Skip to content

26 Comments

  1. Scott
    Apr 7, 2011 @ 22:31

    Take your winches to a tool shoop. Ask them to make a zick zack patter on the lower surface of the winch. If you cover the whole drum the grip gets to good and it will eat ropes as you eat snack bar during gotland round.

    Reply

  2. Martin
    Apr 7, 2011 @ 22:36

    Scott/ Do you know “how” the do the pattern?

    Reply

    • Scott
      Apr 8, 2011 @ 23:29

      If you say that 0 is horisontal and 90 degrees is vertical you do the gritt at 45 degrees. Do you kn ow how i meen?
      Sanding the cover also helps. That also age them a bit but helps on the grip.i’m not talking about much sanding, just a little bit… swusch swusch! :)

      Reply

  3. Stein
    Apr 7, 2011 @ 22:51

    Maybe the winch isn’t the problem. We had the same problem with new slick dyneema sheets (width a smaller diameter). The solution was to throw them in the washing machine a couple of rounds, after that the winch grip was fine.

    Reply

  4. Pelle Lindell
    Apr 7, 2011 @ 23:19

    Det går ju att köra över en vinch med ett lättringsverktyg i en svarv men risken är väl att den förvandlas till en “tampätare” istället.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lättring

    Reply

    • Johan
      Apr 8, 2011 @ 09:43

      Jag har seglat med vinschar som har “pimpats” med lättring. Och kan även bekräfta att dom äter tampar. Men gosh vilket grepp det var, typ selftailing grepp.
      Men jag antar att man kan vara måttlig när man pimpar vinscharna, lagomt är ledordet.

      Reply

  5. Pär Lundberg
    Apr 7, 2011 @ 23:39

    Antar att ni har prövat mängder med rödsprit ? Att “göra något” åt trummorna är ingen god idé (som många har påpekat), det enda som händer är att den äter höljen i 180, samt att det är oerhört svårt att få en ny yta som inte “biter” allt för hårt. Tvätta med massa rödsprit, använd hela winchen (varv hela vägen upp, det är vad de är gjorda för) funkar inte det så är det bara att göra det du inte vill…köpa nya.

    Ett test är att gå ner en dimension på skoten för att på så sätt få annan anläggningsyta…

    MVH P

    Reply

  6. srs seglaren
    Apr 8, 2011 @ 02:41

    Antar att det är alu winchar borde gå att låta svetsa rillor jmf. andersen winchar, klockrent grepp efter 30 år.

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Apr 8, 2011 @ 12:03

      +1

      Reply

  7. Stefan
    Apr 8, 2011 @ 06:38

    Nåt som klibbar till ytan lite men inte kladdar av sej. Handbollsklister?

    Reply

  8. Robban
    Apr 8, 2011 @ 08:22

    Satte “Kevlar patch” (självhäftande kevlar-duk som segelmakarna använder) runt ett par vinchar. Det blev bättre och det höll åtminstonde en säsong. Vet inte om det påverkade sltaget på tamparna speciellt mkt…

    Reply

  9. Hans
    Apr 8, 2011 @ 09:20

    +1 på byt skoten. Nya stumma material gör att man ofta går ner i dimension – gör INTE det. Skoten skall helst ha matt yta (många Dyneema-tampar har ett blankt hölje). Välj även ett skot där höljet har “många flätningar” – dvs 32 flätat är att föredra framför 16 eller 24.
    Högre flätnings-tal skall tydligen göra att skotet fäster bättre i selftailingen då tampen behåller sin rundhet bättre.
    Har också Lewmar-winschar – och kör 12mm/32-flätade skot av just den anledningen.

    Reply

  10. Matte
    Apr 8, 2011 @ 09:22

    Tvätta av trummorna med T röd då ökar friktionen med ungeför 100%

    Reply

  11. Patrick L
    Apr 8, 2011 @ 09:48

    Kör med fullt antal varv när det blåser, det är så det är tänkt. Att lättra trumman käkar bara upp skoten och det blir dyrt och ännu tristare när höljet går sönder under race. Nya skot har ofta lite sämre grepp än gamla “inslitna” så om det är nya skot ni kör kommer det att bli bättre med tiden.

    Reply

  12. Erik Barkefors
    Apr 8, 2011 @ 10:00

    Aluvinshar brukar ofta ha för bra grepp och slita tamp så att trumman är alldeles luddig ner vinscharna är nya. Har varit med att softa ner ytan med hjälp av smärgelduk och sen veva ett antal varv för att greppet varit för bra…
    Tror också på att bra linor och tillräckligt antal varv är en bättre lösning. Oftast fungerar det att ha två varv när man börjar dra hem vid slaget och sen snabbt på med två varv till när man börjar veva. Vid hårdvind krävs ytterligare ett eller två varv.

    Reply

  13. Martin
    Apr 8, 2011 @ 10:01

    Tack för tips!
    Vi börjar med T-röd o ser om det räcker.

    Reply

    • Patrick L
      Apr 8, 2011 @ 10:13

      Aha…sorry Martin – jag var nere och hjälpte er lite med winschfett….på trumman…

      Reply

      • Martin
        Apr 8, 2011 @ 10:25

        Patrick L – Du är bara stressad över att vi börjar segla snart :-) Ni kanske kan ha teamkväll o bygga isskulpturer nån kväll framöver!

        Reply

  14. JIMMY
    Apr 8, 2011 @ 10:12

    Man kan lägga ett varv silvertejp på övre delen av trumman (blir för bra grepp om den sitter långt ner), men det håller inte länge så det blir till att byta ofta.

    Reply

  15. andreas
    Apr 8, 2011 @ 11:14

    man får helt enkelt sandpappra sina nya fina dyneema tampar, (vilket inga förutom matchracing seglare som inte äger tamparna gör)

    Reply

  16. Robban
    Apr 8, 2011 @ 13:16

    Ett sätt till jag provat är att trä ett extra hölje på tampen på den bit som ligger runt winchen. Funkar även för att tamparna inte skall glida i avlastare. Var noga med att tagla ändarna på “extra-höljet” bara. Annars är det risk att tampen “jammar” i avlastaren och det kan vara lite stressande att t.ex. inte få ner spinnakern… En fördel med detta är att man sparar tamparna på de ställen de slits mest…

    Reply

    • Dagseglare
      Apr 8, 2011 @ 15:28

      Skulle man inte lika gärna då kunna lägga i en tunn lina i kärnan (1 mm?) som tunnas ut ändarna så slipper man skarvar och taglingar?

      Reply

      • Patrik
        Apr 8, 2011 @ 17:54

        Borde ju funka om du bara får in den dit… svårast är nog att få den genom höljet som oftast är ganska tätvävt ?

        Reply

  17. Pelle P
    Apr 8, 2011 @ 16:00

    Någon som frågat winchleverantörerna?

    Reply

  18. Nisse
    Apr 8, 2011 @ 19:21

    Reply

  19. Martin Krite
    Apr 8, 2011 @ 21:56

    Det är inget problem att få in den extra tampen. plocka bara ut kärnan och sug in den igen när den extra tampen matats in i kärnan. Brukar använda mig av en 3 eller 4 mm dynex. 1 mm räcker inte.
    Rekomenderar inte att sätta ett extra hölje på utsidan. Många dåliga erfarenheter av detta.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.