nog bra om du talar om vad du har för båt och vilka andra båtar du syftar på. Då kan SRS-gänget kolla om det verkar korrekt eller om det har bivit “snett”.
Ola Danielson
Mar 4, 2011 @ 15:37
Det verkar som långsmala båtar är snabba =) Wasa 55, 1,27 +0,03. Ylva, 1,26 +0,02 Förutom möjligen Eloge 38 som har fått sänkt! till 1,22 -0,01 Det ser ut som om 2011 kommer att bli en spännande säsong =).
Håkan Kvist
Mar 4, 2011 @ 16:39
Pelle:
Helmsman 31 1,05 verkar vara en dublett av Helmsman 26 1,05?
Dehler 29 stod med i ett tidigare skede med SRS 1,15 (sänkt från 1,17) men är nu borttagen. Dehler 29 grud köl verkar också borttagen, nu finns endast MKII racingköl med.
Ove Hägg
Mar 4, 2011 @ 16:58
Nu får man snart byta båt när jag köpte båten för tre år sen hade den 1,22.Några veckor efter jag köpt båten kom nya lystabellen och dufouren hade åkt upp två pinnar till 1,24.Det var tungt!!!.
Nu åker den upp ett snäpp till. 1,25.Det blir kämpigt mot x-332:orna
Det konstiga är att jag har aldrig mött någon annan dufour 34 på en kappsegling och man kan nog inte beskylla mig för att ha seglat upp lystalet.
Men jag vet man skall inte klaga för skall man tävla på riktigt skall man köra entyp.Men det känns tungt.
HenrikA
Mar 4, 2011 @ 19:43
Hej Ove!
Vi som seglar X-332 är inte ett dugg ledsna : ), men vi kanske åker upp oxå.
/ Henke
jonas w
Mar 4, 2011 @ 17:20
Detta årligen återkommande släpp av lystalen har gett mig inspiration till ett nytt ord, Lysbingo.
jonas w
Mar 4, 2011 @ 17:35
Ahahahaha, ordet redan uppfunnet.
Peter Gustafsson
Mar 4, 2011 @ 19:43
:-)
http://www.blur.se/2008/04/24/lys-bingo/
Peter Gustafsson
Mar 4, 2011 @ 19:38
Listan uppdaterad (återigen tack till Håkan Kvist).
Totalt ca 450 ändringar. Och som sagt, inga officiella siffror…
Ändring på 3% eller mer:
Sänkta
Humphreys 22 -0,05
First 44.7 grund köl -0,04
Knarr -0,03
Semona -0,03
Skippi 650 Cr 2007- -0,03
Höjda
Weta 0,14
Becker 22 0,05
Boström 37 0,05
EK-kryssare 0,05
IW 40 HR 0,05
Scanmar 25 0,05
Stortriss Mk II 0,05
Swede 55 0,05
Accantus 78 0,04
Arabesque 23 0,04
HR 312 0,04
LM 24 0,04
Malö 106 0,04
Maxi 68 0,04
Monark 540 0,04
Parant 0,04
Runn 37 0,04
Seacat 0,04
Stanley 19 3/4 0,04
Stanley 19 MH 0,04
Sw Yachts 390 0,04
Triss Norlin 0,04
Albin 57 0,03
Arabesque 26 0,03
Facil 26 7/8 0,03
Facil 26 MH 0,03
Finnsailer 30 0,03
Forgus 36 0,03
Granhill 0,03
Guy 27 7/8 0,03
Guy 27 MH 0,03
Hurley 18 0,03
Johnson 26 0,03
Lady Helmsman 0,03
LM 22 0,03
Lotus Scandinavia 0,03
Lotus Skärg.kr 0,03
Malö 116 0,03
Minette 0,03
Najad 360 0,03
Nauticat S-300 0,03
Nordship 666 0,03
Passad 0,03
Pop 16 0,03
Rival 22 0,03
Scalare Mk I 0,03
Senorita Helmsman 0,03
Sheriff 600 0,03
Sjögren 29 0,03
Tailwind 35 0,03
Tailwind 36 0,03
Triss Magnum 0,03
W 50 Nautic 7/8 0,03
Wasa 55 0,03
Öresund Regatta, AN
Mar 4, 2011 @ 19:46
First 35 är sänkt 5%. Så jä.la fel kan man väl inte bedömma en båt. 1.32 var fel men 1.27 är lika fel. Man kan undra om Curt Gyllin sitter i SRS-kommittén.
Pelle Lindell
Mar 4, 2011 @ 20:22
Ett fel till
First 35 på 1.27 skall vara grundkölsvarianten…den vanliga skall ha 1.30
Öresund Regatta, AN
Mar 4, 2011 @ 22:46
Tack och lov att du finns Pelle och att jag gick in och kollade en gång till ikväll.
Efter att ha varit på akuten på UMAS och fick tydlig diagnos. Psykosomatisk SRS-frossa. Går i Skåne just nu. ;-)
1.30 känns som det stämmer bättre i alla fall med min uppfattning. Kjell ska få igen på banan som ringde och jagade upp mig och sa han fått 1.27. Må han fastna och hänga på rundningsmärkena i sommar också!!
MiniMe
Mar 4, 2011 @ 23:37
nej Peter, inte 450 utan bara 441 som ändrades. Det är “326 båttyper fått ett höjt respital och 115 båttyper sänkt” som alla kan läsa på SSF’s hemsida.
Till det kommer några nya båttyper/-versioner.
MiniMe
Mar 5, 2011 @ 00:13
sorry, det tillkommer ett okänt antal flerskrov…
Erik Barkefors
Mar 5, 2011 @ 08:40
Hur många sanktionerade SRS-seglingar finns det och hur många resultatrapporter kommer in?
Går det att komplettera Tävlingskalendern med en ruta som bockas i när resultatet kommit in?
Att skicka in resultatet måste ju vara mycket enkelt jämfört med allt annat arbete i att arrangera en kappsegling – och kvaliteten på kappseglingen höjs ju fler rapporter som kommer in till SSF…
Pelle Lindell
Mar 5, 2011 @ 09:09
SSF tävlingskalender ( http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Tavlingskalender/ ) är rätt bra och söker men på SRS-kölbåt så är det ca 120 sanktionerade seglingar som kommer fram. Jag har inte koll på hur många som rapporterar resultat självmant men jag skulle gissa mindre än 10. SRS-gruppen jagar upp lite fler resultat men tiden räcker inte för det jobbet. En flitigare resultatrapportering hade varit en hjälp och speciellt om den kompletteras med några ord om banan och vädret. Jag vet att SSF har tittat på ett gemensamt webbaserat system för hela kedjan av kappseglingsadministration sanktion-kalender-anmälan-resultathantering-rapportering men jag vet inte alls hur statusen är. Ur TK-s och SRS-gruppens synpunkt hade ett sådant system underlättat men det är som alltid en kostnads- och resursfråga.
Erik Barkefors
Mar 5, 2011 @ 10:07
Så man skulle kunna säga att uttrycket “Lysbingo” härstammar från vilka klubbar som rapporterar in?
Pelle Lindell
Mar 5, 2011 @ 10:32
Så kan man kanske säga men resultatstatistik är endast en mindre del av bedömningsunderlaget.
Bertil
Mar 5, 2011 @ 10:55
Jag har lite funderingar på det där med inrapportering
av resultat. Tittar man på en lite udda båt som K 6 så har den sänkts från 0.9 till 0.89. Båten seglas entyp och SRS bara i tre klubbar, alla på västkusten, såvitt vi i klassförbundet vet. I min klubb har sommarens båda serier vunnits av olika K 6:or, vilket vi noggrant inrapporterat till SRS-kommittén, med kompletteringar av
vind- och sjöförhållanden.
Redan tidigara har kommentarerna varit att våra, “LYS-tal” är för låga. När talet nu sänkts kommer vi förmodligen att få en separat resultatlista och SRS-jämförelser kan alltså inte göras fortsättningsvis.
Till saken hör att den enda gången K 6:orna blev frånseglade var när en Junior KDY-jolle deltog. Det var jämn fin vind 5-6 met/sek, en bana med 50 % kryss och KDY-jollen bara försvann. Resultatet inrapporterat till SRS-kommittén och KDY-jollens SRS-tal har sänkts!!
Jag bara frågar: “Hur många inrapporeringar har SRS-kommittén fått på KDY-jollar?” Gissningsvis är detta den enda KDY-jollen som seglat SRS denna sommaren. Den seglar fortare än sitt SRS tal och SRS-talet sänks!
Om någon som läser detta bor i Öresundsområdet, så kan ni väl kommentera om ni har erfarenhet av SRS-segling med KDY-jolle.
För den oinitierade – KDY-jollen är ungefär som en Stjärnbåt.
Vänliga hälsningar
Bertil
MiniMe
Mar 5, 2011 @ 14:42
tyvärr är det inte många…. vi skickade ut filer det merparten av arrangörer som fanns i tävlingskalander men endast en liten del svarae och skickade in resultat. Jag tror nog att det beror att även arrangörer har brist på fuktionärer och de flesta är ser tävlingen som avslutat när prisen har delats ut.
I årets tabellrevision har dock statistiken spelat en mindre roll.
På SSF’s hemsidan kan alla läsa att ” Systemet för bedömning av respittal förändras för att få en mer likartad bedömning av båtar och båttyper samt snabbare leverans av SRS-mätbrev. ” Det har slagit igenom i stark begränsat mån.
Swe9901
Mar 5, 2011 @ 15:40
ett tips kan vara att det i SRS arrangörshandledning anges att resultaten skall rapporteras in och till vem…
MiniMe
Mar 5, 2011 @ 16:25
Vi har inte skickat till alla arrangörer men svarsfrekvensen från de vi kontaktade var lågt. I och med det var mal direkt riktade till arrangörerna kan man inte säga att det saknades kunskap.
Men visst kommer den punkten finnas med i arrangörshandledningen.
Bertil
Mar 5, 2011 @ 16:54
Om svarsfrekvensen är låg så blir den ju inte större nästa år. Om en båttyp SRS-kappseglas i tre klubbar, en av klubbarna rapporterar att båttypen toppar seglingarna, de två andra rapporterar inte och båttypens SRS-tal s ä n k s – inte höjs då kanske 0 av tre rapporterar nästa år.
Bertil
Mar 5, 2011 @ 17:00
PS
Jag seglar själv den båttypen som fått sänkt tal så missuppfatta inte det jag skriver. Men jag är också arrangör.
Och till alla som jobbar i SRS-kommittén. Se inte den här diskussionen som kritik av er. Ni gör ett fantastiskt jobb.
Hälsningar
Bertil
Swe9901
Mar 5, 2011 @ 21:12
då kan vi bestämma här och nu att ingen ny sanktion fås för sökt regatta så länge inte tidigare resultat (och seglingsförhållanden) skickats in!
Team Styrbord
Mar 5, 2011 @ 23:52
Hur många First 44.7 med grund köl finns det i Sverige? Jag tror det finns 1….Varför finns inte First 50 i tabellen…vi är i alla fall minst tre som sökt mätbrev….
MiniMe
Mar 6, 2011 @ 00:34
jag kan väl säga att i år var inte nya båtar på top av prio-listan…
Pelle Lindell
Mar 4, 2011 @ 20:29
Och snälla ni kan väl vänta med att få hjärtinfarkt eller hjärnblödning till mitten på nästa vecka eller så…;-) Jag har mycket på samvete men några dödsfall skulle jag inte vilja ha….Posta gärna saker som ni tycker ser konstiga ut dock.
Arto Westberg
Mar 4, 2011 @ 21:05
Säljer min x99 nytt lys 1.26…
Förslag på ny båt ? Neppare ?? H-båt ??
Konstateraren
Mar 5, 2011 @ 08:01
I många år var Expressen och X99 fridlysta när LYSkommitten seglade dessa, nu är Melges 24 fridlyst.
X99 seglar väl upp till 1.26.
Jan-Eric Wilhelmsen
Mar 5, 2011 @ 08:36
Dominant 78 har fortsatt 1,06 så det kan vara en bra häst att satsa på :))
nils virving
Mar 6, 2011 @ 16:53
Självklart NEPPARE!!!!!
Nobbe
Mar 6, 2011 @ 18:51
Ni blir ju ett skapligt gäng Neppare i Suss om ryktena stämmer. Å det räcker med Ulla som gast :-)
Joakim
Mar 4, 2011 @ 21:19
Konstiga:
Artina 29: Vinner redan mycket med 1,12!
Avance 33: 1,13 är klart för låg, specielt med nya tal för Inferno 31, First 31.7. Vann ofta mot Inferno 31 när det var 1,14 mot 1,15!
Dehler 33, 34 och 34SV: Skillnaden mellan 34SV och andra två blir för stor
Dufour 34: Inte är den snabbare än X-332!
Finnexpress 83: Har redan vunnit allt med 1,07 i Finland!
Crown/Inferno 31: 1,17 är allt för hög jämnfört med tex Avance 33, Inferno 29, Finnflyer 31, Siesta 32 osv.
Guy 33: Det finns ingen 7/8 riggade Guy 33or jag vet om. Alla är MT med P=10.20!
Guy(line) 27, 822, 95: ingen orsak att ge högre tal!
Inferno 29: ingen orsak för säkning! Vinner mycket ofta, specielt i lätta vindar.
Maxi 1050: känner inte väl, men låtet mycket låg
Senorita Helmsman: ingen orsak för höjning!
Siesta 32: seglar mycket likt med Inferno 31.
Sprinta Sport: den är ju snabbare!
X-362S: 1,29 var redan för hög. Inte är den snabbare än First 36.7/Dehler 34SV
X-99: Snabbare än X-34 eller Dehler 34????
Många “motorseglare” har fått kraftig höjning, varför?
Många båtar har jättestora spinnakrar (Dehler 33, Elan 31, Siesta 32 osv.)
Det finns mera och jag måste nog säga, att det inte många förändringar som är förbättringar jämnfört med 2010, åtminstone från finska synvinkel. Men vi ska nog inte använda SRS tabell i Finland mera!
Mad men
Mar 4, 2011 @ 21:32
Ja nu skall tydligen 99:an vara lika snabb som X-34 och kommer nu den spö av 332:an på korrigerad tid.
Leif E.
Mar 4, 2011 @ 21:56
BB 10 höjdes från 1,20 till 1,21 för något år sedan och seglar väl upp till det.
Nu sänks den med 0,02. Ser konstigt ut i varje fall om man går på resultat!
/HenrikB
Mar 6, 2011 @ 08:39
Hur f-n kan BB10 få sänkt? Det måste stå fel…
Öresund Regatta, AN
Mar 6, 2011 @ 08:46
Ska First 31.7 upp en pinne kan man inte sänka BB10. Håller med!
Dagseglare
Mar 9, 2011 @ 12:17
Detsamma gäller för Linjett 33 – inte kan väl den sänkas och 31.7 höjas? Det är ju alltid Linjett 33 före 31.7 i resultatlistorna – skall de få två % i belöning för detta?
piraten
Mar 9, 2011 @ 13:48
klart att man kollat upp detta, man kom bara fram till att alla 31.7 seglare är sämre seglare än Linjettisarna. Riktiga naturbegåvningar… =)
f424
Mar 5, 2011 @ 10:27
HR312 1,09? Tror den kan få svårt mot Scampi och Comfort30.
Kalle
Mar 5, 2011 @ 16:55
Det känns som om syftet med att ändra så mycket för så många båtar har varit att de mindre äldre båtarna skall få höjt srs för att minska skildnaderna mot större och nyare båtar. Det kan väl vara ok, men hade det inte varit enklare att enbart justera ner talen för de sistnämnda? Jag och många andra har under många års tid “kunnat” tabellen utantill. Nu har man ju helt tappat kollen…
L-B Gustafsson
Mar 5, 2011 @ 19:21
Blir det hjärnblödning eller hjärtinfarkt =)
Vad är skillnaden för dig om hälften höjs eller andra halvan sänks?
Anders
Mar 5, 2011 @ 19:44
Procenten är skillnad. 0,01 på 1,02 eller 0,01 på 1,40?
Luvan
Mar 5, 2011 @ 20:41
Tyckte väl att det gick lite snabbare på slutet i höstas! Vår NF – från 1,10 till 1,11 Lite synd bara att våra kära “ärkefiender” i klubben behåller sitt….. ;(
Peter
Mar 5, 2011 @ 22:00
Intressant att notera att IOD och Starbåt som båda höjdes förra året nu sänks igen med en “pinne” var. Ska man tolka det som om höjningen förra året därmed var felaktig?
Öresund Regatta, AN
Mar 6, 2011 @ 08:51
Starbåtsseglarna nådde kankse inte VM-formen i fjol? ;-)
Mattias Allroth
Mar 6, 2011 @ 09:20
Man skulle kanske skaffat sig en fettogast på 125 kg och smidig som en gasell och så kompletera med en stare och vinna kvällskören :D
Öresund Regatta, AN
Mar 6, 2011 @ 10:41
Henrik Jörhov har sin ena till salu tror jag.
Öresund Regatta, AN
Mar 6, 2011 @ 16:48
Den var redan såld.
nils virving
Mar 6, 2011 @ 09:24
Har Du en stor fin båt där SRS talet höjts,svårt att få tag i gastar,nya segel kostar skjortan.Deppa inte!Segla neppare! En gast ,små segel, trailerbar, SM sedan 1945.Upplev denna lyckokänsla att kappsegla på lika villkor.Du kommer aldrig att ångra Dig. Du kan tillomed ha kvar Din storbåt för semestersegling.Ungarna kan ta nepparen!
JIMMY
Mar 6, 2011 @ 10:39
Ha ha ha, sa han som vinner det mesta i SRS med sin gamla NF (också)! Du är för skön Nisse!
Peter Gustafsson
Mar 6, 2011 @ 13:23
Här finns bra information om SRS och de senaste förändringarna.
SRS Seglaren
Mar 6, 2011 @ 21:28
Kort slutning i SRS TK.
Varför släppa en rå beta version av 2011 års SRS tabell på SSF hemsida och sedan försöka korrigera ?????????????
Om man önskar seglarnas hjälp så borde det varit bra mycket klokare att föra in ett förslag till 2011 års lista i Oktober 2010 på tex blur.se
För att sedan släppa den aktuella i Januari 2011.
Många av förändringarna har pga av er egen inflation varit länge påkallade,
Se tex. Furioso, Accantus 78, L29, Mustang j:r men nu har det slagit helt slint hur skall en Boström 37 kunna kappsegla på 1.21 ? HR 312 på 1.09 borde också vara svårt att kunna få till ? Rival 22 1.15 ? hade problem med gamla talet under 6m/s.
BB 10 hade 1.19 som ni sedan höjde och nu alltså sänker igen till 1.19 ???
Att behöva justera 80-tals båtars mättetal med mer än ett steg per år trettio år efter lanseringen kan inte ses som något annat än ett misslyckande, antar att det är en av anledningarna till att inte längre skriver ut förändringarna i tabellen.
Att ni sedan stryker alla som inte kommer in med rapporter leder till att ett stort antal båtar som finns måste ha SRS mätbrev som ni nu höjer kostnaden till 590.
För dom som gör en till två seglingar per år leder till att dom helt avstår från kappsegling och det blir allt tunnare med deltagare, endast 15st på resultatlistat Stockholm SRS-cup 2010.
Hur tänkte ni inför 2011 ? i år ingår endast 5st seglingar mot tidigare. 10 st.
Och ni har fortfarande inte angivit vilka som ingår ??
Tidigare ingick Gullvivan som alla vet är stängt för anmälan ???
Att tillåta stagsegel i SRS gynnar mer nya båtar som konstruerats för fock nu när antalet segel begränsats. Tidigare skulle alla försegel vara halsade till förstaget.
Vill påminna om att båtklubbar anslutna till SSF betalar för varje medlem i klubben till SSF, oavsett om dom är aktiva inte, även för motorbåtsmedlemmar.
Att införa ett tredje steg(decimal) läs SRSv när ni justerar upp till steg 5 på andra decimalen säger nog allt ???
Dags att göra en deal med Lars-Olof Norlin och ta tillbaka breddseglingen till dom som det berör och gå tillbaka till LYS ??
Börjar bli nog/SRS-seglaren
Freddie B
Mar 6, 2011 @ 22:05
Anmärkningsvärt att IOD:n sänks till 1.12 när man under flera år hört röster om att den är underlyst. Den seglar många gånger jämnt eller snabbare med Starbåtar och Solingar (1.14), och jag ser sällan att de mycket skickliga expresseglarna (1.12) kan hänga på den knappa 3 meter längre IOD:n.
Stort frågetecken också för om inte Melges 24 borde höjts?
Martin Blomberg
Mar 7, 2011 @ 08:10
En av frågorna och svaren i dokumentet om SRS som ligger på seglarförbundets hemsida.
“Vad är SRSv? Ska man kunna köpa sig ett lägre respittal nu?
Japp! Korrekt indata är mycket viktigt för att systemet skall fungera så bra som möjligt och därför kommer de som lägger ner arbete på att ge oss detta att få en liten fördel på bana.”
Det blir ju då som jag misstänkte förut att alla entypsbåtar som kan få SRSv mätbrev med klassmätbrevet som underlag tex X-99or “måste” skaffa SRSv mätbrev för att vara konkurrenskraftiga mot sina systerbåtar som seglar på det höjda värdet i 2011 års tabell.
Jag kan förstå att man kan få ett mer precist värde av att göra en noggrann mätning av en oneoff båt men att kräva det av en entypsklass som har strikta segel och viktregler låter otroligt dumt. Med den information som finns tillgänglig om hur snabbt en X-99a kan seglas borde det gå utmärkt att sätta rätt tal utan att behöva ha betalt för detta.
Blir två tummar ner på detta…..
Pelle Lindell
Mar 7, 2011 @ 10:32
Martin
SRSv är inte en fråga om ett “bättre” eller exaktare respittal utan idén med SRSv är v som i “verifierad av en oberoende mätman” i avsikt att höja kvaliteten på kappsegling genom att seglare verkligen har det redskap dom tror att dom har och det gäller klassbåtar såväl som andra båtar. SRSvtalen blir, för samma indata, aldrig högre än det vanliga SRS-talet men dom kan bli något lägre men det är inte givet att det blir så.
Gustaf Dyrssen
Mar 7, 2011 @ 20:07
Dont change a winning concept. Heter det ju.
Ni hade ett enkelt , (för på viken seglingar) fungerande respit system.
Nu när det blir mera komplicerat antar jag att tröskeln in till kappseglande har blivit högre?????? Eller har jag missat något ????
Att det blev gruff när man använde detta enkla system till mera prestige fylda kappseglingar är kanske inte så konstigt men det måste ju vara kappseglings arrangörens val. Väljer dom “fel” kan man inte fixa det genom att ta bort det enkla för alla oss seglare som vill hs ett enkelt system med låg instegs tröskel för familje båten….. Eller vad skall vi använda nu????
Pelle Lindell
Mar 7, 2011 @ 20:33
SRS är väl utmärkt? Jag förstår inte var uppfattningen att tröskeln skulle höjas kommer ifrån. Tabellen finns kvar på samma sätt som den alltid gjort och antalet båtar i den växer tom lite i år. De allra flesta kan fortfarande vara med på sina standardtal utan mätbrev, utan mätning (de allra flesta borde nog ta kväll och verifiera att deras båt är det de tror) och utan kostnader. De allt fler som inte är nöjda med standardkonfigurerade båtar får förhoppningsvis bättre bedömda möjligheter till att delta med den båt och segelgarderob de vill använda. SRSv är en möjlighet att få ett respital på den båt man verkligen har men det är inget krav.
Man kan ju iofs driva tesen att SRS borde vara så uselt och begränsat att alla “seriösa” kappseglare skulle “drivas” över i något “riktigt” respitsystem men frågan är om det är det den normale SRS-seglaren vill?
Gustaf Dyrssen
Mar 8, 2011 @ 08:25
Tack för svaret,
Jag har tydligen inte förstått helheten.
Anser inte att SRS är uselt eller icke seriöst men jag anser att SSF och klubbarna skall presentera bra alternativ som vi seglare sen skall fritt kunna välja mellan.
En bra enkel regel som ger låg instegströskel är super om ni kan ha kvar.
Jag tror dock att större kappseglingar kommer ha båtar medolika symetri i sina prestanda kurvor och då behövs andra respit system för att skapa jämnare kappsegling i olika förhållanden även om det då kommer öka kostnaderna.
Sen kan man ju inte heller helt avskärma sig från omvärlden hur har ni tänkt attrahera båtar från våra grann länder ??
Pelle Lindell
Mar 8, 2011 @ 09:28
Då är vi helt nog nästan helt överens….en breddseglingsregel som SRS kan svårligen bli lämplig för internationell kappsegling och/eller segling på mästerskapsnivå och som tur är finns det utmärkta alternativ för den typen av segling. Min personliga åsikt är att ORCi och IRC borde användas mer i Sverige men det är en fråga för arrangörer och i sista ändan seglarna och inget TK kan styra.
För att trots allt underlätta breddsegling över gränserna har SSF sedan 2009 en ömsesidig överenskommelse med NORLYS om att gästande båtar som behöver får gratis mätbrev. Från 2011 deltar även Finland i detta
samarbete. Gästande båtar måste dock ansöka om mätbrev på vanligt sätt.
Gustaf Dyrssen
Mar 8, 2011 @ 10:21
stort tack, no further questions.
Tycker ocksa att arrangörerna borde använda ORC och IRC mer, ta tex W2S.
Dom flesta som ställer upp är aktiva kappseglare sa jag tror inte det skulle fa nagra nämnvärda negativa konsekvenser (som tex färre deltagare). Snarare tvärt om sa tror jag att det ytterligare skulle höja tävlings momentet vilket vore mycket trevligt. Skulle kanske kunna utvecklas till att bli ett shorthanded SM i havskappsegling ???????????
MVH
Hans
Mar 8, 2011 @ 22:59
Ingen mätregel har någonsin och kommer aldrig någonsin att bli perfekt. Vi tror varje gång det kommer en ny regel att vi har hittat den perfekta regeln, en regel som ingen kan genomskåda, ingen lura etc.
LYS/SRS och liknande system är (kanske tyvärr)enda sättet att kappsegla med olika båttyper på någorlunda lika villkor.
De flesta seglarna också tydligt visat att de föredrar att lys/srs för orc/irc etc.
Beje
Mar 7, 2011 @ 15:30
Det är svårt att få en överblick hur det slår med så mycket ändringar. Många båtar höjs en .01, och det gör ju att ju högre lys desto mindre ändring. Så långsamma båtar måste segla lite fortare. Så då får man väl göra det då… :) T ex kasta i land stekpannan…
jonte
Mar 7, 2011 @ 19:27
Hej,
många förändringar som är svåra att få ihop, Contast 33 1,17 vs Linjett 33 1,16, Linjett är längre mer segel lättare…Grund köl kontra djup köl ger stora skillnader, X-37 och X-40, First 40.7 tex att en 40.7 med grund köl skulle ha lägre lys en Dufour 40 med låg rigg.
Hannu
Mar 9, 2011 @ 12:03
Troligen bra resultat på tävlingsbanorna med Contrast och inte med Linjett, eller?
Pontus
Mar 8, 2011 @ 12:46
Det är väl bra att kommiteen vågar göra ändringar för åtminstone jag har tidigare tyckt att pimpade 70-80 tals båtar haft alldeles för enkelt att vinna medan mer moderna båtar haft det tufft. Så bra jobb där från tekiska kommiteen, bra att ni vågar. Sen är det väl klart att de flesta som får högre SRS(LYS) inte gillar det. Men det kanske är rättvist ändå.
Erik Barkefors
Mar 8, 2011 @ 15:59
Här vore det nog bra med en diskussion om vad “pimpa” är. För mig är det självklart att man får köpa nya segel (inom samma mått men med moderna material) till en 30-40 år gammal båt. Likaså är det självklart för mig att man får byta ut linor till nya stumma som sitter på de nya båtarna men var går gränsen?
Joakim
Mar 8, 2011 @ 20:38
Får man köpa fathead? Det finns väl ingenting emot den i regel/tabell?
Swe9901
Mar 8, 2011 @ 20:53
du har en poäng i det! För båtar i SRS tabellen som saknar klassregler kan man i princip köpa ett fathead och komplettera med ett extra akterstag utan att bryta mot SRS databladet…
För mätbrevsbåtar tas hänsyn till detta i mätbrevet. Vad säger du om det Pelle L // Johan
Erik Barkefors
Mar 8, 2011 @ 21:12
I det vanliga båtdatabladet för min Maxi 777 står inga breddmått på storen men tar jag upp formuläret för att ansöka om SRS-mätbrev så finns det 7/8-bredd=0,69m 3/4-bredd=1,20m 1/2-bredd=2,01m och 1/4-bredd=2,70m
E=3,00m
http://www.svensksegling.se/Avdforbatteknik/SRS/Matbrev/Forberedelsematbrevsansokan/
Så uppgifter finns men frågan är om de används?
MiniMe
Mar 8, 2011 @ 21:38
beräkning av breddmåtten togs bort ur reglerna och skulle ha skrivits in i båtdatabladet som rena mått istället för en formel. Det är säkerligen endast en miss och kommer säkerligen rättas till innan säsongen börjar på riktigt.
Joakim
Mar 8, 2011 @ 20:19
Vilka moderna båtar har haft det tufft och är det egentligen båtarna som haft det tufft?
Mvh Joakim
Staffan Calluna S-73
Mar 8, 2011 @ 16:03
Har svårt att förstå vissa ändringar och konsekvenserna av dessa. Seglar själv en Lady Helmsman Spec som nu troligen kommer att straffas hårt. Lady Gt gick upp två steg och Lady original 3 steg. En Lady GT skall nu segla lika fort som t ex Omega 36, Wasa 360 & 370 och dessutom slå Ansa 42, Arcona 3555, Beason 36 och Swede 38. Känns lite som mission impossible men det är klart att det omöjliga kan vara möjligt! Undrar varför Linjett 33 & 35 har så orimligt låga SRS-tal. (blysänken?)? Skall man satsa på en SRS-dräpare blir det nog en Maxi 87 som faktiskt har samma mättal som en Maxi 77! Verkar som om vinsten på Tjörn-runt fått orimliga spridningseffekter på äldre långsmala båtar i mitt tycke.
Per Hansson
Mar 8, 2011 @ 18:19
Tur att man har en M22:a att sela SRS med, Lotusen kan man sluta att kappsegla med. Min Lotus modifierad och med mätbrev har jag seglat med 1.18, den har ca:10,2 större storsegel än orginal Lotusen annat roder och är förlängd i aktern, Svårt att segla upp till det mätetalet under 8-9m/s. En orginal Lotus är det helt meningslöst att kappsegla med om den får 1.19. M22 har fungrat bra i Lys men får en sänkning från 1.07 till 1.05 Kan bli en SRS racer!
Hur tänker dom??????? knappast med huvet i alla fall
Gillade LyS
Mar 8, 2011 @ 21:57
Det blir mkt stora förändringar nu eftersom de nya SRS-talen sätts med hjälp av Pelle L:s nya mätregel.
Den lär vara bättre än ORC, IRC, DH 2011 etc……
Det gäller alltså att ha en båt som mäter in bra och funkar i det nya systemet.
Statistiken blir av allt mindre av betydelse.
Hans
Mar 8, 2011 @ 22:03
Långsmala vanliga Tjörn Runtbåtar med mycket goda resultat och totalsegrar som fått sänkning är t.ex Dynamic 35, Starbåt och IOD.
Fattar inget eller är det felskrift kanske? Hoppas det!
Kalle
Mar 8, 2011 @ 22:22
M25 borde få höjt med 2 procent (inte sänkt). Har en i klubben som alltid är i topp.
Bertil
Mar 8, 2011 @ 23:39
Kan det bero på att det är en duktig/samtränad besättning med mångårig erfarenhet som seglar båten?
SRS-(R)evolution! « Vättern Shorthanded Sailing
Mar 8, 2011 @ 22:47
[…] få till bra bedömningar med så många ändringar på en gång? Det diskuteras ganska flitigt på Blur. Jag har ganska länge haft en känsla av att båtproducenter har velat pusha för höga SRS-tal […]
Ola Danielson
Mar 8, 2011 @ 22:53
Jag tycker det är gött att det händer grejer, på sikt kan det bli riktigt bra. Dock finns det kanske en del brister i nuläget. Eller så har jag fel. Här kan man läsa lite mer om mina tankar kring det hela. http://vatternsailing.wordpress.com/2011/03/08/srs-revolution/
Vart lite långt att lägga in här.
Peter K
Mar 9, 2011 @ 00:17
Jag undrar lite vad visionen och tanken är med dessa kraftiga höjningar.
Min egen båt har höjts ett pinnhål förra året och ett i år.
Det är för mig inget underligt – är man taggad och har en fin botten, bra segel och samtrimmad besättning och en båt som inte är semesterpackad skall det inte vara några problem att skrämma upp båten i de farterna.
Vi talar om en Dixie 27:a f ö…
Däremot undrar jag varför man höjer en Maxi 68:a fyra pinnhål och en Stortriss fem?!! Mig veterligen är det ingen som kört skiten ur några lopp med dessa båtar, varken på klubbkappseglingar eller på större race de senaste 30 åren, men rätta mig om jag har fel. Snarare har dessa båtar – när de väl funnits med på startlistan – hamnat långt bak i leden, trots det lägre mätetalet.
Vad är kommittén ute efter?
Vad vill man uppnå?
De få som kommit som nybörjare och sedan testat en klubbkappsegling med sin ganska nyköpta “häck” och INTE kommit allra hjälplösast sist och blivit bitna, kännt sig taggade, haft kul, kanske bytt upp sig… de kommer alldeles att försvinna. Om man är helt uträknad från början, vem väljer att starta då?
Och vem i h-e kan segla upp en Maxi 68:a till 0,99?!!
Bosse
Mar 9, 2011 @ 12:30
Hävdat det innan och gör det igen, det skulle vara personligt lys ;-)
Så att inte duktiga och erfarna seglare ska ha någon fördel.
Nya och gamla segel vore väl också en parameter att väga in.
Och bottenfärgen – borde stå på burken hur snabb den är.
Ett par hundradelar hit eller det spelar ingen roll, finns så många andra parametrar som är viktigare.
SeeYou
Mar 9, 2011 @ 16:46
Dixie 27 – Var seglar du den? Vänern? Länge sedan man såg den på kappseglingsbanan på Västkusten.
Mycket snack om de nya båtarna har för höga SRS-tal… De nya har all sköns modernitet i material, styvhet och utformning. Att sedan rorsmnänen inte har hunnit skaffa sig den erfarenhet som krävs att segla upp båten SRS-tal efter bara något år i båten.
Känns något ……. att tro att man som erfaren och duktig kappseglare men ändå på amatörnivå (seglad tid) i ny båt ska kunna nå båtens max som en gammal erfaren skeppare med ungbesättning i t ex en Smaragd eller Folkbåt.
Ser att många äldre båtar justeras upp med 5 enheter!
Jag tycker mig notera att klassbåtar med RM eller SM-status har fått oförändrat eller sänkta SRS-tal jämfört med tidigare jämföra båtar. Är det något straff från SRS? Misstänker SRS-kommittén att båtar som kappseglas flitigt, men som inte mäts in i samband med mästerskaptstävlingar inte följer klassreglerna? Eller vill man gynna klassbåtar? Eller är det bara “slumpen”? Eller har jag helt fel?
Peter K
Mar 9, 2011 @ 20:25
Seglar den i Stockholms södra skärgård – men helt ärligt köpte jag den förra året och har bara testat den, någon kappsegling har jag inte deltagit i med den båten. Båten har lååång väg innan den ens är att tänka på att anmäla till ett rejs. Kanske 2012?
Niklas
Mar 9, 2011 @ 10:05
Herre jösses… :-) Hur än förändringarna i tabellen görs, så kommer alltid att finnas en hoper som är djupt missnöjda och som tror stenhårt på sin egna uppfattning om båtars prestanda. I slutänden kanske det blir mer rättvist, vem vet.
Ola Danielson
Mar 9, 2011 @ 12:09
Jaa, att få alla nöjda är en omöjlig uppgift. SRS-kommitén har ju lite lättare att få en helhetssyn på alla båtar. Folk generellt ser naturligt till sin egen och kanske några få olika båttyper i sin omgovning.
Peter K
Mar 9, 2011 @ 20:28
Niklas och Ola – visst.
Alla kan inte bli nöjda.
Men, vem har blivit nöjdare med de ändringar jag gav exempel på (det finns fler…)?
Och vari finns denna “helhet” redovisad?
Det jag hittar berör nya båtar som sänks, långsmala båtar med modern undervattenskropp höjs kraftigt och i övrigt mindre höjningar.
Är då Stortrissen långsmal numer?
Stig J
Mar 9, 2011 @ 13:24
I Rival 22 förbundet har jobbat hårt för att få igång kappseglandet med rivalen. Att nu få ett höjt SRS-tal med 0,03 enheter till 1.15 känns som att få fötterna helt undanslagna. Här har vi en båt som seglar hyfsat jämt med Expressen i medel och hård vind. Men är som en död val i lätta vindar. Expressen ligger kvar på 1.12. Tyvärr för nog detta med sig att väldigt få rivalseglare kommer att tycka att det är värt att betala startavgift i Lidingö Runt, Arkö Runt, Byxelkroken m.fl. seglingar. Det finns nog flera klassförbund som funderar på varför vi är med och stöttar SV Seglarförbundet med våra medlemsavgifter. Måste man vara med där? Det vore spännande att se rivalen segla förbi en M 30 i god fart. A 22:an, var har den tagit vägen, går inte att hitta i årets tabell. Är det så högt tal att de inte vågar visa det? Nä, nu får det endast bli entyp som gäller.
Pelle P
Mar 9, 2011 @ 14:06
“Här har vi en båt som seglar hyfsat jämt med Expressen i medel och hård vind” = hoppas du skämtar om hårdvinden… men annars håller jag definitivt med dig om den onödigt höga höjningen! 0,01 hade räckt.
Putte
Mar 10, 2011 @ 23:52
Ja, Pelle, visst går Rivalen bra när det blåser från 7 sek/m och däröver och att man då fortfarande kan köra med fullt ställ….men hur ofta händer detta? Har lite svårt för att förstå vilka data det har utgått ifrån. Om det handlar om resultat som kommit in….hmm…få se nu, på Kättilö Runt, en tävling som seglades i vindar där Rivalen trivs som ypperligast så var Rivalen 1:a och 3:a men….TVÅ FENIXAR…var 2:a och 4:a….hmm! Och enligt den nya tabellen så sänker man Fenixen med 1 pinne, förlåt men jag får helt enkelt inte ihop detta! Jag har kört med nästan samma besättning nu i ett antal år och förra året började all träning och all erfarenhet som man samlat på sig ge resultat på tävlingarna oavsett vindförutsättingar. Och detta (med tanke på trådarna som kommer nedanför) med synnerligen gamla segel.
Såg med glädje fram emot att få påbörja en ny seglingssäsong, där kappseglingen för mig är kryddan på moset. Det som alltid lockar är ju att man känner att det finns en chans att nå en topplacering, det är väl något som vi väl alla vill känna men nu….med denna förändring känns det mest som det kan kvitta!
Hälsningar från Putte seglandes Rival nr 10 från 1975 med “en modern undervattenskropp”!
Pelle P
Mar 11, 2011 @ 08:57
Det är kul att tjôta!! så jag fortsätter…
Då tar vi exemplet (right out of the blue!) från i höstas;
Vi seglade Byxel (i en Express som nosar på topp 10 placeringar under SM) och hela segligingen var “VM i halvvind”!
Starten i Byxel hem, lite släpp i skoten och 5-9 m/s. Att de bästa Rivalerna skulle köra skiten ur oss det fattade vi (2010 hade vi samma SRS) men att stackarn som kört sönder storen dagen innan skulle åka ifrån oss också var kanske lite magstarkt, har faktskt för mig att vi tog honom till slut, det var ju faktiskt en skvätt kryss strax före mål…
Undrar vad jag får för svar nu??
Peter K
Mar 11, 2011 @ 20:30
Om det var “vm i halvvind” fungerar inte SRS något vidare, eftersom systemet bygger på att man seglar en rundbana med ungefär lika stora delar kryss och läns. Taskig banläggare, med andra ord och inte speciellt relevant för ett SRS-tal.
Peter Gustafsson
Mar 11, 2011 @ 09:47
Putte, ni seglade ett enda race (som ni spikade trots gamla segel) i cupen. De som kom före er i sammanräkningen samlade poäng på fler seglingar men utan att dominera.
Och med ett höjt SRS-tal menar du att “det kan kvitta”. Höga krav på att spika allt man ställer upp i? Tipset är väl snarare att segla lite fler race?
Och är det superviktigt för dig att vinna kan jag rekommendera nya segel. Gör ganska stor skillnad faktiskt :-)
Putte
Mar 11, 2011 @ 20:19
Haha…förlåt…men igår var jag nog mest upprörd över att blivit uppdaterad om höjningen! Jag seglade ett av racen i cupen med min båt. Vi är ett gäng som turas om att kappsegla med varandras båtar. Så i snitt blir det 3 kappseglingar per år med min båt! Denna tävling plus eventuellt RM och en tävling som heter Harrys Race! Därav ett enda race i denna cup…..och nej jag har inte haft den tanken att “spika” varje race. Visst vill man nå högt, men det är väl jag inte själv om att tänka….hoppas jag iallafall. Jag är “upplärd” med den tanken av att “lär dig segla/ känna din båt till 100%” så har du ingenting annat att skylla på:)!! Jag hoppas också på att när det är dags att byta upp sig i segelstället….att det skall göra en stor skillnad! Förlåt att jag har en tendens att bli lite långrandig men……jag kommer fortfarande att finnas därute på våra tävlingar….som sagt kappsegling är svårt att vara utan:)!!
Pelle P
Mar 11, 2011 @ 10:39
Nu har jag läst hela ditt inlägg Putte och då kommer vi till en intresant fråga; ska det vara/är det möjligt att vinna med “synnerligen gamla segel”?
Putte
Mar 11, 2011 @ 21:15
Hmm…..intressant fråga som sagt! Hjärtat svarar att visst vill man att det skall kunna vara så, men hjärnan säger att nej det bör man inte kunna om man har likadans båtar som seglar under exakt samma förhållande och har samma syn på hur man seglar på bästa sätt. Detta erfar man ju när man seglar entyp..men kul är det. Jag hade samma farhågor innan mitt första RM men fick massor av tips och stöd: det största var att se till att träna ihop besättningen så att man är samtrimmade, så att varje manöver går så smärtfritt som möjligt! Den devisen har jag försökt följa…och har kommit en bit på väg med “synnerligen gamla segel”:)!! ( innebär en stor från 89 och en Genua 1 från 00 )
Peter K
Mar 11, 2011 @ 21:23
Nu är ju inte nya segel alltid snabbare än gamla segel per automatik… ;-)
Stefan G
Mar 9, 2011 @ 20:49
Bra där! Om blir missnöjda med SRS-tal kanske folk börjar segla entyp. Mer sånt!
Robban
Mar 9, 2011 @ 15:51
Jag hoppas att SRS kommiten sparat 2010 års tabell för jag är övertygad om att man kommer att behöva gå tillbaka till denna för att hitta rätt i oredan… Jättetråkigt att kritisera folk som anstränger sig, men utan att nämna några enskilda båttyper, måste man väl konstatera att det varit bättre med evolution än revolution. Jag tycker att Lys-tabellen och senare SRS-tabellen har varit OK tidigare, men att nyare båtar kanske haft för höga mättal. Det borde varit mkt enklare att justera ner några få båtar istället för att justera upp resten…
Patrik Måneskiöld
Mar 9, 2011 @ 18:04
“Dynamic 35 till salu” har blivit en av de vanligaste sökningarna på google senaste veckan…
Gustaf Dyrssen
Mar 10, 2011 @ 06:14
Segel, igår och idag.
Inte för jag vet exakt hur stor skilnad det är men jag tror att segel både i ursprungs form och förändringen när dom slits är enormt mycket bättre idag. Titta bara på gamla bilder av 12an Sverige hur det bästa såg ut då…….. Jag hade klaga högligen om North skulle få för sig att leverera det till mig idag. Det skulle då kunna berättiga (antar jag) att man höjer gamla båtars tal ganska mycket…… (samma med rep och rigg)
Det hela kommer väl då ner till vilken referens punkt man använder. Vad är referens punkten ????
TRE
Mar 10, 2011 @ 08:12
Jämfört med ORCi och IRC borde referenspunkten vara 4,5 knop i medel på en cirkelbana i vindar mellan 3 och 8 m/s.
JIMMY
Mar 10, 2011 @ 15:35
i SRS Arrangörshandledning kan man under stycket “TID-PÅ-DISTANS med jaktstart” utläsa olika medelfarter vid olika vindstyrkor vilket kan ses som en “referenspunkt” för SRS.
Pelle P
Mar 10, 2011 @ 08:17
Här har du en bra poäng Gustaf; vet inte om det är helt sant men under AC jubileumsregattan i Cowes 2001 så sägs det att tolvorna gick 1-1,5 knop snabbare på kryssarna än 1983-7 och pratar vi om båtar som inte är modifierade(?). 1-1,5 knop är långt över 10%!! Var kommer ökningen ifrån?
Kanske en mindre del i skrovet (ev modifiering, jämnhet mm) och bättre instrument + säkert en del annat men den STORA skillnaden måste ligga i seglen!!
Peter K
Mar 10, 2011 @ 14:34
Fast det är väl så att ALLA båtar seglar med moderna segel idag på en tävling?
Vem kommer med segel från 1976 på en kappsegling?
Alltså, det är samma materialutveckling på segel och tågvirke och liknande för alla båtar, ska man då höja SRS-talet för alla båtar?
Blir det mer rättvist då?
Eftersom nya båtars mätetal sätts relativt en viss 70-talsbåts tid på t ex Tjörn Runt idag, inte tiden båten hade 1976 på Tjörn Runt när den var ny…
Pelle P
Mar 10, 2011 @ 15:19
Håller med dig, ett SRS-tal måste utgå från en bra utrustad båt. Dock är det väl så att det finns många som sladdar runt med gamla prylar.
Tar vi AC-exemplet så så snackar vi om topofftheline 1987 mot dito 2001, jag är säker på att många åker runt med utrustning som “härstammar” från den tiden. För övrigt behöver “gamla” prylar behöver ju inte vara så gamla… en 5 år gammal spinnaker är inte kul… och dom finns det om på banan!
Peter K
Mar 10, 2011 @ 15:37
Jo, men eftersom det faktiskt är den vassaste båten i typen som sätter SRS-talet spelar det mindre roll hur majoriteten gör. Tror också det är få som kommer med femton år gamla grejor (undantaget spinnakrar då…) och räknar med placering, även om vi iofs placerat oss bra med grejor som är äldre än så.
Pelle P
Mar 10, 2011 @ 16:21
Ok, men har alla “vassaste båten i typen” de vassaste prylarna (och besättning…)?
Peter K
Mar 10, 2011 @ 17:56
Jo, det måste man ju utgå ifrån tycker jag.
Och om det INTE är så brukar ju SRS-talet korrigeras när någon grävt fram en gammal häck som inte sett en bana på tre decennier – men det är väl inte direkt så att ovan nämnda båtar hör dit? Jag har aldrig hört att det är ett problem med att t ex Maxi 68:orna far runt som furier på banorna och spöar allt och alla på omräknad tid med tjugo minuter.
Har någon annan?
Feffe
Mar 10, 2011 @ 08:25
Appropå SRS, Anmälan till Tjörn runt är nu öppen. Själv har jag SRS-optimerat och kommer köra Starbåt ( -0,01 ). Som anmälningslistan ser ut just nu ligger vi extremt bra till för en pallplats.
http://www.stss.se
Magnus
Mar 11, 2011 @ 22:51
Nu kommer min Maxi 77 inte segla tävlingar i år, tur att jag får vara med på en if-båt och segla entyp.
Patrik
Mar 11, 2011 @ 23:08
Av de 7 båttyper jag kappseglet genom åren har 5 fått höjt LYS/SRS men aldrig har jag slutat kappsegla dem för det, bara att segla bättre helt enkelt :-)
Team Dehlerdoris
Mar 12, 2011 @ 00:15
Alla båtar som jag tidigare haft/kappseglat har fått höjda LYS/SRS genom åren…(förhoppningsvis har man inte bidragit till nå´n sänkning iallafall) Så här har vandringen uppåt sett ut:
Furioso(!) +1% 1,02 till 1,01 till 1,03
Banner 28 HR +6% 1,12 till 1,18
J-24 +8% 1,03(!) till 1,11
NF +2% 1,09 till 1,11
Contrast 33 +5% 1,12 till 1,17
det är alltså inte bara ägare “skärgårdskryssare” som fått snabbare o snabbare båtar i sin ägo ;-)
StefanK
HenrikA
Mar 12, 2011 @ 10:27
Hej! För alla som inte brukar spika sina kappseglingar kan jag rekommendera att gå tillbaka och kolla hur många % lägre lys ni skulle behövt för att vinna. Min erfarenhet är att det 1-2 % inte räcker, och min slutsats är att det är andra faktorer/beslut på banan etc som är mycket avgörande för resultatet. Så fortsätt kappsegla så minskar förhoppningsvis antalet faktorer/beslut som påverkar resultaten negativt och förhoppningsvis kommer placeringarna förbättras. Lycka till under 2011 års kappseglingar.
Calle D
Mar 12, 2011 @ 18:18
Bulls’ eye Henrik! Det är tyvärr för det mesta ganska många “pinnars” lägre SRS-tal (observera, inte procent) som krävs för att vinna. För övrigt tycker jag att man bör läsa SSF:s “Information om SRS 2011”, http://svensksegling.se/ImageVault/Images/id_4893/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Den tycker jag är mycket informativ. Där kan man bland annat läsa följande om vad som ligger till grund för SRS-talen:
“I den sammantagna bedömningen av en båts respittal används båtens
mått, erfarenheter från andra respitsystem och kappseglingsstatistik på ett systematiskt och
formaliserat sätt.”
Således är “kappseglingsstatistik” bara EN del av underlaget.
SeeYou
Mar 13, 2011 @ 19:45
Absolut rätt – å andra sidan är det inte så många som egentligen har med segern att göra, men kanske seglar för att komma topp 15, slå grannbåten eller slå “den där som vi alltid seglar jämt med”. Blir det då skillnad på en eller par hundradelar så blir skillnaden “enorm” efter att ha seglat med samma SRS-tal i 10 år!
SeeYou
Mar 12, 2011 @ 15:16
Ja, IF sladdar med 1,02 “sjukt lågt” jämfört med de andra i den storleken… RJ85, Dixie, Albin 78, Albin 79, Shipman 28, Accent, Empress, C55, Späckhuggare. Speciellt i SRS-tävlingar där det ofta blir mycket halvvind!
Ruset
Mar 15, 2011 @ 17:48
Hej har du tittat på den våta ytan på en if någon gång före detta if seglare
SeeYou
Mar 15, 2011 @ 20:11
Jämfört med?
Erik Barkefors
Mar 15, 2011 @ 22:11
Börja med en H-båt
SeeYou
Mar 16, 2011 @ 07:39
Är det inte lite för enkelt för sig att endast titta på våtyta?
H-båt var inte med de båtarna som jag nämnde, har de för lågt SRS-tal menar du?
Ruset
Mar 16, 2011 @ 08:01
Du kan nog jämföra med samtliga båtar du nämner i inlägget
SeeYou
Mar 16, 2011 @ 09:37
Me det resonemanget skulle vi lika gärna kunna skrota SRS och bygga ett system endast på våtyta… håller det verkligen?
racermannen
Mar 14, 2011 @ 21:10
Tjenare alla seglarvänner och lysgubbar..
det verkar ha lugnat ner sig lite här ang. srs talen och div ändringar mm. Men hur är det nu..är allt klart med nya mätetal och listan komplett o klar eller..det här med srsv hur blir det med det egetligen..? Väntar vi på något mera? En liten undran bara..kan kanske någon bra expert här förklara lite.:en liten resumé typ..blev det något bra tror ni?
Bertil
Mar 15, 2011 @ 20:17
Yes, det har lugnat ner sig. Själv sitter jag med skammens rodnad på kinderna. I några inlägg i början undrade jag över varför K 6:an, som jag sälv seglar fått 0,1 i sänkning, när ju K 6:orna vunnit båda serierna i min klubb, vilket vi punktligt redovisat till SRS-kommittén. Snälla vänner som har en lite vidare horisont har påpekat för mig att SRS-rapporer från sanktionerade seglingar längst Bohuskusten visat en annan bild.
Tjörn Runt – deltagit de sista tio åren med mediokra resultat.
SRS Hamburgsund – köplats, SRS Resö – Tjörn Runt vinnare som rorsman trea i en K 6:a, SRS Grebbestadsregattan – trea o.s.v.
Slutsats: SRS-killarna vet nog vad de gör! Heder och tack åt de som lägger ner sin fritid på denna otacksamma uppgift. Om man har för snäv horisont kan man dra fel slutsatser, och jag tror att en hel del av inläggen ovan baseras på intryck från några enstaka seglingar på hemmaplan. Många av tyckarna ovan har gjort samma fel som jag – dragit slutsatser av några enstaka seglingar på hemmaplan.
Team Dehlerdoris
Mar 15, 2011 @ 22:04
Tror nog att SSF kommer att få en hel del “arga insändare” från div. klassförbunds-gubbar med hot om att lämna SSF. Dock inte nå´t gnäll från skärgårdskryssarna M30, M25 o M22 förbundet eller de goá gubbarna i BB10. Justeringarna i år är relativt stora men rimligen finns det relevant substans bakom de gjorda förändringarna, det får man nog lita på. Gustav Plym uttryckte det så här för länge sedan; “det enklaste sättet att göra en båt snabbare, är att göra den längre”.
StefanK
Johan K
Mar 16, 2011 @ 01:23
Ja man kan fundera lite om nya och gamla mätetal och rättvisa…tex. om man seglar en Rival 22 på en segling med bara en (1) lysklass med ca 10 båtar anmälda en kväll eller solig sommardag (när det inte är kuling 16 m/s) och ska tävla mot en Linjett 33,Starbåtar,Expresser NF, Neppare och en IF.
Jag har ett förslag…att man delar in klasser efter typ av båt istället för mätetalet slaviskt…har i mitt minne från tiden jag började med kappseglingar för mig att det funnits klassindelningar av typ havskryssare och skärgårdskrysstyp…kanske var det bara lokalt på NQBK pingstregattan runt 1980?
Beroende på hur många båtar som anmälts i regattan…är det fler än 10 deltagare borde väl långsmala skärgårdskryssaretyp (om det är möjligt) köra egen start och havskryssaretyp sitt…och i reggattor upp mot 100 båtar indelas mera specifikt efter olika typer av konstruktion i första hand och mätetalet i handra hand..
Det är väl något som lysgruppen kan fundera o jobba på tycker jag…givetvis finns väl båtar som är svåra att kattegorisera direkt så alla blir nöjda..men!…regler liksom nya lagar som stiftas och är TYDLIGA brukar man anpassa sig till…
Kanske någon här som e duktig o flitig kan starta listan med att indela typer av båtar…med eller utan staket i grundstandard är väl för enkelt kanske eller?
1.
Långa smala båtar av skärgårdskryssaretyp utan staket har sin seglande vattenlinjelängd som gemensamma faktor för fart och mätetal oavsett konstruktionsår, material gastar och segelyta (bara det blåser som fan)..
2.
Breda tunga eller lätta båtar av havkryssaretyp med staket har sin skrovform konsruktionsmaterial/år/mätregel vikt kölvikt vattenlinjelängd segelyta och antal gastar som faktorer som påverkar fart och mätetal..och lite vind såklart.
Om strävan är att få rättvisa Seglingar (mätetal) så kan väl ingen tycka att det skulle vara fel att indela efter typ av båt…-då kan ju “VM i halvvind” göras upp mera rättvist mellan Neppare IF H-båt Rapid Rival Safir M-30 Smaragd Passad Sk 30 40 55 Omega 42 mfl. dvs.båtar utan staket..ja ni förstår hur jag menar…Staketbåtarna Triss Maxi ?? Express NF Linjett?? X-?? J-?? Arcona 400 mfl. kör sitt “VM”..
Om direktiven för arrangörer är tydliga liksom själva mätetalen nu redan är (ojdå).. -så kan väl lista på båtyper och indelning efter antal startande (5,10,15 20,25 osv.) inte va någon svår “nöt” att få ner och följa…ju fler båtar i regattan ger mera rättvisa klasser och alla vet om det! (-kanske bara det gör att antal startande ökar och det vill vi väl alla oavsett srs båt eller “seglaentyp” typ?)…-och lättare att ha koll på srs tal för framtida justeringar..statistiken som det så vackert hette en gång för längesedan.
-hur svårt kan det vara?
Johan K
Jan Dejmo
Mar 16, 2011 @ 07:41
http://www.ssf.se/tk/srs/doc/srs-handl.html
Klassindelning
Vid klassindelningen bör man inte bara beakta SRS-talet utan även båttypernas olika seglingsegenskaper. Välj hellre att placera t.ex. alla långsmala båtar eller ”sportbåtar” i en klass även om det blir ett relativt stort spann i respittal.
Jan Dejmo
Tekniska kommittén, SSF
Kalle
Mar 16, 2011 @ 09:12
har arrangörer kunskap om alla båtar för att kunna göra en sådan indelning? Kan inte SRS-kommittéen hjälpa arrangörer med att kunna göra en sådan indelning? För de flesta vanlig förekommande båtar är det inget problem men alla båttyper som är mer okända?
Peter K
Mar 16, 2011 @ 12:02
Låter faktiskt som en lysande idé!
alex
Mar 16, 2011 @ 07:45
Tänk att det är staket som avgör om det blir rättvis segling….;)
Jan Dejmo
Mar 16, 2011 @ 07:51
http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_4893/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Om statistiken
SRS är inte ett statistiskt respitsystem i betydelsen att en båttyp som har framgång på kappseglingsbanan automatiskt får höjt respittal och tvärt om. Kappseglingsstatistik är en del av bedömningsunderlaget men förhållandevis få båttyper förekommer numera i tillräckligt många exemplar så att kappseglingsresultaten ska kunna utgöra en meningsfull statistik som inte är färgad av enskilda besättningars skicklighet.
Jan Dejmo
Tekniska kommittén, SSF
Bertil
Mar 16, 2011 @ 15:07
Exakt så är det. Få båttyper har tillräcligt många starter för att ge ett statistisk säkert underlag. Det borde vi lite till mans tänka på när vi har åsikter och drar slutsatser, baserat på några seglingar i hemmaviken. Många gånger kanske klubbseglingarna säger mer om kvaliteten på de enskilda besättningarna än om båtens kapacitet.
Om t.ex en M 25:a “alltid vinner” så kanske det beror på att det är en duktig besättning, med fräscha segel och många träningstimmar i bagaget.
Anders D
Mar 16, 2011 @ 08:44
SRS uppgift är att göra det möjligt för olika båtar med olika karaktärer att tävla mot varandra. På många seglingar idag delar man in båtarna i två klasser, Stora och lilla (baserat på SRS-tal). T.ex Tjörn runt har ännu fler då man vill ha ett visst antal i varje startgrupp.
Det kan aldrig bli helt rättvist vid ett tillfälle. Det finns så oerhört många katergorier man skulle kunna dela upp båtarna i ( långsmal, bred, ULDB, daycruiser, havsseglare, racers, cruiser, ej dacron segel o.s.v)
Det blir alltid några som ligger vid någon gräns och heldre hade varit i en annan grupp. Eller som sett en viss båt i en annan grupp.
Har man som målsättning att alltid vinna får man välja båt, besättning och tävling efter förutsättningarna. Om vädret inte sedan bjuder på de rätta förhållandena så kan man ju stanna kvar på bryggan. Eller så går man ut och provar om man kan ändra på statistiken och vad alla tror är normen!
/AD
Bengt J
Mar 16, 2011 @ 17:31
Det var inga bra förslag på klass indelningar detdär.
Håller med om att klassindelnig är något som måste tas på fullaste allvar.
Allt som medverkar till segling på havet istället för att vänta på rätt väder för resp båt typ måste beaktas och behandlas på allvar.. Ge arrangörer dvs. klubbarna riktiga direktiv om hur båtar kan delas in efter typ..att bara ge rekommendation räcker inte..
Och sedan detta med statistiken igen! -vad är det som har påverkat vissa båtars stora höjning från förra året efter typ 30 år?..får jag gissa på evigt tjatande besvikna gnäll spikar som alltid vill vinna med sin nya “rakstävade 2 meter djup platt akter 38a båt” med vad dom tycker har för högt mätetal.. Betänk att det tar för “vanliga sneseglare” minst tio kanske 20 år att få ut lite prestanda ur dessa semester båtar…och troligtvis finns dessa ägare även i srs/ssf.
HenrikA
Mar 16, 2011 @ 18:42
Hej Bengt!
Som flera skrivit ovan har SSF sammanställt förklaringar till hur de tänkt så läs gärna dessa http://svensksegling.se/ImageVault/Images/id_4893/scope_0/ImageVaultHandler.aspx så får du en del svar på hur de tänkt med ändringarna till säsongen 2011.
Peter Gustafsson
Mar 16, 2011 @ 21:20
Listan uppdaterad igen. Nu med ett antal flerskrovare + lite småsaker. OBS, att det fortfarande är den officiella listan på SSF som gäller.
Niklas/Tangosailing
Mar 17, 2011 @ 06:34
Beason 31 blev 1.10 och Beason 311 1.11.
Dannibig
Mar 16, 2011 @ 22:38
Smaragd höjd 0,01 men inte Smaragd Cruiser?
Segla_lysbrabåt
Mar 16, 2011 @ 22:40
Är inte Fenix en av de bästa “lys båtarna” i årets tabell? – ifall man vill komma bra till? Har seglat Fenix några år och tyckt att den haft hyfsat bra lys innan årets tabell. Vem skulle välja en Maxi 77 vid en duell mot en Fenix? – inte jag!
Omega 30 tror jag också på, men även en urplockad Maxi 87 med nytt 3DL ställ och superfin botten borde funka hyggligt!
Några andra bra förslag?
blixta
Mar 16, 2011 @ 23:24
Linjett 33
Joakim
Mar 17, 2011 @ 08:00
Nej inte alls! Finn Express 83 (helt oslagbar i >3 m/s), Sprinta Sport, Inferno 29 (helt oslagbar <5 m/s), Avance 33 (helt oslagbar i alla vindar) och Siesta 32 (helt oslagbar i alla vindar) är nog mycket bättre.
En Finn Express 83 har vunnit Finlands kanske tuffaste LYS tävlingen 7 gånger i rad med 1,07 och oftast med stor marginal (hade vunnit oftast med 1,08-1,09 och en gång med 1,10). Den är lika snabb som Albin Express i hård vind.
Hans Gunnarsson
Mar 17, 2011 @ 09:03
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B6ring
Som tidigare kommentarer varit inne på, det skulle ju kunna ha något att göra med att besättningen är duktig?
Just sayin…
/Hans
(som är nöjd att ha kvar 1,29 på Dehler 36 samtidigt som x-362 Sport höjts till 1.30 :)
Stefan P
Mar 22, 2011 @ 10:54
Och här skålar vi för att Perfect legat till sig och blivit snabbare över vintern.:-).
Joakim
Mar 17, 2011 @ 10:08
Säkert är dom duktiga, men lika säkert inte så duktiga, att dom borde vara 2-4% snabbare (med 1,06) än alla andra.
Och det är inte bara en Finn Express 83, det finns många andra som har gjort mycket bra.
Åbo traktens ranking första och tredje i LYS II: http://www.turunpursiseura.fi/files/38/Turku_lys_ranking_2010_lopputulokset.pdf
Kvällserie i Esbo/Helsingfors första och tredje + åtmistone fjärde vinnst i rad för Charlotta: http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/resultlist.php?event=6&results=173
Karvalakkikisa i Helsingfors första och tredje (Charlotta och Merelli) + sjunde vinnst i rad för Charlotta: http://www.koivusaarenpursiseura.fi/index.php/karvalakkikisa/tulokset
Säkert är du nöjd med snabbare båt och lägre SRS (Dehler 36 vs. X-362 Sport)!
Gert F
Mar 17, 2011 @ 11:15
S 30:1.21. +0,02.
Jag önskar alla med långsmala båtar en riktig blåsig sommar!
Bengt J
Mar 17, 2011 @ 12:35
kuling från väst dygnet runt i tre månader på ostkusten.skön sommar.
Gert F
Mar 17, 2011 @ 13:12
Fast bara när man kappseglar.På semestern kappseglar man inte,eller….?
SRS Seglaren
Mar 19, 2011 @ 11:13
Båtar jag gärna seglar 2011 ;
Finn Express 83, Fenix, Olsen 31, Omega 34, Avance 33, BB10, Starbåt, Mälar 22, Linjett 33, Inferno 26, Finngulf 36.
Hur Avance 33 kan ligga ett snäpp under OE 33 7/8 verkar märkligt då Avancen har 10 kvm större spinne, inga backstag samt saknar skägg framför rodret ?
Vi tackar för tillägget på storens breddmått, borde göra att alla fathead kräver mätbrev.
Varför inte ange max längden på gennacker peken som nu är helt fritt ?
Återinföra kravet på att försegel halsas till förstaget, lämpligt för en breddregel då alla båtar inte kommer att införskaffa ytterligare ett segel(stagsegel).
Samt klargöra förutsättningarna för båtar som finns i SRS-listan ?
Vad sägs om att båtar som byggts i fler än 100 ex. i Norden bör finnas med på listan ?
På förekommen anledning inför ett max på ett steg i förändring årligen, självklart kunna stå för förändringarna och markera dessa i listan.
Att införa en maxtid för utfärdande av mätbrev tex 3 veckor efter inlämnad ansökan.
SRS-seglaren.
Peter Gustafsson
Mar 19, 2011 @ 17:25
Listan uppdaterad igen.
Kent Persson
Mar 20, 2011 @ 07:49
Hej Ola
En helt annan sak. Var har seglarna från Motala tagit vägen.
Ingen anmäld till HVKT 2011.
Mvh
Kent
Ola Danielson
Mar 20, 2011 @ 20:58
Jag vet inte hur det är med dom andra men vi kommer. Far brukar uppskatta dina telefonsamtal om att vi ska anmälsa oss så han kanske väntar på det. =) (jag skickar in en anmälan i veckan)
Mvh Ola Danielson
carl-johan
Mar 20, 2011 @ 17:25
Var tog Dehler 33 vägen? Du hade den med i första versionen. http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_detalj.asp?3575
Håkan Kvist
Mar 21, 2011 @ 10:36
Dehler 33 Cr har samma SRS (1,23) som 2010 och finns därför inte med i listan ovan. Den finns med i SRS-tabellen på SSF.
Mvh, Håkan
Richard
Mar 20, 2011 @ 22:50
Formula 18 har 1.72 och Hobie Tiger har 1.71. Hobie Tiger mäter in i klassen F18 och bör därför ha samma SRS som klassen i övrigt. Blir ju märkligt om flera båtar som anmäls i samma klass får olika mätetal, till exempel vid Lidingö Runt…
Team Styrbord
Mar 21, 2011 @ 09:24
Kommer alla få SRS brev innan säsongen drar igång? Först var det i mitten av mars som ansökan på hemsidan skulle funka. Nu är det mitten av april.
Pelle P
Mar 21, 2011 @ 10:51
Vänta nu!! Har jag missat en månad? Är det mitten av april så borde man ha lite saltvatten kläderna…:-)
Ändrade SRS-tal 2011 | Libelle
Oct 2, 2014 @ 08:42
[…] SRS-tabellen är i skrivande stund inte publicerad officiellt men den kommer att finnas här. Hela tabellen med preliminära höjningar och sänkningar finns hos Blur. […]