Skip to content

23 Comments

  1. Fredrik Å
    Jun 12, 2011 @ 13:15

    Rorkult :-). Ganska cool i övrigt oxå!

    Reply

  2. Richard D.
    Jun 12, 2011 @ 15:59

    Max Fun 35 blev väl aldrig någon hit (även innan dödsolyckan och bristande kölinfästning visade sig).. Känns som dessa snabba kärror med minimalt med inredningsmys är svårsålda. Få familjer som är ok med standarden samtidigt som det är svårt att placera sig på banan med de handikapptal som det blir tal om..
    Schysst att ens kunna köpa en 35-fotare i dessa dagar utan ett s-drev som stör på undersidan. Och rorkult. Gillar! Dags att börja lobba i familjen.. Utlovad solbädd kan visa sig komma väl till pass i förhandlingarna..

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Jun 12, 2011 @ 16:40

    J/111, Maxi 11, … finns många fina båtar i den här sizen.

    Reply

    • Clifford
      Jun 12, 2011 @ 19:42

      Finns Maxi 11?……..

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 12, 2011 @ 19:54

      Lika mycket som den här :-)

      Ryktet säger att ett några båtar är sålda, och jag har sett tidsplanen…

      Reply

      • Clifford
        Jun 12, 2011 @ 20:00

        Nä men då är ju allt lugnt.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 12, 2011 @ 20:02

        Det skulle jag inte säga, Woxén såg lite stressad ut när jag träffade honom senast. Men det finns hopp :-)

        Reply

        • andreas i HP
          Jun 13, 2011 @ 12:32

          Jag upplevde att vi i vår familj var positiva till snabb o spännande cruising o ville ta ett steg åt ett sportigare håll.
          Även om HP1030 är ganska cruising:-)
          Så jag tror att denna marknad är ökande.
          Flera HP sålda nu till Norrmän bla…så det finns en marknad. Definitivt tort jag på J111, Evo35, Maxi11 mfl har en marknadsandel.
          Kul!

          Reply

  4. sillstryparn
    Jun 13, 2011 @ 08:38

    Jag tar två.

    Reply

  5. large
    Jun 13, 2011 @ 17:48

    Fin, nästa gång ska jag ha en båt utan “pubkänsla”

    Reply

    • Stefan A
      Jun 13, 2011 @ 21:57

      +1

      //S//

      Reply

  6. Erik F
    Jun 13, 2011 @ 22:16

    Har jag missat något kanske, men är det inte flera detaljer som inte stämmer i bilderna? Exempelvis ventilerna eller ruffluckan akter om masten.. Är det verkligen samma båt?

    Reply

  7. JM
    Jun 14, 2011 @ 10:26

    Håller med Erik om att det inte stämmer… Mycket mäklar-känsla på bilderna inuti. Enligt skissen utifrån får de aldrig plats med allt på insidan. Ruffen är minst 1,5 meter för kort på utsidan jämfört med insidan. Fram till masten kan det stämma men aldrig det akter om masten.
    Praktiskt med flyttbar skotbänk för storen och att de aktre winscharna är avtagbara…

    Reply

    • Stefan A
      Jun 14, 2011 @ 11:42

      Jag kanske fattar det här fel… Men jag tror att det är två olika versioner av båten, en crew och en shorthanded. Därav skotbänkar och annat på olika ställen.

      //S//

      Reply

    • Erik F
      Jun 14, 2011 @ 15:38

      “EV-35R tilbydes i 2 versioner. Crew og 2star. Forskellen på de 2 versioner er funktion i cockpit. Crew er optimeret til crew racing og 2star er optimeret til shorthandedsejlads.”
      Där har du svaret på skillnaderna i sittbrunn, men frågetecknet kring interiörbilderna kvarstår.

      Reply

      • Micke
        Jun 14, 2011 @ 18:09

        Tittar man på de första bilderna, http://www.blur.se/2011/02/10/sweet-evosion-35-race/, så verkar interiören stämma bättre överens med exteriören just mellan mast och nedgångsluckan. Det kan ju hända att designen ändrats och att bilderna på interiören inte hängt med riktigt.

        Reply

  8. Pelle P
    Jun 14, 2011 @ 12:21

    Detta kommer inte fungera! Sån jättestor och fraktionshissad gennaker = kan inte gå tillräkligt lågt på läns. Fungerar på lättare båtar som CB66 men inte här. Tror jag.. Känns som att det blir svårt att få ihop kombinationen 1 mille-2800kg-” normala byggmaterial”. Hoppas jag har fel!!

    Reply

  9. Expressen
    Jun 14, 2011 @ 16:25

    Kom tillbaka Dehler 36DB – allt är förlåtet!

    Reply

  10. Lars From
    Jun 14, 2011 @ 18:04

    Crew og 2star er 2 forskellige versioner af Evosion 35 Race. Der er ikke tale om at båden kan ændres mellem de 2 versioner. Der bliver indsat moduler i støbningen til placering af 2 ekstra winches, og placering af storskødeskinne. Den er ikke flytbar.

    Interiør tegningerne er lavet i en tidligere version af EV-35R. Båden er sidenhen blevet større. 22cm. bredere, og bredere i forskibet. 21cm længere. Der er blevet endnu mere plads og plads til interiør, end vist på skitserne. Det er rigtig at der ikke er blevet plads til skylight agten for masten. For at få endnu bedre balance i båden, har vi været nødt til at flytte masten længere bagud. Ruderne i fribordet er blevet mindre. Men der er som sagt blevet endnu mere plads om læ.

    Hele konceptet er baseret på at det skal være sjovt at sejle, og det er sjovt at sejle stærkt. Man sejler stærkere med genakker, så derfor er der genakker på EV-35R. Det vil være muligt at vælge båden med symmetrisk spiler, men helt ærlig, er det ikke ved at være lidt oldschool. Der er fordele og ulemper både ved gennakker og sym. spiler.

    Vægt og pris. Vægt har ikke været noget problem de sidste 30 år. Hvorfor kan man pludselig ikke lave lette både længere i traditionelle materialer? X99 f,eks. Materialerne er blevet bedre. Vinylester og bedre fiber måtter. Videreudvikling af produktion osv. Desuden er båden ikke fyldt med unødvendig interiør, og tunge inderlinere. Der er kun en strukturel inderliner midt i båden. Vægt er ikke noget problem. Prisen – du handler direkte ved producenten. Ingen fordyrende mellemled. Markedsføring, strategi osv.

    Har I yderligere spørgsmål vedrørende Evosion 35 Race, besvarer jeg dem gerne

    Med venlig hilsen – Lars From – EVOSION

    Reply

    • Pelle P
      Jun 15, 2011 @ 11:28

      Trevligt att få svar från dig Lars; angående priser mm så har du säkert rätt! Kan dock tänka mig att potensiella kunder till denna “läckerbit” är klart racingorienterade och då kommer säkert frågor om carbonmast och carbonsegel, hur klarar ett skrov utan kevlar/carbon i laminatet dom belastningarna?
      “Man sejler stærkere med genakker”, är det att skära mer från läns? I så fall håller jag fast vid att det inte kommer att fungera! Gennakern måste vara topphissad, allt annat är “lite oldschool” tycker jag!!

      Reply

      • Lars From
        Jun 15, 2011 @ 20:55

        Hej Pelle,
        Tak for dit indlæg.
        Om gennakkeren skal være tophissad, kommer vel an på hvad man skal bruge den til. Jeg vil give dig ret i at den skal helt op, og med meget brede skuldre der flyver godt ud til luv, når man sejler op/ned baner. Det viste sig at være en effektiv kombination på weekendens Big Boat Challenge. På distance sejladser ser jeg det som en fordel at den sidder lidt længere nede. Hertil er det meget vigtigt at båden er letdrevet, og ikke hænger i vandet specielt i let vind. Ellers kan man ikke sejle dybt nok ned i banen. Taktisk er det svært da man ikke kan sejle optimal 180 grader og man skal passe på ikke at tebe for meget distance i vendingerne. På distancen sejler man ofte på skærende kurser, og køre med mere pres med øget stabilitet med tophisset siddende længere nede. På de lange stræk køre optimal VMG. Det har vist sig effektiv på de sidste par års Fyn rundt.
        Det skal siges at de sejl der er tegnet på EV-35R er tegnet til 2star versionen. Jan der har lavet tegningerne er sejlmager.
        Med hensyn til konstruktion er EV-35R at betegne som en mindre båd. Vægt og styrke kender vi fra Evosion One. Båden er enorm stiv og stærk. Det der vejer på den er indretningen med massiv træ og masser af håndværk, udstyr, indretning, teak og en tung køl. Skroget er let. På EV-35R er der gennemgående chines, hvilket forstærker konstruktionen væsentlig. Vanterne er ført helt ud i borde hvor belastningerne fordeles i en næsten lodret skrogside og ned i chines. Noget andet er at skotterne lamineres direkte til skroget og ikke til en inderliner som ikke har ordentlig fat i skroget. Det er de strukturelle dele og tykkelsen af laminatet der gør båden stiv, mere end materialer. Stringers til at stive skroget yderligere af ved røstjernene ned til bundrammen. Vi er meget bevidste om at effekten af en mast er direkte afhængig af at skroget/konstruktionen er stiv. Desuden er gevinsten ved carbon i en båd på 35 fod meget mindre end i en båd på 50 fod. Skal man virkelig have effekt af carbon skal den laves i carbon/epoxy prepreg. Men det er en lidt længere teknisk forklaring. Kombinationen af vinylester og injektion har vist sig utrolig stærk og er osmose sikker.

        Reply

        • Pelle P
          Jun 16, 2011 @ 16:04

          Vad jag vänder mig emot är att ha en gennaker som är fraktionshissad OCH ett storsegel med fathead. En gennaker trivs ALLTID bäst topphissad = oavsett vinklar så vill man ha så långt förlik som möjligt och skär man (på distansrace ex) med mycket lite vind och/eller mycket vind så får man hissa en R5:a!
          180° är ALDRIG optimalt, än mindre för en lättdriven båt som denna och har man en gennaker som släppar i vattnet så har Jan Hansen gjort för stor kjol på underliket eller så är den för bred!

          Reply

          • Lars From
            Jun 17, 2011 @ 13:36

            Pelle, vi er ikke uenige.
            På Evosion One stager vi genakkeren, hvilket giver langt den største effekt. Det kræver bare et prof. mandskab at bomme på en bane, hvilket jeg ikke har.
            En anden diskussion er fathead. Hvornår er det optimalt. Distance eller bane. JEG tror at gevinsten ved sejlet er mindre end gevinsten ved de enkle hurtige manøvrer og trim ved det traditionelle storsejl. Pt. eksperimenteres der i soling klassen med et storsejl med større top, og det ser ikke ud til at virke, kun i 0-1 m/s. Jeg tror kun kappen virker på båd med stor skrog / crew stabilitet.
            Et faktum er bare at i de fleste sejleres bevidsthed, skal der fathead på en performance båd. Med E-twist har vi fået det til at være nemmere at trimme at styre båden optimal, mindre modstand. At vi så ikke kan sejle vores DH mål hjem, hvor vi bliver straffet helt vanvittig i let luft er en helt anden sag. Interessant emne i øvrigt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.