Close
Skip to content

30 Comments

  1. Jonas
    Jan 5, 2019 @ 19:25

    Vore kul att läsa lite mer om din erfarenhet av Sentinel Boat Monitor. Att få info om batterinivå, temp och fuktighet på distans vore trevligt när man har en bit att åka till båten på vintern.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 5, 2019 @ 20:24

      Det kommer ett eget inlägg om den.

      Man verkar ha använt min installation på Blur för att få integrationen med H5000 att funka, så vi fick inte till det under säsongen.

      Jag var lite osäker på att ha en pryl till som drar ström och strular, men det är gansja sjysst att ha koll på båten på distans.

      Reply

  2. Ola
    Jan 6, 2019 @ 11:20

    Hej Peter

    Du skriver om sonar charts i Navionics..

    Min uppfattning är att den inte tillför något i svenska farvatten. Sonar charts bygger ju på att hela Raymarine/Navionics communityn kontinuerligt mäter djup och position och rapporterar upp dessa data då du uppdaterar Din sjökort. De sammanställs och tvättas och distribueras ut som sonar charts. Jäkligt fiffigt sätt att bottenkartera de områden myndigheter nödvändigtvis inte har ansvar att kartera då deras uppgift normalt bara är att säkra nyttosjöfarten. Problemet är att privat sjömätning, med ngt undantag(Hydrographica och någon till?) är förbjudet i Sverige på grund av hänsyn till militära intressen.

    Funktionen är därför inte tillgänglig i Sverige.

    Kurvorna som visas i sonar Chart mode är därför inte baserade på mätningar utan de är interpolerade på officiella data från SjöV i de fall de finns. Möjligen görs även ngn form av intelligent bedömning av topografin i tillägg till detta.

    Jag kan ha fel..det har hänt förut..någon gång i mitten på 60-talet tror jag det var.. ?

    Någon kunnig därute som vet?

    Med vänlig hälsning,

    /Ola

    Reply

    • KåreL
      Jan 6, 2019 @ 14:39

      Den nya lagen från 2016 om skydd för geografisk information tillåter ringa sjömätning samt skapande och spridande av databaser med sådan information.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 7, 2019 @ 12:53

      Som du säger är data endast interpolerade, men det ger mig ändå en mycket bättre bild av hur dfjupfåran ser ut i sund, eller vilken sida av en bukt som är mest långgrund. Används inte för finlir, där det är lätt att skifdta mellan de olika varianterna.

      Vad jag förstår kan man samla egna data på plotters med SonarCharts Live, men det tar ju längre tid när man skall göra allt jobbet själv.

      Skall vi tippa på att det mest är en tidsfråga innan det blir ok att dela användargenererad data?

      Reply

      • Ola
        Jan 7, 2019 @ 13:54

        Hoppas det…

        Reply

        • SWE8606
          Jan 7, 2019 @ 14:04

          Knappast troligt med dagens säkpolitiska läge. Sonar Charts är tillgängligt i alla länder utom Finland och Sverige. Av en anledning… Men kanske om lämplig myndighetsaktör kunde stå som garant och agera man-in-the-middle….

          Har varit våt dröm hos mer än en SjV-GD att få automatiserad karteringen utförd av fritidsbåtsflottan. Tänk om man helt sonika kunde göra en oortodox deal med Navionics. Plocka hem all sonar chart data, scrubba bort det man önskar och sen skicka tillbaka tvättade djupkurvor som tillgängliggörs för användarna

          Har bilden att mitt B&G använder mina egengenererade Sonar Charts där jag samlat in data btw?

          Reply

  3. Ola
    Jan 6, 2019 @ 14:46

    Kåre..
    I lagens förarbete pratar man om att dela ett typ ett excelblad eller kartskiss med familjen om hur ta sig in i en svår naturhamn eller kompisarna i båtklubben kring farleden in i klubbhamnen där sanden kanske flyttar på sig. En communiry av båtar som karterar på det systematiska sätt som görs i insamlandet av data för sonar chart är inte det man avser.. Tyvärr, skulle man få det att funka bra så hade det ju varit ett fantastiskt sätt att komplettera det officiella datat från SjöV..och få bättre sjökort för oss fritidsmänniskor..

    Reply

  4. Dan
    Jan 8, 2019 @ 20:01

    Läsarfrågan kom från mig och sedan dess har det hänt en del.

    Köpte en IPad 9,7 med 4G. Laddade ner Eniro på sjön, Seapilot samt Navionics. Ville se till att ha möjlighet att ladda och också extra säkerhet. Hade en IPad Wi-FI hemma och kan nu använda den också genom att internet dela enheterna och därmed använda 4G abonnemanget från den nya Ipaden. Då kan en ligga på laddning medan den andra används och krachar jag Wi-FI Ipaden har jag fortfarande 4G Ipaden kvar. Tvärtom hade det blivit problem ifall jag inte råkat ha en IPhone som kan internet delas till Wi-FI Ipaden. Och som dessutom kan användas till navigation i värsta fall fast skärmen är liten.

    Torr testat de olika Nav apparna och de har sina för och nackdelar, auto routingen i Navionics kan komma väl tillpass när man är slut i huvet och vill ha besked hur man skall ta sig i mål utan att tänka :-)

    Mvh/Dan

    Reply

  5. Anders
    Jan 9, 2019 @ 10:25

    Har en uråldrig ipad2 med lifeproof som börjar bli dags att byta ut. Lite av djungel med padderiet, tror på en 9.7″ (inte Pro) med lämpligt skal – men Lifeproof verkar inte stödja den formfaktorn? Vad tror panelen om Griffin eller Otterbox?

    Ang appar kör jag nästan uteslutande Seapilot på paddan, fungerar riktigt bra.

    Reply

    • Jocke Cordaly
      Jan 9, 2019 @ 11:14

      Jag kör Ipad 9.7 med Lifeproof skal, så den ska finnas att köpa.

      Reply

      • Anders Frisk
        Jan 9, 2019 @ 12:26

        Jag ser att Lifeproof har skal för “9.7 Pro” som kanske är samma sak som “ipad 2017/2018”, vem vet :) gillar verkligen Lifeproof Nuud-skalet som har levererat riktigt bra skydd och hållt den stackars paddan vid liv trots diverse översköljningar och allmänt kaos som det ibland är i brunnen. Har t ex lärt mig att padda utan skal och winsch-handtag som mosas ned i samma påse inte är helt kompatibla.

        Reply

        • Dan
          Jan 9, 2019 @ 13:42

          Jag frågade experterna i affären när jag köpte Ipaden och de sa att 9,7 Pro var lite annorlunda designad är vanliga 9,7:an och att skalen inte passade varandra.

          Reply

          • Jocke Cordaly
            Jan 10, 2019 @ 10:45

            Jag har den som heter “Ipad” och inköpt 2017. Jag har skalet som är för iPad pro 9.7 tum och dom passar perfekt. Skalet köptes våren 2018.
            Visst experterna i affären kanske har rätt, men för just mina två exemplar så har dom iallafall fel.

          • Dan
            Jan 10, 2019 @ 17:58

            Tack Jocke,

            Fick besked att det jag beställt är restat …och isåfall tar jag risken att beställa ett Lifeproof PRO skal.

            Mvh/Dan

          • Dan
            Jan 14, 2019 @ 19:03

            Nu vet jag vad som skiljer 9,7 och PRO 9,7. NüüD skalet kom idag och det som skiljer är hålet för kameran, PRO skalet har en annan position för linsen. Spelar ingen roll för mig men så är det.

          • Jocke Cordaly
            Jan 14, 2019 @ 19:50

            Aha tack för input. Aldrig använt kameran så det är nog därför jag inte märkt något av det.

  6. Patrik Ström
    Jan 9, 2019 @ 11:00

    Är det någon som använder den större 12.9 tums IPad Pro? Jag har en gammal Ipad Air som snart börjar sjunga på sista versen. Är det bättre ju större skärmen är eller är det så att less is more om paddan skall ligga lös i sittbrunnen? Lifeproof har vattentäta skall till 12.9:an numera.

    Högt & Fort /// Patrik

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 9, 2019 @ 11:08

      Jag är ju lite Apple-nörd och har haft alldeles för många varianter.

      Min uppfattning är att 9.7″ är rätt size. 12.9″ är jättefin för att se på film i ruffen, men är omöjlig att hantera med en hand och skjuva ner i en tamp-påse när man vill bli av med den. Själva vitsen är ju att man tar den med sig, och att den inte sitter monterad (för det mesta).

      Reply

      • Patrik Ström
        Jan 9, 2019 @ 18:07

        Tack för tipset. Jag hade nästan kommit fram till det själv. Men jag har däremot uppdaterat Navionicsappen till den nya och låter min gamla IPad Air hänga med till den stämplar ut helt och hållet.

        All the best /// Patrik

        Reply

  7. Dan
    Jan 9, 2019 @ 11:11

    Jag köpte nedan skal, ingen aning om hur det är i verkligheten…/Dan

    4smarts Nautilus Vattentätt Skal till iPad 9.7 (2017), iPad 9.7 (2018)

    Reply

  8. Johan Söderström
    Jan 9, 2019 @ 14:25

    Jag har ingen plotter i sittbrunnen i nya båten (Xp33), och tänkte försöka mig på en padda som jag dels kan ha lös, men även snäppa fast på skottet mot ruffen och på sittbrunnssargen vid rorsman. Har inte riktigt tänkt klart kring lösning, men tänker mig t.ex. karborre (vanlig eller 3Ms Duallock som verkar väldigt stark) eller nån form av sugkoppshållare.

    Någon som har en fungerande lösning?

    Reply

  9. Erik P
    Jan 9, 2019 @ 16:34

    Har funderat på telefon monterad uppochner på benet/låret så att den blir rättvänd när man sitter. Ungefär som stridspiloterna hade sin karta förr i världen. Frågan är vad man skall ha för ficka och hur man fäster den på benet. Kanske finns nån färdig lösning? Inget för den som har ratt kanske men för oss med rorkult.

    Reply

  10. Johan Kindeborg
    Jan 9, 2019 @ 20:58

    Jag fräste ner 14 mm direkt i skottet och fixade en liten ram pulverlackerad svart rostfritt som jag limmade direkt utanpå Paddan och sedan limmade jag alltihop fast montage på skottet (;-))… ( den sitter där “to the end”)

    Funkar kanon förutom i starkt solsken då den blir för varm, men det är bara att spraya med blomsprutan så¨hoppar den igång igen…till den har jag också en (kopia) bärbar likadan I pad i lifeproof fodral…Som svar på Johan Söderström Använd 2 st (;-))

    Kör med Seapilot och det funkar kanon…Framme på masten i fäste ovan/under sitter en Velocitek Prostart och Velocitek Shift…fantastiska prylar som funkar 100+

    Internet via mobiltelefon med WIFI hotspot som en “router”…WIFI delat för paddorna..

    Autopilot Ev-100 med fjärrkontroll, som är helt underbar och styr den kurs jag vill…allt funkar kanon,men det finns alltid ett men!?!

    Drömmen är att koppla ihop “paddorna” med Seapilot och Raymarine Ev-100 och kanske även ett trådlöst vind data…

    Kan jag på något sätt koppla ihop Raymarine Ev_100- Ipad/Seapilot-Vind ?

    Tacksam om någon här har koll på det…eller tips…

    Reply

    • Johan Söderström
      Jan 10, 2019 @ 00:10

      Jag stoppade in en
      http://www.yachtd.com/products/wifi_gateway.html

      för att få ut nmeadata på wifi, och för att slippa låsa upp en telefon/padda kompletterade jag med en
      https://teltonika.lt/product/rut240/

      för att få ett ”fast” wifi-internetuppkoppling.

      På så vis kan jag få in den datan jag behöver i paddan.

      Det verkar knåpas på alla möjliga hörn, jag frågade Yachtdevices om det går att styra autopiloten via deras webgränssnitt i ydwg02. De säger att det ligger i pipeline, med mål att bli klart till sommaren. Det kan bli bli spännande när alla ombord kan koppla upp sig och få en fjärrkontroll till APn i sin telefon…

      Vidare verkar Navionics ha öppnat upp för användning av deras sjökort i andra appar. Tydligen avser iRegatta att försöka integrera korten i sin app när nästa version av Navionics utvecklingsverktyg släpps.

      Reply

      • Anders Frisk
        Jan 10, 2019 @ 08:51

        Oh teltonika-lådan ser smutt ut, hur har du gjort med mobilantenn? Kanske räcker med de som medföljer för dräglig täckning?

        Reply

        • Johan Söderström
          Jan 10, 2019 @ 19:08

          Ja, den var lagom både i storlek och pris. Jag börjar med spröten som följer med, och tror att det räcker för mitt tänkta skärgårdsbruk. Får hänga den bakom någon av oljemåljningarna i salongen så den kommer ur vägen…

          Reply

  11. Macki
    Jan 11, 2019 @ 15:31

    Jag kör med Nokia Lumia 2520 som speglar laptopen med hjälp av Ultra vnc. Det finns inget på marknaden (vad jag vet) som slår Lumian på skärmstyrka, batteri och laddtid och detta är en gammal produkt. Nackdelen är Windows RT som är rent ut sagt kass och på utdöende men skall man bara ha den som en skärm funkar det. Dock inget för snabbgående motorbåtar pga. Vnc:s uppdaterings förmåga

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.