Skip to content

12 Comments

  1. JIMMY
    May 1, 2011 @ 13:09

    Juan K kör vidare med “star bow” konceptet (platta sektioner i förskeppet) som han även hade på sin TP52:a, intressant.

    Synd att man aldrig får se aktern ordentligt…

    Reply

  2. pablo
    May 1, 2011 @ 19:04

    isn’t that hull in front of the multiplast building the Orange II???

    Reply

  3. Krite
    May 1, 2011 @ 23:34

    Hon ser fantastisk ut.

    Reply

    • Anders D
      May 2, 2011 @ 07:12

      Skall du göra första repan i lacken!
      Skönt med en ljugarbänk framför nedgångsluckan så att fördäckaren har någonstans att sitta. Men varför?
      Är det den ensamma pedistalen längst förut? Tappar man inte en del kraft till primary wincharna, eller är det raka axlar och en extra koppling, men ändå kraftförlust? Tur att ni är så biffiga.
      Ser ut som att Groupama leder “tower of power” tävlingen med puma 2a.
      Vad är funktionen med kolfiberdelen som kommer upp med förstaget? Puma har ju likadant.

      Fast vi får ju snart se båtarna segla.

      Reply

      • Calle
        May 2, 2011 @ 09:12

        @Anders
        Det ser ut som att de har flyttat primary vinscharna ett steg bakåt dvs där de två pedistalerna står och sedan har de den ensamma (storskotspedistalen?) framför och framåt vänd i stället! Liknad lite SEB layouten…..

        Reply

      • Pelle P
        May 2, 2011 @ 10:01

        Kul att höra lite “inside” Anders, du tror inte att “förstagsmuffen” och de trianglarna i akterspegelns hörnor är någon typ av upphängningsanordning under bygget?

        Reply

  4. Johan
    May 2, 2011 @ 09:58

    Vad är det för “fenor” som sitter längst bak? Är det istället för pushpit, eller något för transporten?

    Vad är det som sticker upp vid förstagsinfästningen? Är det också bara för transporten?

    Reply

    • Calle
      May 2, 2011 @ 10:15

      @johan, anders
      Fenorna i katern är inte det helt enkelt blocken för gennakern?
      Struten vid förstagsinfätningen är inte det ett skydd runt förstagsinfästningen vilken gör det lättare att koppla/koppla bort försegel när det sprutar vatten på fördäck??

      Reply

  5. Anders D
    May 2, 2011 @ 10:46

    De höga skotpunkterna i aktern kom på E4 sist. Även ryssarna hade det men Groupama har tagit det ett steg till.
    Jag tror att det blir lättare att göra segel som ser bättre ut även utsläppta med en hög skotpunkt. Sen skall det ju gå att skota in det också. Man har ju kapat ytterligare i segelgarderoben till årets VOR.
    Men de går nog bra att lyfta båten i (utan köl).

    Reply

    • Pelle P
      May 2, 2011 @ 10:57

      Tackar Anders!

      Reply

  6. Martin Strömberg
    May 2, 2011 @ 11:15

    Vist ser hon bra ut Krite!
    Kolfiber delen under förstaget har vi ju sett tidigare Anders?

    Får jobba vidare..

    Reply

    • Anders D
      May 2, 2011 @ 12:16

      Men det ser så biffigt ut för att vara chuttle för cunningham, men det kanske håller! Kanske håller det torrt också. Minns när jag satt och tätade hålet med cyklopöga på mig! Hur är det med “Tower of power”? som att skota i pushpitten på Lady Godiva? Lite kan du väl läcka utan att bryta kontraktet?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.