Skip to content

29 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Jun 11, 2011 @ 13:37

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jun 11, 2011 @ 17:38

    Race 1-3 IRC http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2011-result/BBC-2011-RT-IRC.htm
    Stort grattis till Claus Landmark som drämde in tre spikar! Här skulle Gänget på Air IV/DataCom varit med för att se hur man gick mot tre andra väl preparerade Landmark 43.

    1st Santa Landmark 43
    2nd Destin Landmark 43
    3rd Kristin Landmark 43
    4th Tarok 7 Swan 45
    5th Magic King 40
    6th Moana Marten 49
    7th Tutima DK 46
    8th APM Farr 40
    9th Karla 2 J/V 41 R
    10th Audacious Dubois 40 One Off

    Race 1-3 DH http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2011-result/BBC-2011-RT-DH.htm

    Snyggt seglat av Team Gertrud. De svenska First 35:orna har det däremot svårare. Och så klart ligger HP 1030 sist. Det är ingen idé att mäta in båtar med peke i DH.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jun 11, 2011 @ 21:20

      Det känns lite konstigt att försvara DH o men relativt sina konkurrenter så mäter HP1030 i mellanvind ungefär det samma i DH som i SRS som i Norlys DVS ca. 2% långsammare än en X-35 och X-37 med djup köl samt lite snabbare än First 35. Att sen DH slår konstigt i lätt- och hårdvind är där HP i lättvind skall vara typ 10% snabbare än X-35 för att i hårdvind bli 7-8% långsammare har nog inte mycket med peket (och inte heller verkligheten) att göra.

      Reply

      • Peter Kross
        Jun 11, 2011 @ 23:42

        NORLYS har säkerligen lutat sig mot fjolårets SRS-tal. DH är en mätregel som gynnar eller missgynnar båttyper beroende hur pass båttypen passar. Pelle som du kanske kommer ihåg så ville SRS-gruppen ge sänkt SRS-tal för HP1030 men då passade det inte ihop med den nya SRS-formeln …
        HP 1030 ser racig ut. Man får kanske komma ihåg att HP 1030 konstruerades med ca. 700 kg lägre vikt. Vikten har olika inverkan beroende på vilken skrovform. Här var det dock tänkt att bli en performancebåt och vikt ökningen slår hård. Mest troligt är HP 1030 betydligt långsamare.
        måttmässig ser den dock snabbare ut men så har skrovformen en hel del inverkan på hastigheten…

        Reply

        • Silver Surfer
          Jun 12, 2011 @ 00:32

          Og endelig er det farligt at udtale sig om en bådtypes fart udfra en enkelt båds præstationer. Det er vel ikke umuligt at en HP 1030 kan sejles hurtigere.
          Vægtforøgelsen burde ikke betyde så meget i 4 m/s på fladt vand – men med 3.85 ton er der et stykke til sportsbådsværdier.
          Havde den vejet 700 kg mindre skulle den have sejlet 11 sekunder hurtigere pr. mil (TAUDL)

          Reply

          • Peter Kross
            Jun 12, 2011 @ 01:01

            helt rätt att man inte bör förghastade slutsatser från en båt men så fanns det resultat från 6 st HP 1030 i Sverige ifjol som visade i stort samma sak… så vitt jag kunde se så hävdade de inte heller sig i Danmark…

        • Peter Gustafsson
          Jun 12, 2011 @ 00:41

          Jag är helt säker på att man kan segla den där båten fort. Frågan är när/om vi kommer att få se någon göra det?

          Vi hade en anmäld på Skagen Race, men det blev återigen DNS. Det är två anmälda till Faerderseilasen så då kanske det blir åka av? HP själv och Andreas Samuelsson från Uddevalla. Game on.

          Reply

          • Silver Surfer
            Jun 12, 2011 @ 09:55

            Måske hænger det sammen med den marketing der blev gjort. Den har tiltrukket købere som har håbet at de fik en “Silver Bullit” men de har så har opdaget at INGEN både sejler stærkt uden at alle aspekter er på plads.
            X-yachts er lidt smartere. De sørger først og fremmest for at deres nye modeller sejles af de bedste sejlere og herved tiltrækkes flere gode sejlere.
            Selvforstærkning på to forskellige måder….

      • Mikael Vesala
        Jun 13, 2011 @ 22:59

        Jo, det är precis min erfarenhet från Andreas HP 1030 som vi ofta seglar mot i Uddevalla , Går som en skållad råtta i lättvind, för att få det kämpigare i hårdare vindar.. Eller vad säger du Andreas? Beträffande DH, så håller jag med Peter , känns inte värt mödan att skaffa mätbrev i DH med tex Cheetahn. gjorde ett test för ett par år sedan men kom fram till att båten skulle mäta en del snabbare än Kracer 30, och då avblåste jag dom planerna.

        Reply

      • andreas i HP
        Jun 14, 2011 @ 19:05

        Hej Pelle
        Vi fick 1,29 i NORLYS medans vi har 1,31 i SRS…med vårt svenska SRS brev skickat till NORLYS;-)
        så den mäter nog inte samma
        Men sedan spelar det för mig ganska liten roll om jag har 1,29 eller 1,31 om jag seglar båten på 1,19.
        Men då Mikael kommer väl frågan vad du anser du borde ha;-) ?

        Framtiden får visa….

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 11, 2011 @ 22:04

      Ja, det kanske är vikten i kombination med gennakeryta som är en större bov… effekten är precis densamma på en J/109 som får orimliga siffror i det lätta registret. Även i andra VPP-baserade regler som t.ex. ORCi så ser man samma sak…

      Fast de seglaar säkert som krattor också ;-)

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Jun 13, 2011 @ 23:29

        Det är ju knappast undanvindsegenskaperna som är utmaningen med HP 1030. Det gäller ju att ta sig upp för kryssbenen också.
        Det skulle vara kul att se om man körde HP1030 mätt efter ORCi på läns- och slörben. Det är nog fasen inte nerförsiffrorna som är problemet.

        Reply

      • andreas i HP
        Jun 14, 2011 @ 19:00

        Hejsan
        Jag tror inte båten har så dålig prestanda som båten visat ännu på regatta.
        Båten earl Grey o jag seglade Tjörn runt. Båda hade väldigt bukiga storsegel då Johnmast lämnat felaktiga uppgifter till segelmakarna. elvström o Hamel.
        Vi har skurit bort en hel del form o minskat fatheaden på sotren o seglar betydligt bätre nu än förra året. Även i högre vindregister.
        Så döm inte resultat efter båttyp. den måste seglas oxå.
        då den är ny har den inte rigginställningar o segelkofigurationer varvid det just nu sker parallell utveckling på alla båtar.
        Dock har vi ej lärt oss dra nytta av varandras erfarenheter så det tar lite tid.
        Dock är min båt helt färdig o vi börjar få fart. Så vi får se hur det går.
        På tjörn runt förra året seglade vi med bottenrevad stor o lilla focken.
        Iår seglar vi med stora focken o full stor i ungerfärligt samma register…..
        Båten är känsligare för trim o ger en direkt respons när vi gör rätt o fel….

        Jag stressar inte o tror att det finns en god potential i båten. Men bara för att en First 36.7a i klubben seglar dåligt inebär det inte att båten e kass….Man kan vara oerfaren o ovan o tänka för mycket i traditionella banor med en ny båt…

        Jag vill minnas att det skilde 45 min mellan 2 expresser på TJR…
        Så 7 minuter på 1 HP vs X35or är kanske svårt att jämnföra med?
        MVH Andreas

        Reply

        • Hannu
          Jun 14, 2011 @ 21:55

          Verkar som många har “problem” med Hp (mycket skadeglädje), bra att du kämpar på och grattis till en fin båt.

          Reply

        • Joakim
          Jun 14, 2011 @ 22:36

          Det är bara så att om man marknardsför en båt med hög prestanda borde man också se till att åtminstone en båt har bra segel, trim och seglas bra. Annars blir det svårt att sälja sportiga båtar. Detta gör X-Yachts, J-boats, Grand Soleil etc. alltid mycket bra. Eller vet du någon av deras modell som inte har visat utmärkt prestanda på första sesong? T.ex. XP44 vann just många starter och J/V 42 Racer var också jättebra: http://www.nordseewoche.org/index_254.html

          Reply

          • (o)
            Jun 15, 2011 @ 19:51

            Kanske det skiljer en aning i budget… Men det är väl så i landet Jante? Skadeglädjen är den enda sanna glädjen, eller?

          • andreas i HP
            Jun 15, 2011 @ 22:38

            Jag tror man lätt glömmer ett par saker.
            Ta Peter o J109an…kom ni 37a på Hermanö runt 2008?
            Inte så stora ord om att J109an hade dålig prestanda då?
            Varför inte acceptera att det tar lite tid att få fart?

            Vi har en plan som vi följer. Vi får väl se på kommande tävlingar.

            HP1030 kom ju 2a i en tävling i helgen, så helt kass e den nog inte.
            Men med Pär B på storskot, Ewa o Andreas K på fock, Emil B på gennaker o fall o min far på akterstag så kommer nog resultaten. <o kommer de inte så har vi kul ialla fall!

            Kanske kan några av ungarna börja vara med så har vi ialla fall kul. O det är prio 1 för oss.

            Hoppas att alla ser att ni kan slå oss o att ni kommer ut från era soffor o vi ses på vattnet så blir vi flera på tävlingarna oxå!

            MVH Andreas

          • Peter Gustafsson
            Jun 15, 2011 @ 23:06

            Det enda vi säger är att det hade varit bättre för marknadföringen om man faktiskt kunde uppvisa lite “high performance” under första säsongerna.

            Ett bra parallellcase i USA är Santa Cruz 37 som snackades upp rejält inför lanseringen, men sedan inte levde upp till förväntningarna (och där tillverkaren skyllde på banan och mätreglerna). J/111 som är i precis samma nisch har vunnit eller varit med i matchen i 5-6 olika regioner. Mest beroende på att man valt rätt race och haft bra racesupport. Alternativt publicerat fräcka filmer när man går fort.

            It’s all about perception!!!

            Att det tar tid för oss vanliga turister att få fart på en modern båt är ingen hemlighet. Kör hårt Andreas. På Bohusracet gäller det!

    • Joakim
      Jun 13, 2011 @ 11:38

      Är det DHs fel att HP1030 var 7 minuter långsammare i en timme än X-35/37? Borde den ha då 1,19 i LYS (och motsvarande i DH/IRC/ORC)? Varför är det alltid fel i handicap om man inte vinner?

      Snart blir det en HP1030 i vår förening och jag tror nog att den kommer vara mycket närmare X-35’or.

      Reply

      • Peter Kross
        Jun 13, 2011 @ 12:12

        Joakim, det blir spännande att se hur den segla upp hos er. Jag hoppas att du lämna lite info för oss alla…

        kolla gärna vad som skulle krävas att inte komma sist varje race att börja med…

        Reply

        • Patrick L
          Jun 13, 2011 @ 23:53

          För att inte komma sist krävs för de flesta att man seglar fortare!

          Efter att ha seglat Farr 30 tre säsonger och nyligen ha mött världseliten i den klassen vet jag att vi på en normal W/L-bana kring 60 minuter har åtminstone 2-3 minuter upp till de som kan segla båten riktigt fort i hårdvind. Det motsvarar 5 pinnar (!) d.v.s det hade krävt en sänkning från 1,35 till 1,30 (fast bara för mig då) om vi hade mötts på en SRS-tävling och jag ändå skulle kunna vinna. Så mycket finns att hämta på att segla bättre i en strikt entypsdesign! Ändå envisas folk med att påstå att just deras båt har för högt tal utan att veta kanske någonting om hur bra de seglar upp till båtens potential.

          Med det som bakgrund blir det väl rätt svårt att säga vad som är rätt SRS-tal på t.ex. en HP1030? Om man tittar på konstruktionen (för att inte tala om marknadsföringen) av den båten skulle det vara väldigt konstigt om dess bästa potential var att vara minuter efter X-35?

          Reply

        • Joakim
          Jun 14, 2011 @ 22:40

          Peter du kan själv följa den här (efter den är färdig):
          http://hp1030-finland.blogspot.com/
          http://esbosegelforening.fi/onsdagsegling-2011.html

          Reply

  3. Peter Gustafsson
    Jun 11, 2011 @ 17:46

    Reply

  4. Patrik Måneskiöld
    Jun 11, 2011 @ 18:04

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jun 12, 2011 @ 10:53

    Hyfsat stökigt i den lätta vinden. Kolla Bambuserfilmerna ovan.

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jun 12, 2011 @ 14:00

    Verkar vara slutseglat pga lätta och snurriga vindar.

    Slutresultat? http://www.bigboat.dk/Kapsejladsen/Resultater

    Reply

  7. M
    Jun 12, 2011 @ 18:34

    Hur har det gått i Sandhamn open då?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 12, 2011 @ 18:56

      http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Regattor-2011/Sandhamn-Open-med-For-SM-for-Express/

      Tydligen tjuvade DataCom och missade segern i ORCi. TP52 verkar vara the shit i SRS :-)

      Blixt Pro Sailing, med skepparen Thomas Blixt, var snabbast i Sandhamn Open Hav, klass SRS och vann tvådagars-seglingarna i vattnen utanför Sandhamn. Det var Thomas andra tävling med sin nya TP52. Den första var Lidingö Runt där han blev tvåa.

      Blixt segrade före Blå´s med skepparen Peter Ohlsén i en Luffe 40. Trea totalt blev Inga From Sweden, med skepparen Richard Göransson.

      Tre bankappseglingar under lördagen resulterade i förstaplatsen totalt för Blixt Pro Sailing. Men det började dåligt och de var endast femma i första kappseglingen, efter mängder av misstag. Men sedan spikade de två andra seglingarna. Och inför söndagen var de alltså i ledningen – och höll undan. Även om det var med minst möjliga marginal.

      I Sandhamn Open Hav klass ORC vann First 40,7:an AIDA med skepparen Lennart Evrell före Patrik Forsgrens Team Swe 88 i en First 36,7. Trean var IMX 40:an Epsilon Nemo.

      Totalt avgjordes även fyra bankappseglingsklasser. I F18 vann Skarpa Racing med Thomas Ekefalk och Magnus Lövdén efter den imponerande serien 2-1-1-3-2-1.

      I J80 segrade Heavy Duty med skepparen Pontus Törnlund efter en hård kamp mot Happy med skepparen Johannes Bergh. Till slut skiljde bara en nettopoäng mellan de två.

      Skumpan med skepparen Ronny Gustavsson vann Express-klassen före Tung VIII med Björn B Gustavsson.

      I X-35 vann Spike med Anders Karén/Mark Hallquist före den finska båten X.O med Teemu Kekkonen som skeppare.

      Reply

  8. cahlbeck
    Jun 12, 2011 @ 23:00

    Ja surt va det men bara bita ihop.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.