LYS-bingo

Många sitter hemma och väntar på sina LYS-brev, som borde dimpa ner vilken dag som helst (idag kom i alla fall räkningen). Hörde att 30% av de anmälda på Lidingö Runt saknade LYS-tal i sin anmälan. Också inför Helly Hansen Skagen Race var det många som saknade mätbrev.

Under tiden kan vi ju roa oss med en del av de siffror som kommer från Norge. Visst vore det smart om även SSF på något enkelt sätt presenterade en sammanställning över båtar med LYS-mätbrev?

Cookson 50 = 1.74

Swan 56 R = 1.59
Pogo 40 = 1.58

Swan Club 42 = 1.46
Farr 40 = 1,46
X-41 = 1.44
A40 RC = 1.44 1.39

Elan 410 = 1.38
Mumm 30 = 1.37

Dehler 34 SV = 1.29
Sunfast 3200 = 1.27
X-34 = 1.27
Elan 340 = 1.26

Corby 26 = 1.17 (1.16 med fock) SweLYS

18 Comments

  1. /Henrik Apr 24, 2008 Reply

    Hehe, Bingo, jag fick höjt….

  2. Author
    Peter Gustafsson Apr 24, 2008 Reply

    Jag vet inte om PelleL har hunnit köra igång Excelarket, men de flesta vanliga båtar verkar stämma med hans formel:

    LYS = (IRC*1.25) + säkerhetsmarginal på 1-2%.

    Stämmer bra på alla nya 34-fotare i alla fall.

    Men… Club Swan 42 som ju är IRC-optimerad och går ganska bra där, har fått ett bättre LYS än väntat. Enligt formeln skulle den haft typ 1.49. Men det är ju svårt att veta om den Norska båten är OD eller ej.

    Pogon mäter ju kass i IRC (precis som i alla regler), och skulle fått 1.57 om man bara räknade om :-)

    Cookson 50 brukar nornalt ha IRC-tal på 1.320-1.340 vilket motsvarar ett LYS på 1.68. Antingen har de fixat till båten eller så är LYS-killarna lite skraja för den där kölen…

    Förresten är det ju kul med ett antal riktigt snabba båtar!

  3. Jimmy Apr 24, 2008 Reply

    Testkörde polardiagrammen i min LYS “snurra” för Farr 40 och Mumm 30 och då fick jag fram ett LYS på 1.46 repektive 1.40, apropå ingenting…

  4. Alex Apr 24, 2008 Reply

    Lysande! :P

  5. Patrik Apr 24, 2008 Reply

    I Norge finns alla LYSmätbrev (LYSmålebrev) att beskåda på nätet, det känns som om hemlighetsmakeriet är mindre där….

  6. Erik B Apr 25, 2008 Reply

    Trist med alla bryggrykten som blir följden av hemlighetsmakeriet kring LYS-certen. Ett exempel är en båt som, enligt ryktet, sökt LYS-cert pga framflyttat förstag men inte rapporterat förlängt SPL. Att SPL och J stämmer överens syns bra men om verkligheten eller ryktet är det rätta vet ingen så länge som LYS-certen är hemliga (eller att någon vågar fråga…).

    De danska LYS-certen finns ute på internet och de norska har vi läst om ovan. Hur är det i Finland?

  7. Stefan Apr 25, 2008 Reply

    Hej
    Utan att önska en debatt kring respitregler (igen) kan jag i det här fallet enbart hålla med Arne K, LYS är på skoj. Det är skoj om många kan känna på kappsegling men där slutar det. Noterade att A 40 fått 1,38 blir spännade att följa upp stod på vill ha listan men är snabbt på väg ner i källaren.

    Härlig helg
    Stefan

  8. Joakim Apr 25, 2008 Reply

    De finska LYS-certen finns här: http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=152&Itemid=82

    Vi jobbar på systemet, som ska visa alla mått. men det är inte färdigt.

  9. Author
    Peter Gustafsson Apr 25, 2008 Reply

    Stefan, A40RC gick bra på Spi Ouest med IRC-tal på typ 1.1
    http://www.blur.se/2008/03/24/spi-ouest-2008/

    Då är 1.38 ett ganska bra LYS-tal!

  10. Jimmy Apr 25, 2008 Reply

    Stefan, visst är det lite som du säger, att kappsegla på respit blir aldrig 100% rättvist. Men att säga att alla nya båtar får för alldeles för höga LYS-tal är inte heller helt sant, ok det finns undantag då mätetalen är helt åt helvete men överlag speglar de max prestandan väldig bra.

    Nya båtar av kategorin som omtalas ovan är typiskt sett lätta för sin längd och har bra skrovformer som medger farter över den såkallade skrovfarten, de har effektivare segelplan, djupare och effektivare kölar, osv, osv. Detta resulterar i mycket hög fartpotential, det kan vi se i tillverkarnas polardiagram och som också sedan speglas av respitsystemen tex IRC och LYS. Vad som däremot många nog inte tänker på är att dessa båtar som är mer ”lättdrivna” blir också mycket mer känsliga för trim och därmed mycket mer krävande, det är inte lika lätt att nå ”target” som det är på äldre 70 och 80-talare som bara kan gå i sin skrovfart som snabbast. Detta tar inte respitsystemen hänsyn till, de anger bara vad båten kan prestera som bäst. Är man inte riktigt vass på att styra och trimma samt inte har riktigt bra segel och perfekt finish på botten så kan man aldrig segla upp till båtens potential och man lämnar alltså konkurrenterna ett ännu större handikapp.
    Det hjälper liksom inte att sitta i en Ferrari om man inte kan köra…

    Faktum är att entyp inte heller är 100% rättvist, i alla fall inte för merparten av flottan. Ta den omtalade Expressen tex. Top tio, i bästa fall, är så välmekade och har, motsvarande segel och perfekt finnish, att de är jämna i båtfart. Övriga är bara utfyllnad och fungerar endast som taktiska hinder på banan då de inte har farten i båtarna för att verkligen vara med och slåss!

    Tycker Jimmy :)

  11. öööhhh???? Apr 25, 2008 Reply

    Fel info? 1,44 har väl A40 om vi talar om samma båt?

  12. Author
    Peter Gustafsson Apr 25, 2008 Reply

    Ja, 1.44 skall det vara.
    http://www.seiling.org/baat/finnBaatId.do?baatId=9717

    Stämmer ockås bättre med X-41 som mäter ungefär samma i IRC.

    Då blev LYSet inte lika snällt (och Swanen sticker ut ännu mer då den i IRC är 5-6% snabbare än X-41 och A40RC).

  13. Svenne Apr 26, 2008 Reply

    Finns säkert plats för er i lyskommiten, men då får ni vara beredda på ett riktigt slitgöra utan pröjs !

    Svenne

  14. Author
    Peter Gustafsson Apr 26, 2008 Reply

    Förlåt,

    glömde att det bara var LYS-kommitén som fick diskutera detta :-/

  15. Per Engdahl Apr 27, 2008 Reply

    Hej, Skandinaviens första A40rc sjösattes i Belgien igår och seglar nu mot starten av Helly Hansen race som startar på onsdag.
    Den fick först ett prel lys på 1,39.
    Detta exemplar har däremot ett fathead storsegel och utökad yta på spinnakern. Därför fick den höjs lystal till 1.44
    Blanda aldrig ihop A40 som kom 2003-4 och där en Estnisk båt deltagit på Gotland runt.
    Den modellen är o optimerad. Den nya A40rc seglade som prototyp 2007 och som produktionsbåt 2008. Den är optimerad för IRC.
    Nästa A40rc kommer till Norge i Maj-Juni. Det exemplaret har kol mast, medan den 1:a har Alu.
    /Per Engdahl

  16. Jan Apr 27, 2008 Reply

    1,39 låter ju inte överdrivet snabbt för en 40-fots racer med kolfibermast. Vad kan det bero på att en sådan här häftig ny IRC-racer knappt är snabbare än 40-fots familjebåtar?

  17. Per Engdahl Apr 27, 2008 Reply

    1,39 var för en standard A40rc med alumast.
    Kolfibermast båten har ej fått något tal ännu.
    rc srår för racer & cruiser. Båten är fullt inredd.

    Generellt är det väl så att en optimerad båt oavsett IRC el Orci också mäter ganska bra i Lys, medans en Extremare båt som struntar i regler oftast mäter sämre i Lys.

    Vet inte vilken familjebåt du tänker på som seglar nästan lika snabbt.
    IMX 40 har 1,38
    First 40,7 har 1,34.
    Linjett 40 har 1,31.

    Var klassificerar du som familjebåt ?
    Bavaria 42 Har ca 1,25

  18. Author
    Peter Gustafsson Apr 27, 2008 Reply

    Jan, något bättre förslag på snabb 40-fotare med inredning? Skulle i så fall vara en J/122 som nog skulle få >1.40 ;-)

    A40 RC = 1.39
    Sinergia 40 = 1.39
    Elan 410 = 1.38
    IMX 40 = 1.38
    Finngulf 41 = 1.36
    X-40 = 1.35
    Luffe 4004 = 1.35
    Maestro 40 = 1.34/1.35
    First 40.7 = 1.34
    Salona 40 = 1.32/1.34
    GS 40 R = 1.33
    Arcona 400 = 1.32
    Hanse 400 = 1.31
    Linjett 40 = 1.31
    Luffe 40 = 1.31
    Elan 40 = 1.31
    Dufour 40 HR = 1.31

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.