Skip to content

20 Comments

  1. Mats
    Mar 29, 2011 @ 09:53

    SOTO 40 i ny variant några dec kortare lite djupare köl och en ny klass som tydligen lockar 10 team. Nu blir det två parallella serier med i stort sett likadana båtar men det är vi ju bra på i Sverige. Men vi lär dock inte se så många i östersjön. Man kan fundera på IRC ratingen som landar på 1.24 1.23 som nya King 40:an. Vem tror ni är snabbast?

    Reply

    • Patrick L
      Mar 30, 2011 @ 11:37

      Det är väl allt annat än en “Soto 40 i ny variant”? Den största skillnaden är att Farr 400 är byggd för havskappsegling och uppfyller ISAF OSR Cat 2 i entypsregeln medan Soto 40 är byggd helt för GP bankappsegling. Man kan väl gissa att de är hyfsat jämna, med hänvisning till deras design skulle jag dock gissa att Soton kan vara något snabbare på bana i plattvatten medan Farren förmodligen krossar Soton på havet (förutom att den då alls får starta i t.ex. Fastnet). Vilken man väljer är således mest beroende på vilket användningsområde man har tänkt sig samt vilken man tror har möjlighet att bilda klass där man bor. Du har dock helt rätt i att där vi bor är det nog ingen av dem som kommer att kunna bilda klass.

      Jag tycker det är skönt att det finns konkurrens och ett utrymme att välja olika lösningar!

      Reply

      • Mats
        Mar 30, 2011 @ 12:50

        Bar en Soto 40 som mätt i IRC men det ser ut att ha gått rätt bra
        Pos Sail Boat Trophy Name PHRF Club Type Finish Elapsed Corrected Overall
        1 51115 Twister Herb & Preston Wake -15 South Shore YC Du Bois 1|02:06:31 7:16:31 7:33:42 43
        2 77984 Pororoca Gene McCarthy and Bob Zeman -54 Chicago YC NM 68 1|01:22:52 6:32:52 7:34:42 46
        3 61137 Drum Beat Theodore Etheridge -24 Macatawa Bay YC soto 40 1|01:58:58 7:08:58 7:36:27 50
        4 52701 Windancer John Nedeau -72 Muskegon YC GL 70 1|01:04:36 6:14:36 7:37:02 54
        5 70 Evolution Kohler/Reichelsdorfer -75 Sheboygan YC GL-70 1|01:01:19 6:11:19 7:37:12 55
        6 97834 KOKOMO Wes Schulz -21 Grand Traverse YC Marek Schock 1|02:10:04 7:20:04 7:44:07 76
        7 50048 Main Street Bill Schanen -21 Port Washington YC J/145 1|02:10:42 7:20:42 7:44:45 78
        8 8955 Merlin Jerome Sullivan -87 Milwaukee YC Bill Lee 68 1|00:58:09 6:08:09 7:47:46 88
        9 52725 Imedi Mark Hauf -81 Chicago YC TP 52 1|01:07:16 6:17:16 7:50:01 95
        10 52575 Defiance Dale Smirl; Chris Nielson; Tom Edman; Bob -81 WaCrnheicakgeo & Y UCSMMA J-V 66 1|01:08:05 6:18:05 7:50:50 98
        11 52791 promo kuber,john -57 Milwaukee YC PHRF SLOOP 1|01:40:07 6:50:07 7:55:23 113
        12 40888 Swiftsure Ehlert,Ronald 0 Bayshore YC N/M 50 IOR 1|02:56:30 8:06:30 8:06:30 141
        13 35151 SeaHero Mark Tescari/Flip Richards 6 White Lake YC N/M 1|03:10:38 8:20:38 8:13:46 151
        14 50218 Tyrant Don Thinschmidt -21 Macatawa Bay YC N/M 1|02:52:20 8:02:20 8:26:23 155
        Speed as VMG of winning boat: 9.4 knots

        Reply

        • Patrick L
          Mar 30, 2011 @ 14:50

          Coolt, fast det där var PHRF och inte IRC. Farr 400 har fått ett trialcert på 1,230 och enligt Longitude ligger en rimlig siffra för en OD S40 runt 1,240? Hoppas att någon kommer att jämföra båtarna i test. Tycker att båda är riktigt coola, men jag lutar nog åt Farren p.g.a den mer genomtänkta havskappseglingssetupen som brukar borga för att båten är ordentligt byggd, pallar det mesta och får ett långt liv. Piedestal lär vara en fördel för att få snabbare gippar? Samt sänkkölsmöjligheten som ger både ett rejält djupgående på 2,90 och hamn/transportmöjligheter på 1,90.

          Fast då har jag inte tittat på priset… en lyx vi fönstershoppare kan unna oss att lämna därhän… :-)

          Reply

          • Calle
            Mar 30, 2011 @ 15:03

            +1

  2. Öresund Regatta, AN
    Mar 29, 2011 @ 10:15

    Kungen är död länge leve kungen. :-)

    Reply

  3. Happy
    Mar 29, 2011 @ 11:06

    SWEET!

    Vad skulle priset kunna bli om man vill ha hem en sådan till Östersjön?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Mar 29, 2011 @ 12:36

      I runda slängar lite över 4 mille…..båten kostar vad jag hört 395.000 US$ utan segel och instrument….frakt och moms tillkommer……som hittat :-)

      Reply

      • Anders D
        Mar 29, 2011 @ 14:11

        Då tar jag två, så får jag någon att segla mot!

        Reply

  4. Jakob
    Mar 29, 2011 @ 11:27

    Spännande shape…

    Reply

  5. Stefan Blom
    Mar 29, 2011 @ 11:44

    Jag regarerar på mastkrummet, det blåser ju dock rätt mycket men ändå mycket krum på masten eller luras ögat genom bilderna? Jag upplever att man under de senaste åren använt sej av att “rakare” designtänk….kanske det är dags för krum igen eller? Finns det någon där ute som kan ge en lektion i detta?

    Reply

  6. Patrick L
    Mar 29, 2011 @ 12:52

    Riktigt Sweet!

    Reply

  7. Mats
    Mar 29, 2011 @ 12:59

    Har nypt rätt bra i häck/backstaget och vagnat ner. Får nog spilla den där feta toppen rätt tidigt

    Reply

  8. MC
    Mar 29, 2011 @ 16:35

    Monohull är slut.
    Mumm 30 och 18 Footers sedan 90-talet. That’s it.

    Reply

    • o
      Mar 29, 2011 @ 19:12

      Mmm, monohull är slut. Och entyp. Och respitregel. Allt är slut.

      Reply

  9. sillstryparn
    Mar 29, 2011 @ 22:16

    Men vad skall man ha den till?

    Reply

    • Niklas
      Mar 30, 2011 @ 10:45

      Man brukar segla med sådana farkoster.

      Reply

  10. Patrick L
    Apr 13, 2011 @ 16:37

    Reply

  11. Patrick L
    Apr 13, 2011 @ 16:40

    ORCi GPH: 526 — IRC TCC: 1,248

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.