Skip to content

23 Comments

  1. Mälarvarvet
    May 21, 2011 @ 18:12

    45 båtar till start på Mälarvarvet idag. Fin vind och solsken.
    Segrade gjorde Per Lundqvist i en X-332

    Reply

  2. Claes Nettelbladt
    May 21, 2011 @ 22:38

    På grund av en kapsejsad katamaran och seglares ovilja att hjälpa till att rädda liv är det protester på gång i Ornö Runt. Läs: http://www.dn.se/sthlm/seglare-struntade-i-kapsejsad-kollega

    Reply

  3. Claes Nettelbladt
    May 21, 2011 @ 22:40

    Sorry – TRImaran

    Reply

  4. Tommy L
    May 22, 2011 @ 00:25

    Ibland funderar man över hur folk är funtade… hur f–n kan man bara segla förbi när en stor trimaran ligger upp-och-ner i havet ?! Jag hoppas tävlingsledningen tar till regel 69 – Gross Misconduct – mot de båtar som visat såväl bristande regelkunskap (KSR 1.1) som bristande omdöme och etik genom att bara segla förbi!

    Reply

  5. Noel
    May 22, 2011 @ 00:57

    Har inget emot att man kan vurpa med en trimmis, det ingår i conceptet, minderårig ombord med full gas på skot. Tveksamt! Har varit med förut, gillar inte och sticker ut hakan kanske. Jag har inte pratat med dem som vurpat,
    Noel

    Reply

  6. Niklas
    May 22, 2011 @ 10:23

    Låter som en verklig situation att dra lärdom av. Jag var inte där.

    En uppochnervänd trimaran/katamaran/kölbåt/jolle/roddbåt/kajak bör ses som nödställd tills motsatsen är bevisad. (vält jolle/kajak brukar kunna rätas upp utan hjälp och klarar sig “oftast” själv)

    Även om deltagande enl. KSR sker på egen risk, bör man som observatör agera om möjlig nödsituation kan ha uppstått. Fråga besättningen på den olycksdrabbade är ett tips.

    Sjölagen Kap 6 § 6 (går före KSR)
    Anträffar befälhavaren någon i sjönöd är han skyldig att lämna all hjälp som är möjlig och behövlig för att rädda den nödställde, om det kan ske utan allvarlig fara för det egna fartyget eller de ombordvarande.

    Kan vara bra att veta oavsett om det gäller ban, havskappsegling eller semester.

    Reply

    • Patrick L
      May 22, 2011 @ 12:01

      Man Behöver inte gå till Sjölagen även om den förstås gäller. Det räcker med att slå upp regelbokens första sida:

      Del 1 – Grundläggande regler
      1 – Säkerhet
      1.1 En båt eller tävlande skall ge all möjlig hjälp till personer eller farkoster i fara.

      Detta kommer före både ärlig segling och att segla på egen risk…

      Reply

  7. Lasse
    May 22, 2011 @ 12:13

    regler i viss ära men va fan,,,lite sunt bondförnuft säger väll att man ska hjälpa någon som kan vara i fara. Känns som regler kommer i andra hand.

    Reply

    • Patrick L
      May 23, 2011 @ 12:49

      Lasse, det är förstås rätt. Men sunt bondförnuft brukar ju i bästa fall vara det som ligger till grund för regler, därav kopplingen till denna kappseglingens första regel…

      Reply

  8. Tommi
    May 22, 2011 @ 17:54

    Lite svårt att gasta och fotografera samtidigt, men här kommer några .

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    May 22, 2011 @ 18:17

    Reply

  10. Peter
    May 22, 2011 @ 19:32

    Som avslutas med hjältarna……… Patrik å Anders som drog ut 10 åringen som var på väg å drukna……

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      May 22, 2011 @ 23:02

      +1

      Reply

    • Mats V
      May 23, 2011 @ 15:10

      Mycket snyggt!

      Reply

  11. HenrikA
    May 22, 2011 @ 23:43

    Här finns det en del bilder också http://www.styvkuling.se/wordpress/

    Reply

    • Tommy L
      May 23, 2011 @ 12:47

      Henrik, jättefina bilder! Hittade en på “min” båt – mailat info(at)styvkuling.se om tillstånd att få länka till den.

      Reply

  12. Gert F
    May 23, 2011 @ 11:40

    Anmärkningsvärt att Rival 22:orna hamnade så långt ner i resultatlistan med tanke på att det faktiskt blåste friskt.
    Höll de igen måntro?

    Reply

  13. Stefan, Klara Bris
    May 23, 2011 @ 12:39

    För mycket hård kryss för oss. Vi tappade rejält där. Vi går bäst på lite öppnare bogar. Vi kom dock tvåa i Rivalklassen.

    Reply

  14. SWE31
    May 23, 2011 @ 13:09

    Ojdå, Vindile fortsätter prestera! Snygg uppföljning av sjätteplatsen från LR av Bengt och gänget! Ingen dålig uppföljning av fjolårets GR-seger!

    Reply

  15. Jerk Back
    May 23, 2011 @ 16:16

    Den sista Rival 22:an SWE200 Älvan fick strul vid tillfartseglingen och startade 45min efter de övriga i klassen.
    Detta var mycket synd då det verkligen var Rivalväder för en gång skull.
    Vi lyckades bara komma ifatt en båt i klassen.

    Reply

  16. Stefan, Klara Bris
    May 23, 2011 @ 16:41

    Sorry Jerk! Alltid skall det vara nåt. Vi testar igen nästa år

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.