Skip to content

36 Comments

  1. fills
    Apr 1, 2011 @ 10:19

    Det låter kul men samtidigt lite vansinnigt? Hade min fru fått reda på vad en sådan satsning kostar så tvivlar jag på att tulpaner och en god middag hade räckt.. ;)

    Reply

    • Martin
      Apr 1, 2011 @ 10:31

      Va kul Peter, annars kan du köra corpulent crew uppväxt på öl och biff, man kan lägga gubbarna på dukarna i stället.
      Bly är dyrt, här finns pengar att tjäna!

      Reply

  2. fills
    Apr 1, 2011 @ 10:20

    Varför inte leasa en redan optimerad ORCi båt borde ju finnas en uppsjö att välja mellan, Datacom?

    Reply

  3. Espen J
    Apr 1, 2011 @ 10:30

    Det blir spennende og se deg på Hankø selv om det 1 april idag!!!

    Reply

  4. fills
    Apr 1, 2011 @ 10:32

    Okay, Aprilfool!

    Reply

  5. Patrick L
    Apr 1, 2011 @ 10:50

    Jag har ju tidigare låtit lite negativ till ORCi

    Inte, då!

    Reply

  6. JonasJ
    Apr 1, 2011 @ 10:59

    det är 1 April idag

    Reply

  7. Calle
    Apr 1, 2011 @ 11:31

    april april!

    Reply

  8. Calle
    Apr 1, 2011 @ 11:34

    april April, Peter kan lura er vart han vill!

    Reply

  9. Mats V
    Apr 1, 2011 @ 12:40

    GPH 635 – höll på att sätta kaffet i vrångstrupen tills jag såg vilket datum det var idag. Inte snällt, Peter. :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 1, 2011 @ 13:07

      Nu var det ju inte GPH-talet som var aprilskämtet.

      Det är inga problem att få en J/109 att landa där. Att det blir en ganska tråkig båt är ju en annan femma :)

      Reply

      • Mats V
        Apr 1, 2011 @ 13:38

        Jodå, det var kul.

        Reply

  10. David J
    Apr 1, 2011 @ 15:24

    Jag kan bara säga att fördäckaren gick på det :-) men det bjuder jag på. Det var det bästa april skämtet jag varit med om. He he he he…

    Reply

  11. Thomas Nilsson
    Apr 1, 2011 @ 15:26

    Hei Peter. Veldig synd at det er 1. april i dag, for det hadde vært veldig hyggelig å se deg og Blur mannskapet på Hankø til sommeren. En ukes seiling med kombinasjonen pølsebaner og distanseseilaser på gode baner lagt av en veldig god arrangør og med Hankø Yacht Club som ramme for det landbaserte er jeg rimelig sikker på at det ville blitt en fantastisk seiluke for deg og ditt mannskap. (for mere informasjon se http://www.kns.no/nor/Regatta/Regattasider/ORCint_Europeans_2011/) Som regelmessig deltager i Blur’s seil-pariakaste ORCi (seiler forøvrig like mye LYS og IRC) setter jeg imidlertid pris på omtalen selv om den begrenser seg til kun en dag i året på skandinavias ledende webside. Jeg kjørte til informasjon ut et 2011 ORC Testbevis i dag på BLUR /SWE 326 (ved hjelp av ORC Sailor Service / http://www.orc.org) og brukte de målene på de aktive seil og rigg som ligger inne på http://www.seiling.org. Dette gir et GPH på 622.9. Er rimelig sikker på at med den rig/seil config dere har på Blur i dag at dere kunne være med å sloss helt i toppen av Division 2 og hvis dere hadde seilet slik dere har gjort de siste årene hadde det vel luktet medalje av øverste valør. Ønsker dere uansett en flott seilsesong og håper vi sees på fjorden i en eller annen regatta. Hvem vet, kanskje vi sees på Hankø alikevel? Spesiellt siden jeg i dag har spart deg for kr 250.000,- Ha en god weekend. Thomas Nilsson / Norwegian Offshore Racing Club

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 1, 2011 @ 16:25

      Troligtvis har du inte fått med genuan (det är en bugg på seiling.org som gör att genua 1-201005061315 ej kommer med trots att den är satt “i bruk”). 622.9 stämmer bra med mina kalkyler för fock. Och går vi till symmetriskt landar vi på ~630 vilket är helt ok. Lite bly under durken så har vi gjort samma hemläxa som de andra i topp. Och jag gillar inte att komma sämre förberedd än mina konkurrenter :-)

      Missförstå mig rätt. Jag hade gärna varit med och är säker på att vi kan göra bra ifrån oss. Men jag vet hur mycket tid och pengar de bra teamen lägger på att optimera båt och segelgarderob. Och jag kan inte räkna hem en sådan optimering på en enda regatta!

      Reply

      • Martin
        Apr 2, 2011 @ 10:00

        Peter jag tror ingen i klass 2 (småbåtarna) har bly under durkarna.
        Ok vissa X-332 seglar med fock men dom är sårbara i lättvind.
        Jag själv har gått andra hållet mot lite lättare båt, mer segel(större spinnaker) och Code 1 . Allt detta kostar givetvis i mätetal. Acymetrik spinnaker kombinerat med en symetric på läns. jag kommer att köra med dessa segel när jag SRS seglar så jag vet en om man kan kalla det ORCi optimering. En allround båt, bra segel och en sammtrimmad besättning är nog det som gäller. Ok jag har ingen undanvinds racer men man skall även kryss när man skall tillbaka.

        Reply

  12. Hans Johansson
    Apr 2, 2011 @ 09:25

    Bra och talande exempel på varför det är speed som är målet med Maxi 11…

    Reply

  13. Erik
    Apr 2, 2011 @ 11:55

    Peter: Hvis jeg tolker din siste setning “Så klart kostar det lite. Vi har en färdig båt som är kapabel att vinna under IRC, SRS och NorLYS, men optimeringen kostar runt 250.000:-. Men det är ett litet pris att betala för att få vara med och köra mot de absolut bästa i Europa” i værst tenkelig måte betyr dette at du “mobber” omtrent ett par hundre Normenn som kjører seriøst ORCi i Norge. Tror du skal skaffe deg øyne i nakken neste gang du er i Norge. I beste fall prøver du å si at det koster “en halv bondegård, som Danskene ville sagt” for å kunne vinne i ORCi. Dette vet du like godt som meg bare er tull! Vi har ingen ekstremt optimalisert ORCi båt og heller ingen bly under dørken, dette vet du også, så denne 1.April spøken var rett og slett dårlig med en masse løgner og usannheter og kun med hensikt i å “Disse” ORCi.
    Lite respektfullt ovenfor andre seilere, dette likte jeg rett og slett dårlig
    Erik
    Team Xtreme

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 2, 2011 @ 17:07

      Erik, det är ett aprilskämt!!!

      Ta det för vad det är. Att hota med att jag behöver ögon i nacken nästa gång jag är i Norge, säger antagligen mer om din inställning till den här frågan än någonting annat?

      Sedan är det lätt att sitta i en Grand Soleil 37 B&C och hävda att man inte är “extremt otimerad” :-) Alla båtar i topp på EM eller VM har nog fasen gjort sin hemläxa när det gäller både vikter, kölar och segel. Många har segel som är köpta för att passa årets regel och jag vet flera båtar som lastar i bly “as we speak”. På samma sätt så har jag varje år gjort körningar för att avgöra om vi är konkurrenskraftiga eller ej (och vad vi i så fall måste ändra för att bli det).

      Jag “dissar” inte alls de seglare som väljer att köra ORCi! Tvärtom har jag den största respekt för de som är med. Men det är synd att man inte kan locka fler av de riktigt bra båtar som trots allt finns i våra vatten. Det hade ju varit ännu roligare om Teknova, Virginia och alla X-35:or ställde upp?

      Reply

      • Erik
        Apr 2, 2011 @ 20:04

        Hei igjen Peter
        Jeg forsto at det i utgangspunktet var en 1.April spøk, men etter å ha lest den flere ganger satt jeg igjen med følelsen av at du brukte gamle motstridigheter mellom de ulike målereglene på en ufin måte. Jeg er sikker på at vi har samme målsetning om å få fleste mulig av de mer seriøse teamene i Norden til å stille på samme startlinje.
        Du må ha meg unnskyldt hvis min tolkning og “lesning mellom linjene” ikke var din intensjon med skämtet.
        Erik

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 2, 2011 @ 20:08

        Inga problem Erik.

        Verkar som att det tog skruv både i min egen besättning och bland er läsare. Som det skall vara alltså, även om vi har en bit kvar till det legendariska aprilskämtet 2008:

        http://www.blur.se/2008/04/01/nu-ar-det-slut/

        Reply

  14. Thomas Nilsson
    Apr 3, 2011 @ 18:40

    Hei Peter. Du har kanskje en ide eller hørt noen rykter om hvilke svenske båter som stiller i ORCi EM på Hankø i august? Kanskje andre Blur lesere vet? Thomas Nilsson

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 3, 2011 @ 18:50

      De jag har koll på är:

      Salona 37 Feelgood (fd Capio) med Martin Nilsson var riktigt bra med i Ystad. Nu i ny båt och med lite nya vapen från North. Begåvat gäng i en båt som mäter bra. Borde kunna spika lilla klassen.
      FinnFlyer 36 Manix2 och familjen Granhed har kört mycket och slipat köl halva vintern. Värmde upp i Tyskland förra året. Borde också vara med i topp. I sjön och tränar.
      IMX-40 Gertrud (ex Blues) med Lena Having som primus motor. Optimerad och med helt nya töj från Elvström. Ny båt, nytt gäng, nya segel och ett otroligt ambitöst program med flera sessioner i Tyskland. Hinner man få upp farten? I sjön och tränar.
      First 36.7 EG Engineering med Patrik Forsgren i spetsen. Snabb båt (Bengt Falkenbergs gamla), segeloptimering tillsammans med Stellan Berlin på North, kortat peke och bord i kolfiber. Och ett seriöst program fram till EM. No excuse to loose! Börjar träna 10/5.

      Några fler?

      Reply

      • Martin
        Apr 3, 2011 @ 21:41

        Wilsson med Draklunne???(Bavaria Match 38) rutinerat gäng som smyger i vassen, bra SRS resultat på västkusten 2010.
        uppgraderas segel garderob………..

        Reply

      • Per Lundqvist
        Apr 4, 2011 @ 17:53

        X-332 Xplorer kommer inte att segla EM. Däremot satsar vi på VM 2012 med ett hyggligt ambitiöst seglings- och uppdateringsprogram av såväl båt, segel och besättning under 2011.
        /PL

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Apr 4, 2011 @ 22:08

          Vet du hur spikat Finland är som värdnation?
          Kunde kanske vara läge att köra SM i Stockholm som “För-VM”.

          Reply

          • Per Lundqvist
            Apr 5, 2011 @ 16:07

            Det står som “tentative” på http://www.orc.org vad det nu innebär.

          • Patrick L
            Apr 5, 2011 @ 16:31

            Om jag har förstått det rätt har Finland biddat och fått preliminärt “ja”, men sedan har frågan bordlagts i avvaktan på diskussioner med ISAF om ev gemensamt IRC och ORC-mästerskap. Jag utgår ifrån att det kommer ett beslut på nästa årsmöte, i protokollet från ORC kongressen står det att frågan är bordlagd på obestämd tid.

          • Peter Gustafsson
            Apr 5, 2011 @ 16:36

            En del i “dealen” med RORC var tydligen att ORC skulle avhålla sig från att köra mästerskap under integrationstiden… Så det kan ju vara en indikation på hur bra den processen går.

          • Per Lundqvist
            Apr 5, 2011 @ 21:44

            Så vi får avvakta och anta att det blir ett race i Helsingfors i augusti 2012 som antingen blir ett ORCi VM eller ett gemensamt ORCi/IRC VM eller ett samarragemang med double scoring vilket naturligtvis vore lätt komiskt men fullt möjligt i politikens värld…

      • Ludvig Daae
        Apr 4, 2011 @ 18:17

        “- Salona 37 Feelgood (fd Capio) med Martin Nilsson var riktigt bra med i Ystad. Nu i ny båt och med lite nya vapen från North. Begåvat gäng i en båt som mäter bra. Borde kunna spika lilla klassen.”
        Ha ha er nok flere som “kan”spikre den!
        Hor mye vedder du Peter?

        ILLE MORO seilhilsen (med nye seil sydd for liten klasse)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 4, 2011 @ 19:10

        Hallå Ludvig. Bara att du kan få in en 42-fotare i lilla klassen är ju imponerande :-)

        Fast jag slår bara vad när jag kan vara med och påverka utgången själv. Så vi kan väl slå vad om en flaska Akvavit på Skagen Race som vanligt?

        Reply

        • Ludvig Daae
          Apr 4, 2011 @ 21:17

          Your on!!!

          Reply

  15. erik
    Apr 3, 2011 @ 19:29

    Helvete! kan noen leie en isbryter. Jeg får angst av å lese at konkurrentene har ett forsprang på oss: http://www.facebook.com/home.php#!/?sk=lf&closeTheater=1

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Apr 4, 2011 @ 07:27

      Båtarna börjar komma i nu i Öresund.
      H-båtarna började köra i helgen, de bottenmålade börjar också komma i.
      Själv har jag ångest över att de som stått inomhus redan är i. Jag behöver minst en helg till.

      Reply

    • Ragnar Wisløff
      Apr 4, 2011 @ 10:42

      Ta med deg mannskapet og sett dere på et fly, her er det båter nok som ligger stille. Men du må ha lagt igjen aggresjonen mot oss som synes ORCi er en umulig måleregel hjemme ;-)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.