SRS byter namn till SXS
Med stor erfarenhet av mastplaceringar, rodervikter och plastade skott så är det ju naturligt att Expresseglarna nu tar över SRS-systemet. Att Expressen tar över som referensbåt efter Vegan var väl inte heller helt oväntat. Kul!
Frågan är ju om det blir någon SXS-klass på Express-SM?
SRS byter namn till SXS!
Vi har nåtts av nyheten att SSF med omedelbar verkan byter namn från SRS (gamla SWE LYS) till SXS. SXS står för som dom flesta vet för Sveriges Expresseglare och det innebär att vi i Sveriges Expresseglare tar över LYS systemet och får fria händer. Varför då kan man undra? SSF tillägger att kompetensen är så stor inom Sveriges Expresseglare och vi har inte en chans att nå på dem i kompetens. Sveriges Expresseglare Riks Styrelse med Robban ”Fordecker” Eriksson i spetsen säger att detta är relativt nytt för oss men att vi med glädje tar emot uppgiften att förnya ”LYS systemet”. En första uppgift är att sänka Express talet till sitt ursprung 1.05, då vill alla segla Express igen tillägger Robban. Vi höjer samtidigt Maxi Racer till 1.12 så dom får känna på hur det är att segla med detta tal.
Vi kommer också i framtiden använda oss av inlägg på www.blur.se som underlag för att sätta respit talen i framtiden. Vi anser att inläggen där är så relevanta och jordnära att vi använder dem rätt av. Ett exempel är Safir/Passad/Rival som vi sänker till 1.02 dvs samma som IF, då kan ju dom segla på lika villkor, ägarna säger ju själva att det är rätt långsamma båtar så nu får dom som dom vill.
Melges 24 är en annan båt som figurerar med annat lys tal i framtiden, vi kommer höja till 1.40. Vindstyrkan vi i nya SXS mäter går från 6m/s-12m/s vilket innebär att Melges 24 i stort sett planar hela tiden. J80 är väl också i farosonen liksom CB66. Tvåskrov funderar vi och ta bort, det är ju lite smålöjligt, vill man plana är det bättre att vindsurfa eller köra Kite.
Slutligen en stor fördel är att vi inom Expressförbundet har en våg som hyrs ut till medlemmar inom Expressförbundet. Kravet är alltså att alla som vill väga sin båt måste vara medlem inom expressförbundet. Det är ju kanon tycker Regelansvarig i Expressförbundet Arne K Larssen då får vi in extra pengar, två flugor i en smäll.
Nya SXS kommer presenteras under Express SM i Sandhamn 2 Juli 2011 i samband med Expressförbundets årsmöte, de som seglar Express SM kommer att få extra mycket att säga till om Hälsar Mikael Bojsten i Expressförbundets SM grupp. Det ska bli riktigt kul att ändra lys systemet mitt i säsongen avslutar Ordförande Robert Eriksson, det kan bli riktigt kul protestförhandlingar under sommaren och protester är ju någonting som ligger oss expresseglare varmt om hjärtat.
Välkommen till Express SM och presentationen av nya SXS systemet 1-4 Juli i Sandhamn
Apr 1, 2011 @ 01:02
April! April! Din dumma sill………..
Apr 1, 2011 @ 07:08
Låt oss pröva kan inte bli värre än det är innan.
Apr 1, 2011 @ 07:54
Vi är entusiastiska över att Expresseglarna nu tar över stafettpinnen och vi ser med stor spänning fram mot att få se vem de lämnar pinnen vidare till 2012.
Pelle Lindell och Jan Dejmo
SSF:s Tekniska kommitté
Apr 1, 2011 @ 08:39
Kanke kan bli IMX nästa år?
Apr 1, 2011 @ 09:04
IRC och ORC har i veckan slagits samman och heter numera IOR.
Apr 1, 2011 @ 10:11
LOL!
Apr 1, 2011 @ 09:13
Eftersom jag var bollplank åt Lars-Olf Norlin, när han skapade LYS-systemet, vill jag påpeka, att referensbåten naturligtvis var hans egen konstruktion Allegro 27. När han sedan körde jämförelser mellan statistik från seglingar, så visade sig Vegan gå lika fort som Allegron och den fick då också LYS 1.00.
Apr 1, 2011 @ 09:25
April, april din dumma sill!
Apr 1, 2011 @ 10:52
Nytt är också en dold hemlig beskattning som Anders Borg skapat ihop med “svart fötterna” expessgänget.
SXS står för= Skatt och Xtra skatt på Seglare
Xact hur talet skall var kopplat till den skatten man skall betala är inte helt klart.
2 saker är klara. Vita båtar skall lyxskattas och Xpresser blir befriade (vad do sa på Rosenbad)
_/)_
Apr 1, 2011 @ 11:38
Man kommer från finansdep. koppla båtskatt direkt till SRS. Ett högre SRS ger högre båtskatt. Då kommer man runt alla rättvisediskusioner…
Apr 1, 2011 @ 13:31
http://farr30.se/2011/04/01/kupp-i-farr-30-forbundet/
Apr 1, 2011 @ 14:59
Senaste nytt från Ornö Runt är att man kommer att planera regattan efter vindstyrka. Målet är att pricka in en lördag när det blåser ostlig eller västlig kuling. Tävlingsledning menar att man på så sätt kompenserar långsmala underriggade båtar för deras orimligt höjda SRS tal. Expressena får det kämpigt, men har haft fördel tidigare år, resonerar man.