What’s up?
Medans många av SRS- och shorthandedseglingarna slår deltagarrekord, verkar traditionellt starka entypsklasser ha det betydligt svårare.
- LSS vårregatta samlade bara 2 X-99, 4 IF, 4 H-båtar, 4 CB-66 och 4 Expresser.
- Helgens seglingar i Björlanda Cup lockade bara 1 Folkbåt, 2 X-99, 2 IF, 3 Accent och 5 Expresser. Det blev inte ens entypsklasser utan man fick göra upp i två SRS-klasser.
- Och till Rutgersson Cup på Marstrand om 2 veckor så är det 3 Expresser, 5 Drakar och 7 C55 anmälda (sista anmälningsdag var för en vecka sedan).
- Och även om det är en stund kvar till SM i Express, så är 22 anmälda lite tunt?
Sedan försökte jag få koll på Marstrandsregattan som brukar vara sommarens höjdpunkt på västkusten. Men NoR är från 2010 och man kan inte anmäla sig ännu. GKSS önskar “alla en riktigt God Jul och Gott Nytt År”.
Vad är det som händer? Någon som har koll som kan förklara varför man inte får ihop fler båtar?
Jun 7, 2011 @ 17:24
Kieler Woche, Bohusracet, Gotland Runt. Mitt i detta placeras Express SM. Nästan hål i huvet. Det finns inte så många svenska Farr 30, men med 7 i varje går det åt mycket folk. Gotland Runt sopar rent på ostkusten. Dålig planering, dålig marknadsföring helt enkelt.
Jun 7, 2011 @ 22:36
Vid en första anblick så verkar det som hemmavid regattorna inte finns med i seglarnas program längre.
Det måste ju betyda att de lokala fleeten är borta som är tillräckligt aktiva för att sporra. Blir ond cirkel när hemmakonkurrensen försvinner. Det blir ingen nyrekrytering.
Det är ju också fullt förståeligt när samma besättningar kör i alla klasserna eftersom det blir det fullt upp med att bara köra mästerskap.
Hur vända detta? För många båtar och för lite seglare?
Jun 7, 2011 @ 17:33
Ja vad f-n händer med vår fina sport!?
Genom åren har det ju debatterats att den enda “riktiga” kappseglingsformen är just entyp, ändå denna utveckling. Vet någon hur trenderna är internationellt? Håller man fast i gamla 80-tals konstruktioner eller väljs det nya modeller som är inne i tre år och sedan enbart bidrar till en utspädning och kannibalisering?
Detta är alltså konsumenters/idrottsutövares spenderingsmönster vi observerar. Demografiskt är det väl även så att det nu är färre ungdomar som börjar köra entyp i kölbåt – mest gamla kufar som jag själv som harvar kvar…..
Kan detta vara en reaktion på att det nu är dyrare att köpa en CB eller J80 för ett par 20-åringar än det var för tjugo år sedan att köpa en Express eller 606? Det känns som att inflationsjusterade priser rakat i höjden va? Även om det är fallet förklarar ju detta inte hela bilden, jag tror tyvärr det är mer av ett livsstilsproblem – för många kids är fast framför datorskärmen. Utomhusidrotter kanske anses som obekvämt och inte lika hypat längre, eller?
Oberoende av teserna är en av slutsatserna att vi likt förbannat är en viss massa som vill kappsegla och då måste detta ta sin form i SRS/LYS-kör. De senaste årens trender är allt för tydliga för att dissa. Jag tror att vi om ca 5 år enbart kommer ha ett fåtal klasser som uppnår SM-status (om inte SSF tänker om på gränsen om 20). Det positiva är att suget till stora SRS-kör bara blir större – bara att rätta in sig i ledet eller kan någon vända denna supertanker?
Jun 7, 2011 @ 20:38
Att entyp är “riktig racing” hör man kanske sägas här och på andra kappseglingssiter, men den uppfattningen är inte representativ om vi vidgar urvalet till att gälla alla som kappseglar minst två gånger om året.
Attityden från en del entypsseglare är också rätt tuff , och ger en rätt avskräckande bild av det hela, och uttalanden som: “väger vi inte två kilo från maxgräns innan start så är det kört” eller att man bara måste ha den eller den prylen lockar nog inte flertalet precis.
En annan detalj som inte är lätt att göra något åt är att unga vill revoltera på något sätt och göra sin grej. Hur göra det i en express?? där har ju ibland både far och farfar seglat och kan allt och sitter och mässar, och det är inte lätt att göra nåt eget av det. Då kan det faktiskt ha ett egenvärde i att det dyker upp nya båtar som inte den äldre generationen inte har seglat, eftersom det åtminstånde ger lite utrymme att bli bra på nåt som inte farsan kan ( så bra).
Information: det känns som att arrangörer vänder sig till etablerade kappseglare i för stor grad. tror det är väldigt lite som gjörs för att locka till sig nybörjare i klasserna, och det har även gällt srs/lys, men där kan en förbättring skönjas numer.
När jag själv ville pröva att kappsegla de första åren så var det största problemet att hitta information om var hur och när. Det gällde lys, men är nog ännu svårare med entyp.
Vill man att en klass ska ha kontinuitet så måste dom även vända sig till nybörjare, och hjälpa dom in i gemenskapen så att dom känner sig välkomna, för att klassen fortleva. annars återstår bara att locka folk från andra klasser, vilket troligen inte faller i god jord.
Generationsväxling: Det kanske slumpar sig så att väldigt många som kappseglat länge inom sin båttyp helt enkelt börjar tröttna. Då är det kanske inte mycket att göra åt utan att låta en del klasser dö, och se vilka som överlever av egen kraft och satsa på dem.
Tona ner prestationskraven utåt.
Etablerade kappseglare triggas av tuff konkurans och höga målsättningar, medan nybörjare kan bli avskräckta. Bättre då att visa på det som är possitivt och lustfyllt om man vill locka till sig nya.
Jun 7, 2011 @ 21:57
ex på incitament- premiera unga deltagare på SRSbåtar
ide -om man har ett par ungdomar under 26 ombord så får man någon/några pinnar sänkt SRS för denna tävling
Allt måste handla om att stimulera deltagande av unga seglare.
Jun 7, 2011 @ 22:41
OXSS har ett antal “kategorier” med pris och lista för respektive under kappseglingen Arkö Runt:
-100 % tjejbåt
-Juniorbåt ≥ 50 % av kategorin ≤ 19 år
-Seniorbåt ≥ 50 % av kategorin ≥ 60 år
-Tidigare Arkö Runt vinnare
-100 % familjebesättning
-Utan spinnaker (för båt som normalt för spinnaker/genaker)
-SSAB besättning ≥ 50 % av kategorin.
Jun 7, 2011 @ 18:48
En fungerade hemsida är ju alltid bra för att få deltagare till regattorna, vad har hänt med Expressernas; http://www.expresseglare.org ?
Jun 7, 2011 @ 19:34
Express sidan heter numera http://www.expresseglare.nu lanserad idag pga problem med tidigare lev av site.
alltså http://www.expresseglare.nu
Jun 8, 2011 @ 00:12
Föredömlig sida ni har förresten!
Jun 7, 2011 @ 19:39
Klart intressant frågeställning. Säkert flera olika orsaker som ligger bakom, personligen tror jag att “livstils-problematiken” väger mkt tungt. Och det är absolut inte bara ungdomar som hänger vid datorn. Många kölbåts-gubbar hänger dessutom på Bauhaus och liknande ställen på helgerna, istället för att hänga på railen. Därför är det svårt att få till en fungerande besättning, tom på en Folkbåt. Har även noterat att de flesta större båtarna ligger kvar i hamnarna på helgerna, på 70, 80 och 90 -talen tömdes ju hamnarna vid Krille-ballong-helgen.
Jun 7, 2011 @ 20:53
Spot on!
Bahaus, Rusta, Jula, Hornbach, Plantagen, K-rauta, Claes Ohlson, Allt i Mark, återvinningsstationen osv. Är själv på den inköpsrundan varje helg och båten står tryggt på trailern.. Pinsamt är bara förnamnet..
Jun 7, 2011 @ 21:46
Lite tankar
Om alla har blivit så gamla så husfix mm är viktigare, DÅ finns det ingen tillräcklig tillväxt av unga. Tror att det är för att vi “gamla” är dåliga på att släppa in unga i tävlingsledningarna/organisationer. Kommer själv ihåg när man var ung och försökte vara kreativ.
– “ingen ide, funkar inte”
– “nä så kan man inte göra”
– “nu gör vi som vi brukar”
– “krångla inte till det, vi gör som förra gången”
Sen kom Internet och informationen flödade i alla möjliga olika former och gör det fortfarande.
” en soppa av flera kockar” blev “flera soppor av många kockar”
Facit i hand- seglar sverige har varit mycket sämre än andra sporter/subsitut att kunna markandsföra sig så
Igår kollade jag på lite gamla resultat från Kileler- Woche, Sverige är inte någon vinnar nation direkt. Försökte hitta IMS resultat från typ 98 och 99 (utan framgång).
(Det var då som Markus Wieser segalde Farr30 där, tror jag)
Vad än vi gör. Klandra inte nya klasser (och andra sporter) för att dom är duktiga att marknadsföra sig. Titta och lär istället
5-0 till Sverige, precis nu
Ha en bra kväll
Jun 7, 2011 @ 23:32
5-0 i vad då?
Jun 8, 2011 @ 00:14
Är det är därför du inte svarar i tfn när jag ringer och behöver din hjälp ombord…
Jun 8, 2011 @ 09:06
Men du ringer i alla fall och vill ha tips om bottenfärger…
Jun 8, 2011 @ 11:56
Den var mer lila i år Bam.. :-)
Ett steg i rätt riktning iaf att prata färg.. Skönt för samvetet att höra att du också stod på land ovanligt sent..
Jun 7, 2011 @ 22:37
Det pratas en del om unga ovan. Jag säger Offshore Youth Challenge. Vi är en besättning om 10 pers i åldrarna 17-25 från olika delar av landet som seglar min Dehler 35 på ostkusten. Intresset är stort bland unga jolleseglare att få segla kölbåt och ha inflytande på rejsen, oyc möjliggör det. Jag tror det handlar mycket om att som ung och ambitiös få känna ansvar ombord och vara delaktig i de viktiga besluten. Totalt är det ett 70-tal unga hungriga som är anslutna till oyc. Tyvärr är intresset svalt bland sponsorer (än så länge) vilket gör det svårt att finansiera ett sådant här projekt. Men vi kämpar och ni kommer att se oss framöver också bl a på Roslagen Sea Race, sandhamn raceweek och GR.
Jun 8, 2011 @ 00:30
Precis helt rätt. Man borde fråga dessa unga hur man skall marknadsföra seglingar så fler blir sugna.
Jun 7, 2011 @ 22:41
Ett sätt att få fler deltagare: inför ett universellt respitsystem. Alla får vara med. Segling, höjdhopp, golf, ja till och med hemmasnickeri. Det gäller bara att utarbeta ett rättvist system för resultatberäkning!
Jun 7, 2011 @ 22:56
Återväxten är inte så illa överallt, ikväll var det 10-11 606:or på Lilla Värtan utanför Lidingö för en vanlig klubbkappsegling. Det var det förra tisdagen också.
http://www.s606k.se
Jun 8, 2011 @ 00:54
Ett bra exempel på ett gäng där man inte bromsar bra och roliga ideer.
Det var smart av Rickard M, Håkan K, Björn Ö och Pelle N att skapa en struktur runt en kran, sjösättningsplats och uppställningsplats. Lidingö kommun har också varit till stor hjälp genom att vara positiva. Man måste våga investera om det ska bli nått. Mer sånt i befintliga och etablerade klubbar och det kommer flera på dom stora regattorna också.
Nu e ju Lidingö Jolleseglare också på hugget.
Området Lidingö, Danderyd, Täby med Stora Värtan, Lilla Värtan och Askrikefjärden växer som seglingsarena. Många ungdomar som e aktiva.
Jun 7, 2011 @ 23:02
Jag tror entypsklasserna hade mått bra av att deras cuper och även mästerskap även kört en eller annan distansseglingar. Har försökt att få till att IF-klassen skulle plocka med SRS Liros Cups deltävlingar i deras cuper. Det lät positiva till idén men inget har hänt.
Ett annan idé som kanske hade varit värd att prova vid något tillfälle vore t ex att
Långedrag SS kombinerade Höstknalten med LDSS Höstregatta, två dagars tävling med en distanssegling.
Björlanda skulle kunna kombinera Oset Race med Björlanda Cup och samarbeta med Hjuviks Grand Final i kombination med sitt eget Sista Chansen.
Långedrags Vårregatta skulle kunna vara samarrangemang med SS Frams Framnäsvalsen.
Jun 7, 2011 @ 23:13
Jag tror entypsklasserna hade mått bra av att deras cuper och även mästerskap även kört en eller annan distansseglingar. Har försökt att få till att IF-klassen skulle plocka med SRS Liros Cup tävlingar i sin cup. De var positiva till idén, men inget hände. Nya seglare hade inte bara behövt jämföra sig med slipade och erfarna entypare, utan även fått jämföra sig med SRS seglare.
En annan idé som kanske hade varit värd att prova vid något tillfälle vore t ex att
Långedrag SS kombinerade Höstknalten med LDSS Höstregatta (två dagars tävling varav en distanssegling)
BKSS skulle kunna kombinera Oset Race med Björlanda Cup på våren och på hösten samarbeta Hjuviks Grand Final i kombination med Sista Chansen.
Långedrags Vårreregatta skulle kunna kombineras med SS Frams Framnäsvalsen.
Jun 8, 2011 @ 07:47
Tror också på en kombination av ban- och distanskappsegling. Formula18 verkar ha nått långt med detta där mästerskap på bana blandas med “Raider” (Raid revenge, Faerderseilatsen etc).
Jun 8, 2011 @ 09:27
det kan ju bero på sällskapet också. en homogen grupp bestående av medelåders vita män som bor eller drömmer om att bo i villa, ha dyraste tjänstebilen, undvika skatt, vara aktivt illeterata, undvika att sätta sig in i eller förstå samhällsproblem, miljöproblem eller enklare analyser utanför den egna plånbokssfären är inte den mest lockande av grupper att umgås med.
Jun 8, 2011 @ 16:03
Haha, om du vill dra alla läsare över en kam och kalla oss aktivt illiterata borde du kunna stava till det själv. Men du läser ju blur, och har gissningsvis därför också ett intresse för segling, vilket i så fall även gör att du själv faller under din definition. Eller?
Jun 8, 2011 @ 20:00
Ja har man sett. Bra gjort, du såg skrivfelet. Poängen då? Att segling är en gubbig gubbsport.
Jun 8, 2011 @ 20:06
Jo. Segling är kul. Men jag tycker det är ganska trist runt omkring. Ensidiga samtalsämne. Homogen samling med snäv horisont. Så trist att jag slutat tävla.
Jun 8, 2011 @ 20:28
Du har helt andra erfarenheter än jag. Men jag är väl en av de som – givetvis till skillnad från dig själv – har en “snäv horisont”. Ensidiga samtalsämnen – om du menar att seglare mest pratar segling så förstår jag vad du menar. Det ligger lite i sakens natur när man ägnar sig åt ett brinnande fritidsintresse. Kanske du skall engagera dig politiskt om det är förändra världen du vill, istället för att ondgöra dig över en hel kategori människor utan någon som helst urskiljning? Det om något tycker jag är en snäv horisont.
Jun 8, 2011 @ 20:36
Givetvis.
Jag ondgör mig inte men försöker föra fram iden att bristande intresse från presumtiva seglare kan ha med befintliga seglare att göra. Och nej, det inte att seglare pratar segling jag menar.
Jun 8, 2011 @ 20:54
Visst kan bristande intresse från de presumtiva ha med befintliga att göra. Då lär väl sporten helt enkelt dö. Vad är det för samtalsämnen som är enahanda och vad är det för synsätt som du menar präglar alla i den gubbiga gubbsporten segling? Exempel?
Jun 8, 2011 @ 21:02
villan, tjänstebilen, hur undvika skatt samt annat rörande den egna plånbokssfären
Jun 8, 2011 @ 21:05
Ok…har faktiskt aldrig hört dessa samtalsämnen beröras faktiskt. Bland mina seglingskompisar pratar vi mestadels om segling. Men det är väl olika.
Jun 8, 2011 @ 21:07
Grattis!
Jun 8, 2011 @ 21:17
Jösses….där kom bekräftelsen att du inte är/har varit i “seglarvärlden”
//Hannu
Jun 8, 2011 @ 21:18
Menar givetvis “G”
//Hannu
Jun 8, 2011 @ 21:25
Mata inte trollet.
Jun 8, 2011 @ 09:56
Tyvärr ser entyp seglingen ut att få väldigt med stryk för tillfället med några undantag. Lite fakta
j80 13 anmäla till SM anmälningstiden gått ut.
606 två rikscup tävlingar avgjorda som mest 12 båtar just nu 25 anmälda till SM men långt kvar tills dess start
Express, hyfsat lågt deltagande landet över, undantag expressbryggan saltis med 10-15 båtar varje onsdag. 25 anmälda till SM i Sandhamn dock 2v kvar på anmälningstiden. Positiv tendens i Norrland.
Melges 24
Siktade på att nå SM status till nästa år men misslyckades trots flertalet Norska båtar, totalt 17st på Rikskval. Endast aktiva i Stenungsund.
Som en del av orsaken kan nämnas att 8 man går åt till X35 och Farr30. Många express/j80 seglare har värvats till olika projekt i denna klass .
Slutsats, för många klasser och för lite seglare som kanibaliserar på varandra, tror dessutom att ett x35/farr30 team får problem att få ihop det efter ett par säsonger, att håla ihop 8 man är inte lätt..
Jun 8, 2011 @ 10:07
Det går fortfarande att anmäla sig till J-80 SM/För VM. I och för sig mot förhöjd avgift.
Jun 8, 2011 @ 15:07
30 anmälda 606or till SM just nu.
Lite diskusion här och samtidigt inom förbundet bidrog nog till några nya anmälningar.
Jun 8, 2011 @ 18:56
Hej Peter, är det inte ett konstigt resonemang att tala om kannibalism i det här sammanhanget? Alternativet skulle vara att det aldrig kom fram några nya team förutom de som skapas direkt ur optimistskolan och de som inte har ingått i något förut?
Jun 8, 2011 @ 10:06
Se på det som funkar.
Bohusracet, 160 anmälda båtar.
Shorthanded är säkert en stor anledning till framgången, men start i Uddevalla, på en fredag, 170 M är inte direkt “lättillgängligt” etc. som brukar vara ett argument för hur seglingen skall utveclas.
Jag tror att personligt engagemang (Pär Bäck), välkommnande attityd hos klubb och medtävlare, tidigt ute med info och anmälan (mail, PBR nytt, Blur mm) är avgörande.
Jun 8, 2011 @ 12:00
Håller med!
Och att denna typen av segling fått lite mer av stämpeln att man faktiskt kan vara med som ‘glad motionär’ utan helt nytt ställ osv.
Jun 8, 2011 @ 12:27
Tack för dom orden! En sak jag upplever inom Pantaenius Bohusracet (PBR)är att alla deltagare har en sund inställning tillvarandra. Man delar med sig av erfareheter och kanske slackar lite på ett skot, om man får en mindre erfaren framför sig och går akter om.
Helheten är viktig och alla är med och bidrar till den.
Jag tror säkert att många har valt PBR som en möjlighet attt göra en comeback i seglarvärden p.g.a. den stämning som råder runt racet och att utrustningen inte är lika avgjörande, då båten ändå inte kan seglas till max.
/Pär
Jun 8, 2011 @ 11:07
Sandhamn Open ser bra ut
totalt 91 båtar
Hav
totalt 43st
– 18st ORCi
– 25 SRS
Ban
totalt: 48st
– 15st F-18
– 11st Express
– 8st J80
– 13st X-35
Även Sandhamn Race Week blir bra uppställ
Jun 8, 2011 @ 12:35
Räknat på antalet seglare så blir man gladare:
ORC: 18 * 6 pers(snitt) = 108 seglare
SRS: 25 * 6 = 175 seglare
F-18: 15 *2 = 30 seglare
Express: 11 * 4 = 44 seglare
J80: 8 * 4 = 32 seglare
X-35: 13 * 8 = 104 seglare
TOTALT: 493 glada seglare i Sandhamn till helgen, inte illa! Inte är segling en sport på nedåtgående!
Jun 8, 2011 @ 11:53
Jag tror att ett grundläggande fel att försöka få in segling i “allt annat”. Jag sticker ut hakan lite och påstår att om husfix och trädgårdsarbete är en prioriterad aktivitet så ryms det nog inte särskilt mycket kappsegling hos den personen. Kappsegling är inte som att spela tennis eller ta en löprunda i skogen, det är en tidskrävande och logistikintensiv sport fullt i klass med t.ex. motorsport. Det måste man inse och det gäller även om man seglar mindre båtar som 606, Melges eller t.o.m jolle. Logistikinslaget blir enklare ju mindre båt man har, men även att åka ensam på en Laserregatta kräver ju bil och tar i normalfallet en helg i anspråk. Och så skall man träna.
Jag tror att det är viktigt att säga till sig själv: Vill jag satsa på kappsegling så gäller det att frigöra tid i kalendern för det och inte tro att det skall gå att “klämma in”. För det gör det inte. De som hoppas på detta kommer nog rätt snart att tröttna och sluta.
Kappseglingen är ingalunda ensam om detta. Jag har hållit på med så olika hobbies som fjällvandring och körsång – båda tar mycket tid i anspråk. En genomsnittlig körsångare tränar 3 timmar i veckan (*varje vecka* från sep-maj, inte bara 5 veckor på försäsongen) och utöver det har man kanske två hela internathelger per år samt 6-10 konserthelger, det ryker både allhelgona och påskhelger för att göra konserter. Fullt i klass med ett kappseglingsprojekt minus då logistiken att underhålla en båt. Körsång är en av de största fritidssysselsättningarna i Sverige näst fotboll om jag minns statistiken rätt.
I andra sammanhang är de här tillfällena, där man får ägna sig åt sitt intresse, något man ser fram emot och prioriterar. Men i kappsegling skall vi försöka klämma in det bland allt annat? Det funkar inte. Jag tittar på mitt eget projekt och inser att det är projektledningen mer än något annat som för de flesta kräver mer uppmärksamhet. Att planera in nästa års regattor och träningstillfällen, bestämma antal seglingsdagar, ekonomi etc i mycket god tid är inte bara avgörande för resultatet utan också för stressnivån i teamet. Jag har varit dålig på det i år och lovar härmed att bättra mig till nästa.
Jun 8, 2011 @ 12:22
Det gäller bara att prioritera rätt.
Mitt bygge av ny altan blev inte klart för änn i November trots att vi började i April. Men för mig är seglingen viktigare…
Där emot har jag märkt att det är svårare att få ihop en besättning på 6 (X99)än på 5 (Compis 97). Vill inte ens tänka på hur det skulle vara att få ihop 7 eller 8. Om jag byter båt så skall den definitivt köras på 5 eller färre.
Jun 8, 2011 @ 12:47
Kanske inte så konstigt att shorthanded verkar vara på frammarsch? För egen del verkar det vara enda sättet att få till lite kappsegling. Jag har svårt att klämma in seglandet i kalendern, men mina seglande vänner verkar ha ännu svårare.
Jun 8, 2011 @ 12:48
Självklart är det svårare att få ihop en stor besättning än en liten. Men allt är relativt. För oss som har seglat 40-fotare med 8-10 man så är ju en besättning på 6 man en dröm att rodda. Det enklaste är dock att sticka ut själv med Lasern, så var man drar gränsen blir ytterst ändå personligt. För oss som går igång på själva laginslaget i kappsegling måste dock själva besättningsrekryterandet vara en lika naturlig del av projektet som det är för ett fotbollslag. Det är väl där vi går bort oss och tror att det löser sig självt. För det gör det förstås inte.
Jun 11, 2011 @ 06:42
den tanken med laser har jag haft många gånger… ;-)
Jun 8, 2011 @ 13:18
Det är någonting som inte stämmer!
Om det nu är så svårt att få ihop besättning så borde ju mindre enkla båtar med få gubbar som C-55, CB-66, 606 och Express booma på bekostnad av 40-fotare? Framförallt om man kan traila.
Men 4 killar orkar inte ta ut sin Express en onsdagskväll eller köra den lokala regattan i Långedrag eller Björlanda? På samma sätt så har matchracing, där allt finns på plats och man bara kan komma med sin bag, också det svårt.
Att några stora båtar skulle sno seglarna från entypsklasserna tror jag inte på. Förr räckte seglarna till både 100 Expresser på SM + Maxi Racer + J/24 och en rejäl 40-fotscup.
Hur är det egentligen med “fun factor” i de här klasserna?
Ibland kan jag få känslan av att man tar seglingen väldigt allvarligt jämfört med när vi körde J/24 eller Express för 15 år sedan? Eller har man bara en förskönad bild över hur det var förr då man lånade en skitbåt där man fick sy ihop storen på 10-minutersskottet bara för att vara med på Marstrandsregattan med allt vad det innebar…
De positiva exempel som finns har ju alla en ganska stor “social komponent” och tävlingar som ice-breaker lockar fler seglare än seriösa regattor i maj.
Jun 10, 2011 @ 20:55
Om du marknadsförde Express SM på Blur.se på samma sätt som Bohusracet så skulle det bli 60 båtar. Jag tror inte det är svårare än att man måste vårda varumärket och marknadsföra sitt race. Inte som partygrej utan som gedigen kappsegling. Ingenting drar längre folk utan rejäl marknadsföring? Eller har Expresseglarna bytt till C55? Man får inte längre ihop 4 man till sin Express?
Jun 8, 2011 @ 14:30
Jag har en egen liten hypotes om hur det hänger ihop. Den går ut på att det i princip är 60-talisterna och 70-talisterna som bär upp svensk kappsegling (om vi nu bara räknar dem som fortsätter efter ungdomsåren). Och så har det varit länge. På 80- och 90-talen seglade de Express, Maxi Racer och J24, som därför drog stora startfält. Nu har de fått familj, blivit bekväma och tjänar bra med pengar och återfinns således ofta i större havskryssare. Därav det ökade intresset för distanskappsegling. Jag generaliserar förstås, men om det ligger något i det här kan man tänka sig att Drakklassen om ytterligare kanske tio-femton år kommer ha riktigt, riktigt stora startfält.
Jun 8, 2011 @ 15:21
Det verkar ju vara i linje med att SSF har ett Historiskt Utskott med 8 medlemmar som arrangerar “seglare minns”, men ingen som är ansvarig för breddsegling :-)
Jun 8, 2011 @ 16:05
Det påståendet är väl inte riktigt sant….Styrelsen har i alla fall en rubrik för oss i sina ansvarsområden: http://www.svensksegling.se/Forbundet/Forbundsstyrelsen/Ansvarsfordelning/
Jag tycker nog SSF har blivit mer intresserade av breddfrågor på senare tid men drivkraften måste komma fån klassförbund och klubbar…….grunden för all breddsegling är den “lokale idioten” som jagar ut alla sina kompisar på banan. Finns inte han/hon så är lockelsen från Bauhaus och Hornbach tydligen oövervinnelig.
Jun 11, 2011 @ 06:47
..och var finns breddseglingen i organisationen? Kanske är det så att lite överallt men knaoppast sammanhållande.
visst beror myckt hur verksamheten bedrivs lokalt men det är väl så med det mesta.
Jun 9, 2011 @ 10:49
Det där är väldigt sant. Vår enda förhoppning nu är att 60- och 70-talisternas barn som nu är mellan 5 och 15 år börjar segla. Så anmäl ungarna till seglarskolan! Åk ner till hamnen tillsammans och peka på båtar!
Jag tror att det är viktigt att vi i tid stoppar folkvandringen till Hornbach, annars är risken att dessa barn och ungdomar tar efter och blir altanbyggare istället.
Jun 9, 2011 @ 10:54
Vi har ju misslyckats med att få de mellan 20 och 35 att kappsegla aktivt, så det är nog läge att fundera på varför snarare än att sätta fler i seglarskola som kan lägga av när de växer ur jollarna…
Jun 8, 2011 @ 15:24
Jag tror att det det beror på flera saker. Dels pågår en “elitifiering” av allt i dagens sammhälle, även inom seglingen. Några få båtar deltar i en ständig kapplöpning i vem som har nyaste båten och ballaste seglen. Detta göra att det är väldigt dyrt för gemene man att hävda sig med sin familjebåt och då väljer denne att avstå kappsegling.
Stora båtar kräver mycket folk. För att hänga med i fältet i en enskrovsbåt måste man vara rejält med folk ombord, vilket kan vara svårt att få ihop.
Folk idag har så många intressen, det skall vara resor hit och dit, shopping, sommarställen mm som drar folk från seglingen. Förr i världen låg man ute hela semestern i sin båt. Är det någon som gör det idag? Detta drar också folk från seglingen.
Små båtar då? varför drar tex Express mindre folk år efter år och j80 snart inte har sm status längre. Jag tror att det har att göra med att folk i allmänhet inte vill lägga de pengar som krävs på något som endast används för kappsegling. Dessutom kan man ju alltid haka på någon storbåt och enbart segla utan att behöva meka båt. Sen tror jag att F18 har tagit en del folk från dessa klasser. F18 har ju en rad fördelar som lätt att hantera, billig att förvara och billig? att rusta. Sen är det mer av en actionsport jämfört med enskrovssegling
Jun 8, 2011 @ 16:36
Jag tror att Ottosson är inne på rätt spår, att 60- och 70-talister lyfter upp sporten. Min tes är att kappseglingen fick en gigantisk peak i samband med plastbåtens entre på 70/80-talet. Segling blev enkelt, billigt och lättillgängligt – en boom lett av en innovation helt enkelt. Nyhetens behag har sakta sipprat ut och kanske att det numera finns det andra hyper som attraherar de som vill tampas med naturen – mountainbike mm. Visst är det väl så att Laser Masters SM är fullproppat?
Sen är nog ytterligare en aspekt tidsfaktorn – vi jobbar mer och mer och får följaktligen mindre tid för fritidsaktiviteter. Som alla vet är kappsegling en logistisk mardröm/ ett svart hål som äter tid.
MEN – precis som Peter säger så kan man i så fall fråga sig varför match racing inte blir större, allt är klappat o klart och du slipper meka med båten……
Jun 8, 2011 @ 17:41
Jag är inte särskilt förvånad över att MR inte drar mer. Skall man bli ens något som liknar bra på matchracing så måste man träna…….mycket. Jag tror tyvärr att entypklassernas nedgång har lite samma orsak: Skall man nå framgång så krävs mer satsning (och/eller erfarenhet) än vad de flesta fixar (har) och då är det mer lockande med SRS där man i alla fall kan ha tur med vädret och shorthanded som uppfattas som en “ny spelplan” där ingen har 25 års erfarenhet. Nu tror ju jag att det kommer att visa sig att de som skaffat sig 25 års erfarenhet i entypsklasserna snart dominerar där också och då återstår det att se hur “bredden” tar det. Usch, vad cynisk och pessimistisk jag är i dag. :-(
Jun 8, 2011 @ 22:12
Ett av dom bästa och mest klarsynta inlägg jag läst. Bistert men sant.
Jun 8, 2011 @ 22:22
Men vad är det för mentalitet att man måste vinna för att vara med? Är det så vi har format entypsseglingen – att det är det enda som räknas?
Det var ok att komma 50 på Express-SM för 15 år sedan? Det är OK att komma 21512 på Göteborgsvarvet? Och för en Engelsman är det ok att komma 62 i SB3-racen? Och på Laser Masters är det sjysst att komma runt 30? Men den typiske svenske Express-seglaren lägger av om han inte hamnar på pallen?
Fast det är klart – finns det ingen “fun factor” som gör att man kan tycka det är askul att dra iväg på regatta även om det inte går så bra så slutar det väl med att de fem bästa i varje klass ligger och kör.
Jun 8, 2011 @ 22:27
+1 – Det är väl utvecklingen som är det viktiga, d.v.s att man förbättrar sig relativt sin egen nivå prestation och i bästa fall gör snabbare framsteg än de närmaste konkurrenterna.
Jun 9, 2011 @ 13:06
Just att segla mot sig sjäv och förbättra sig, där finns ju Västkustranken som kanske kan bidra till det.
http://www.kappsegling.wordpress.com
Jun 8, 2011 @ 23:02
Absolut så…jag tror inte det är nödvändigt att vinna men jag tror det är nödvändigt för många att känna att det är ett möjligt mål……
Man kan dessutom se på en av de mest framgångsrika klasserna på senare år; C55 som många etablerade seglare tittade snett på från början så det blev lite av en “skyddad verkstad” för nya entypseglare voch ungdomar. När fälten växte ökade intresset från de mer etablerade seglarna och nu har tillväxten stannat upp och klassen börjat stagnera.
Expressklassen har, menar jag, misslyckats på två väsentliga punkter; De nybyggda båtarna är alldeles för bra jämfört med de gamla och man har inte insett att man borde ändra besättningsreglerna för att gynna återväxten, dagens regel med 4 personer och fri vikt är förvisso bekvämt för oss halvfeta medelålders män men att i princip utesluta mer än halva befolkningen (alla tjejer och grabbar under 85 kg) från att segla konkurrenskraftigt är, enligt min åsikt, att gräva sin egen grav
Jun 8, 2011 @ 23:23
Du har säkerligen rätt, men det är en konstig inställning. Jag citerar en god vän:
– Det är j-ligt gött att åka ned till Medelhavet och få ordentligt med spö ibland…
Jun 8, 2011 @ 23:27
Att få ordentligt med spö är ju det enda sättet att bli bättre :-)
Jun 9, 2011 @ 00:04
MatchRacing kan vara ganska stressigt. Kanske inte något som man vill uppleva på sin fritid som amatör.
Lägg mer krut på det sociala och du har många deltagare.
Jun 10, 2011 @ 08:32
Ingen som tror att det delvis kan har att göra med ekonomi i samband med en förändring av mentalitet i samhället?
1. Ekonomi
Att driva ett seglingsprojekt kostar ju en hel del. Först investering i båt sedan segel och så logistiken runt varje race. Samtidigt pratas det mycket om hög ungdomsarbetslöshet. Dessutom har kostnaderna för boende ökat dramatiskt de senaste åren, speciellt för de unga. De har inte kunnat hänga på den extrema prisuppgången på bostäder och får gå till banken och betala höga räntor. (Mycket pengar om man har stora lån även om räntan i % är låg.)
2. Ändrad mentalitet
Förutom att själva seglandet med träning och logistik tar väldigt mycket tid så ska båt och material underhållas. Jag tycker mig skönja en tendens till att färre och färre är villiga att lägga ned en massa tid på underhåll av prylar. Det ska vara enkelt. Hyr båten, slipp jobbet (ungefär).
Om ovanstående tänk är rätt kanske man borde satsa på “pooler” med båtar som man hyr ut till utövarna av seglingen? Kan det vara en väg att få fler intresserade? (Kanske blir det också för dyrt…)
Jun 8, 2011 @ 20:38
Och förresten, det där “politiskt istället” är en god illustration. Som att vilja att förändra inte kan förenas med segling. Konservativt ska det vara.
Jun 8, 2011 @ 20:46
Det blir inte sant för att du upprepar det eller försöker projicera. Din värld verkar väldigt enkel och svart/vit men för de flesta ser det inte ut så. Min point var att det kan finnas både politiska intressen och välgörare bland seglare men det kanske inte ventileras just i det forumet eftersom man i just det sammanhanget är fokuserad på segling. På samma sätt ventileras inte så väldigt mycket annat än musik när jag är engagerad i en kör eller konsertförening. Det betyder inte att människorna är inskränkta per definition.
Jun 8, 2011 @ 20:59
Visst. Inte heller blir det osant. Min värld tror jag minsann inte jag sagt så mycket om så den vet du inte så mycket om. Mitt inlägg däremot var svepande och generaliserande, vilket inte heller det innebär att det måste vara osant. Eller är inte det seglarsverige vi här talar om mest medelklass vita män?
Jun 8, 2011 @ 21:09
Nej det är klart att du inte nämner något om din egen värld. Du bedömer istället andras – ganska klassiskt. Du verkar intelligent så jag avstår från att bemöta din insinuation om att vita män av medelklass generellt sett har samma värderingar och samtalsämnen. Det kan du knappast tro på själv.
Jun 8, 2011 @ 21:28
De är mer homogena än samhället i stort. Väldigt mycket mer.
Jun 8, 2011 @ 21:31
Vilket gäller för i stort sett alla sporter, hobbies eller fritidssysselsättningar!
Jag tror inte diskussionen leder någonstans… Visst vore det kul om det var mer blandat. Men nu är det inte det. Så då får vi väl jobba med det vi har?
Jun 8, 2011 @ 21:56
Greve börjar på g
Jun 8, 2011 @ 21:58
Har de mer tid (eller färre altaner som skall renoveras) i resten av Europa? Det känns som att man kan samla fält i ett stort antal entypsklasser på Cowes Week, Cork Week, Spi Ouest eller i Medelhavet?
Kanske spaningen är den svenska bostadsbubblan + renoveringshysterin? För stora hus, för enkelt att låna på huset, för stora båtar, kapprustning i villakvarteret, ingen tid. Bara vi som bor i hyreslägenhet som har tid att kampanja?
Och visst känns det som folk i Europa får ihop lokala race med många båtar i SB3, J/80, Melges, Platu, Drakar och massa annat som motsvarar våra Expresser eller CB-66?
http://www.blur.se/2008/09/22/entypsklasser/
Sedan tror jag det är ett strukturproblem.
Förr var klubben navet i all kappsegling. Nu är de oftast bara en parkeringsplats och sporadisk arrangör. Man har ingen löpande naturlig kontakt med alla de som seglar jolle, entyp & kölbåt. Oftast fokar man på jolleseglarna. Sedan förväntas klassförbunden driva frågorna när man hamnar i kölbåt? Några få lyckas, men de flesta kör på samma sätt som för 20 år sedan.
Ganska många frågor verkar hamnar mellan stolarna – där enskilda organisationer inte orkar driva förnyelse?
Jun 8, 2011 @ 22:18
Det vi skapar från början är en glipa mellan enmanssporten och lagsporten.
De flesta lär sig att segling är en enmanssport genom opti och E-jolle. När det är över och man i 17 årsåldern inser att man kommer inte att komma till OS, VM/EM etc. så finns det inget som fångar upp.
De som hellre vill hålla på med lagsport får hålla på med enmanssporten segling i typ tio år innan det finns alternativ. Så länge håller man inte på om man vill vara en del i ett Team.
De andra som inte tycker lagsport är grejen och har kört individuell segling ska plötsligt fållas in i lagsporten. De seglarna funkar inte alltid så lätt i ett team för första gången när de är 20 år. Ska kölbåtssegling med flermansbesättningar fungera måste skippers vara tränade lagledare. Besättningen måste jobba på att vara ett lag. Inte sätta jaget för laget.
Jag tror en del av problematiken ligger här för kölbåtsseglingen.
Jun 9, 2011 @ 11:03
Finns det något som helst bevis för att “skippers måste vara tränade lagledare”?
Jag kan inte se att det gäller vare sig på högsta internationella nivå eller i framgångsrika entypsklasser? Att man måste jobba och segla som ett lag är en annan femma, men det är ingen skillnad på att bygga ett framgångsrikt team på en båt, vara chef eller projektledare.
Vi skall inte göra det så svårt för oss. Det har funkat. Det funkar på andra ställen på jordklotet. Och det finns bra lokala exempel. Men det löser sig inte av sig självt.
Jun 8, 2011 @ 23:04
Om man får tillåta sig att generalisera lite och se problemet från ett annat håll så kan man konstatera att segling främst är en manssport. Eftersom Sverige är ett av de mer jämställda länderna i världen så är det ju inte så konstigt om vi inte får komma ut och segla med kompisarna lika ofta som våra bröder i Frankrike och Italien(där kommer ju mannens behov först). Vi ligger i framkant av denna utveckling och de andra länderna kommer att möta samma problem. ; )
Jun 8, 2011 @ 23:11
Fast paradoxalt nog verkar det ändå vara en hel del tjejer som kappseglar just i Italien och Frankrike. Kanske fler än i Sverige?
Jun 9, 2011 @ 08:30
Tycker att många här gör väldigt stora generaliserningar, att benämna en grupp för tex expresseglare och tycka att de är på ett visst sätt är inte rätt. 606 J80 J109 X35 F18 osv alla är väl seglare och många är och har varit expresseglare. Man blir inte på ett visst sätt för att just segla Express, det är helt fel.
Jag tror precis som Ronny att det hänger kvar många 70 talister som nu är i småbarnsåldern som vill men inte har tid att lägga så mycket tid som man vill och blir man fler än tre i familjen är Expressen lite för liten att ha som kombinationsbåt semester/tävling. Det gäller så klart alla andra klasser också. Några köper ny större som X35 och några lägger av. Däremot kommer det absolut ingenting underifrån som kan fylla på klasserna. De som startar nya klasser är redan förbi småbarnsrollen och kan stsa, därför lever nog Draken+ att många välbergade seglar det hur tråkig den än är att segla, fördelen är stora internationella startfält.
Segling är en egoistisk sport och som någon sa för länge sedan, det är som att stå i duschen och riva sönder tusenlappar.. Hur många tycker det är kul?
Jun 9, 2011 @ 11:48
Hej
Kul att se ännu en debatt på Blur med många inlägg.
Själv har jag en gammal trög båt som vi i år bara kommer att delta i Bohusracet med. Ambitionen är låg men kanske inte obefintlig, skall i helgen ut och träna manövrar och försöka hitta rätt trim för riggen. Nu till mitt förslag.
Att båtarna i Tjörn runt, Bohusracet osv delas in i klasser baserat på srs-tal har en ofta praktisk orsak som passar bra för starten. Men i själva tävlingsmomentet skulle det vara mer motiverande att se resultatlistor baserade på prestationsnivå. Dvs en elitklass som kräver antingen ett antal placeringar per år, eller helt enkelt baseras på antalet tävlingar. Motionärsklassen skulle kunna delas upp i två grupper, nybörjare (kanske de första 5 tävlingarna) och motionärer. Ett sånt här sätt att redovisa resultaten och dela ut klassegrar öppnar också upp för en Juniorklass, förslagsvis upp till 25 års ålder. En sådan klass skulle naturligt också ge juniorerna utrymme att testa och utvecklas med en mindre budget då de helt enkelt skulle slippa mäta sig med projekt i +100.000/år.
Jag tänker mig att rankingen följer rorsman.
Vad tror ni?
Mvh Martin
Jun 9, 2011 @ 16:56
Ja, inte bidrar det positivt att GKSS önskar alla en god jul när vi är i början på juni. För det kan väl inte vara så att de har ett halvårs framförhållning.
Tomas
Jun 9, 2011 @ 18:36
B Peter- dags för en omröstning, riktad till entypsseglare
Idee till fråga: ni som INTE var med på någon/några av vårens regattor (som ni normalt brukar köra), VARFÖR ??
– hade inte tid, kunde inte (typ släktträff, familj mm)
– gillade inte regattans upplägg. logistik , mm
– tappat sugen på segling och fokuserar på en annan hobby
– blivit för gammal, orkar inte segla mera
– vill bara köra små regattor (typ klubbrace)
– har kört regattorna men med annan båt (än entyps)
– har ingen att segla med, brist på deltagare i teamet/ gastar
– har inte råd längre
finns säker flera bra svars alternativ att lägga till ( ju fler ju bättre i detta fall?)
eller vad tycker du Peter
Jun 10, 2011 @ 13:26
Som arrangör läser jag dessa inlägg med spänning. Men det känns som om allt fokus läggs på varför man inte seglar. Går det att få en lika aktiv dialog om vad vi arrangörer kan göra för att bli mer attraktiva. Hoppas att jag lam få se 84 inlägg hur vi skall göra föra att seglingen skall växa.
Jun 10, 2011 @ 14:04
mitt tips är att locka människor att segla med sina familjer snarare än trots dem. Så blir seglarna också mindre homogent sammansatta. häpp.
Jun 11, 2011 @ 01:13
Gullviverallyt är väl en sådan tävling som har lyckats bra. Brukar bli fullt direkt när de öppnar anmälan. Nästa år skall vi försöka köra med familjen.
Jun 10, 2011 @ 14:47
Kan inte anmälningsavgifterna vara en bidragande orsak?
T.ex. Datacom Cup som KSSS arrangerar skall dom ha 700kr för i startavgift.
Roslagen sea reace – 500kr.
Om man är en “sällanbåt” som skrapar (övertalar sina polare) ihop en besättning inför varje tävling kommer hela kalaset betalas av båtägaren. Det är skillnad om man är ett gäng som brukar köra ihopa regelbundet, då är det mer naturligt att dela på vad det kostar den helgen man kör tävlingen.
Jag tycker personligen 700kr är bra dyrt för en tävling. Utöver detta så på Datacom Cup åker man på 200(?) för regatta biljetten + hutlös entre på krogen.
Men, smakar det så kostar det…..
Jun 10, 2011 @ 15:45
Återigen. Brist på tid och pengar borde tala för de enkla och relativt billiga klasserna (C-55, CB-66, Express, …) och de enkla och billiga lokala regattorna?
När inte 4 seglare kan splitta på den löpande kostnader för en Express eller masa sig till Björlanda eller Långedrag för en helg med entypssegling så är det något annat som fallerar.
Jun 10, 2011 @ 18:05
Svårt med båtar ???
Massor av båtar i Sandhamn i helgen plus massor av Drakar seglar Pelle Gädda cup i Saltis (Dom tränar med Thies Palm idag, super sailor). Nästa helg Big boat cup (GSYS) i Stockholms hamn. Förra helgens Raid Revenge är den bästa upplevelsen i mitt seglar liv när F18 förbundet ordnade i Saltis. Vi har Sandhamn Race week som kommer snart följt av ÅF offshore race, massor av båtar har anmält sig och fler lär det bli.
Har haft några fantastiska år med Drake segling på bana och nu F18 som är lika kul men på andra sätt. Klasser, utmaningar, trevliga event och seglar kompisar saknas sannerligen inte.
Samma sak med arrangemangen. Det är givetvis otroligt svårt att anordna ett bra race när vindarna pendlar som bara den men dom senaste åren har KSSS och andra varit helt otroliga på att anpassa seglingarna (en eloge). Även nu när vi seglade Raid Revenge var det inte alltid så enkelt för arrangören men dom löste det helt super.
Efter att en negativ seglare kommenterat en tävling på kontinenten med “dålig tävlings ledning” skrev en av topp 5 namnen inom F18 detta som är tänkvärt på många sätt:
Quote
Talking about more professional race committee and organization. All bullshit! This class became big cause there is an identity for every sailor out there no matter which brand. We all go out there to sail and have fun. All of you have to realize that there is nothing commercial about it. We, all of you sailing make this big by coming to events and have sport together. Laugh about sailing, relax after a week of work. There are mostly volunteers who are making it possible that we can race and have fun. That is how it should be and stay.
At the moment I am coachin in Lake Garda, Tigers and Wildcat’s. The 2004 Tiger is still as fast as a brand new Wildcat, that is F18 sailing.
Everybody has the chance to get good materials and be competitive. And that does not need to be expensive.
The Need For Speed, Mischa Heemskerk
Unquote
Säker på att det finns många bra klasser. Drake och F18 är dock 2 bra exempel och dom båda växer så det knakar för att det är kul. Dom är inte dyra att vara med i (F18 är lite billigare pga material val i segel etc). Men även en sparsam Drake satsning går in under vad en familjebåts pimpning kostar för racing.
Trevlig helg,
Jun 11, 2011 @ 07:03
Jag har sagt det tidigare och nämna det igen. I början 80-talet poängterade vår klubb-ordförande hur viktigt det är att hålla kontakt mellan jolleseglarna och kölbåtsseglare. Han nämnde i samband att det är där klubbens fortlevnad finns. Eller hur han uttryckte sig, vi har lånat klubben av våra barn.
Visst skulle man kunna applicera detta på omnämnt tema. Jag vet ej hur det är i andra klubbar men här i stan finns ett antal klubbar men seriös ungdomsverksamhet bedrivs inte i de större kölbåtsklubbar. Samtidigt finns inte så stor kontakt mellan jolleverksamhet och kölbåtsverksamhet i allmänhet. Det blir svårare över klubbgränser. Vi ser nu enstaka aktiviteter som förhoppningsvis leder till efterväxt på kölbåtsidan.
Jun 11, 2011 @ 15:17
Vilka ungdomar, som i hela livet seglat snabba jollar, som rorsmän är intresserade att vara sidfläsk på en trög SRS båt? Dessutom segla mot båtar där det måste till tabeller och miniräknare för att veta hur man ligger till? Har två ungdomar som provet på med kommentaren – aldrig igen! Det helt enkelt inte tillräckligt kul! Att segla med gubbar i farsans ålder, hur kul är det? Någon nämnde C 55, den har också gubbifierats, och blir bland ungdomarna ansedd som mindre intressant. Men det behövs attraktiva projekt för att ungdomarna börjar segla köl åt, för vem skall köpa dessa båtar i framtiden?
Jun 11, 2011 @ 17:41
håller med att sidfläsk är inte tillräckligt kul. Jag har dock andra exempel och då gäller det att de är med mer aktiv i team. I de flesta fall var de kompisar på jolletid (samma träningsgrupp osv.) och fick sen bli i princip besättningen på pappas båt (ok, pappa fick väl vara med på ett hörn…). Andra alternativ med mer blandade besättningar. Stora projekt har troligtvis en annan karraktär och annan nivå.
Att relativ få seglar flermansjolle kan vara ett problem men måste inte nödvändig vara det…
Jul 28, 2011 @ 23:05
Marstrandsregattan samlar i år 42 båtar
26 CB66 som har SM
9 Drakar (är det inte Drake som är GKSS paradnummer?)
7 Hobie Cat 16
http://www.gkss.se/marstrandsregattan
Jul 29, 2011 @ 18:08
Viktig och intressant diskussion. Om man nu gillar kappsegling, varför väljar man hcp-baser segling, som aldrig varit rättvis.
Tänk om det funnits ett forum som Blur för härliga klasser som Stare, Finn eller J24 för den sakens skull – tips och erfarenhet utifrån internationell hetluft.
Jul 31, 2011 @ 13:40
Ganska enkelt svar, finns inga entypstävlingar för Bavaria, First, Cumulus, Maxi eller vad det nu är för båtar vi vanliga svenssons har, vill man kappsegla så tar man den båten man har givetvis…..
//Hannu
Jul 31, 2011 @ 21:20
Fast tittar vi på klasserna ovan så borde de rimligtvis kunna samla större fält?
I Sverige finns det enligt SSF 70 Drakar som kappseglas aktivt, vilket måste anses som mycket bra (SM lockar väl 50 båtar). Att bara 7 svenska båtar seglar klassista Marstrandsregattan är ju lite tunnt.
CB-66 samlar alltid mellan 20 och 30 båtar. Men var är de andra 150? Knappast ute och cruisar?
Hobie 16 är stort globalt (>110.000 byggda båtar) men i Sverige finns under 20 båtar som kappseglas. Att man samlar 35% av dem är ändå ganska ok…
Men kanske ligger Marstrandsregattan helt fel på säsongen för att kunna samla större fält? Förr var det sommarens höjdpunkt. Nu är kanske semester på annat håll prioriterat.
Aug 1, 2011 @ 11:00
Den intressanta aspekten är hållningen – vad är utmaningen.
Nu är jag till åren kommen, men skulle jag fundera på att återuppta en aktiv tävlingssegling, så är det självklara valet entyp och därmed bansegling (inte minst viktigt och relaterat). Tänk en mästerskapssegling med 70 J-24 på linjen.
Visst finns det en social finess med hcp-seglingar och det var häftigt med över 1800 båtar runt Själland på sin tid – trevligt att göra med grabbarna.
Klart att det blir ett tävlingsmoment mellan en X35 och J109, men det blir inte samma möte/utmaning jämfört entyp. Entyp/bansegling har också ett annat fokus på seglingsmomentet och har inget att göra med om/hur man vågar eller har råd, att gå nära land. Kan förstå att det kan vara “kittlande” och på så sätt tillfredställer ett behov, men det har inget med segling att göra.
Aug 1, 2011 @ 11:08
Så säger ju många… “man borde ju köra en satsning i entyp”. Inklusive jag själv.
Men ändå låter de flesta bli. Även de som redan har en kappseglingsutrustad entypsbåt, men ändå väljer att stanna hemma.
Så då är det ju något som är fel med formatet, banorna, arrangemangen, årstiden, stämningen, partyt eller något annat?
Aug 1, 2011 @ 11:11
“men det har inget med segling att göra” är väl lite drastiskt att säga och är nog något som inte alla skriver under. I Gotland Runt tvingas man fundera över dylika vägval och det är väl ändå segling.
Att det inte motsvarar Claes uppfattning om segling är något helt annat.
Aug 1, 2011 @ 11:13
Och jag som valde att inte hugga på den kroken :-)
Aug 1, 2011 @ 17:08
Som sagt, att våga/ha råd gå nära land har inget med segling att göra. Inte minst i detta forum har spektakulära grundstötningar för västkustseglingar avhandlats. Jag tycker inte den typen av risktagande skall vara avgörande för resultatet.
Aug 1, 2011 @ 11:32
I en perfekt värld så skulle allting vara 100% rättvist, även inom seglingen, nu är det inte så att alla seglar likadana båter (tack och lov), då är det bara att gilla läget och köra ändå med det man har (som dom flesta tydligen gör)! Sedan är det precis som Peter skriver, var fasen är alla som skriker/skriver “SEGLA ENTYP” på nätet hela tiden, när väl tävlingarna går av stapeln, ja inte är dom på banan i alla fall…..
Aug 1, 2011 @ 15:44
Hej
Anledningen till att jag inte seglar J24 eller express, är för att de ej fungerar i både race o cruising eller är speciellt roliga i dagens mått.
Och segla Stare finns ej på kartan…en komplicerad konstruktion från 1900 talet kallt lockar inte mig nu eller då jag slutade med Lasern…
Och jämnför med min egen båt är ingen av dessa klasser roligare, än segla cruising med min familj o tävla med dem o segla lys race.
Melges 24 är nog en klass som skulle funka om dessa båtar var större…o man kunde bo i dem, men då hamnar vi i denna strleksklass jag har, och då finns det inte tillräckligt många som vill satsa
Tror det är många som mig som vill ha både och…
Frågan i golfen, varför spelar man HCP tävlingar? bara vi elitspelare reflekterar över det, men där är hcp tävling accepterat.
Acceptera o jobba mot en bred hcp-segling som SSF gjort med årets SRS förändringar…
Det tror o tycker jag.
Jag var i marstrand o kollade lite drake…otroligt långsamt o inte speciellt jämna race på fredagen ialla fall, ej heller Lördagen var speciellt tätt race det jag såg……så det där med entyp vet jag inte om det håller. Men vackra pedantskötta båtar är det o frugorna stod o lagade mat….
Däremot CB såg kul ut med en gubbe i 72års åldern ner till tonåren…
Det såg kul ut…men båtarna är små så då är jag där igen…
HCP segling regerar;-)
O variation…
Jaktstart, kryss-läns, segla distans osv lockar oss.
Korta race på 2 h o ibland 30h race ger oss utmaning o variation som gör att vi är stimulerade.
Men som vanligt är det väl inte oss som tävlar man skall fråga utan alla andra som väljer att avstå tävlandet….
PS vi är ej anmälda ännu till TJ runt o har inte bestämmt oss efter 12 starter på rad….för att köra det i år.
Vi ses på Lördag
//A
MVH Andreas
Aug 1, 2011 @ 17:27
Missförstå inte, finns givetvis en anledning till att jag köpte en Grand Soleil. Givetvis kryper den gamla nerven fram varje gång man ger sig ut och konstaterar att det mesta “lämnas ryggen” – även om det från och till upprör övriga familjen under den 5/6 veckor långa sommarseglingen.
Vi har en HP i hemmahamnen – vore intressant om du kunde utveckla varför en J24 i en jämförelse skulle vara ointressant.
Tycker dessutom det är en högtidsstund varje gång Max kommer hem till hamnen och berättar om hans och Fredriks satsning inför OS i Stare. Beror inte bara på att Fredrik kanske är vår bästa seglare.
Aug 1, 2011 @ 21:06
Enkelt…jag kan inte bo i den….därför faller den bort
Jag vill ha en dual purpose båt…både kappsegling o cruising i ett…
Att träna o segla en annan båt utöver crusingen tar för mycket tid.
Stare går oxå bort av samma anledning.
O jag har sett långsamma båtar som Draken där entyp inte är jamnare än det är i lys race…så det argumentet håller inte för mig…
De som deltager skyller på samma saker, sämre grejer, de andra fick bättre tryck osv…ända skillnaden är att de inte kan skylla på fel mättal…
Se vad SRS gjort i år.
En otroligt spännande utveckling tycker jag.
//A
Aug 1, 2011 @ 20:03
Varför köpte du inte en X99a?
Aug 1, 2011 @ 20:10
Nu var det ju inte det som var frågan.
Frågan var varför ni, som ganska hårt propagerar för just entyp och er fantastiska båt, samlar 2 båtar när det är entypsrace på perfekta kryss-länsbanor. Men när det är buskrace under SRS så är ni ofta 5-6 båtar. Uppenbarligen går inte entyp hem bland de som har en optimal båt liggande 100 meter från banan?
Det är det som jag inte kan förstå!?
Det spelar ingen roll att man övertygar människor att köpa “entypsbåtar” om de ändå inte seglar? Man måste visa att man kan samla de båtar som finns, för jag blir i alla fall inte sugen av att se 2-3 båtar utspridda över banan. Då är tillochmed SRS-segling tightare :-)
Aug 2, 2011 @ 14:01
…därför att i entyp finns inget att skylla på när man blir efter hela tiden. Med LYS kanske man lyckas placerara sig ibland och när man blir efter kan man alltid skylla på orättvisa tal.
Aug 1, 2011 @ 21:51
Vi blir nog 10 starar i Lerkil till helgen. Kompromisslös segling och sjukt roligt. Att den är en gammal klass spelar ingen roll. Kräver bara en gast och kostnaden är försumbar om man är två som delar på kalaset. vill man få internationell konkurrens finns det en del ganska duktiga seglare som kör också… :-) Köp en båt för mindre än vad en Genua kostar till kastrullbåten !
Aug 2, 2011 @ 08:05
Herregud alltså………..Dessa entypsivrare……..är det så svårt att förstå att folk vill ha någon annan båt än just den dom seglar, att behoven är andra än dom själv har???
Bara för att jag seglar en First 31,7 så ska jag få alla andra att segla en First 31,7 på alla sätt som bara går, tjata på nätet, på bryggan, ja överallt….
Nej, låt folk segla det dom har, det dom vill och framförallt det som funkar för familjen, då kommer nog båtar ut på banorna med om arrangemangen är bra och kul.
Aug 2, 2011 @ 09:28
Folk får segla precis vad de själva vill och givetvis köpa de båtar som passar dem bäst. Själv har jag numera motorbåt för det passar familjens behov bäst och en Starbåt för klubb/kappsegling. Min familj är inte speciellt road av kappsegling överhuvudtaget…
Lugna ner dig Hannu, jag är övertygad om att du kappseglar precis så mycket du vill och har en båt som passar dina behov utmärkt. Däremot tror jag att det är viktigt att peka på möjligheterna att kappsegla till rimliga pengar och insatser i form av tid etc för 70 & 80-talister som försöker få ihop hämtningar på dagis, jobb, trädgård, hus etc etc. 606 lyckas ju jättebra i Stockholm där de löst logistiken med uppställning, kran och enkelheten runt att bara sätta i seglen och köra ett par timmar en kväll i veckan. Det är den nivå som jag själv har möjlighet att segla på, lyllos Er andra som kan lägga mera tid och pengar i storbåtsprojekt :-)
//F .
Aug 2, 2011 @ 13:02
Hannu,
Alla är vi olika och man kan väl få torgföra sina åsikter även om de inte sammanfaller just med dina. Jag seglar gärna både entyp och handicap och var och en har de sina fördelar och nackdelar. Som entypsseglare ingår det förstås att marknadsföra sin klass, precis som man inom respitvärlden tittar på vilka båtar som är lättast att optimera etc. Det får man försöka bortse ifrån om man är helt ointresserad av entypssegling.
I alla fall tycker jag själv att det är stor skillnad på när någon pratar om en specifik klass och förklara tankarna och arbetet med den klassen jämfört med att bara skrika “segla entyp” så fort det diskuteras respitsegling.
Aug 2, 2011 @ 13:25
Japp, det var precis det jag gjorde, altså torgförde “mina” åsikter…….
Aug 2, 2011 @ 13:26
Och om du läser mitt inlägg så ser du att jag vill att alla får segla precis det dom vill….
Aug 2, 2011 @ 14:33
Jodå, jag läste ditt inlägg. Det började med “Herregud alltså…. dessa entypsivrare!” och jag ville bara balansera bilden något. Ha det gott!
Aug 2, 2011 @ 11:54
Tänk om folk bara kunde välja båt efter dess seglingegenskaper och känsla, så mycket roligare båtbestånd vi skulle ha i landet! Att välja en uddabåt ger otroligt mycket mer än en väl inkörd entypsbåt: Man slipper strikta entypsregler som folk ända försöker kringå, man får enormt mycket båt för pengarna, man kan pilla och fixa efter eget huvud, det är enorm stimulerande och utvecklande att själv få fart på båten, och sist men inte minst så slipper man det mesta av alla besserwisserkomentarer från alla som seglat båttypen innan man själv föddes om hur båten ska seglas ;-)
För övrigt vill jag rekommendera entypsförbunden att köra sina entypsrace tillsamans med SRS-liros cup. Är rätt säker på att fler entypsbåtar skulle komma till start än om de skapar egna arrangemang, och liroscupen skulle också få en positiv tillströmning av båtar på det viset. Det ger även en gratis reklameffekt eftersom andra får upp ögonen för båten…
Aug 2, 2011 @ 14:38
Just det här med att samköra entypstävlingar som egen klass i en respitregatta tror jag enormt mycket på. Alla vinner på att vi seglar samtidigt på samma banor utom möjligen de som vill segla på flera båtar.
Att välja båt efter seglingsegenskaper och känsla tror jag väl ändå att de flesta tycker att de gör? Jag har inte träffat många på en kappsegling som säger “Den seglar som en kasse skridskor men den är ju trevlig inuti!”
Aug 2, 2011 @ 20:08
hahaha “en kasse skridskor” ….. den va bra.. Nä kanske inte, men om du byter ut “är trevlig inuti” mot ” den seglar som en kasse skridskor , men det är en stor klass och tufft motstånd” så är du närmare sanningen i hur somliga väljer båt…
Aug 3, 2011 @ 08:31
Är det definitionen på optimistjolle?
Aug 3, 2011 @ 22:37
Precis
-man ska ha kul och umgås + vara snabbast
båten är bara ett redskap
Aug 3, 2011 @ 20:25
Även vissa jolleklasser verkar ha det svårt?
EuroCup#6 cancelled!
2011-08-02
Dear 9er sailors
Today, the 2nd of August GKSS and the 9er association have decided to cancel the Eurocup event in Marstrand which was planned for the 12-14 of August. It is a great dissapointment for us, but the number of participants was far to low, to make it possible for us to set up the organisation needed for an international event.
All participant fees paid, will be transfered back starting today. The transfer will be complete in 1-3 days.
Best regards and with much regret
Jan Sjögren GKSS / Håkan Wersäll 9er förbundet
http://www.gkss.se/eurocup
Aug 3, 2011 @ 22:32
Tråkigt