Skip to content

27 Comments

  1. Dag
    Mar 11, 2011 @ 14:47

    varför måste man studera i göteborg för att få segla, super tråkigt

    Reply

    • Fabian
      Mar 11, 2011 @ 14:59

      Bittra jante a-lagare är så söta ;)

      Reply

      • Dag
        Mar 11, 2011 @ 18:25

        Varför detta påhopp?
        Tycker att det är ganska intressant att alla de senaste projekten har varit i gbg medans det inte har funnits någonting i t.ex malmö regionen eller stlhm

        Reply

    • Pelle P
      Mar 11, 2011 @ 15:24

      Av samma anledning som en backhoppare inte trivs i GBG…

      Reply

      • Horst
        Mar 11, 2011 @ 18:13

        Vadå, det finns väl en hoppbacke i Slottsskogen ;-)

        Reply

    • Horst
      Mar 12, 2011 @ 00:15

      Det beror på att det just i detta fallet finns enskilda entusiaster som skapat detta, det är så det fungerar! Det är bara att ta tag i det själv, annars händer inget!

      Reply

  2. Peter Gustafsson
    Mar 11, 2011 @ 15:26

    Onsdagskvällar… är det inte då vi kör R36-träning?
    Nu blir det slagsmål om bojarna :-)

    Reply

    • Horst
      Mar 11, 2011 @ 18:15

      Nu är det framtiden man snackar om, blygubbarna får köra på tippen!

      Reply

  3. Doc
    Mar 11, 2011 @ 17:53

    Mycket bra idé!
    Äntligen borde man säga.
    Att priser är barocka kan vi inte komma ifrån men det leder mig till det enda negativa!
    Min gamle vän Anders på Seglarförbundet, har ju jämfört alternativa båtval, för just jolle seglare som vill börja segla större båt och man har från Seglarförbundet då rekommenderat C55!
    Jag har tillsammans med min son själv ägt en C55. En perfekt övergångsbåt och ffa,
    till avsevärt lägre kostnad än dessa alternativ!
    Seglarförbundet har ju också sponsrat ett flertal klubbar, genom att betala halva kostnaden för varje ny C55 klubbarna köpt.
    Allt för att få fart på en modernare segling än de gamla 606:orna.
    Varför då denna dyra CB66 som ingen köper ny längre, då den kostar för mycket, både som ny och begagnad?
    De kostnader som visas ovan ser onekligen ut som nästan overkligt bra,
    å andra sidan kan man köpa en fullgod C55 för runt 100.000 kr.
    Då äger man den, dvs samma kostnad som att få låna en CB66, om man är 3 personer!

    Allt bra Herr Holmberg, men enligt mig och troligen Seglarförbundet fel båtval.

    Oavsett, lycka till med denna satsning,
    det viktigaste är att någon gör något, inte bara pratar!

    Doc

    Reply

    • Horst
      Mar 11, 2011 @ 18:18

      Nu var C55 rekomenderad som skolbåt, dessutom tar den in vatten med tre normalstora ungdomar dom besättning. CB 66 är jäkligt br val!

      Reply

    • Olle Langenius
      Mar 23, 2011 @ 08:19

      Båtvalet är inte det viktiga i MR utan att det seglas likvärdiga båtar! Vi behöver en båt med 3 personer i besättningen som liknar det som seglas på gradade MR tävlingar i Europa. CB66an finns dessutom på MR center i Stockholm vilket ger möjlighet att träna och tävla med lika förutsättningar på två ställen :)
      Kostnaden är i princip självkostnad och jag har svårt att tro att du kan hålla en kapseglingsbåt för 3 i shape för 15.000 kr/ år. Häng på i stället!

      Reply

  4. vallen
    Mar 11, 2011 @ 18:47

    Bra initiativ!

    Kompetensen finns för att göra Sverige till ett Europas “Nya Zealand”. Det krävs bara att ungdomar vågar satsa. En annan viktig faktor tror jag även är att svenska seglare hjälper varandra mer än vad de gör idag. Vet att kiwis snackar in varandra i olika seglingsprojekt, medans svenskar ofta är nöjda med att komma in i ett projekt men är dåliga på att lobba in fler svenskar.. Likaså behövs kulturen för den inhemska seglingen ändras där det idag är lite “fult” att ha en besättning som tar betalt. Det finns många likvida seglare i Gbg och Stockholm som har kolfiber i både det ena och andra och byter formgjutna segel varje år, men när det gäller besättning så tar de med ” goa gubbar” som ioförsig inte tar betalt, men som heller inte levererar för att lyckas nå ett bra resultat.

    Summa summarum: Våga bli proffs och våga ta med proffs ombord och lyft svensk segling.

    Reply

  5. Magnus Thorson
    Mar 12, 2011 @ 08:52

    Kolla in Offshore Youth Challenge (oyc.se) så ser ni att det är mycket på gång på ostkusten med avseende ungdomssatsningar. Projektet stöds av ledstjärnor som Anders Lewander, Gurra Krantz, Anna Drougge, Björn Österberg, Björn Hansen, Anders Dalsjö, Isabelle Mungsgård och Klabbe Nylöf. Team Stockholm seglar nya Dehler 35 2011.
    OYC har för utom lag i Stockholm:
    •Team Norrland
    •Team Dalarna
    •Team Öst
    •Team Skåne
    •Team Västkusten

    Så vi syns på racen i år =) Och för intresserade är det bara att anmäla sig på hemsidan oyc.se.

    Reply

    • Dag
      Mar 12, 2011 @ 12:18

      Såvitt jag vet så har oyc inga pengar och förtillfället inget planerat

      Reply

  6. Martin Krite
    Mar 12, 2011 @ 13:32

    Starkt jobbat Holmberg. På tiden att någon verkligen tog tag i detta. Varit en massa snack om liknande upplägg så länge jag kan minnas och äntligen gjordes något. Nu gäller det bara att vi får massor av ungdomar att haka på denna möjlighet. Har man som dröm att bli en framgångsrik seglare får man inte en bättre chans än denna. Jag kommer gärna förbi och hjälper till att hala bojar vid någon träning om det finns intresse av detta.

    Lycka till

    Krite

    Reply

    • MA
      Mar 12, 2011 @ 15:00

      Jag tror att det är Olle Langenius som dragit igång detta men kul att Magnus bidrar med sina kunskaper! Skitbra initativ från alla!

      Reply

  7. Hans
    Mar 13, 2011 @ 09:52

    Ja, allt låter som en dröm. Bra upplägg, fräcka båtar och tränare i världsklass.

    Hoppas nu att många fattar vilken enorm chans och möjlighet detta är.

    Lycka till!!!

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Mar 13, 2011 @ 12:41

    Eftersom man verkar ha en tajt tidsplan så är det ju viktigt att denna information når så många som möjligt i målgruppen nu!?

    Ni som känner nån som känner nån kan väl sprida den vidare.

    Vare sig GKSS, VKSF eller SSF har information på sina sidor…

    Reply

    • Horst
      Mar 13, 2011 @ 21:01

      Självklart skall detta spridas, men jag tror tyvärr att det är som vanligt, det är inte mängden man vill ha. Ju färre desto bättre.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 14, 2011 @ 11:51

      Så klart skall det vara rätt killar/tjejer!

      Men fyller man inte de 20 platserna så blir det nog inget alls. Det är nog största risken just nu.

      Dessutom så finns det faktiskt enstaka seglare som har blivit riktigt hyfsade utan att de var klart lysande stjärnor som juniorer…

      Reply

      • Peter
        Mar 14, 2011 @ 21:07

        Allt för få…dessvärre!

        Reply

  9. Peter Gustafsson
    Mar 15, 2011 @ 16:18

    Det vore intressanta att göra en sammanställning våra bästa storbåtsseglare för att se hur deras karriärer ser ut. Jag är inte alls säker på att de är så spikraka som man kanske skulle kunna tro…

    Jag skulle till exempel kunna gissa att Magnus Woxén eller Johan Barne är ganska attraktiva internationellt, men ingen av dem var särskilt aktiva som juniorer? Hur är det med Björn Hansen eller Johnie Berntsson? Dahlsjö, Strömberg & Krite?

    Vill man sticka ut hakan skulle man kunna ha en tes att vilja och målmedvetenhet är minst lika viktigt som talang…

    Reply

  10. Olle Langenius
    Mar 23, 2011 @ 08:39

    Jag tror att alla fattar , men ja det är viktigt att det blir volym! Vi vill ha action med många båtar som seglar varje dag! Då krävs det fler än 20, målsättningen är att vi skall ha 60 personer aktiva i år. OBS! man måste inte vara under 25 man kan vara aktiva gubbar och gummor också! Mångfald berikar så signa upp även om du är äldre än 25, vi behöver dig!

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Mar 23, 2011 @ 11:05

    Jag var med på presentationen förra veckan!

    Det kom cirka 30 intresserade ungdomar och några lite äldre matchracingseglare. Alla var mycket positiva och hade bra idéer om hur man borde jobba.

    GKSS har ju haft det lite trögt med matchracingcentret. Som mest hade man 30 besättningar och det var nästan omöjligt att få träningstider. Förra året var det bara 10.

    En sak som gör DS-37 svår är att man måste hålla ihop ganska stora team. Det är svårt när alla är unga, och då kanske 3 man är mer lagom. Dessutom så seglas mycket mindre båtar på touren. Flera av seglarna menade att de J/80 som GKSS hade var perfekta, men de finns inte kvar.

    En sak som dök upp var att man hade lyckats locka ganska många tjejer i en satsning på matchracing för något år sedan, men att alla dessa nu hade lagt av. Dessa borde man kunna fånga upp igen?

    En sak som var lite kul var att det fanns ett intresse från några av seglarna att köra storbåt och havskappsegling vid sidan av matchracingen. Men man var mycket frågande till hur man skulle få dessa kontakter… Jag berättade att ägarna samlades i samma lokaler på GKSS och frågade sig precis samma sak; hur skall vi få fatt i engagerade juniorer. Jag lovade att vara kontaktlänken mellan de två lägren när/om Youth Squad kommer igång. Konstigt att detta inte funkar bättre i en klubb som GKSS.

    Med engagemang från Magnus Holmberg, Olle Langenius och en del andra så tror jag det finns goda förutsättningar att göra något bra. De har också ett brett perspektiv på var duktiga seglare kommer i från och vilka karriärmöjligheter som finns efteråt. Och det verkar vara ett härligt gäng seglare.

    Så hade jag varit i rätt ålder så hade jag inte tvekat en sekund att hoppa på det här. Dessutom så finns det ju bra möjligheter att dryga ut studielånet genom att vara skeppare på eventseglingar.

    Det som är viktigt nu är att nå ut med budskapet så att man får ihop ett bra gäng redan i år.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Mar 24, 2011 @ 19:59

    Hej alla,

    Ett stort tack för all positiv respons och tack alla ni team /personer som har meddelat att ni vill köpa ett abonnemang och vara med i satsningen.

    Bifogat finner ni ytterligare information om hur abonnemangen, träningen och upplägget kommer att fungera under 2011.

    En del saker är modifierade utifrån de synpunkter vi fick på förra veckans möte samt frågor och synpunkter vi fått via email efter mötet.

    Största skillnaden från tidigare förslag är att alla oavsett ålder och abonemangstyp är välkommna att träna i CB66.

    När ni läst bifogad information vore jag tacksamma om ni returnerar detta email med ett klart och tydligt svar enligt ett av alternativen nedan:

    1. Ja, jag kommer att köpa ett CB66, DS eller Elliot abonemang till mitt team eller mig personligen (specificera valet). Ange namn och ålder på dig själv och eventuella teammedlemmar
    2. Ja, jag vill köpa ett CB66, DS eller Elliot abonemang till mitt team eller mig personligen (specificera valet). Ange namn och ålder på dig själv och eventuella teammedlemmar Men jag behöver mer information om följande saker: ………………………..?
    3. Nej tack, jag är inte intresserad av ett abonnemang under 2011.

    Vi behöver svar från er så snart som möjligt men senast tisdag nästa vecka (29 mars). Det är jätteviktigt för att vi skall kunna ta steget och investera i CB66 båtar och hålla bifogade tidsplan. Jag vet att en hel del av er redan svarat, men för att inte få några missförstånd behöver jag ett klart och tydligt svar enligt ovan.

    Kom igen! Hoppa på satsningen!
    Så kan vi alla se fram emot en rolig och spännande seglingssäsong.
    Och glöm inte heller att sprida informationen till andra som kan vara intresserade.

    Med vänliga hälsningar

    Magnus Holmberg

    0704-130591 mob.
    magnus.holmberg@mhperformance.se

    GKSS Match Racing Center
    Abonnemangsalternativ

    A. CB66 Personligt abonnemang 2011:
    1. Årskostnad: 5000kr + 2000kr deposition (depositionen täcker eventuella skador som man åsamkar båt, segel eller annan utrustning).
    2. Tillgång till 4 st CB66:or. 15 april – 26 oktober.
    3. För att få vara rorsman på en CB66 krävs att man avlägger ett enklare teoretiskt och praktiskt prov samt godkänns av behörig (Olle Langenius, Patrik Hedenstedt eller Magnus Holmberg).
    4. Bokning av träningspass sker på GKSS hemsida.
    Man kan max ha tre bokningar upplagda samtidigt på hemsidan och det går att boka som person eller team. Tillgängliga träningstider:
    Måndag-fredag: 09.00-12.00, 12.00-15.00, 15.00-18.00, 18.00-21.00
    Lördag-söndag: 09.00-12.00, 12.00-15.00, 15.00-18.00
    5. Organiserad träning 18 apr-22 juni samt 15 aug-26okt:
    Måndag och onsdag 18.00-21.00. Bokas på samma sätt som ovan (kan komma att utökas till 3 träningspass under säsongen om det finns ekonomi för det). Dock kommer vi till att börja med inte ha några fasta team vid den organiserade träningen i CB66. Den organiserade träningen kommer vara öppen för alla oavsett ålder och kommer inte att vara obligatorisk (även om vi vill att ni tränar så mycket som möjligt).
    6. Kommer finnas möjlighet att hyra CB66 för att delta i mästerskapsseglingar, så som SM, NM, Kieler Woche och Frostbite.
    7. Match Racing Clinic i Långedrag 22-24 april samt 16-18 sept.
    8. Medlemskap i GKSS Youth Squad om du är mellan 17-25 år:
    GYS kommer att utvecklas under året och vi hoppas bla ordna:
    i. Observerplatser till Match Cup Sweden för GYS medlemmar
    ii. Stipendie till bästa seglarna under 2011, för att efter säsongens slut kunna åka på ungdoms match racing tävling i Nya Zeeland eller Australien
    9. Ingå i gastbank för DS och Elliot. Detta innebär att du kan hoppa in och segla med ett befintligt DS eller Elliot team när de behöver förstärkning.
    10. Möjlighet att jobba för GKSS Event när Patrik Hedenstedt anordnar företagsarrangemang under säsongen. Kan vara ett bra sätt att få igen en del av pengarna på abonnemanget.
    11. Deltagande i Svenska CB66 Touren och tävlingsutbyte med CB66 centrat i Stockholm.
    Vi planerar för ett deltagande, men får lov att återkomma mer konkret senare under säsongen.

    B. CB66 Team abonnemang 2011:
    1. Årskostnad för ett team om tre personer: 15000kr + 5000kr deposition (depositionen täcker eventuella skador som man åsamkar båt, segel eller annan utrustning).
    2. Tillgång till 4 st CB66:or. 15 april – 26 oktober.
    3. För att få vara rorsman på en CB66 krävs att man avlägger ett enklare teoretiskt och praktiskt prov samt godkänns av behörig (Olle Langenius, Patrik Hedenstedt eller Magnus Holmberg).
    4. Bokning av träningspass sker på GKSS hemsida.
    Man kan max ha tre bokningar upplagda samtidigt på hemsidan och det går att boka som person eller team. Tillgängliga träningstider:
    Måndag-fredag: 09.00-12.00, 12.00-15.00, 15.00-18.00, 18.00-21.00
    Lördag-söndag: 09.00-12.00, 12.00-15.00, 15.00-18.00
    5. Organiserad träning 18 apr-22 juni samt 15 aug-26okt:
    Måndag och onsdag 18.00-21.00. Bokas på samma sätt som ovan (kan komma att utökas till 3 träningspass under säsongen om det finns ekonomi för det). Dock kommer vi till att börja med inte ha några fasta team vid den organiserade träningen i CB66. Den organiserade träningen kommer vara öppen för alla oavsett ålder och kommer inte att vara obligatorisk (även om vi vill att ni tränar så mycket som möjligt).
    6. Kommer finnas möjlighet att hyra CB66 för att delta i mästerskapsseglingar, så som SM, NM, Kieler Woche och Frostbite.
    7. Match Racing Clinic i Långedrag 22-24 april samt 16-18 sept.
    8. Medlemskap i GKSS Youth Squad om du är mellan 17-25 år:
    GYS kommer att utvecklas under året och vi hoppas bla ordna:
    i. Observerplatser till Match Cup Sweden för GYS medlemmar
    ii. Stipendie till bästa seglarna under 2011, för att efter säsongens slut kunna åka på ungdoms match racing tävling i Nya Zeeland eller Australien
    9. Ingå i gastbank för DS och Elliot. Detta innebär att du kan hoppa in och segla med ett befintligt DS eller Elliot team när de behöver förstärkning.
    10. Möjlighet att jobba för GKSS Event när Patrik Hedenstedt anordnar företagsarrangemang under säsongen. Kan vara ett bra sätt att få igen en del av pengarna på abonnemanget.
    11. Med ett team abonnemang får man möjlighet att använda CB66:orna för ett eget seglingsevent med sponsorer eller andra som stöttar teamets satsning.
    12. Deltagande i Svenska CB66 Touren och tävlingsutbyte med CB66 centrat i Stockholm.
    Vi planerar för ett deltagande enligt ovan , men får lov att återkomma mer konkret senare under säsongen.

    C. DS 37 Personligt abonnemang 2011:
    1. Årskostnad: 5000kr
    2. Organiserad träning 18 apr-22 juni samt 15 aug-26okt:
    Onsdagar 18.00-21.00. Bokning för deltagande i träningen sker på GKSS hemsida.
    3. Ingå i gastbank för DS 37. Detta innebär att du kan hoppa in och segla med ett befintligt team när de behöver förstärkning.
    4. Medlemskap i GKSS Youth Squad om du är mellan 17-25 år:
    GYS kommer att utvecklas under året och vi hoppas bla ordna:
    i. Observerplatser till Match Cup Sweden för GYS medlemmar
    ii. Stipendie till bästa seglarna under 2011, för att efter säsongens slut kunna åka på ungdoms match racing tävling i Nya Zeeland eller Australien
    5. Möjlighet att jobba för GKSS Event när Patrik Hedenstedt anordnar företagsarrangemang under säsongen. Kan vara ett bra sätt att få igen en del av pengarna på abonnemanget.

    D. DS 37 Team abonnemang 2011:
    1. Årskostnad för ett team om 5-6 personer: 30000kr + 15000kr deposition (depositionen täcker eventuella skador som man åsamkar båt, segel eller annan utrustning).
    2. Tillgång till 4 st DS 37 och 4 st CB66 7 april – 26 oktober.
    3. Bokning av träningspass sker på GKSS hemsida.
    Man kan max ha tre bokningar upplagda samtidigt på hemsidan och man bokar enbart som ett team för DS 37 träning och som team eller person för CB66 träning. Tillgängliga träningstider:
    Måndag-fredag: 09.00-12.00, 12.00-15.00, 15.00-18.00, 18.00-21.00
    Lördag-söndag: 09.00-12.00, 12.00-15.00, 15.00-18.00
    4. Organiserad träning 13 apr-22 juni samt 15 aug-26okt:
    Måndag och onsdag 18.00-21.00. Bokas på samma sätt som ovan (kan komma att utökas till 3 träningspass under säsongen om det finns ekonomi för det).
    5. Match Racing Clinic i Långedrag 22-24 april samt 16-18 sept.
    6. Medlemskap i GKSS Youth Squad om du är mellan 17-25 år:
    GYS kommer att utvecklas under året och vi hoppas bla ordna:
    i. Observerplatser till Match Cup Sweden för GYS medlemmar
    ii. Stipendie till bästa seglarna under 2011, för att efter säsongens slut kunna åka på ungdoms match racing tävling i Nya Zeeland eller Australien
    iii. Ett Wild Card till Match Cup Sweden om någon besättning bedöms vara tillräckligt konkurrenskraftig.
    7. Möjlighet att jobba för GKSS Event när Patrik Hedenstedt anordnar företagsarrangemang under säsongen. Kan vara ett bra sätt att få igen en del av pengarna på abonnemanget.
    8. Deltagande i Svenska CB66 Touren och tävlingsutbyte med CB66 centrat i Stockholm.
    Vi planerar för ett deltagande enligt ovan , men får lov att återkomma mer konkret senare under säsongen.

    E. Elliot satsning 2011:
    1. Elliot satsningar sköts inom ramen för GKSS OS satsning. För att komma ifråga måste en besättning börja med ett CB66 eller DS abonnemang och därefter bevisa för huvudtränaren eller Patrik Hedenstedt att de håller en tillräckligt hög nivå i sin segling för att kunna satsa på Elliot.
    2. Om man långsiktigt vill göra en OS satsning i Elliot, bör man alltså mjukstarta med ett CB66 eller DS abonnemang för att när tiden är mogen ta steget över till Elliot.
    3. De tjejer som seglar Elliot kommer under säsongen även kunna träna i CB66 och vara medlemmar i GKSS Youth Squad.

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Mar 25, 2011 @ 11:59

    GKSS viser vei, vi i Norge burde følge etter
    http://kappseiling.no/nasjonalt/10/727

    Reply

  14. Patrik
    Mar 25, 2011 @ 12:37

    SUDDIGHET…. är det nya namnet på sidan ?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.