Skip to content

47 Comments

  1. CB
    Apr 21, 2011 @ 10:12

    Varför ett frågetecken i rubriken… borde varit ett ! :) Med 11 Svenska båtar och fler på väg så känns det extremt kul och spännande nu. Ser verkligen fram emot Lidingö runt där 8 båtar ser ut att va med, varav 1 tysk. Om du frågar mig så är Farr 30 och det enorma arbete Patrick L lagt ner för att få klassen att ta fart här hemma det bästa som hänt Svensk kölbåtssegling på mycket länge.

    Reply

  2. Rasmus Jonsson
    Apr 21, 2011 @ 11:42

    Snart sjösätts även Tim3out för denna säsong i Tromsö. Nordnorges enda Farr30!

    Reply

  3. Krull
    Apr 21, 2011 @ 12:39

    Man blir ju hyfsat sugen på att köra :)

    Reply

    • Sebastian Christenso
      Apr 23, 2011 @ 16:16

      Kan bara instämma!

      Reply

  4. swede
    Apr 21, 2011 @ 15:36

    vart går gränsen för behovet av flytväst?

    Reply

    • Patrick L
      Apr 21, 2011 @ 16:45

      Jag tror att det är individuellt mellan olika team, men när det blåste över 20 knop i Hyeres hade alla väst vad jag kunde se.

      Reply

  5. Stefan Blom
    Apr 21, 2011 @ 18:25

    Imponerande Patrick, du har verkligen visat att det går och bygga en klass! Seglarsverige behöver fler Patrick L:s….

    Den dagen då nyvarande ordförande inom SSF väljer att träda tillbaks vet jag en som ligger “risigt” till att ta över klubban ;-)

    Alltid lika trevligt med Gustavs storytelling, helt rätt istället för bara massa klipp.

    Gla Påsk

    Stefan Blom

    Reply

    • Patrick L
      Apr 21, 2011 @ 21:23

      Tack för dina vänliga ord Stefan, det värmer. Men båten gör minst halva jobbet själv, så det kan jag inte ta cred för :)

      Reply

    • Hans
      Apr 22, 2011 @ 10:37

      Stefan och ni andra! Glöm bara inte alla andra som byggt och bygger klass i Sverige. Vi är inte så dåliga som man kan tror ibland . Grattis till Farr 30 klassen snyggt jobbat, jag tror detta kan ge en bra extra kick till andra kölbåts-entypsklasser också. Alla kan och vill ju inte segla Farr 30.

      Reply

      • Stefan Blom
        Apr 23, 2011 @ 09:43

        Hans, sorry för att det lät som jag negliderade/åtsidosatte resten av dem som genom stort engagemang driver på seglingen i Sverige. Jag kan nämna många som är riktiga eldsjälar…jag har själv vart mycket aktiv i CB66 seglingarna, Expresserna vart mycket duktiga på att i 30 år hela tiden haft drivande personer som ser till att få ut båtar på sjön och inte mins en egen brygga i Saltis, det är mäktigt! M24 i Stenungsund har drivande personer. Det går givetvis att hitta mångder av sådant engagemang runt om i Sverige…Ok jollar i Gottskär- Getskär, Laser i Kullavik-Getskär, träbåtar upp ei norra Bohuslän, X35 i Sthlm, Virusgänget i norra Sverige och H-båtar i sundet och i respitsegling har vi ju Bohusracets starka killar.

        Gla Påsk

        Reply

  6. Backe
    Apr 21, 2011 @ 20:24

    Detta är bara början snart kommer flera team förstå att detta är båten och klassen som gäller om man gilla att kappsegla!

    Reply

  7. Henrik N
    Apr 21, 2011 @ 21:28

    Team Blur in i klassen 2012?

    Reply

  8. Mattias Allroth
    Apr 21, 2011 @ 21:34

    Man skulle kanske byta bort expressen snart då :)
    Eller vad säger du Krull ?

    Reply

    • CB
      Apr 21, 2011 @ 23:59

      Jag har info om flera intressanta Farr 30 till salu om någon är intresserad… I spannet 25-55.000€

      Reply

    • Patrick L
      Apr 22, 2011 @ 08:07

      Mattias, räkna på det – du kommer att bli positivt överraskad. Är man några som delar är det ingen stor sak. Och så har ni ju regerande klassmästaren i Malmö som sparring också!

      Reply

  9. Martin
    Apr 22, 2011 @ 20:12

    Vad tror ni krävs för att fler båtar ska komma till Göteborgsområdet?
    Med så många kappseglingsprofiler borde marknaden finnas där?
    Eller drar twohanded för mycket, Farr 30 är väl inte den optimala farkosten för det ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 22, 2011 @ 21:13

      Jag vet inte.

      Men både Melges 24 och R36 (moderna cruiser/racers 34-37′) är ju hyfsat aktiva. Då kan det vara svårt att squeeza in Farr 30 i mitten. Plus att nästan alla kör doublehanded/offshore.

      Reply

      • Patrick L
        Apr 22, 2011 @ 21:26

        Ovanligt att höra dig säga att marknaden är mättad, Peter :). Det krävs att någon drar i det för att det skall hända! Det var dödsdömt i Sthlm också – när jag skaffade min båt var det ännu trängre mellan J/80, X-35 och handicapbåtarna. Men det har gått ganska bra så här långt. Det går nog att få till några båtar i Göteborg också om bara någon orkar dra i det.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 22, 2011 @ 21:32

        Sedan har vi inga havskappseglingar på västkusten. Och det är på havet den kommer till sin rätt.

        Reply

        • Patrick L
          Apr 22, 2011 @ 22:15

          Det finns säkert många skäl att inte vilja segla Farr 30, men att den skulle komma till sin rätt först på havet är inte ett av dem. Bara så vi reder ut lite fakta: På de tre säsonger jag har seglat Farr 30 har vi gjort 55 starter på bana, 11 på coastal och 5 på havskappseglingar (där ingår för övrigt 2 x Watski 2Star). Även om jag håller med om att Farren till skillnad från sportbåtarna är en utmärkt havskappseglare så håller jag inte alls med om att det är där “den kommer till sin rätt”. Det ingår ingen havskappseglingstradition i Farr 30-klassen utom på ett ställe och det är i Frankrike. Och jag tror att om du gör en poll i besättningarna så kommer nog >90% svara att det roligaste är att segla bana.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Apr 22, 2011 @ 22:31

          Vad jag försöker säga att det inte finns offshore/coastal-race. Så dår är det 100% bana som gäller. Och då skall den ställas mot ett antal klasser som t.ex. Melges 24 som ger både större fält och bättre motstånd lokalt (där gänget i Stenungsund har gjort samma jobb som du), regionalt och globalt.

          Men som sagt, det är bara mina snabba analys.

          Reply

          • Patrick L
            Apr 22, 2011 @ 23:09

            Absolut har du rätt, det finns många klasser att ställa Farr 30:n mot och det Melgesgänget har gjort är kanonbra i den storleksklassen, på samma sätt har CB-66 gjort det tidigare i sin storleksklass och Express är ju alltid stark. Det krävs att några driver detta om det skall hända, det sker inte av sig själv. Det kan man se om man letar efter Melges 24:or i Stockholm. Jag tror inte att det är närvaron av vare sig J/80 eller Farr 30 som är problemet utan frånvaron av en drivande kraft. Om någon orkar driva det så tror jag säkert att det finns plats för en entyps 30-fotare i Göteborgs även med “100% bankappsegling” (visste faktiskt inte att det var så, jag har fått för mig att ni är störst på coastalrace. Har läst om något som heter “Tjörn Runt”).

          • Mats V
            Apr 23, 2011 @ 13:39

            Det är imponerande att lyckats få ihop ett 10-tal Farr 30 i Sthlms-trakten. Har själv tittat på Melges 24:an i många år men då det inte funnits någon klass i Sthlm så har det inte blivit av. Nu kanske det internationella räcker ändå – vi får se…
            Men “lokalt” i Sthlm så är nu Farr 30 definitivt större än Melges (även fler än i Stenungsund?) och det skall bli kul att se vart det tar vägen. Snyggt och ambitiöst jobbat, Patrik!

          • Patrick L
            Apr 23, 2011 @ 15:49

            Mats, du tillhör kategorin seglare som kan vispa ihop ett framgångsrikt Farr 30-projekt med vänsterhanden. Gör det så kan vi dela på en Melges i Italien istället :)

          • Mats V
            Apr 23, 2011 @ 22:04

            He he, “vispa ihop”… I wish… Delad Melges i Italien får vi snacka om över en kall i samband med någon regatta i sommar… ;-)

          • Patrick L
            Apr 24, 2011 @ 10:23

            Lätt, tror jag fortfarande är skyldig dig en för en SB/BB härom sistens :)

        • ErikB
          Apr 23, 2011 @ 18:29

          Det var bland det dummaste jag hört!

          Reply

          • CB
            Apr 23, 2011 @ 19:10

            @ErikB Vad var det som var så dumt? Hänger inte med i din tankegång här riktigt…

  10. Hans
    Apr 22, 2011 @ 20:31

    7 mans besättning lockar nog inte i Göteborg, 3-4 man är ju fullt tillräckligt svårt att få ihop.

    Reply

    • Patrick L
      Apr 22, 2011 @ 21:12

      Är det svårare att få ihop folk i Göteborg än i Stockholm? Måste vara nåt lokalt då, för när jag har varit i Oslofjorden och seglat har det i alla fall kryllat av 40-45 fotare med 9-12 mans besättning.

      Reply

  11. Pelle Lindell
    Apr 22, 2011 @ 21:03

    För min del är bristen på vettiga möjligheter att “torrsegla” en så pass stor båt som är avgörande.

    Reply

  12. Martin
    Apr 22, 2011 @ 22:20

    Pelle/ vad menar du med “torrsegla” ?
    Med Göteborgs matchracingkultur borde området vara ypperligt för att rekrytera gastar!

    Reply

    • Patrick L
      Apr 22, 2011 @ 22:21

      Han menar att ta upp båten efter varje segling och ha den på land. Pelle har tydligen svurit på att aldrig mer ha en båt som han måste måla.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Apr 23, 2011 @ 00:00

        LOL.jag har faktiskt gett ett sånt löfte efter vi sålde Expressen 2002 (?)…hur kunde du veta det?……:-)

        Reply

        • Patrick L
          Apr 23, 2011 @ 00:05

          Du har skrivit det här på blur nångång :)

          Reply

          • Pelle Lindell
            Apr 23, 2011 @ 00:15

            äsh då ;-)

  13. Krull
    Apr 23, 2011 @ 08:51

    Im on a mission from god,, black sunglasses check.. black suits check,
    Im putting the band back togheter,, Ungefär så lät det när Blues Brothers drog ihop sina gamla medlemmar och drog igång.

    Just nu är det en sådan dag när det känns extra kul om man hade en Farr 30 på väg hem och allt fixat runtomkring.

    När det gäller att hitta parkering för en båt på land tror jag mig ha löst den pucken på ett mkt bra sätt :)
    Nu gäller det bara att övertala de andra gubbarna……

    Är de tröga så hoppas jag att Brugge o co har en plats över på några race under säsongen

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 23, 2011 @ 08:58

      Pratade inte du om att du skulle få ner din familj i båten :-)

      Reply

      • Patrick L
        Apr 23, 2011 @ 09:54

        Får väl prata med familjen i Danmark som använder sin Farr 30 som dag/helgseglare och inte kappseglar alls. Aktiv familj! :)

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Apr 23, 2011 @ 10:12

          Är det den i Skovshoved?

          Reply

          • Patrick L
            Apr 23, 2011 @ 10:42

            Yes. F.d “Heart of gold” som var baserad i Helsingborg.

        • Anders
          Apr 26, 2011 @ 11:05

          Håller på med operation övertalning hemma om just en Farr30. Går sådär eftersom båten kanske behöver lite kärled vad gäller just inredningen. Någon som har fina länkar att dela med sig av om hur en Farr30 kan bli lite mer beboelig för kortare semesterturer? Tänk fru+2 barn… Som gärna sover på något annat än hårdplast :-)

          Den där danska familjen som cruisar på sin båt vill man ju gärna få tag på!

          Reply

          • CB
            Apr 26, 2011 @ 12:30

            Har själv haft precis de tankarna och jag är övertygad om att det är möjligt. Med några “specialsnickrade” iläggsskivor och cruising-dynor som läggs i enbart när familjen är med så blir båten helt klart jämförbar med andra “sportiga” eller långsmala båtar.

            Sen har ju båten mycket segel och sticker ganska djupt så någon optimal crusingbåt blir det ju aldrig :) Men det är hon ju inte till för heller!!! Vill du får du gärna mejla mig ett telefonnummer så kan vi höras så kan jag berätta mer om hur jag funderat för att kunna ta med fru + 2 barn på kortare turer. christofer.brugge -at- gmail.com

    • CB
      Apr 23, 2011 @ 22:48

      Krull, anytime! Det vet du :)

      Reply

    • Patrick L
      Apr 25, 2011 @ 14:52

      Krull, VM 2012 blir med största sannolikhet i Båstad och jag skulle tro att vi får ihop ytterligare åtminstone någon cupsegling på västkusten eller i Norge. Skulle vara svinkul om ni var med! Hör av dig om du vill ha hjälp med något!
      /Patrick

      Reply

  14. JD
    Apr 23, 2011 @ 11:22

    Hjärtliga påskhälsningar från SPI Ouest i La Trinité. 105 st J80 på startlinjen, rekorddeltagande.

    Reply

    • CB
      Apr 23, 2011 @ 22:22

      Låter sjukt kul! Fasen vad roligt att J80 är en så stor klass i Frankrike.
      Men lite märkligt att bryta in i en tråd om en helt annan klass med den kommentaren… Varför ska det alltid va så att när en klass kommer på tal så kommer det alltid någon som vill marknadsföra “sin” klass och hoppar in..

      Just J80 och Spi Ouest har ju faktiskt ett eget inlägg här på Blur som är någon vecka gammalt bara: http://www.blur.se/2011/04/15/103-bateaux-dans-la-categorie-j-80/
      Men återigen, sjukt kul med så många båtar på linjen. Hur många svenskar är ni där nere? Resultat för svenskarna?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.