Skip to content

74 Comments

  1. Niklas/Tangosailing
    Jul 5, 2011 @ 07:25

    Håller med angående bevakning, Raceweb och Raceblogg. Trodde Raceweb och Raceblogg va samma sak, men det kanske det inte är.
    När det gäller startlistorna skyller KSSS på mätkontorens strul, att det inte funnits tillgängliga mätbrev.

    I brist på live-streaming från starterna finns det diverse webbkameror. I alla fall i Stoclholm lär man kunna se båtarna starta: http://webkameror.se/webbkameror/stockholm/index.php

    Reply

    • Henrik Rockler
      Jul 5, 2011 @ 10:14

      Jag måste säga att hemsidan för årets Gotland runt dvs Åf offashore race är direkt tråkig. Och några livekammeror finns det inte heller i race-village vad jag kan se. Om jag hade sponsrat ett evenemang som detta så skulle man sats stenhårt på att nå en bredare publik! inte konstigt att svenskarna mest tittar på fotboll och hockey. Alltså bättre hemsida, fler live kammeror både på båtar och iland. Man trodde att nu när det är en ny sponsor skulle det bli mycket bättre men det har vi inte sett något av en!

      Reply

      • Johan
        Jul 5, 2011 @ 11:30

        Det är meningen att du ska gå ner till racevillage och inte sitta hemma och se det via en webkamera. Upplevelse 1.0

        Okej, jag fattar, du bor inyte i stan eller har inte tid att gå ner och du vill vara med och se det ändå.

        Reply

  2. Classe
    Jul 5, 2011 @ 09:14

    I lys kan pronavia 38 med Lasse Billström bli farlig, de ha framskjutna placeringar de senaste åren i IRC och orc. I orc är det ju vi i Roxy lady som ska spika i år :). X 362 perfect ecxuse är med i toppen ofta. Fart 30 båtarna blir farliga också.

    Reply

  3. Mats V
    Jul 5, 2011 @ 09:42

    TP52:an seglades säkert bra på ORS I SM men det är faktiskt helt omöjligt att avgöra för alla oss andra som snabbt låg ett banben eller mer efter. Det enda vi såg tydligt var starterna men där var det många som startade betydligt bättre – men varför stressa när man ändå är förbi efter 10 sek? Det är naturligtvis inte jämförbart att värdera en båt som seglar i fri vind och kan välja väg helt fritt med båtar som slåss om platserna och vinden sinsemellan runt hela banan – som alla vet.

    Bland många som seglade bra så tycker vi att First 40 Karukera var stabila – de kan säkert göra bra ifrån sig på ÅF. Även Hans B / Nemo seglade jämnt och utan missar. Däremot var det en del andra, nya konstruktioner, som har väldigt mycket kvar att bevisa – trots ball design…

    För egen del gick det ganska bra – 3:a efter de 7 banracen till avslutande kustracet (räknades x3) där vi med en 7:e plats och c:a halvminuten tappade pallplatsen. Annars nöjda. Kul seglingar och bra lett på vattnet av Black Flag från Tyskland.

    GRATTIS till Datacom, Karukera och Nemo! Väl seglat!

    Reply

  4. Pär Johansson
    Jul 5, 2011 @ 09:44

    Angående TP 52:ans första placering med 7 spikar…. En slutsats man kan dra är att man inte skall segla en TP 52 mot 34:a fotare på samma bana. TP:n har helt klart många duktiga seglare ombord som hade varit vassa i vilken båt som helst. Såg en del av deras race; ibland var de kanske upp till 1 minut sena till starten, hade gennakern kvar längs båten efter flera minuter in på kryssen. Inget konstigt med det eftersom man seglar en ny båt. Segla i fri vind under hela racet gör att man vinner samt att deras mätetal måste vara riktigt svårbedömt i jämförelse med t ex en Arcona 340.

    Tycker det är helt fel att låta en TP 52 starta i det racet, t om absurt. / Pär

    Reply

  5. Aage
    Jul 5, 2011 @ 11:28

    Nytt lågvattenmärke är etablerat i seglingsarrangerande

    KSSS arrangemang av Sandhamn Race Week 2011 genomfördes under bästa tänkbara seglingsförhållanden. En stabil nordlig vind på 6-9 ms med ma 10 graders oscillerande skift. Fyrs klasser, F18, Farr 30, Express och Drake delade startlinje men de två första skulle av naturliga skäl segla en något längre bana.

    Det börjar lite udda med att KSSS inte genomför ett tune-up race, vilket är det vanliga i ett större SM, och har som huvudsyfte att utgöra generalrepetition för tävlingsorganisationen. Nu genomförde Expressförbundet ett eget tune-up vilket de ska ha all heder av.

    Det kom att visa sig att organisationen nog hade behövt en generalrepetition – dag ett genomfördes fyra seglingar i näst intill perfekta förhållanden men startlinjen var allt för kort, banan var väldigt sned men framför allt 20-25 min för kort (mållängd var race på 60 min). Trots att [alla] seglare direkt efter målgång framförde sina direkta synpunkter till seglingsledningen ändrades banorna inte. Det märkliga var att de mellan varje segling sade samma sak – vi håller på!
    Frågan är vad de höll på med (det var säkert 15-20 personer på startfartyget). 4 korta seglingar genomfördes dag 1.

    Dag två – samma vindriktning, ngt hårdare vind, inga vrid. Hatten av för KSSS – banlängd och riktning var perfekt. De var även betydligt effektivare mellan seglingarna och den ända synpunkten var att linjen var fortsatt väldigt kort. 4 seglingar genomfördes dag 2 (Farr30 hade iof flyttats till det andra banområdet). En riktigt bra dag på havet för alla

    Dag 3 – det ska bara genomföras en segling för Expresser och Drakar med start kl 10.00 – samma vindriktning 6-7 ms. Allt är redo för en spännande uppgörelse om SM-guldet i Express. 5 i 10 skjuter seglingsledningen upp seglingen. Varför?

    Det visar sig att KSSS andra startfartyg SKIP ligger mitt i vår bana och förbereder starten för Sandhamn Race Week korta havskappsegling med start kl 11.00. Uppenbarligen måste det ha uppstått någon kommunikationsmiss som snabbt ska rättas till (vi hinner ju segla hela racet innan de ska starta) men det visar sig vara helt fel. Närmare 70 båtar tvingas cirkla runt och vänta i en timme. Ett flertal besättningar framförde sina synpunkter till seglingsledningarna på respektive startfartyg och bemötandet var allt annat än vänligt eller ursäktande. Den generella uppfattningen bland seglarna är nog att detta var ett nytt lågvattenmärke i KSSS inte helt fläckfria seglingsarrangerande.

    Besvikelsen var extra stor bland de långväga deltagarna från Göreborg och Norge (de hade räknat med en tidig hemsegling) och jag undrar om de kan motivera sig att komma tillbaka till ostkustens seglingsparadis Sandhamn.

    Reply

    • Pär Johansson
      Jul 5, 2011 @ 11:52

      Dessutom var Farr 30 banan “snedvriden” den första dagen. Länsen blev en lång sträckbog, följa John. Trots perfekta förhållanden lyckades man inte ändra detta efter första seglingen utan blåste iväg ytterligare tre race. Ingen information om vad som händer på VHF:en..

      Dag två övertalade vi seglingsledningen att segla på ORC banorna där tysken Benjamin ??? från Blag Flag skötte det hela optimalt (som vanligt); perfekta banor och information på VHF:en om när starterna sker, vilken riktning märket ligger, nedräkning på VHF:en etc etc.

      KSSS bör nog fundera på att syssla med ngn annan verksamhet; t ex sin klubb Havsgamarna.

      Reply

      • Patrik Schander
        Jul 5, 2011 @ 13:33

        Att Benjamin Storm är snäppet bättre kan beror på att han är Internationell Race Officer (IRO) . Jag vet inte hur det var på någon av banorna men vanligtvis har en IRO mycket mer erfarenhet än en nationell Seglingsledare. Tilläggas kan väl oxå göras att Storm kommer från Kiel……

        Patrik Schander IRO

        Reply

        • JonasJ
          Jul 5, 2011 @ 13:40

          Tror att det är viktigt att man har ett bra team med Startbåt RO banläggare, linjebåt, målbåt som har en ständig kommunikation. Då har man koll på hur lång tid första kryssen tog så att man kan justera.Det är även bra om man ka ha en dialog med seglarna ( 2 rep från fleeten)

          Reply

          • Patrik Schander
            Jul 5, 2011 @ 13:48

            Helt rätt. Det är viktigt att det finns ett bra team.

        • Pär Johansson
          Jul 5, 2011 @ 15:55

          Snäppet bättre är en “stor underdrift”. Det försvarar väl inte det usla arbetet KSSS utförde?

          Reply

          • Patrik
            Jul 5, 2011 @ 21:48

            Pär. Jag kommenterade bara Benjamin Storm. Jag har inga synpunkter på SRW då jag inte var där. Att jag skrev “snäppet” var att jag känner inte Benjamin personligen men väl hur en IRO arbetar.

            I England jobbar nationella SL på samma sätt som en IRO. Vi kanske behöver än högre utbildning i Sverige men tyvärr resulterar det nog i ännu färre frivilliga funktionärer. Redan idag finns det problem att få tag i tävlingsledare, seglingsledare, domare och besiktningsmän till tävlingar. För att sen inte tala om banläggare och andra frivilliga.

            Hur som helst. Trist att det inte blev vad seglarna förväntade sig på SWR

        • Patrick L
          Jul 5, 2011 @ 17:48

          Benjamin Storm var ju även på förra årets SRW och man kunde ha hoppats att några från KSSS organisation skulle ha tagit till sig något av vad han gjorde. Men jag hörde funktionärer på bryggan kalla honom öknamn så jag antar att man inte tog tillfället i akt…

          Några tips:

          1. Lägg raka banor. Alltid. När man har varit på Kieler Woche och seglat på perfekta banor en hel vecka blir man rätt avtänd av att segla en sned läns där inte en enda gipp sker. Det är inte svårt att lägga en rak bana utanför Sandhamn men det kan kanske förenkla om man inte gör så komplicerade banor som det var i år.

          2. Flytta märkena om vinden vrider! Seglarna har överseende med väntetiden – särskilt om de blir informerade. Under SRW förra året ropade Benjamin upp på VHF och meddelade att vinden hade vridit fem (5!) grader och att de därför lade en paus för att flytta kryssmärket “to provide fair racing”. Uppskattat! Första dagen på årets SRW seglade vi fyra race, inte ett enda märke flyttades en enda gång trots att det var snett redan från början och det blev värre under dagen!

          3. Informera på VHF. Hela tiden. Om det sker ett uppehåll – av vilket skäl det än månde vara – så är det lättare att planera t.ex. lunch om man får info på radio. Efter en timmes uppskjutning missade vi starten p.g.a att vi var för långt bort när AP togs ned och vår femma därpå sköts utan någon längre förvarning. När vi kom så pass nära startfartyget att vi såg att P och vår klassflagga var uppe var det 2 minuter kvar och vi hann inte upp till linjen. Varför ha VHF-kanal om man inte använder den? Vad gör Black Flag? Jo, de ropar på radion i god tid att de “avser ta ned AP om 10 minuter och skjuta varningssignalen prick kl 15.10.00 GPS-tid”. Då vet man vad som skall hända!

          4. Kommunicera med seglarna efter racen. Fråga vad som fungerar och vad som inte fungerar. Avfärda inte kritik med “vi gör vårt bästa” utan ta till er och utvecklas precis som vi seglare måste göra för att bli bättre. Den dag vi seglade under Benjamin Storm kom han själv ut i en RIB efter 2:a racet och frågade mig som klassrepresentant om vi ville ha 1 eller 2 race till på söndagen. Vilken fantastisk service!

          Jag håller tyvärr med Aage om att detta var ett lågvattenmärke. Även Farr 30-klassen hade gäster från västkusten och som KSSS-medlem skämdes jag å klubbens vägnar över hanteringen. Det enda “positiva” var väl att vår väntade deltagare från Kieler Yacht Club på banan inte kunde komma…

          Reply

          • Hugo
            Jul 5, 2011 @ 20:54

            Jag tror inte KSSS är intresserade av dialog eller utvärdering efter sina tävlingar, då hade dom deltagit i något forum.
            lågvattenmärket i helgen måste ha varit när vi fick två drinkbiljetter vid registrering. Är det en idrott vi håller på med ? när sedan också KSSS seglare skryter med att dom inte har tränat så kan man undra.
            Att skriva in max antal seglingar är också botten, vi är där för att segla, perfekt vind så får vi ett race den dagen för klubben vill förbereda innan gr starten. Och allt fokus i rapporteringen ligger på en stor båt som får segla i fri vind pga sin vatten linjelängd, båten är ju en uttjänt häck som inte platsar annat än mot 30-40 fortare.
            Vart tog idrotten segling vägen ?
            Vi äri Sandhamn för att få segla,

        • (o)
          Jul 6, 2011 @ 23:49

          Att det krävs en IRO för att lägga en rak linje och en riktig bana är ju löjligt! Allt handlar om att ha respekt för seglarna och kunskap om hur en kappsegling fungerar, sen kan man kalla sig vad som helst! Tydligen tror vissa att man är så mycket duktigare för att man kan skriva SI på engelska! Patetiskt !

          Reply

      • o
        Jul 5, 2011 @ 13:38

        de kanske kan slå sig ihop med nynäshamn

        Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jul 5, 2011 @ 11:45

    Nu finns det lite stämningsbilder från Sandhamn ovan. Stort tack till Stefan Blom!

    Reply

  7. Stefan
    Jul 5, 2011 @ 12:43

    Tyvärr måste jag som Stockholmare och medlem i KSSS säga att KSSS tyvärr fallerade totalt när det gäller Sandhamn Race Week. Som tur är var vädret kanon och det väger väl upp en del. Förutom sneda, korta banor samt för kort sartlinje kan man ju tycka att KSSS bör ha en partner med bland alla sponsortällt som åtminstånde kan sälja en tamp. Helt löljligt att det inte finns någonstans på Sandhamn att hitta någon reservdel under en så stor regatta.

    Tyvärr KSSS, jag har seglat 5 Express SM plus ett antal andra mästerskap i olika klasser, detta var det sämsta arrangemanget med råge. Helt otroligt när ni har de bästa förutsättningar som finns.

    Reply

  8. Richard Göransson
    Jul 5, 2011 @ 13:17

    IRC blev inställt pga för få deltagare.Jag fick höra att det endast var fyra anmälda men i hamnen låg 8 båtar från olika länder som tagit sig hela vägen hit för att segla Race Week men inte fick. Dom kanske inte kommer nästa år så slipper man det problemet.

    Reply

    • Anders
      Jul 5, 2011 @ 14:43

      om det inte kommer några båtar allas så kommer alla att vara glada. Ingen som bråkar med KSSS och kommer med negativ kritik. Win Win?

      När KSSS sen gör sin interna utvärdering kommer dom ha 100% nöjda deltagare. Perfekt.

      Reply

  9. Allan W
    Jul 5, 2011 @ 13:57

    Flera klasser blev inställda trots att det fanns anmälda båtar.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Jul 5, 2011 @ 15:57

    Nya vindar för världens största havskappsegling

    Nu är nya ÅF Offshore Race – Gotland Runt igång! Vid en pressträff intill Galärvarvet på Djurgården i Stockholm presenterade arrangerande Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS) nyheter kring tävlingen och några framträdande deltagare i årets havskappsegling som körs för 74:e gången och med över 275 båtar anmälda. Bansträckningen är ny för de 30 största båtarna som startar på Strömmen.

    – Nästa år startar samtliga klasser i Stockholm och det är nu vi ska göra de första erfarenheterna för att allt ska bli perfekt nästa år, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich.

    Den största förändringen är en ny bansträckning och startplats samt att tävlingen fått en ny titelsponsor. Cirka 30 båtar, de största som alla är över 50 fot, startar i tre av klasserna (IRC Endorsed, ORC International och Classic) på Stockholms Ström på onsdagen, mellan Stadsgården och Kastellholmen, för att i ett första ben segla till etappmålet i södra Kanholmsfjärden. Omstart sker därefter samma kväll cirka kl 21.00 utanför Sandhamn. Övriga klasser startar som vanligt under onsdagen utanför Sandhamn.

    KSSS ordförande Staffan Salén gladdes över att tävlingen nu kopplas till Stockholm och att seglingen som sport blir synliggjord för en bred publik. Han påpekade också att det gemensamma miljöintresset förenar KSSS och ÅF vars koncernchef Jonas Wiström ser sponsorskapet som ett sätt att göra varumärket ÅF intressant som arbetsgivare, inte minst nu när efterfrågan på ingenjörer är större än någonsin.

    Thomas Blixt och Ralf Aspholm tampas i varsin ny TP52:a om segern. En annan tuff utmanar är Niklas Zennströms 72-fots långa RANK. De breda klasserna representerades på pressträffen av Mikael Jakobsson som seglar på tävlingen minsta båt, en 27 fots (cirka 8 m) Albin Accent, byggd på 1970-talet. Där är man bara tre personer ombord ”och mycket sömn lär det inte bli men en massa kul segling”.

    Reply

    • Anders
      Jul 5, 2011 @ 16:06

      Tycker det är fan beklagligt att man inte kan få fakta rätt i en pressrelease.

      Niklas Zennströms båt heter väl RAN och inte RANK.

      Minsta båt har väl Team Räknäs med sin mini-ton på 7 meter.
      Albin Accent är 8 meter.

      KSSS – det är dax att ta tag i livet nu.

      Reply

      • o
        Jul 5, 2011 @ 16:37

        är man kunglig är man dum per se.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 5, 2011 @ 16:22

      Jag vet inte heller hur man räknar när man kom fram till att man var “världens största havskappsegling”?

      Sist jag kollade så hade Fastnet 352 anmälda… Fast för en östersjöseglare så kanske inte Fastnet räknas som havskappsegling :-)

      Reply

      • Patrick L
        Jul 5, 2011 @ 16:35

        Dra inte alla östersjöseglare över en kam… :-P

        Reply

      • Anders
        Jul 5, 2011 @ 16:35

        Jo, man räknar med alla båtar som visat intresse men som man sedan inte tillåter att vara med.

        Reply

      • Team Styrbord
        Jul 12, 2011 @ 13:54

        Sen beror det på hur man definierar havskappsegling, rundan runt IOW skulle ju kunna räknas som Havskappsegling…och där var det väll senast över 1000 deltagare…
        Men som riktig havskapp är nog Fastnet störst..
        Men ÅF´s mål är ju 500 båtar på Gotland Runt…så snart kanske man är Världens största…..
        Och ibland händer det av vi Östersjöseglare…tar oss ut i världen och smakar på riktigt saltvatten….;)

        Reply

  11. Tom
    Jul 5, 2011 @ 19:04

    Angående Nytt lågvattenmärke,
    Trodde att botten var nåde redan under förra årets SRW. Vi på J80 hade en hel del input efter ett helt korkade SM. Väldigt tråkigt att det fortsätter gå utför för KSSS.
    Jag tackar alla funktionerar som jobbar ideellt och gör vad de kan men, är det inte dags att anställa ett proffs P.R.O. (Principal Race Officer) för de stora evenemang?
    Jag betalar gärna för lite bättre/rättvisare seglingar.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jul 5, 2011 @ 20:55

    Reply

  13. sillstryparn
    Jul 6, 2011 @ 08:10

    Inte ens startlistor utlagda på hemsidan.
    Bara en lista på alla båtar ihopklumpade : helt ointressant för oss bryggseglare
    Inga videoklipp eller bilder.
    Vilket nedköp
    Det märks att ÅF inte har en aning om vad som krävs för att följa en havskappsegling.
    Förhoppningsvis tar man till sig av kritiken och förbättrar istället för att lägga sig i försvarsposition.

    Reply

    • Spirit
      Jul 6, 2011 @ 08:53

      Snacket som går i Sandhamn är tydligen att det är “lite frostigt” mellan KSSS och Avantime. Tydligen mycket som inte funkar och sent tisdag kväll hade man inte ens lyckats få ut ordentlig väderinfo på siten…

      En lägesrapport från Kanholmsfjärden (3 Nm väst Sandön) onsdag morgon är N drygt 10 knop och dimma som håller på att lätta.

      Reply

      • Cedrik Leijon
        Jul 11, 2011 @ 15:03

        @Spirit och andra intresserade.

        Avantime och KSSS har absolut inte haft “lite frostigt” mellan varandra under ÅF Offshore Race – tvärtom har det varit ett mycket bra samarbete.

        För övrigt kan tilläggas att Avantime kontinuerligt arbetat på Race office med KSSS och fått ut rätt information via kanalerna Iphone, Android och race.ksss.se etc. Dessa plattformar är riktade till den breda allmänheten och därmed så spridbar som möjligt. Ville man som besökare ha mer detaljerad information så kunde man hitta det under avancerad information under ”Leaderboard” dvs den gamla resultatpresentationen. Nästa år ska vi se till att slå ihop informationen och utöka resultatinformationen till samlad portal så att alla blir nöjda.

        En mycket viktig händelse för havskappseglingen under denna års upplaga av ÅF Offshore var att tillströmningen av besökare till resultatsidorna nådde över en halvmiljon sidvisningar med över 30 000 unika besökare. Ett av målet i år var att vi ville nå ut till en större publik än till bara genuint seglingsintresserade, vilket överträffade vår förväntan med råge.

        Dock har vi haft ett riktigt problem gällande positioneringsdata under ÅF Offshore Race och detta kommer från att AIS:erna inte sänder ut signaler kontinuerligt, vilket får effekterna att ingen positioneringsdata från båtarna kunde presenteras vid flertal tillfällen. Detta har sina naturliga förklaringar, delvis tekniska problem på båtarna, avstängning eller felaktigt montage. Nästa år kommer man informera om detta och det kommer att vara ett krav på hur man ska hantera sin AIS på bästa sätt. Det ska dock tilläggas att AIS-signalerna inte är ett problem som Avantime/KSSS kan göra något åt.

        Jag hoppas mitt svar reder ut dina tankar och rykten som florerar.

        Bästa Hälsningar,
        Cedrik Leijon

        Partner Avantime Group AB

        Reply

        • PerG
          Jul 11, 2011 @ 17:56

          Det är möjligt att Avantime inte kan ansvara för AIS-installationer, men när anhöriga använder marinetraffic.com för att följa båtarna eftersom KSSSpositioneringen inte fungerar torde ju problemet ligga hos IT-leverantören, inte båtarnas AIS:er!

          Reply

        • Team Styrbord
          Jul 12, 2011 @ 14:31

          Har man funderat på samma typ av tracker system som RORC använder?

          Reply

    • Sam V
      Jul 6, 2011 @ 09:17

      Starlistor: http://old.ksss.se/php/visasegling.php?segling=293
      Det är enkelt att klaga på KSSS, och visst gör de ibland fel, inte minst under SRW, men man kan ju kolla lite innan man far ut.

      Reply

      • sillstryparn
        Jul 6, 2011 @ 10:28

        Nog borde man hitta startlistorna klassvis på tävlingens egen hemsida.
        Inte skall man behöva browsa igenom alla ksss sidor. Tycker i alla fal jag.
        I all välmening….
        Gotland runt är en tävling i första hand, inte en sällskapsresa runt en ö.

        Reply

        • Sam V
          Jul 6, 2011 @ 12:13

          Går du in på ksss.se är deltagarlistan tre klick bort, inte alltför ansträngande.

          Reply

          • sillstryparn
            Jul 6, 2011 @ 12:25

            Hej
            Såg att listorna även finns tillgängligt från tävlingens egen hemsida under fliken positionering.

  14. GKSS medlem
    Jul 6, 2011 @ 09:22

    Storleken har betydelse…
    Jag gissar, tror och spekulerar att de kungliga klubbarnas problem är bla. storleken. Det är tungt, svårstyrt och inte minst prestigeladdat på flera sätt. Förväntningarna på de större (och dyra) arrangemangen är med rätta höga, men tydligen är det svårt att leva upp till detta.

    Är det kanske så att avståndet mellan ledning och medlemmar är så stort att man tappar bort klubbkänsan och dialogen? Eller har jag som medlem missuppfattat det hela… Min uppgift är att betala in medlemsavgift så kärnan i klubben kan sola sig i glansen av elitsatsingar, OS och coola event.

    Till sist, ja, jag har försökt att bidra och vara funktionär, men har inte känt mig välkommen.

    Reply

  15. Sam V
    Jul 6, 2011 @ 12:42

    Var just och kollade starten, propagandaväder och 4-5 m/s krysstart.

    Först ut var trimaranerna, där gamla häcken Samsung tjuvade och fick starta om men verkade sedan segla upp sig mot Racing for Water. Trots att den senare är tio fot längre och flong ny såg de ut att ha ungefär lika mycket segel. Räkna inte ut Samsung.

    Camilla tog andra start men blev tvungen att dippa för Ran som sen slog på dem, jobbigt. Sedan rann Ran iväg. Datacom startade i lovart, närmast asfalten, och kom iväg ok medan Reg var långt bak.

    Roligast att se var Classic, en dramatisk antikrunda där starten togs av i sammanhanget lilla yawlen Elske. 55:an Miranda körde babordsattack genom fältet med små marginaler. Lite skillnad i manöverförmåga mot starten innan. Det sista jag såg var att 95:orna Kerma och Britt-Marie gått upp i ledning och låg och slog på varandra. Vackert.

    Kul att se och sol tror jag garanterar att det blir lite media, vad det nu kan vara värt. Med tanke på hur trångt det var när 17 Classicbåtar startade kommer det bli intressant att se hur det går när hela klabbet flyttar in 2012. Femtio båtar i samma start i Stockholms ström kommer bli väldigt tajt.

    Reply

    • Nordh-O.S.T.en
      Jul 6, 2011 @ 13:24

      Jag var också och tittade men stod på Blockhusudden på Djurgården. Efter Fjäderholmarna såg det ut som om Racing for Water drog ifrån då de tog ett långt slag upp mot Lidingö medan Samsung höll sig ner mot nackalandet och fick slå fler gånger. De där båtarna stannar ju nästan i slagen så det kan vara taktiskt att ta ut slagen när det går.

      Sedan kom Ran i ensamt majestät och resten av de nya båtarna rätt samlat. Kerma hade dragit ifrån lite bland Classikerna.

      Tomas

      Reply

  16. Peter Gustafsson
    Jul 6, 2011 @ 19:40

    Någon som har koll på hur det går?

    Reply

    • sillstryparn
      Jul 6, 2011 @ 20:31

      Med risk för att bli påhoppad av Sam V igen, nåste jag säga att hemsidan för racet är en smärre katastrof.
      Helt omöjligt att få reda på hur det går.
      Har man överhuvudtaget debuggat IT-lösningen innan start?
      Jag tvivlar…
      Jag skulle nog tänka mig för några gånger innan jag anlitar en ÅF konsult.

      Reply

      • martin
        Jul 6, 2011 @ 20:55

        Farligt att hacka på ÅF. Dom har gått in med pengar för att få medial uppmärksamhet. Hur startlistor mm presenteras har dom inget med att göra, det är fortfarande KSSS som arrangerar tävlingen.
        Tror inte ÅF blivit “anklagade” om längdhoppsgropen skulle varit dåligt krattad under Golden leauge.

        Reply

      • Sam V
        Jul 6, 2011 @ 22:27

        :-)

        Reply

  17. Peter Gustafsson
    Jul 6, 2011 @ 21:22

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 6, 2011 @ 22:30

      Festlig topptrio i SRS Bravo:

      1. Admiralty 30 Airbender 1,33 (25 minuter före)
      2. Bavaria 47 1,32 (gi andra änden av skalan)
      3. M34 1,42 (hyfsat snabb 34-fotare)

      Reply

  18. Johan
    Jul 6, 2011 @ 22:58

    Det är något underligt med SRS Alfa 2 på positioneringssidan (http://race.ksss.se/en/Positionering/). Just nu finns det 8st båtar med på positioneringen. Men det underliga är att 5 båtar har seglat från Alma till Gotska sandön, medan 3 st har rundat utanför Nynäs (är det Landsorts angöring?)

    Någon som inte läst på seglingsföreskrifterna, eller vad är det som händer?

    Reply

    • Niklas/Tangosailing.
      Jul 7, 2011 @ 04:18

      Dom har väl placerat sändarna på fel båtar ;-)

      Det är lika i alla klasser.

      Kollar man på nån AIS-sida så kan man hitta samma båtar på nått annat ställe ….

      Reply

  19. Anders Averdal
    Jul 7, 2011 @ 15:49

    Teknova passerar precis Faludden. Stundtals lite klent med vind men vi har det bra.
    På resultatlistorna ser det glädjande ut för oss men vi kämpar på hela vägen in i kaklet. Vädret är varmt, soligt, 5 knops vind från nordost och vi gör ca 5 knop.
    12 dist till Hoburgen.
    Enda konkurrenter inom synhåll är Dehler 41 Midnight Rambler en bit bakom och Karukera långt ute på havet.
    Nu väntar vi bara in kallfronten med sdvästen och mer vind.

    Reply

  20. Hans Johansson
    Jul 7, 2011 @ 19:08

    Häng i falken, pass upp för näckrosorna på väg norrut.
    Bengt o Martin ni får försvara väskustens färger o så här långt med bravur.

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Jul 7, 2011 @ 19:50

    Nattens segling avgör ÅF Offshore Race 2011
    – den minst trötta besättningen vinner

    Gammal är äldst. Än så länge…

    Sent i går eftermiddag leder fortfarande den 30 år gamla Wasa 55-an Vindile fältet.

    – Vi slappnar inte av en sekund, vi viker oss inte en tum och kämpar om varje meter, säger Bengt Eriksson, skeppare.

    För bakom kommer tysken Hutschlange, en Hanse 370.

    Och tysken har fått upp farten.

    – Vi ser dem hela tiden nu, säger Bengt Eriksson.

    För Skypegrundaren Niklas Zennström och hans Ran blir också natten helt avgörande.

    Båten har fortfarande god chans att slå banrekordet för enskrovsbåtar. Det gällande rekordet lyder på 10.88 knop i medelfart.

    Ran startade nio timmar efter Vindile, och seglar en lite längre bana, ändå lär Ran passera Vindile någon gång under förkvällen.

    Deltagarna i de övriga klasserna ligger nu och rundar Hoburgen. I kampen i kampen, den mellan de två stora TP 52-orna, leder Datacom-Lindahl med skeppare Ralf Aspholm före REG med Thomas Blixt. Men för att besegra Blixt måste Aspholm vara drygt en timma före i mål på grund av andra mättal.

    Bland de klassiska båtarna som vänder utanför Visby leder nu Anitra med skeppare Henrik Kahm före Ithaca /Ingmar Bergman och Regina/Jacob Wallenberg.

    Vid 19-tiden på torsdag kväll hade ett 50-tal båtar rundat Hoburgen, Gotlands södra udde.

    Årets upplaga av havskappseglingen Gotland Runt är hittills en ganska stillsam historia. Flerparten av de drygt 275 båtarna ligger strax norr om Hoburgen, i närmast ingen vind och för många i sällskap av dimma. Det innebär att de flesta ligger i flock och skvalpar och är utan styrfart. Man fintrimmar på alla möjliga segel, tackel och tåg. En av deltagarna och en erfaren seglare, ÅF:s koncernchef Johans Wiström som gjort sju Gotland Runt, har beskrivit just den situationen som den värsta en tävlingsseglare kan råka ut för:

    – Att ha tålamod är bara förnamnet.

    Reply

  22. Öresund Regatta, AN
    Jul 7, 2011 @ 21:34

    Är det någon som vet hur man hittar en lista med båtarnas respittal eller de enskilda båtarnas?

    Reply

  23. Johan
    Jul 7, 2011 @ 22:10

    Jag har suttit framför datorn och studerat Vindile i SRS Alfa grupp 1 han går konstant ett par knop snabbare än övriga fältet.
    Just nu går rapporterar man en fart på 7,9 knop och enligt VIVA Sjöfartsverket så blåser det 2-4 M/S. Det är helt fantastiskt vilken fart den båtar har.

    Reply

    • Johan
      Jul 7, 2011 @ 22:44

      De saktade ner farten något vid rundningen 6 knop vid Visby nu gasar de på igen 7,8 knop i 3-4 M/s enligt Sjöfartsverkets VIVA rapportering. :o

      Reply

      • Patrick L
        Jul 7, 2011 @ 22:49

        Blåser nog lite mer än 3-4? Eller seglar en Wasa 55 lika fort eller fortare än vinden?

        Reply

  24. Fred
    Jul 7, 2011 @ 22:37

    Man kan nästan tro att det är Scampi väder om man ser på SRS Alfa 2… :D

    Reply

    • sillstryparn
      Jul 8, 2011 @ 00:35

      Ja, de går bra, men det gör de flesta med lågt mätetal när det blir omstart.
      Imponerad av de två ryska Open 800 båtarna i ORC-int ALFA.
      Verkar ha haft sitt väder neröver och fått en lucka: vi får se om det håller.
      Tittar man i länken TV-fönster ser man live att det värkligen är punka därute…

      Reply

  25. PS
    Jul 7, 2011 @ 22:54

    Snart börjar diskussionen om srs-tal på långsmala båtar. Wasa 55 borde väl ha minst 1,40?

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Jul 7, 2011 @ 23:47

      …. och en smal Hanson vann Bohusracet……
      hitta på någon långsmalbåtskatt
      värst blir det då för trimmisar eftersom skatten ska tas gånger tre

      Reply

    • sillstryparn
      Jul 8, 2011 @ 00:38

      Vindile har varit med väldigt många år och går bara bättre och bättre.
      Det visar att det kan löna sig att “jobba in sig” i en båt.

      Reply

  26. Jocke
    Jul 7, 2011 @ 22:55

    Någon som vet vart trimaranerna tog vägen?
    Vem vann från Sthlm till Kanan? Tog de hit en sprillans ny Schweisare för endast ett PR-lopp inomskärs?

    Reply

  27. Spirit
    Jul 8, 2011 @ 00:40

    Samsung (ex Hi Q) gick i mål på Kanan någon enstaka båtlängd före Sail for Water. Är inte helt säker men efter att ha tittat på Marinetraffic tror jag att Samsung lyckades ta sig förbi på Kanan.

    För övrigt såg det ut som att Ran hade lite strul med nedtagningen före mål på Kanan och halkade ned i lä. Hade inte bästa vinkeln men har en känsla av att de fick segla ganska tight upp till mål med stor o jib.

    Observerat av han med båten vid bryggan på Lidingö i stället för på havet väster om Gotland…

    Reply

    • Jocke
      Jul 8, 2011 @ 00:51

      Jag är ganska säker på att IRC/Orci båtarna gick i mål på avkortad bana på Saxarfjärden, innan Kanholmsfjärden.
      Jag låg och cruisingseglade på Kanan då de andra båtarna i klassen korsade Kanan för motor ut mot Sandhamn och omstarten. Men Rân kanske hade hunnit i mål på Kanan innan beslut om nedkortningen.

      Men inga flerskrovare som deltar runt Gotland?

      En förvirrande sak ang. double scoring är att försöka förklara hur t ex Rân kan runda Hoburg två ggr med flera timmars skillnad, då man försöker följa rundningsrapporterna.

      Reply

      • Martin
        Jul 9, 2011 @ 14:15

        Så här står det på Race for Waters hemsida:

        The MOD70 Race for Water has won the AF Stockholm Round Gotland Race and has gone through the finish line just a few hours ago. The trimaran was one of the favorites with Klabbe Nylof’s ORMA 60 Samsung Challenge that finishes just a couple of hours after the MOD70. A great racing start for the first of the MOD70 series winning over the ORMA 60, even in very light winds!

        Reply

    • Jocke
      Jul 11, 2011 @ 16:58

      “Observerat av han med båten vid bryggan på Lidingö i stället för på havet väster om Gotland…”

      Och ändå använder KSSS 50-fotaren Spirit som dragplåster i marknadsföringen av ÅF Offshore Race och SRS Doublehanded i den tryckta tidningen om ÅF Offshore race.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.