Skip to content

18 Comments

  1. Göran
    Apr 16, 2011 @ 17:39

    Här på forumet brukar det skrivas om “Segla flerskrov, det går så himla fort, enskrov är rena blygruvorna”. Utan att vara det minsta sarkastisk; snabbaste vägen mellan två punkter är på rätt köl och minst misstag. Tror jag seglar deras banben två-tre-tio gånger snabbare med en blygruva.

    Reply

    • Johan Andersson
      Apr 17, 2011 @ 12:30

      Dessa båtar är knappast något man shoppar på blocket för att “testa flerskrov”. Flerskrov är grymt kul och om man vill testa utan att riskera att vurpa runt kan man titta efter dragonfly eller corsair. Det är familjeanpassade trimaraner designade för att inte slå runt och om man seglar dom med sans och förnuft (dvs att båtarna skall revas precis som enskrovsbåtar när vinden ökar) skall man inte bli orolig för att hamna i samma situtation som seglarna i filmen

      Reply

  2. ErikB
    Apr 16, 2011 @ 17:43

    Älskar Extreme 40! Kommer att bli grymt spektakulärt med AC45orna och framförallt med AC72orna ;)

    Reply

  3. Wik
    Apr 16, 2011 @ 18:15

    Bra buissniss för marström!

    Reply

  4. Wik
    Apr 16, 2011 @ 18:17

    Bra för marström, de lär få fullt upp!

    Reply

  5. Stefan A
    Apr 16, 2011 @ 21:38

    Snygg slutbild.

    //S//

    Reply

  6. Anders D
    Apr 16, 2011 @ 21:43

    Vem vann? Ingen av de team vi såg i denna filmen! Vilken film visas mest, spektakulära vurpor eller sammandrag om tävlingen?

    Reply

  7. Linus S
    Apr 16, 2011 @ 23:23

    Extreme 40 aka Klätterväggen :)

    Reply

  8. Tompa
    Apr 17, 2011 @ 07:54

    Coola båtar, spektakulärt race, uppmärksamhet för vår sport…

    Det är lite skönt att kolfiber är så sprött när man slår på sidan av fibrerna (eller som i Torvar Mirskys och Kyle Langford fall 6 meter rakt ner på masten).

    Det som vanligt folk (inte vi inbitna) kommer se på youtube från Extreme 40 är vurporna, jag har själv lagt ut den här filmen som Fejan-status. Samma som gäller t ex Indy500 eller mc-banracing. Det som ger inslag i Sportspegeln etc är spektakulära vurpor.

    Torvar och Kyle klarade sig, David Carr landade på ett vant och fick tas till sjukhus med brutet revben verkar det som, men… ? Tänk tanken att någon av dem – eller de andra som 9 vurpade igår – hade spetsats på något styvare beslag. Är en punkterad lunga OK i vår sport, eller borde Extreme40-killar segla med kevlardräkter? Eller är det samma typ av riskbedömning som att man faktiskt kan rasa överbord i Södra Oceanen?

    Tja, kanske det. De här killarna är ju proffs, det var Kenny Bräck också. Hoppas de köper olycksfallsföräkring bara.

    Spektakulärt är det ju… Och klart man vill prova åka med själv också. Men helst med en mycket rutinerad skipper.

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Apr 17, 2011 @ 11:46

      NO RISK NO FUN (kanske något för en Happy t-shirt)

      Reply

      • Pelle P
        Apr 18, 2011 @ 15:07

        +1, men berätta inte det för skepparn…

        Reply

  9. PeterK
    Apr 17, 2011 @ 12:09

    Kan inte låta bli att bli lite småprovocerad av tillrop som; Cool, häftigt, mera osv till detta vad som synes vara en felkonstruerad katta. Visst det kommer rejäla körare på vattnet men inga vågor och ändå står de på näsan med risk för fatala skador som följd. Tycker inte det är ok. Felkonstruerade båtar skall i min värld konstrueras om och besättningar skall inte behöva riskera livet för att få åka fort.
    Har själv en gång gjort en rejäl vurpa med en hobie 18 men då var sjön ganska hög och vi seglade för fort = var för orutinerade. Det här är ju rutinerade grabbar som utsätts för löjliga risker att bli spetsade på sylvassa avbrutna kolfiberdetaljer.
    Accepterar vi när det första dödsfallet rapporteras i inte alltför extrema förhållanden bara för att det skall vara cool??
    Nä, gör om – gör rätt……

    Reply

    • JV
      Apr 17, 2011 @ 17:16

      +1

      Reply

  10. Peter Gustafsson
    Apr 17, 2011 @ 12:27

    Fast enough?

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Apr 18, 2011 @ 16:36

      + 100

      PeterK:
      Den är väl inte så fel konstruerad men utvecklingen går framåt (som med allt) så AC45 går fortare och stabilare. Nästa generation kommer vara ännu bättre. Titta bara på alla nya F18 eller A-kattor…………

      Angående person skador: Det är väl inte vi som tittar på som skall avgöra vad som är ok eller inte, vad har jag för referens ramar eller kunnande inom det????? INGET. Det beslutet borde ansvarig skeppare ta. Om person skador inte är ok i sporter tycker jag att vi först skall förbjuda Motorsport, Ishocky, bergs klättring, störtlopp, tävlings motorbåtar, Fält ritt, etc etc innan vi skall stoppa seglare bara för att det går. Visst anar/antar man att någon kommer skada sig för eller senare men detta är ju en frivillig sport för vuxna människor och jag gillar inte överförmynderi.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.