Nya VO70 Groupama på franska motorvägar. Annorlunda för, i alla fall vid däck. kan inte avgöra hur det ser ut under. Smäckert peke. Någon som vill kommentera däckslayouten? Woxén kanske fortfarande har tystnadsplikt?
Jag älskar Martin Strömbergs initiativ att coacha ett 10-tal unga tjejer & killar för att de skall kunna ta nästa steg inom storbåtssegling. Lagom ambitiöst med fokus på nätverk och existerande projekt. Som grädde på moset kanske det finns en chans att segla VO65 eller VO70 – antingen som träning, i race eller som sommarjobb […]
Per Ottar Skaaret är kanske mest känd i Sverige för att han seglar shorthanded på sin X-50 Jokerman. Nu senast på Bohusracet. Men han verkar ha högre ambitioner än så och har nu köpt VO70 Camper. Den skall ingå i Wolfpacks stall… de har ju tidigare uttryck visionen av ett helnorskt lag i Volvo Ocean […]
Groupama C Dominates C-Class Fleet Decimated By Damage Mylor Harbour, UK (24 September 2013) – Under steely grey skies and howling winds on Monday, Franck Cammas and Louis Viat on Groupama C dominated the fleet on the first full day of racing for the 2013 International C-Class Catamaran Championship. More than half the fleet suffered […]
Skall du göra första repan i lacken!
Skönt med en ljugarbänk framför nedgångsluckan så att fördäckaren har någonstans att sitta. Men varför?
Är det den ensamma pedistalen längst förut? Tappar man inte en del kraft till primary wincharna, eller är det raka axlar och en extra koppling, men ändå kraftförlust? Tur att ni är så biffiga.
Ser ut som att Groupama leder “tower of power” tävlingen med puma 2a.
Vad är funktionen med kolfiberdelen som kommer upp med förstaget? Puma har ju likadant.
@Anders
Det ser ut som att de har flyttat primary vinscharna ett steg bakåt dvs där de två pedistalerna står och sedan har de den ensamma (storskotspedistalen?) framför och framåt vänd i stället! Liknad lite SEB layouten…..
Kul att höra lite “inside” Anders, du tror inte att “förstagsmuffen” och de trianglarna i akterspegelns hörnor är någon typ av upphängningsanordning under bygget?
@johan, anders
Fenorna i katern är inte det helt enkelt blocken för gennakern?
Struten vid förstagsinfätningen är inte det ett skydd runt förstagsinfästningen vilken gör det lättare att koppla/koppla bort försegel när det sprutar vatten på fördäck??
De höga skotpunkterna i aktern kom på E4 sist. Även ryssarna hade det men Groupama har tagit det ett steg till.
Jag tror att det blir lättare att göra segel som ser bättre ut även utsläppta med en hög skotpunkt. Sen skall det ju gå att skota in det också. Man har ju kapat ytterligare i segelgarderoben till årets VOR.
Men de går nog bra att lyfta båten i (utan köl).
Men det ser så biffigt ut för att vara chuttle för cunningham, men det kanske håller! Kanske håller det torrt också. Minns när jag satt och tätade hålet med cyklopöga på mig! Hur är det med “Tower of power”? som att skota i pushpitten på Lady Godiva? Lite kan du väl läcka utan att bryta kontraktet?
May 1, 2011 @ 13:09
Juan K kör vidare med “star bow” konceptet (platta sektioner i förskeppet) som han även hade på sin TP52:a, intressant.
Synd att man aldrig får se aktern ordentligt…
May 1, 2011 @ 19:04
isn’t that hull in front of the multiplast building the Orange II???
May 1, 2011 @ 23:34
Hon ser fantastisk ut.
May 2, 2011 @ 07:12
Skall du göra första repan i lacken!
Skönt med en ljugarbänk framför nedgångsluckan så att fördäckaren har någonstans att sitta. Men varför?
Är det den ensamma pedistalen längst förut? Tappar man inte en del kraft till primary wincharna, eller är det raka axlar och en extra koppling, men ändå kraftförlust? Tur att ni är så biffiga.
Ser ut som att Groupama leder “tower of power” tävlingen med puma 2a.
Vad är funktionen med kolfiberdelen som kommer upp med förstaget? Puma har ju likadant.
Fast vi får ju snart se båtarna segla.
May 2, 2011 @ 09:12
@Anders
Det ser ut som att de har flyttat primary vinscharna ett steg bakåt dvs där de två pedistalerna står och sedan har de den ensamma (storskotspedistalen?) framför och framåt vänd i stället! Liknad lite SEB layouten…..
May 2, 2011 @ 10:01
Kul att höra lite “inside” Anders, du tror inte att “förstagsmuffen” och de trianglarna i akterspegelns hörnor är någon typ av upphängningsanordning under bygget?
May 2, 2011 @ 09:58
Vad är det för “fenor” som sitter längst bak? Är det istället för pushpit, eller något för transporten?
Vad är det som sticker upp vid förstagsinfästningen? Är det också bara för transporten?
May 2, 2011 @ 10:15
@johan, anders
Fenorna i katern är inte det helt enkelt blocken för gennakern?
Struten vid förstagsinfätningen är inte det ett skydd runt förstagsinfästningen vilken gör det lättare att koppla/koppla bort försegel när det sprutar vatten på fördäck??
May 2, 2011 @ 10:46
De höga skotpunkterna i aktern kom på E4 sist. Även ryssarna hade det men Groupama har tagit det ett steg till.
Jag tror att det blir lättare att göra segel som ser bättre ut även utsläppta med en hög skotpunkt. Sen skall det ju gå att skota in det också. Man har ju kapat ytterligare i segelgarderoben till årets VOR.
Men de går nog bra att lyfta båten i (utan köl).
May 2, 2011 @ 10:57
Tackar Anders!
May 2, 2011 @ 11:15
Vist ser hon bra ut Krite!
Kolfiber delen under förstaget har vi ju sett tidigare Anders?
Får jobba vidare..
May 2, 2011 @ 12:16
Men det ser så biffigt ut för att vara chuttle för cunningham, men det kanske håller! Kanske håller det torrt också. Minns när jag satt och tätade hålet med cyklopöga på mig! Hur är det med “Tower of power”? som att skota i pushpitten på Lady Godiva? Lite kan du väl läcka utan att bryta kontraktet?