Skip to content

18 Comments

  1. Öresund Regatta, AN
    Mar 8, 2011 @ 00:59

    Ska man göra en jämförelse är bästa sättet att ta ett race som man känner till vindstyrkan på och räkna med det som indata.
    First 35 hårdvindsegenskaper sticker ut på ett sätt som jag inte känner igen. Får man tro tidningen Segling och Curtan testet så kan det vara så men då krävs Lewander på storskotet. Svårt att kommentera. Vi får skärpa oss i hårt väder.
    Vad gäller JOD35 så är den riktigt vass i hårt. Särskilt Ola´s om det är den du jämfört med.
    Är det den danske Arconan så är den nog med vassare köl än std. Lite osäker där.
    Jag körde igenom alla mina ORCi testbrev med olika segelkonfigurationer och DH2011 verkar funka på liknande vis som ORCi bedömmer det.

    Reply

    • Joakim
      Mar 8, 2011 @ 20:36

      Enligt ORC är First 35 (även om med 1,8 m köl) snabbare än Dehler 34SV på kryss i 20 knop vind. I lätta vindar är det mycket likt med Dehler 34SV (fock) och First 35 med 2,25 m köl (1,8 köl är klart långsammare vid 6-8 knop).

      Reply

  2. Expressen
    Mar 8, 2011 @ 14:11

    35-fotstestet i senaste Segling jämför ju båtarna i bland annat hård vind. Det resultatet visade ju att First 35 och Dehler 35 var helt jämna på kryss i hård vind. Elanen tog enligt testarna dålig höjd.

    Reply

  3. Johan Wickman
    Mar 8, 2011 @ 16:22

    Att First 35 skulle vara trög i hård vind stämmer inte med mina observationer från race i Öresund och Watski2star Kattegatt. I alla fall inte i frisk vind. Har även provseglat Kjell &Co båt i 10-11 m/s, oerhört hal, snäll och lättstyrd (kanske inte lätt att hitta maxfart men inga tendenser till obehagliga uppskärningar). Jag tror inte DH klarar att beskriva First skrovet på ett korrekt sätt. Men det återstår att se. Vad gäller hårdvindstestet i segling vore det intressant att veta vilken typ av fock man seglade med. Dehler35 som excellerade verkade ha en väldigt plan och högt skuren fock – perfekt för hårdvind. Vad hade First35:an? En fet 110% fock är inte kul i 14-16, då räcker det inte att dumpa storen oavsett båttyp. mvh Johan W.

    Reply

    • Jens Allroth
      Mar 8, 2011 @ 17:06

      Jag var med på First 35’an på testet. Vi hade en dubbeltaftad 3DL cruising-rullfock när det blåste som mest, inte optimalt på något vis. Känner å andra sidan inte igen att Dehlern skulle ha excellerat i några förhållanden, utan tyckte det var väldigt jämnt över hela spektrat av de vindstyrkor vi testade i.

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Mar 8, 2011 @ 20:25

        Jämför man så är skillnaden i DH2011 väldigt liten.
        Jag har inte kört mot First 35 i hårt väder mer än på Kullaseglingen i fjol. Då var var vi inte mannade, körde inte spinnaker och satte 3.5 focken runt. Ingen direkt jämförelse.
        I 3-6.5m/s på KDY Autumn Regatta hade vi dock inga problem när vi körde mot varandra i princip scratch.
        Vi får nog fler tillfällen till säsongen.

        Här är jämförelsen:

        http://sundetregatta.blogspot.com/2011/03/jamforelse-mellan-first-35-och-dehler.html

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Mar 8, 2011 @ 20:51

        Sekunder per sjömil på kryss/länsbana, över 7 m/s:

        X 35 = 591,8
        Arcona 340 = 598,4
        Seaquest 36 = 598,6
        JOD 35 = 604,4
        X 34 = 629,0
        Dehler 34 SV Fock = 633,0
        HP 1030 Assy = 635,0
        First 35 = 648,2

        Om man tycker att “skillnaden är väldigt liten” beror ju på hur tajt det är. I min värld är 1.5 minut lååååång tid på en normal kryss/länsbana. Men känner du dig komfortabel med att du är är >300 m före dem så är det ju bara att gratulera :-)

        Men en Arcona 340 skall vara 5 minuter (eller 1000 meter) före en First 35. Det tror jag blir svårt.

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Mar 8, 2011 @ 21:18

          Såg att jag tappade bort ett “annars” så det blev tokigt. Ska vara “Jämför man annars så är skillnaden liten.” Jag menade i lättare väder.
          Jag säger ju just att det är hårdvindsvärdet på First 35 som sticker ut bland de konventionella båtarna. Annars tycker jag det stämmer bra med min uppfattning.
          En större båt med mindre segel går ju oftast fortare än en mindre med mer segel i hårdvind.
          Sen är oftast skillnaderna större i hårdvind mellan likadana båtar eftersom båthanteringen har större betydelse.
          Jämför man med SRS kommitténs uppfattning så ska ju en X-34 också gå bättre än vad de tror. Min uppfattning är också att X-34 har sin starka sida i hårt väder.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 9, 2011 @ 07:16

          Eftersom jag inte skall segla i regeln så struntar jag egentligen i hur det slår.

          Men om du vill labba med lite riktiga siffror så kan du ju roa dig med de från BBC föra året. Kryss/läns i 7-10 m/s under mycket jämna förhållanden och med ganska hyfsade båtar/gubbar.

          http://www.bigboat.dk/BBC%202010/Resultater%202010

          Norska First 35 Smil skulle hamna i absolut topp i DH tillsammans med erkänt dominanta X-37. Med lite DH-optimering och träning skulle de vara mycket svåra att rå på.

          Reply

  4. Pelle Lindell
    Mar 9, 2011 @ 08:04

    DH är ett ambitiöst och djärvt projekt men det är några saker som jag funderar över speciellt om tittar lite i backspegeln;
    Att ha olika respittal i olika vindstyrkor är tekniskt sett en helt riktig tanke men frågan hur arrangörerna kommer att hantera det och vad seglarna kommer tycka när arrangörens beslut om vindstyrka kommer att ställa hela resultatlistan över ända. Historiskt sett var det nog just det som gjorde att IMS aldrig fick något genomslag i den anglosaxiska delen av världen….där verkar man tycka ett det bättre att vår herre bestämmer än att seglingsledaren gör det…skall bli spännande att se hur det funkar i Danmark.
    Det andra som får mig fundersam är att vid ett (väldigt) ytligt påseende verkar förhållandet mellan kölvikt/deplacement ha en väldigt stark inverkan på speciellt respitalen i hårdvind. Teknisk sett är det också logiskt men gäller att det är rätt balanserat annars får vi nog se en och annan träköl…….

    Reply

    • Erik Barkefors
      Mar 9, 2011 @ 08:30

      Du menar tillbaka till IOR…

      Reply

      • Pelle Lindell
        Mar 9, 2011 @ 08:53

        Nä, så illa är det inte men min lilla farhåga är att DS gör om de misstag man gjorde med IMS på 90-talet…..men jag kan mycket väl ha fel och önskar DS lycka till. Funkar det nya DH bra i praktiken är det verkligen en frangång.

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Mar 9, 2011 @ 10:36

          I höst vet vi.
          Vi ska se om vi kan köra Double scoring på svenska sidan parallellt med SRS under säsongen. Mer jobb men det ger mer input för fortsatt utveckling.

          Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Mar 9, 2011 @ 10:33

      Ett bra och rättvist race behöver alltid en bra tävlings- och seglingsledning.
      Nu har dansk sejlunion skaffat ett verktyg till arrangörerna som som fixar tre olika vindstyrkor(lätt, mellan, hård), två olika bantyper, time-on-distance och time-on-time. Det tror jag går att hantera.
      Kvar som är mycket viktigt är naturligtvis guidelines till arrangörerna så det blir bra klassindelningar och rätt varianter valda.
      Den största fördelen tycker jag är att det är verifierat (om det inte är felmätt) indata till alla DH2011 båtar. Man har hanterat skit-in skit-ut problemet och är ju tex långt före SRS på den punkten om man nu lämnar statistikidén i SRS. Att göra VPP-beräkningar på felaktiga/gissade indata fungerar ju inte.

      Reply

  5. Jan Gudiksen
    Mar 9, 2011 @ 08:47

    Vi har lavet en respit tabel, hvor du nemt kan sammenligne dine DH2009 og DH2011 tider. Den viser, hvor stærkt eller langsomt du skal sejle under de nye vindstyrker i forhold til dine konkurrenter.

    Se mere her: teamice.dk respit tabel til dh2011

    Reply

  6. Hansen
    Mar 9, 2011 @ 15:03

    Pelle!
    Träkölar kommer inte att bli ett problem i DH. Vi har krav på att båtarna skall vara självrätande med beräknad vikt i vid spinnakerfallutgången. Om båtarna ligger nära gräns krävs praktiskt test.

    Hur blir det, kommer du ner till Limhamn på torsdag?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Mar 9, 2011 @ 15:23

      Tyvärr inte……kommer inte loss pga. av jobbet. Marek kommer från TK så ni får nog tillräckligt med besvärliga frågor ändå ;-)

      Reply

  7. geir ove
    Jun 7, 2014 @ 00:03

    Hvorfor klarer ikke Norge, Sverige og Danmark og ha en felles database, og samme verdi på samme type båter ?
    Og enda flere land for den del. ??

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.