Bättre grepp på wincharna?
Veckans läsarfråga handlar om winchar. Någon som kan några bra trick (och inte att byta ut dem mot ett annat märke)?
Hur kan man förbättra ”greppet” på wincharna?
Vi har Lewmar winchar på vår Farr 30 och upplever greppet väldigt dålig. Har för mig att man kan blästra eller fräsa upp wincharna för att göra mönstret grövre…
Apr 7, 2011 @ 22:31
Take your winches to a tool shoop. Ask them to make a zick zack patter on the lower surface of the winch. If you cover the whole drum the grip gets to good and it will eat ropes as you eat snack bar during gotland round.
Apr 7, 2011 @ 22:36
Scott/ Do you know “how” the do the pattern?
Apr 8, 2011 @ 23:29
If you say that 0 is horisontal and 90 degrees is vertical you do the gritt at 45 degrees. Do you kn ow how i meen?
Sanding the cover also helps. That also age them a bit but helps on the grip.i’m not talking about much sanding, just a little bit… swusch swusch! :)
Apr 7, 2011 @ 22:51
Maybe the winch isn’t the problem. We had the same problem with new slick dyneema sheets (width a smaller diameter). The solution was to throw them in the washing machine a couple of rounds, after that the winch grip was fine.
Apr 7, 2011 @ 23:19
Det går ju att köra över en vinch med ett lättringsverktyg i en svarv men risken är väl att den förvandlas till en “tampätare” istället.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lättring
Apr 8, 2011 @ 09:43
Jag har seglat med vinschar som har “pimpats” med lättring. Och kan även bekräfta att dom äter tampar. Men gosh vilket grepp det var, typ selftailing grepp.
Men jag antar att man kan vara måttlig när man pimpar vinscharna, lagomt är ledordet.
Apr 7, 2011 @ 23:39
Antar att ni har prövat mängder med rödsprit ? Att “göra något” åt trummorna är ingen god idé (som många har påpekat), det enda som händer är att den äter höljen i 180, samt att det är oerhört svårt att få en ny yta som inte “biter” allt för hårt. Tvätta med massa rödsprit, använd hela winchen (varv hela vägen upp, det är vad de är gjorda för) funkar inte det så är det bara att göra det du inte vill…köpa nya.
Ett test är att gå ner en dimension på skoten för att på så sätt få annan anläggningsyta…
MVH P
Apr 8, 2011 @ 02:41
Antar att det är alu winchar borde gå att låta svetsa rillor jmf. andersen winchar, klockrent grepp efter 30 år.
Apr 8, 2011 @ 12:03
+1
Apr 8, 2011 @ 06:38
Nåt som klibbar till ytan lite men inte kladdar av sej. Handbollsklister?
Apr 8, 2011 @ 08:22
Satte “Kevlar patch” (självhäftande kevlar-duk som segelmakarna använder) runt ett par vinchar. Det blev bättre och det höll åtminstonde en säsong. Vet inte om det påverkade sltaget på tamparna speciellt mkt…
Apr 8, 2011 @ 09:20
+1 på byt skoten. Nya stumma material gör att man ofta går ner i dimension – gör INTE det. Skoten skall helst ha matt yta (många Dyneema-tampar har ett blankt hölje). Välj även ett skot där höljet har “många flätningar” – dvs 32 flätat är att föredra framför 16 eller 24.
Högre flätnings-tal skall tydligen göra att skotet fäster bättre i selftailingen då tampen behåller sin rundhet bättre.
Har också Lewmar-winschar – och kör 12mm/32-flätade skot av just den anledningen.
Apr 8, 2011 @ 09:22
Tvätta av trummorna med T röd då ökar friktionen med ungeför 100%
Apr 8, 2011 @ 09:48
Kör med fullt antal varv när det blåser, det är så det är tänkt. Att lättra trumman käkar bara upp skoten och det blir dyrt och ännu tristare när höljet går sönder under race. Nya skot har ofta lite sämre grepp än gamla “inslitna” så om det är nya skot ni kör kommer det att bli bättre med tiden.
Apr 8, 2011 @ 10:00
Aluvinshar brukar ofta ha för bra grepp och slita tamp så att trumman är alldeles luddig ner vinscharna är nya. Har varit med att softa ner ytan med hjälp av smärgelduk och sen veva ett antal varv för att greppet varit för bra…
Tror också på att bra linor och tillräckligt antal varv är en bättre lösning. Oftast fungerar det att ha två varv när man börjar dra hem vid slaget och sen snabbt på med två varv till när man börjar veva. Vid hårdvind krävs ytterligare ett eller två varv.
Apr 8, 2011 @ 10:01
Tack för tips!
Vi börjar med T-röd o ser om det räcker.
Apr 8, 2011 @ 10:13
Aha…sorry Martin – jag var nere och hjälpte er lite med winschfett….på trumman…
Apr 8, 2011 @ 10:25
Patrick L – Du är bara stressad över att vi börjar segla snart :-) Ni kanske kan ha teamkväll o bygga isskulpturer nån kväll framöver!
Apr 8, 2011 @ 10:12
Man kan lägga ett varv silvertejp på övre delen av trumman (blir för bra grepp om den sitter långt ner), men det håller inte länge så det blir till att byta ofta.
Apr 8, 2011 @ 11:14
man får helt enkelt sandpappra sina nya fina dyneema tampar, (vilket inga förutom matchracing seglare som inte äger tamparna gör)
Apr 8, 2011 @ 13:16
Ett sätt till jag provat är att trä ett extra hölje på tampen på den bit som ligger runt winchen. Funkar även för att tamparna inte skall glida i avlastare. Var noga med att tagla ändarna på “extra-höljet” bara. Annars är det risk att tampen “jammar” i avlastaren och det kan vara lite stressande att t.ex. inte få ner spinnakern… En fördel med detta är att man sparar tamparna på de ställen de slits mest…
Apr 8, 2011 @ 15:28
Skulle man inte lika gärna då kunna lägga i en tunn lina i kärnan (1 mm?) som tunnas ut ändarna så slipper man skarvar och taglingar?
Apr 8, 2011 @ 17:54
Borde ju funka om du bara får in den dit… svårast är nog att få den genom höljet som oftast är ganska tätvävt ?
Apr 8, 2011 @ 16:00
Någon som frågat winchleverantörerna?
Apr 8, 2011 @ 19:21
Seewave har lösningen:
http://www.youtube.com/watch?v=yf1Mj6CX8xM
Apr 8, 2011 @ 21:56
Det är inget problem att få in den extra tampen. plocka bara ut kärnan och sug in den igen när den extra tampen matats in i kärnan. Brukar använda mig av en 3 eller 4 mm dynex. 1 mm räcker inte.
Rekomenderar inte att sätta ett extra hölje på utsidan. Många dåliga erfarenheter av detta.