Skip to content

14 Comments

  1. Måns
    Mar 18, 2011 @ 13:35

    Snö… vad är det? (Skivet några minuter innan “snöchocken” som lamslog (?) Stockholm)

    Reply

  2. Janne
    Mar 18, 2011 @ 22:50

    Tack Måns! Din föredragsserie ges högsta möjliga betyg i såväl pedagogik och innehåll. Att isohypsernas betydelse nedtonas tolkar vi att vi framgent inom team Xplorer att du förblir vår guru och mentor inom meteorologi anpassad för kappsegling.

    Reply

  3. Jesper Hoffstedt
    Mar 21, 2011 @ 15:46

    Mycket välskrivet och pedagogiskt Måns! Populärvetenskap på helt rätt nivå.

    Reply

  4. Claes Redin
    Mar 23, 2011 @ 09:01

    Informativt och på rätt nivå.
    Tack!

    Reply

  5. Måns Håkansson
    Mar 23, 2011 @ 20:00

    Tack för de vänliga orden!
    -Och som tidigare nämnts: Ordet är fritt, om det är något du vill fråga om eller diskutera är det bara att höra av sig, så skall jag försöka svara efter bästa förmåga!
    Mvh
    Måns

    Reply

  6. Johan
    Apr 24, 2011 @ 22:11

    Vad är det jag har missat? Häromdagen så vaknade jag upp en härligt klar morgon. Vattnet kallt och solen strålade från en klar himmel. Vindstilla. Tänkte att det skulle komma sjöbris helt säkert men det som kom var en fjuttig liten bris som varierade i storlek och riktning. Det verkade som om sjöbrisen inte ville komma igång för det kom inte upp några cumulus moln över land heller. lufttrycket var 1025. Vattentemp mitt på dagen 8 grader och landtemp 16 -18. Varför kom det ingen sjöbris?

    Reply

    • Måns Håkansson
      Apr 25, 2011 @ 21:29

      Bra fråga Johan. Bra beskrivning av situationen också, jag tror svaret gömmer sig bland de data du ger. Temperaturskillnaden mellan land och havsyta var nog tillräcklig, men sjöbrisen hindrades säkerligen av den högtrycksbetonade situationen (1025 hPa, vindstilla och klara förhållanden beskriver ett tydligt högtrycksläge). Den tillhörande stabila skiktningen som uppstår genom den allmänt sjunkande luftrörelsen i ett högtryck motverkar konvektionen (den stigande luftrörelsen) över land vilket är själva drivningen i sammanhanget. Detta är inte så ovanligt. Se kapitlet om sjöbris, första stycket under rubriken “Yttre omständigheter”. Hoppas det klarnade något…
      Mvh Måns

      Reply

      • ClaesE
        Apr 27, 2011 @ 10:45

        Jag noterade samma sak under hela påskhelgen. Det blev aldrig några cumulusmoln över land, och ingen skjuts på sjöbrisen. Däremot var det grymt disigt. Kan det ha varit tillräckligt för att hindra sjöbrisens uppkomst? Och ja, det har varit ett rejält högtryck. Gradientvinden har varit runt O och lätt.

        Reply

        • Måns Håkansson
          Apr 27, 2011 @ 16:24

          Diset är ett tecken på att skiktningen är stabil, vilket motverkar konvektionen över land. Diset i sig hindrar ju även solljuset att nå ned och om du är på ostkusten så är en ostlig gradientvind rena mardrömmen för alla seriösa försök att etablera någon form av vettig sjöbris.
          /Måns

          Reply

      • Pelle P
        Apr 27, 2011 @ 13:29

        Och så har man lärt sig nått nytt idag igen!! = bra barometer i båten (gärna med historia) är bra att ha.

        Reply

        • Ronny G
          Apr 27, 2011 @ 16:48

          Ja Måns, det här med att klargöra om det råder stabil- eller labil skiktning är ju rätt centralt men samtidigt inte helt givet. Utöver att studera en väderkarta kan man ju observera molnen (cumulus eller platta).
          Är det så enkelt att man också kan kika på barometern? Är lufttryck en bit över 1013 eller 760 helt enkelt indikation på något form av högtryck, dvs varmluftsmassa och därmed stabil skiktning, med alla dess följdeffekter? Haha jag misstänker att jag generaliserar grovt, men det vore ju smidigt om man enbart kunde läsa av barometern för att bestämma skiktning istället för att lära sig 10 olika molntyper….

          Reply

          • Måns Håkansson
            Apr 28, 2011 @ 09:37

            Det är hur lufttrycket i området där du befinner dig förhåller sig gentemot trycket i dess omgivning (mätt vid samma nivå) som avgör. Alltså tyvärr inte det absoluta värdet. Då hade det blivit för enkelt, även om det många gånger kan ge en viss föraning, som du föreslår…

  7. Krull
    Apr 27, 2011 @ 21:28

    Eller så köper du en Suunto Ventus så löser den de problemen för dig Pelle, kolla med Peter han hjälper dig säkert med detta :)

    Reply

    • Pelle P
      Apr 28, 2011 @ 08:17

      Peter har redan en bra barometer i båten (med historia/loggning), ska bara börja använda den…:)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.