Skip to content

37 Comments

  1. large
    Mar 7, 2011 @ 23:05

    Har ett liknande behov, ett kortare peke för infästning av code 0 på min Arcona 340.

    Reply

    • large
      Sep 24, 2011 @ 04:26

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Sep 24, 2011 @ 09:07

        Mitt på pricken – exakt ett sånt som vi behöver. Inte något tillkrånglat med stege utan ett för att kunna köra Code 1 på rulle framför. Hur mycket längre blir detta peke än J-måttet?

        Reply

        • large
          Sep 24, 2011 @ 09:51

          Vet inte i dagsläget hur långt ut jag kommer, men ca 40 cm tror jag det blir. Vill inte att mitt utskjutbara seldenpeke skall vara i vägen för Code fästpunkten.

          Reply

          • Öresund Regatta, AN
            Sep 24, 2011 @ 10:46

            Har du tänkt det ska ha ett stag neråt för att inte lyftas?

          • large
            Sep 25, 2011 @ 09:18

            Ja det skall gå en dynematamp ner till underkant på ankarboxen.

  2. Anders
    Mar 7, 2011 @ 23:16

    Det finns absolut ett behov. Googlar man lite så ser man fler forum med samma frågor. Jag har också samma behov. En 29 fotare som sticker 1,85 är inte kul i naturhamnarna i Sthlms Skärgård. Jag vill inte ens använda det som peke… bara att komma i land. Peket blir en bonus om jag någonsin hamnar i Gennaker tankar…

    Reply

  3. Sam V
    Mar 7, 2011 @ 23:30

    Z31 har en (ett?) peke som kom före och i mina ögon är sweetare än Aspectens. http://www.z31.se/Peke.htm

    Reply

    • Anders
      Mar 7, 2011 @ 23:41

      Jag instämmer. Och om det gick att få dubbla längden så skulle jag köpa. Vem kan bygga?

      Reply

  4. Mackan
    Mar 8, 2011 @ 06:18

    Den nya Campusen på mässan hade ett peke som fungerade på liknande sätt som på Z31an. Verkar mycket vettigt!

    /Mackan

    Reply

  5. ErikG
    Mar 8, 2011 @ 07:22

    Im ni gillar z31 peket så ser det ju ut att kunna sättas på andra båtar också. Ring o fråga?
    Själv har jag ett eget i stil med båtsytems fast längre, gjordes av den förre ägaren. Snyggt men “waterstagen” fick sig en snyting förra året när jag obetänksamt lade till vid en oskyddad brygga o låg lite för nära när det kom en cinderella dundrandes förbi… Måste svetsas nya fästen och byta själva stagen.
    Fast jag har funderat på olika lösningar för ett längre peke eller ett snabbfäste för spinnbommen som peke.

    Reply

  6. Björn
    Mar 8, 2011 @ 09:29

    Seldén har olika “ringbeslag” som man bör kunna hålla en spinnakerbom på plats med. Jag tänkte ta bort min ankarrulle på min First 36.7 och sätta dit ett sådant och ett fäste på däck någon meter framför masten. Bommen borde hålla för 50-75cm utskjut så gennakern löper fritt.

    //Björn

    Reply

    • Erik Barkefors
      Mar 8, 2011 @ 09:38

      Spinnakerbommen har tunnare gods än de gennakerpeken som finns och tål inte så bra den belastning som blir vid den främre infästningen. Seldén har särskilda gennakerpeken för detta.

      Reply

    • Large
      Mar 8, 2011 @ 10:35

      Jag har ett seldenpeke som jag kör Gennacker på som fungerar perfekt, nackdelen är att den inte tål de laster som uppstår då en Code 0 används. Planerar därför att bygga någonting kort och fast för ändamålet i rostfritt eller komposit.

      Reply

  7. km
    Mar 8, 2011 @ 10:14

    Både aspectens och Z31:ans peke har sitt ursprung hos Marström Composite i Västervik….

    Reply

  8. Janne Hird
    Mar 9, 2011 @ 23:47

    Waterstag är lösningen på ett Code-peke!

    Reply

    • Large
      Mar 10, 2011 @ 13:02

      Menar du att ett Seldenpeke i Kol fullt utraget med waterstag skulle kunna bära lasten från en Code?

      Reply

  9. Janne Hird
    Mar 10, 2011 @ 17:13

    Nej, man får göra det i två steg. Ett fullt utskjutet för gennaker, och ett kortare inre läge för coden.
    Sedan måste man ha full koll på skjuvningskrafterna på pekets aktre fäste , de är inte försumbara med ett waterstag kopplat och fullt tryck i grejerna.

    Reply

  10. Janne Hird
    Mar 10, 2011 @ 17:19

    Large
    Kolla länk här på vår lösning på Diva 35
    http://www.bavariasverige.se/?gclid=CJG7rMKyxKcCFRWazAodkAYaEA

    Janne

    Reply

    • Large
      Mar 11, 2011 @ 10:18

      Det fina med att ha ett litet kort peke för Code och ett långt för genacker är ju att du kan göra lite snabbare segelbyten.
      Mitt seldenpeke går inte att vinkla in så att jag når centrumlinjen vid ett mindre utstick som på Divan.

      Reply

  11. Ted Lundberg
    Mar 10, 2011 @ 22:50

    Eller så skaffar man en båt med ett rejält överhäng, en båt som är gjord för skärgård som en… skärgårdskryssare.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 10, 2011 @ 22:51

      Ja, för undanvindarna är ju mest en tråkig transportsträcka :-)

      Reply

  12. Sture Smith
    Mar 13, 2011 @ 15:41

    På min Dehler 39 SQ har jag seldens genaker -och spi bom båda i alu. Spi bomen förlängd med 20 cm mot J. Order från J&V till varvet.
    Vid diskussion med Selden framgår klart att krafterna vid Code 0/1 är alldeles för stor för båda varianterna. Vaterstaget har ingen betydelse då det är sidokrafterna som diskvalifiserar konstruktionen enligt Selden.
    Helt klart är det så att när jag höjdar med genaker böjer sig genaker bomen betänkligt. Bomen är mkt kraftig och så kort den går att ha. Gennaker ca 100 m2 och en tänkt Code 0/1 ca 70 m2.
    Båten är relativ styv och bär gennaker och slörspinnaker (110 m2) väl.
    Eftersom jag inte hittar ngn bra kolfibervariant där ankaret kan sitta kvar ser det ut som det blir en rostfri kort variant mot min vilja. Eller är det ngn som har en bätte ide´för denna som det ser ut vanliga utmaning.
    Sture Smith
    Dehler 39SQ
    “Sjöglans”

    Reply

    • Patrik
      Mar 13, 2011 @ 17:37

      Jag skickade en bild på ett lättbyggt peke som klarar Code0-1 till Peter men han valde att inte publicera det av någon oförklarlig anledning..

      Reply

    • Krister
      Mar 14, 2011 @ 14:43

      Än har jag inte sett något peke som klarar ett ankare i stäven. Dessa kolfiberlösningar gör sig mest rättvisa på rena prestandabåtar. Crusingarna verkar få hålla sig till egendesignade rostfria “tunga” lösningar.
      /Krister

      Reply

  13. Janne Hird
    Mar 13, 2011 @ 17:12

    Man skulle ju kunna ta upp didokrafterna med sidostag, i skalad dyneema i något klenare dimention än vaterstaget. Viktigt att vaterstaget går att straffa ner ordentligt med winch och avlastare. Sidostagen skulle nog räcka med uppsträckning via själva utskjutet av peket. Funderar själv på en sådan säkring för sidokrafterna.
    Vårt colpeke sticker ut 300mm på Diva 35:an

    Janne Shipshape

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Mar 13, 2011 @ 17:55

    Sorry Patrik, här kommer det. Jag tycker att det gör sig bra på en lite sportigare båt (med lite rakare för), men är inte säker på att det blir så snyggt på alla båtar?

    P1010041.JPG

    Performance 35… lättbyggt i glasfiber.

    Reply

    • Patrik
      Mar 13, 2011 @ 18:22

      Tolkade det som att du tycker jag har en sportigare båt.. :-)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 13, 2011 @ 19:01

      Den ser sportig ut på håll i alla fall ;-)

      Reply

    • large
      Mar 13, 2011 @ 21:56

      Kan du inte ge en kort byggbeskrivning?

      Reply

      • Patrik
        Mar 14, 2011 @ 18:31

        Jag har lagt in detaljbilder på http://maxknots.com/ (klicka svenska flaggan) gå in i filbiblioteket och klicka på “Gennakerpeke”.
        Du gör helt enkelt en plugg i trä eller annat lämpligt material, vaxar väl och gjuter en form (ovansidan av peket) som du sedan kan producera peken i åt hela märkesklubben.

        Reply

    • David
      Mar 14, 2011 @ 09:16

      Det där är väldigt nära någonting jag skulle vilja ha, dock skulle jag behöva kunna fästa en stege på det. Man kanske kan göra en version som är lite lite bredare i spetsen.

      Reply

  15. Mats
    Mar 14, 2011 @ 15:06

    Jag har gjort ett peke i kolfiber där jag halsar en Code 1 längst ut på peket. Tror att den skulle hålla även för en Code 0. För vanliga Gennakern har jag ett utskjutbart rör. Bredden längst fram är anpassad så att man kan haka dit en vanlig båtsystempeke. Är någon intresserad kan jag skicka bilder. Den är med på film här!
    http://www.youtube.com/watch?v=2hnJcTdBc9Y

    /Mats

    Reply

    • David
      Mar 15, 2011 @ 14:06

      Mats!!! Du har ju det bästa från två världar där! Kan jag kontakta dig på något sätt?

      Reply

  16. Mats
    Mar 14, 2011 @ 15:07

    Haka dit en båtsystemstege! (inte peke)

    /Mats

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.