DH2011 | ny dansk mätregel
I förra veckan var jag i Köpenhamn för ett par möten och passade då på att titta förbi Dansk Sejlunion då man presenterade sin nya DH2011-regel för pressen. Det har ju varit en del snack efter föra revideringen, då DH2009 slog ganska snett.
Man menade att man inte hade nått ut med budskapet då, och debatten blivit för stor stor kring om den funkade eller inte. Men det finns alltid synpunkter på handikappregler. Nu hade man bestämt sig för att skapa bättre förståelse och hade därför bjudit in media för att verkligen förklara hur man jobbar med DH och få igång en bra dialog. Detta skulle sedan följas upp med ett antal seminarier för arrangörer och seglare.
Och det gick inte att ta miste på deras entusiasm. Som de själva sa, “vi är som barn på julafton när det gäller DH2011”.
Tekniska kommittén har arbetat i två år för att ta fram ett nytt VPP (Velocity Prediction Program) där man baserat på data från varje båt (mått, vikter, segel, osv) räknar ut en teoretisk prestanda i olika vindstyrkor och vinklar. Utmaningen har varit att få detta att funka bra trots begränsade indata. Framför allt skrovmotståndsberäkningar på relativt få och enkla mått. ORCi använder ju också en VPP-beräkning, men då har man en mycket noggrannare (och dyrare) skrovmätning. För ett par år sedan så ville man i Danmark öka antalet mått, men man förlorade 1000 båtar över ett år.
På bilden ser vi hur man i “realtid” räknar ut farterna för en Folkbåt i 3, 6 och 10 m/s. Ändrar man indata, så uppdateras också farterna och därmed mätetalet.
Här visar Kasper Wedersøe, en av arkitekterna bakom systemet, de olika mätetal som kommer ut från en körning:
GPH (General Purpose Handicap) är ett sammanvägt värde som skall användas då man är osäker på bantyp och vindstyrka. Anges i s/distans. Korrigerad tid baseras alltså på banlängd “time on distance” i stället för “time on time” där man i IRC eller SRS multiplicerar den segflade tiden med mätetalet.
Sedan har man tre olika mätetal för “cirkelbana”. Dessa baseras på vindstyrka. Både bantyp och vindstyrka skall anges at tävlingsledningen innan start, men det pratas om en “handbroms” där man i efterhand skall kunna ändra sig. Överlag ställs det stora krav på tävlingsledningarna när det gäller användandet av komponenterna i DH2011
TACIL – cirkelbana i lättvind, under 5 m/s
TACIM – cirkelbana i mellanvind, 4-8 m/s
TACIH – cirkelbana i hårdvind, över 7 m/s
På samma sätt så har man en uppsättning mätetal för kryss/länsbana (upp/ner)
TAUD – upp/nerbana i lättvind, under 5 m/s
TAUDM– upp/nerbana i mellanvind, 4-8 m/s
TAUDH– upp/nerbana i hårdvind, över 7 m/s
Man ersätter också danskt LYS med en TCC, Time Correction Coefficient, som beräknas utifrån DH. TCC har tre decimaler och beskrivs som lite mer detaljerat och “följsamt” jämfört med LYS. Här kör man “time on time” och det var lite osäkert när detta skulle användas…
Man går helt ifrån mätbrev på papper, och all officiell information finns nu på ny version av Websejler (lanseras denna vecka). Här har varje båt sin egen “Min Hamn” där man håller koll på sina egna båtar, sina drömbåtar (fiktiva?), och konkurrenter (som man kan köra beräkningar mot).
En kul feature är att man kan ändra på sina mått för att se hur mätetalet förändras. Alltså en ganska stor grad av transparens.
Vi hade en diskussion kring polardiagram. Man håller diagrammet hemligt för man tror att det skall leda till optimering. Personligen tyckte jag att det hade varit ett stort mervärde för seglarna, som redan betalar medlemsavgift, att slippa slita för att ta fram egna.
Quantum i Danmark har verkligen tagit fram det stora Excelarket och stoppat in ett antal båtar för att jämföra. Man hittar det här.
Det har så klart skrivits en del om detta i Danmark och i Skåne:
Minbaad.dk – Optimer din båd med ny og bedre websejler.dk
Minbaad.dk – Quantum viser DH 2011 med Excel regneark
Bådmagasinet – Tre store nyheder i DH 2011
Bådmagasinet – Se konsekvenserne af DH2011
Öresund regatta – genomgång av DH2011
Några slutsatser man kan dra kring själva mätetalen?
Det verkar stämma helt ok på de flesta “normala” båtar, men vissa båttyper sticker ut. För skojs skull tittade jag närmare på en jämförelse mellan ett antal 34-36-fotare: Arcona 340, Dehler 34SV, First 35, HP 1030, J/109, JOD 35, Seaquest 36, X-34 och X-35. Några snabba observationer nedan. De som faktiskt skall segla efter regeln kommer säkert att göra en grunligare analys.
- I lättvind ser J/109 och HP 1030 väldigt snabba ut. Är det gennakerytan? Skulle en HP 1030 vara 13% snabbare än en X-34 och 7% snabbare än en X-35 på kryss/länsbana i lätt väder?
- Även First 35 sticker ut. Framförallt i hård vind då den är långsammast av alla båtarna ovan? Är Arcona 340 8%, och JOD35 7% snabbare än Firsten på kryss/läns i hård vind? Antingen mäter den bra, eller så är det en riktigt trög båt.
Öresund Regatta, AN
Mar 8, 2011 @ 00:59
Ska man göra en jämförelse är bästa sättet att ta ett race som man känner till vindstyrkan på och räkna med det som indata.
First 35 hårdvindsegenskaper sticker ut på ett sätt som jag inte känner igen. Får man tro tidningen Segling och Curtan testet så kan det vara så men då krävs Lewander på storskotet. Svårt att kommentera. Vi får skärpa oss i hårt väder.
Vad gäller JOD35 så är den riktigt vass i hårt. Särskilt Ola´s om det är den du jämfört med.
Är det den danske Arconan så är den nog med vassare köl än std. Lite osäker där.
Jag körde igenom alla mina ORCi testbrev med olika segelkonfigurationer och DH2011 verkar funka på liknande vis som ORCi bedömmer det.
Joakim
Mar 8, 2011 @ 20:36
Enligt ORC är First 35 (även om med 1,8 m köl) snabbare än Dehler 34SV på kryss i 20 knop vind. I lätta vindar är det mycket likt med Dehler 34SV (fock) och First 35 med 2,25 m köl (1,8 köl är klart långsammare vid 6-8 knop).
Expressen
Mar 8, 2011 @ 14:11
35-fotstestet i senaste Segling jämför ju båtarna i bland annat hård vind. Det resultatet visade ju att First 35 och Dehler 35 var helt jämna på kryss i hård vind. Elanen tog enligt testarna dålig höjd.
Johan Wickman
Mar 8, 2011 @ 16:22
Att First 35 skulle vara trög i hård vind stämmer inte med mina observationer från race i Öresund och Watski2star Kattegatt. I alla fall inte i frisk vind. Har även provseglat Kjell &Co båt i 10-11 m/s, oerhört hal, snäll och lättstyrd (kanske inte lätt att hitta maxfart men inga tendenser till obehagliga uppskärningar). Jag tror inte DH klarar att beskriva First skrovet på ett korrekt sätt. Men det återstår att se. Vad gäller hårdvindstestet i segling vore det intressant att veta vilken typ av fock man seglade med. Dehler35 som excellerade verkade ha en väldigt plan och högt skuren fock – perfekt för hårdvind. Vad hade First35:an? En fet 110% fock är inte kul i 14-16, då räcker det inte att dumpa storen oavsett båttyp. mvh Johan W.
Jens Allroth
Mar 8, 2011 @ 17:06
Jag var med på First 35’an på testet. Vi hade en dubbeltaftad 3DL cruising-rullfock när det blåste som mest, inte optimalt på något vis. Känner å andra sidan inte igen att Dehlern skulle ha excellerat i några förhållanden, utan tyckte det var väldigt jämnt över hela spektrat av de vindstyrkor vi testade i.
Öresund Regatta, AN
Mar 8, 2011 @ 20:25
Jämför man så är skillnaden i DH2011 väldigt liten.
Jag har inte kört mot First 35 i hårt väder mer än på Kullaseglingen i fjol. Då var var vi inte mannade, körde inte spinnaker och satte 3.5 focken runt. Ingen direkt jämförelse.
I 3-6.5m/s på KDY Autumn Regatta hade vi dock inga problem när vi körde mot varandra i princip scratch.
Vi får nog fler tillfällen till säsongen.
Här är jämförelsen:
http://sundetregatta.blogspot.com/2011/03/jamforelse-mellan-first-35-och-dehler.html
Peter Gustafsson
Mar 8, 2011 @ 20:51
Sekunder per sjömil på kryss/länsbana, över 7 m/s:
X 35 = 591,8
Arcona 340 = 598,4
Seaquest 36 = 598,6
JOD 35 = 604,4
X 34 = 629,0
Dehler 34 SV Fock = 633,0
HP 1030 Assy = 635,0
First 35 = 648,2
Om man tycker att “skillnaden är väldigt liten” beror ju på hur tajt det är. I min värld är 1.5 minut lååååång tid på en normal kryss/länsbana. Men känner du dig komfortabel med att du är är >300 m före dem så är det ju bara att gratulera :-)
Men en Arcona 340 skall vara 5 minuter (eller 1000 meter) före en First 35. Det tror jag blir svårt.
Öresund Regatta, AN
Mar 8, 2011 @ 21:18
Såg att jag tappade bort ett “annars” så det blev tokigt. Ska vara “Jämför man annars så är skillnaden liten.” Jag menade i lättare väder.
Jag säger ju just att det är hårdvindsvärdet på First 35 som sticker ut bland de konventionella båtarna. Annars tycker jag det stämmer bra med min uppfattning.
En större båt med mindre segel går ju oftast fortare än en mindre med mer segel i hårdvind.
Sen är oftast skillnaderna större i hårdvind mellan likadana båtar eftersom båthanteringen har större betydelse.
Jämför man med SRS kommitténs uppfattning så ska ju en X-34 också gå bättre än vad de tror. Min uppfattning är också att X-34 har sin starka sida i hårt väder.
Peter Gustafsson
Mar 9, 2011 @ 07:16
Eftersom jag inte skall segla i regeln så struntar jag egentligen i hur det slår.
Men om du vill labba med lite riktiga siffror så kan du ju roa dig med de från BBC föra året. Kryss/läns i 7-10 m/s under mycket jämna förhållanden och med ganska hyfsade båtar/gubbar.
http://www.bigboat.dk/BBC%202010/Resultater%202010
Norska First 35 Smil skulle hamna i absolut topp i DH tillsammans med erkänt dominanta X-37. Med lite DH-optimering och träning skulle de vara mycket svåra att rå på.
Pelle Lindell
Mar 9, 2011 @ 08:04
DH är ett ambitiöst och djärvt projekt men det är några saker som jag funderar över speciellt om tittar lite i backspegeln;
Att ha olika respittal i olika vindstyrkor är tekniskt sett en helt riktig tanke men frågan hur arrangörerna kommer att hantera det och vad seglarna kommer tycka när arrangörens beslut om vindstyrka kommer att ställa hela resultatlistan över ända. Historiskt sett var det nog just det som gjorde att IMS aldrig fick något genomslag i den anglosaxiska delen av världen….där verkar man tycka ett det bättre att vår herre bestämmer än att seglingsledaren gör det…skall bli spännande att se hur det funkar i Danmark.
Det andra som får mig fundersam är att vid ett (väldigt) ytligt påseende verkar förhållandet mellan kölvikt/deplacement ha en väldigt stark inverkan på speciellt respitalen i hårdvind. Teknisk sett är det också logiskt men gäller att det är rätt balanserat annars får vi nog se en och annan träköl…….
Erik Barkefors
Mar 9, 2011 @ 08:30
Du menar tillbaka till IOR…
Pelle Lindell
Mar 9, 2011 @ 08:53
Nä, så illa är det inte men min lilla farhåga är att DS gör om de misstag man gjorde med IMS på 90-talet…..men jag kan mycket väl ha fel och önskar DS lycka till. Funkar det nya DH bra i praktiken är det verkligen en frangång.
Öresund Regatta, AN
Mar 9, 2011 @ 10:36
I höst vet vi.
Vi ska se om vi kan köra Double scoring på svenska sidan parallellt med SRS under säsongen. Mer jobb men det ger mer input för fortsatt utveckling.
Öresund Regatta, AN
Mar 9, 2011 @ 10:33
Ett bra och rättvist race behöver alltid en bra tävlings- och seglingsledning.
Nu har dansk sejlunion skaffat ett verktyg till arrangörerna som som fixar tre olika vindstyrkor(lätt, mellan, hård), två olika bantyper, time-on-distance och time-on-time. Det tror jag går att hantera.
Kvar som är mycket viktigt är naturligtvis guidelines till arrangörerna så det blir bra klassindelningar och rätt varianter valda.
Den största fördelen tycker jag är att det är verifierat (om det inte är felmätt) indata till alla DH2011 båtar. Man har hanterat skit-in skit-ut problemet och är ju tex långt före SRS på den punkten om man nu lämnar statistikidén i SRS. Att göra VPP-beräkningar på felaktiga/gissade indata fungerar ju inte.
Jan Gudiksen
Mar 9, 2011 @ 08:47
Vi har lavet en respit tabel, hvor du nemt kan sammenligne dine DH2009 og DH2011 tider. Den viser, hvor stærkt eller langsomt du skal sejle under de nye vindstyrker i forhold til dine konkurrenter.
Se mere her: teamice.dk respit tabel til dh2011
Hansen
Mar 9, 2011 @ 15:03
Pelle!
Träkölar kommer inte att bli ett problem i DH. Vi har krav på att båtarna skall vara självrätande med beräknad vikt i vid spinnakerfallutgången. Om båtarna ligger nära gräns krävs praktiskt test.
Hur blir det, kommer du ner till Limhamn på torsdag?
Pelle Lindell
Mar 9, 2011 @ 15:23
Tyvärr inte……kommer inte loss pga. av jobbet. Marek kommer från TK så ni får nog tillräckligt med besvärliga frågor ändå ;-)
geir ove
Jun 7, 2014 @ 00:03
Hvorfor klarer ikke Norge, Sverige og Danmark og ha en felles database, og samme verdi på samme type båter ?
Og enda flere land for den del. ??