Farr 400 seglar
FIRST FARR 400 LAUNCHED TODAY – 1 WEEK EARLY!
• First Farr 400 launched in Dubai today, one week ahead of schedule.
• Pro-sailor Dee Smith will put the boat through rigorous test sailings for the next week.
• 10 boats sold to date with the first of many One Design regattas organized for early 2012.
Monday 28th March 2011, Premier Composite Technologies, Dubai: Premier Composite Technologies (PCT), the leading supplier of advanced composite components for the Marine and Architectural markets are today pleased to confirm the launch of the first FARR 400 – one week ahead of schedule.
PCT announced in January that they would be collaborating with Farr Yacht Design to build the next generation, all carbon, one design 40ft racer, and in just under 3 months the first hull has hit the water having been launched in Dubai today.
The FARR 400 will go through a week’s worth of rigorous test sailings and will be pushed to the max by Pro-sailor Dee Smith, Naval Architect Luke Shingledecker from FARR Yacht Design and Bill O’Malley of Farr Yacht Sales, to ensure all components, including the Southern Spars Element C6 Carbon rigging, Grand Prix two-piece mast and Lewmar racing winch and deckgear, are performing to their maximum potential.During the week of testing, Dobbs Davis will also be on hand to measure the boat for IRC and ORC ratings. Press and prospective customers have also been invited to experience what is anticipated to be the next dominate one design racing machine.
Following the test sailings, the FARR 400 will be shipped to Europe for a series of Spring/Summer European events to be announced next week.
To date, 10 boats have been sold, a tremendous achievement considering the boat is only being sailed for the first time today. The first one design regattas are being organized in Europe and the US for early 2012.To follow the progress of the FARR 400 please sign up to Team Premier on Facebook or see www.farr400.com.
Mats
Mar 29, 2011 @ 09:53
SOTO 40 i ny variant några dec kortare lite djupare köl och en ny klass som tydligen lockar 10 team. Nu blir det två parallella serier med i stort sett likadana båtar men det är vi ju bra på i Sverige. Men vi lär dock inte se så många i östersjön. Man kan fundera på IRC ratingen som landar på 1.24 1.23 som nya King 40:an. Vem tror ni är snabbast?
Patrick L
Mar 30, 2011 @ 11:37
Det är väl allt annat än en “Soto 40 i ny variant”? Den största skillnaden är att Farr 400 är byggd för havskappsegling och uppfyller ISAF OSR Cat 2 i entypsregeln medan Soto 40 är byggd helt för GP bankappsegling. Man kan väl gissa att de är hyfsat jämna, med hänvisning till deras design skulle jag dock gissa att Soton kan vara något snabbare på bana i plattvatten medan Farren förmodligen krossar Soton på havet (förutom att den då alls får starta i t.ex. Fastnet). Vilken man väljer är således mest beroende på vilket användningsområde man har tänkt sig samt vilken man tror har möjlighet att bilda klass där man bor. Du har dock helt rätt i att där vi bor är det nog ingen av dem som kommer att kunna bilda klass.
Jag tycker det är skönt att det finns konkurrens och ett utrymme att välja olika lösningar!
Mats
Mar 30, 2011 @ 12:50
Bar en Soto 40 som mätt i IRC men det ser ut att ha gått rätt bra
Pos Sail Boat Trophy Name PHRF Club Type Finish Elapsed Corrected Overall
1 51115 Twister Herb & Preston Wake -15 South Shore YC Du Bois 1|02:06:31 7:16:31 7:33:42 43
2 77984 Pororoca Gene McCarthy and Bob Zeman -54 Chicago YC NM 68 1|01:22:52 6:32:52 7:34:42 46
3 61137 Drum Beat Theodore Etheridge -24 Macatawa Bay YC soto 40 1|01:58:58 7:08:58 7:36:27 50
4 52701 Windancer John Nedeau -72 Muskegon YC GL 70 1|01:04:36 6:14:36 7:37:02 54
5 70 Evolution Kohler/Reichelsdorfer -75 Sheboygan YC GL-70 1|01:01:19 6:11:19 7:37:12 55
6 97834 KOKOMO Wes Schulz -21 Grand Traverse YC Marek Schock 1|02:10:04 7:20:04 7:44:07 76
7 50048 Main Street Bill Schanen -21 Port Washington YC J/145 1|02:10:42 7:20:42 7:44:45 78
8 8955 Merlin Jerome Sullivan -87 Milwaukee YC Bill Lee 68 1|00:58:09 6:08:09 7:47:46 88
9 52725 Imedi Mark Hauf -81 Chicago YC TP 52 1|01:07:16 6:17:16 7:50:01 95
10 52575 Defiance Dale Smirl; Chris Nielson; Tom Edman; Bob -81 WaCrnheicakgeo & Y UCSMMA J-V 66 1|01:08:05 6:18:05 7:50:50 98
11 52791 promo kuber,john -57 Milwaukee YC PHRF SLOOP 1|01:40:07 6:50:07 7:55:23 113
12 40888 Swiftsure Ehlert,Ronald 0 Bayshore YC N/M 50 IOR 1|02:56:30 8:06:30 8:06:30 141
13 35151 SeaHero Mark Tescari/Flip Richards 6 White Lake YC N/M 1|03:10:38 8:20:38 8:13:46 151
14 50218 Tyrant Don Thinschmidt -21 Macatawa Bay YC N/M 1|02:52:20 8:02:20 8:26:23 155
Speed as VMG of winning boat: 9.4 knots
Patrick L
Mar 30, 2011 @ 14:50
Coolt, fast det där var PHRF och inte IRC. Farr 400 har fått ett trialcert på 1,230 och enligt Longitude ligger en rimlig siffra för en OD S40 runt 1,240? Hoppas att någon kommer att jämföra båtarna i test. Tycker att båda är riktigt coola, men jag lutar nog åt Farren p.g.a den mer genomtänkta havskappseglingssetupen som brukar borga för att båten är ordentligt byggd, pallar det mesta och får ett långt liv. Piedestal lär vara en fördel för att få snabbare gippar? Samt sänkkölsmöjligheten som ger både ett rejält djupgående på 2,90 och hamn/transportmöjligheter på 1,90.
Fast då har jag inte tittat på priset… en lyx vi fönstershoppare kan unna oss att lämna därhän… :-)
Calle
Mar 30, 2011 @ 15:03
+1
Öresund Regatta, AN
Mar 29, 2011 @ 10:15
Kungen är död länge leve kungen. :-)
Happy
Mar 29, 2011 @ 11:06
SWEET!
Vad skulle priset kunna bli om man vill ha hem en sådan till Östersjön?
Pelle Lindell
Mar 29, 2011 @ 12:36
I runda slängar lite över 4 mille…..båten kostar vad jag hört 395.000 US$ utan segel och instrument….frakt och moms tillkommer……som hittat :-)
Anders D
Mar 29, 2011 @ 14:11
Då tar jag två, så får jag någon att segla mot!
Jakob
Mar 29, 2011 @ 11:27
Spännande shape…
Stefan Blom
Mar 29, 2011 @ 11:44
Jag regarerar på mastkrummet, det blåser ju dock rätt mycket men ändå mycket krum på masten eller luras ögat genom bilderna? Jag upplever att man under de senaste åren använt sej av att “rakare” designtänk….kanske det är dags för krum igen eller? Finns det någon där ute som kan ge en lektion i detta?
Patrick L
Mar 29, 2011 @ 12:52
Riktigt Sweet!
Mats
Mar 29, 2011 @ 12:59
Har nypt rätt bra i häck/backstaget och vagnat ner. Får nog spilla den där feta toppen rätt tidigt
MC
Mar 29, 2011 @ 16:35
Monohull är slut.
Mumm 30 och 18 Footers sedan 90-talet. That’s it.
o
Mar 29, 2011 @ 19:12
Mmm, monohull är slut. Och entyp. Och respitregel. Allt är slut.
Patrick L
Mar 30, 2011 @ 11:39
LOL!
sillstryparn
Mar 29, 2011 @ 22:16
Men vad skall man ha den till?
Niklas
Mar 30, 2011 @ 10:45
Man brukar segla med sådana farkoster.
Patrick L
Apr 13, 2011 @ 16:37
http://farryachtsales.blogspot.com/2011/04/farr-40-one-design-sea-trial-report.html
Patrick L
Apr 13, 2011 @ 16:40
ORCi GPH: 526 — IRC TCC: 1,248