Kan vara till “skot strop” (den du kan ni fundera på) eller som Mattias var inne på Tackline fäste men då istället som ett Code1 fäste innanför Gennaker takline fästet. Och då trär man hela den där “halsbanet” eller vad ni kalla det över peket (ser dock lite litet ut) och så har man tampen som ett waterstag. Kan vara så. Jag har sett det förut. (på en 109 men inte Blur).
I änden på string-drop tampen.
Öglan i vävd polyester gör att den fastnar på kardborren i seglet och storleken att den inte tar sig igenom första öljetten. Kopplas i nertagningshaken kanske ?
Sitter faktiskt i änden av en liten stropp i skothornet på gennakern. Man fäster skoten i ringen.
Stroppen finns där för att få ut hornet från förstaget vid gipp. Men skulle man vilja byta skot i gennakern när den är fylld, så är det omöjligt att få i dem i Dyneema-öglan. Därför en liten webbing-ring.
Vi byter aldrig skot, så vi funderar på att ta bort den. Lite synd då någon ju har tänkt till lite extra.
Stroppen till vänster är ca 600mm lång och sitter i skothornet på gennakern. Vitsen med den är att skothornet “automatiskt” hamnar framför förstaget. Har man ett märke på skotet så vet man att när man släppt till det så är hornet garanterat förbi förstaget och det är bara att börja dra hem på nya läsidan. Vad “ringen/kringlan” är till för vet vi inte exakt men det ska titta på i kväll (träning) bland annat!!
Det kan man men det kräver mer timing. Nu gör det inte lika mycket om man drar för tidigt i nya skotet.
Anders B
Apr 27, 2011 @
20:42
Öppnade blur från en helt annan dator. Förstod inte ett smack, Klickade bort “översätt alltid engelska”. Förstår fortfarande inte så mycket. “Visa orginal” hjälper inte heller alltid. Jag kan lova att inläggen blir halsbrytande roligt obegripliga om man använder “översätt alltid till engelska”.
Som Peter nevner er grunnen til at den er der at man skal kunne sette på et skjøte når det er trykk i dyneemaringen. Dette har man bruk for etter en peel, hvor man ikke har to sett komplette skjøter. da setter man gjerne ny gennaker i et bytteskjøte, og kobler de nye skjøtene i webbingringen i etterkant.
Här fäster man “fånglinan” eller reservskotet för mailbox nedtagning. Ringen gör det enklare för fördäcksgasten att koppla om typ före eller efter gipp när man måste skicka ut honom till skothornet. Längden på stroppen gör att man även kan använda nedtagslinan som sugga, samma position för blocket på relingen för olika genakrar…
Läskotet har ju belastning/skotas. Lovartsskotet kan man i god tid ta tag i eller helt rappa ur.
När man kör shorthanded på branta bogar kan man helt strunta i att trä lovartsskotet och hellre ha den hängande över storbommen i lä. Då kan man snabbt/enkelt göra en letterbox utan särskilt mycket förberedelser. Öppnar det upp och det blir gipp så kan man trä det på 30 sekunder.
Med full besättning kör vi nedtagning i förluckan. Även där greppar man oftast det olastade lovartsskotet oavsett om man tar ner i lovart eller lä.
visserligen skrev du gennaker i första stycket men det hade jag glömt när jag kom till det andra. jag tyckte det verkade spännande att ta ned en spinnaker i lä genom att ta tag i lovart och dra. starka gastar, hade det varit i så fall.
Det har varit lite olika… Mest strumpa senaste säsongen.
Men vid transporter och annat så är inte strumpan på, och då går det lika bra att köra letterbox. Det största problemet är att det blir massa jobb efteråt att packa skiten.
Apr 26, 2011 @ 09:32
En snygg infocker som inte ger några skrap eller skrammel på rufftaket.
/ Calle
Apr 26, 2011 @ 10:11
Takk for at dere har funnet pannebåndet mitt!!!
Apr 26, 2011 @ 11:17
Pannband…? Snarare koppel! :)
Apr 26, 2011 @ 13:37
Temporärt tackline fäste på bogspröt? Eller inte – är ju inte så smart att den inte kan avmoteras efter man pealat gennakern.
Apr 26, 2011 @ 13:57
Den sitter i gennakern, så du är på rätt spår…
Apr 26, 2011 @ 15:11
Kanske något man får känna på i morgon?
Apr 26, 2011 @ 15:24
Bara om du kan gissa vad det är :-)
Apr 26, 2011 @ 17:38
Arrrggggg
Apr 26, 2011 @ 14:02
Kan vara till “skot strop” (den du kan ni fundera på) eller som Mattias var inne på Tackline fäste men då istället som ett Code1 fäste innanför Gennaker takline fästet. Och då trär man hela den där “halsbanet” eller vad ni kalla det över peket (ser dock lite litet ut) och så har man tampen som ett waterstag. Kan vara så. Jag har sett det förut. (på en 109 men inte Blur).
Apr 26, 2011 @ 17:10
I think I have a clew ;)
Apr 26, 2011 @ 21:32
Sugga till gennackerskot!
Apr 26, 2011 @ 23:08
I änden på string-drop tampen.
Öglan i vävd polyester gör att den fastnar på kardborren i seglet och storleken att den inte tar sig igenom första öljetten. Kopplas i nertagningshaken kanske ?
Apr 27, 2011 @ 10:37
Sitter faktiskt i änden av en liten stropp i skothornet på gennakern. Man fäster skoten i ringen.
Stroppen finns där för att få ut hornet från förstaget vid gipp. Men skulle man vilja byta skot i gennakern när den är fylld, så är det omöjligt att få i dem i Dyneema-öglan. Därför en liten webbing-ring.
Vi byter aldrig skot, så vi funderar på att ta bort den. Lite synd då någon ju har tänkt till lite extra.
Apr 27, 2011 @ 10:43
Så … varför sitter den där?
Apr 27, 2011 @ 11:04
så, varför sitter den där?
Apr 27, 2011 @ 11:05
varför hakar du upp dig?
Apr 27, 2011 @ 13:33
Peter, jag hänger inte riktigt med.
Kan du förklara en gång till på hur den sitter och hur den används?
Anders
Apr 27, 2011 @ 16:22
Stroppen till vänster är ca 600mm lång och sitter i skothornet på gennakern. Vitsen med den är att skothornet “automatiskt” hamnar framför förstaget. Har man ett märke på skotet så vet man att när man släppt till det så är hornet garanterat förbi förstaget och det är bara att börja dra hem på nya läsidan. Vad “ringen/kringlan” är till för vet vi inte exakt men det ska titta på i kväll (träning) bland annat!!
Apr 28, 2011 @ 14:27
Varför kan man inte bara släppa ut ytterligare 600mm på skotet?
Då borde ju halshornet också gå fritt, eller?
Har jag missat något?
May 2, 2011 @ 12:18
Det kan man men det kräver mer timing. Nu gör det inte lika mycket om man drar för tidigt i nya skotet.
Apr 27, 2011 @ 20:42
Öppnade blur från en helt annan dator. Förstod inte ett smack, Klickade bort “översätt alltid engelska”. Förstår fortfarande inte så mycket. “Visa orginal” hjälper inte heller alltid. Jag kan lova att inläggen blir halsbrytande roligt obegripliga om man använder “översätt alltid till engelska”.
Apr 28, 2011 @ 19:05
Som Peter nevner er grunnen til at den er der at man skal kunne sette på et skjøte når det er trykk i dyneemaringen. Dette har man bruk for etter en peel, hvor man ikke har to sett komplette skjøter. da setter man gjerne ny gennaker i et bytteskjøte, og kobler de nye skjøtene i webbingringen i etterkant.
May 1, 2011 @ 10:46
Min gissning,
Här fäster man “fånglinan” eller reservskotet för mailbox nedtagning. Ringen gör det enklare för fördäcksgasten att koppla om typ före eller efter gipp när man måste skicka ut honom till skothornet. Längden på stroppen gör att man även kan använda nedtagslinan som sugga, samma position för blocket på relingen för olika genakrar…
May 1, 2011 @ 11:48
+1
May 1, 2011 @ 18:02
Här syns hela arrangemanget i skothornet på gennakern. Webbingringen är mycket riktigt där för att man skall kunna byta skot.
Vid en “letterbox”-nedtagning (spinnakern tas ner bakom storen ner i glipan mellan storen och bommen) så brukar vi bara ta tag i lovartsskotet.
May 1, 2011 @ 18:20
inte lä?
May 1, 2011 @ 18:28
Läskotet har ju belastning/skotas. Lovartsskotet kan man i god tid ta tag i eller helt rappa ur.
När man kör shorthanded på branta bogar kan man helt strunta i att trä lovartsskotet och hellre ha den hängande över storbommen i lä. Då kan man snabbt/enkelt göra en letterbox utan särskilt mycket förberedelser. Öppnar det upp och det blir gipp så kan man trä det på 30 sekunder.
Med full besättning kör vi nedtagning i förluckan. Även där greppar man oftast det olastade lovartsskotet oavsett om man tar ner i lovart eller lä.
May 1, 2011 @ 20:05
a, jag tänkte spinnaker, nu hajar jag.
visserligen skrev du gennaker i första stycket men det hade jag glömt när jag kom till det andra. jag tyckte det verkade spännande att ta ned en spinnaker i lä genom att ta tag i lovart och dra. starka gastar, hade det varit i så fall.
May 2, 2011 @ 11:19
Kör du letterbox vid shorthanded? Använder du således inte strumpa på gennackern?
May 2, 2011 @ 11:26
Det har varit lite olika… Mest strumpa senaste säsongen.
Men vid transporter och annat så är inte strumpan på, och då går det lika bra att köra letterbox. Det största problemet är att det blir massa jobb efteråt att packa skiten.