Related Posts
Arcona 460 IdaLina sjönk efter att hjärtstocken gått av
Inte så kul. Det är ju sånt här man är orolig för när man är långt från land. Frågan är om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan täta på nåt sätt? Det är nog helt omöjligt att få styr på en hjärtstock som löper amok. Visa detta inlägg på Instagram […]

Spektakulärt i Middelfart
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]

Svensk mästare i haverier?
Jag träffade Niklas Krantz 2015. Då var han fortfarande på SVT men hade startat sittbrunnen.se. och funderade på vad han skulle göra framåt. Då var det vårt projekt kring Fastnet som stod i fokus. Och att vi tog tag i en dröm vi haft och till sist gjorde slag i saken. Jag vet att vi […]
18 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Apr 16, 2011 @ 17:39
Här på forumet brukar det skrivas om “Segla flerskrov, det går så himla fort, enskrov är rena blygruvorna”. Utan att vara det minsta sarkastisk; snabbaste vägen mellan två punkter är på rätt köl och minst misstag. Tror jag seglar deras banben två-tre-tio gånger snabbare med en blygruva.
Apr 17, 2011 @ 12:30
Dessa båtar är knappast något man shoppar på blocket för att “testa flerskrov”. Flerskrov är grymt kul och om man vill testa utan att riskera att vurpa runt kan man titta efter dragonfly eller corsair. Det är familjeanpassade trimaraner designade för att inte slå runt och om man seglar dom med sans och förnuft (dvs att båtarna skall revas precis som enskrovsbåtar när vinden ökar) skall man inte bli orolig för att hamna i samma situtation som seglarna i filmen
Apr 17, 2011 @ 15:27
Finns en bra till salu
http://www.blocket.se/stockholm/Trimaran_Seaon_96_33019938.htm?ca=11&w=1&last=1
Apr 16, 2011 @ 17:43
Älskar Extreme 40! Kommer att bli grymt spektakulärt med AC45orna och framförallt med AC72orna ;)
Apr 16, 2011 @ 18:15
Bra buissniss för marström!
Apr 16, 2011 @ 18:17
Bra för marström, de lär få fullt upp!
Apr 16, 2011 @ 21:38
Snygg slutbild.
//S//
Apr 16, 2011 @ 21:43
Vem vann? Ingen av de team vi såg i denna filmen! Vilken film visas mest, spektakulära vurpor eller sammandrag om tävlingen?
Apr 16, 2011 @ 22:57
Nu är kl. 5 i Kina, så dom måste vakna först innan dom kan köra 5e och sista dagen. Luna Rossa leder. Kolla på hamnen.se om bevakar på svenska.
Apr 17, 2011 @ 11:43
Luna Rossa vann
http://www.extremesailingseries.com/leaderboards/qingdao-china
Apr 16, 2011 @ 23:23
Extreme 40 aka Klätterväggen :)
Apr 17, 2011 @ 07:54
Coola båtar, spektakulärt race, uppmärksamhet för vår sport…
Det är lite skönt att kolfiber är så sprött när man slår på sidan av fibrerna (eller som i Torvar Mirskys och Kyle Langford fall 6 meter rakt ner på masten).
Det som vanligt folk (inte vi inbitna) kommer se på youtube från Extreme 40 är vurporna, jag har själv lagt ut den här filmen som Fejan-status. Samma som gäller t ex Indy500 eller mc-banracing. Det som ger inslag i Sportspegeln etc är spektakulära vurpor.
Torvar och Kyle klarade sig, David Carr landade på ett vant och fick tas till sjukhus med brutet revben verkar det som, men… ? Tänk tanken att någon av dem – eller de andra som 9 vurpade igår – hade spetsats på något styvare beslag. Är en punkterad lunga OK i vår sport, eller borde Extreme40-killar segla med kevlardräkter? Eller är det samma typ av riskbedömning som att man faktiskt kan rasa överbord i Södra Oceanen?
Tja, kanske det. De här killarna är ju proffs, det var Kenny Bräck också. Hoppas de köper olycksfallsföräkring bara.
Spektakulärt är det ju… Och klart man vill prova åka med själv också. Men helst med en mycket rutinerad skipper.
Apr 17, 2011 @ 11:46
NO RISK NO FUN (kanske något för en Happy t-shirt)
Apr 18, 2011 @ 15:07
+1, men berätta inte det för skepparn…
Apr 17, 2011 @ 12:09
Kan inte låta bli att bli lite småprovocerad av tillrop som; Cool, häftigt, mera osv till detta vad som synes vara en felkonstruerad katta. Visst det kommer rejäla körare på vattnet men inga vågor och ändå står de på näsan med risk för fatala skador som följd. Tycker inte det är ok. Felkonstruerade båtar skall i min värld konstrueras om och besättningar skall inte behöva riskera livet för att få åka fort.
Har själv en gång gjort en rejäl vurpa med en hobie 18 men då var sjön ganska hög och vi seglade för fort = var för orutinerade. Det här är ju rutinerade grabbar som utsätts för löjliga risker att bli spetsade på sylvassa avbrutna kolfiberdetaljer.
Accepterar vi när det första dödsfallet rapporteras i inte alltför extrema förhållanden bara för att det skall vara cool??
Nä, gör om – gör rätt……
Apr 17, 2011 @ 17:16
+1
Apr 17, 2011 @ 12:27
Apr 18, 2011 @ 16:36
+ 100
PeterK:
Den är väl inte så fel konstruerad men utvecklingen går framåt (som med allt) så AC45 går fortare och stabilare. Nästa generation kommer vara ännu bättre. Titta bara på alla nya F18 eller A-kattor…………
Angående person skador: Det är väl inte vi som tittar på som skall avgöra vad som är ok eller inte, vad har jag för referens ramar eller kunnande inom det????? INGET. Det beslutet borde ansvarig skeppare ta. Om person skador inte är ok i sporter tycker jag att vi först skall förbjuda Motorsport, Ishocky, bergs klättring, störtlopp, tävlings motorbåtar, Fält ritt, etc etc innan vi skall stoppa seglare bara för att det går. Visst anar/antar man att någon kommer skada sig för eller senare men detta är ju en frivillig sport för vuxna människor och jag gillar inte överförmynderi.