Race to Mackinac 2011
Det var ingen dålig storm som drabbade 103:e upplagan av Chicago Yacht Clubs Race to Mackinac. Kiwi 35 WingNuts slog runt och två i besättningen omkom när det plöstligt blåste 100 knop.
Filmen ovan kom från J/109 Realt Na Mara. Inget man vill vara med om!
Here’s edited footage shot from a helmet camera aboard the J/109 Realt Na Mara during the 2011 Chicago to Mackinac Race in 50-60+ knots. The worst of the storm hit just after midnight which made bolts of lightning our only light source. The evening’s weather reports indicated winds were not expected to exceed 30 knots. As the wind built, our tack line exploded; we were knocked down immediately and stayed horizontal from winds of 54 knots for about 15 minutes. Shortly after being knocked down, with no steerage, lightning flashed and another boat, just to weather, without sails was planing right towards us. Thankfully, they managed to alter course and avoid a collision. Once the winds calmed a bit, lights shined on our boat followed by the release of an emergency flare. We approached the vessel we now think was the Sociable who was first at the scene of the capsized WingNuts. They told us there were 8 people in the water. We began searching the area immediately. In a short period of time, more than a dozen boats were at the site; and, after about 45 minutes, the rescue helicopter joined the search as well. We received word that 6 of the 8 crew were rescued. Our thoughts and prayers go out to the families of those who were lost.
Jul 21, 2011 @ 21:07
Fantastiskt att se att seglen håller ihop under hela sekvensen. Det måste motsvara flera säsongers normal segling i slitagehänseende…
Jul 21, 2011 @ 22:10
Läskigt. Diskussionen på SA verkar göra klart att de två omkom för att de inte kunde ta sig loss från sina livlinor när båten kapsejsade och blev kvar under ytan. Det ställer ju säkerhetskrokar och var man parkerar den tredje kroken i ny dager. Parkerar man den i D-ringen sitter man fast i två krokar, parkerar man den i kroken så blir den svår att lossa direkt. Själv har jag en Multiplier på flytvästen, men det är nog inte givet att man hinner få upp den för att kapa sig fri.
Jul 22, 2011 @ 01:51
Detär lurigt att ta loss kroken när det behövs göras snabbt. När vi knäckte rodret på Bornholm Runt 2007 i 15 m/s blev det ca 6-7 ofrivilliga stagvänningar och gippar på mindre än en minut. Vi satt hela besättningen ute på vingen och var både under och över vattnet tills en kom loss och kunde släppa skot och fall. För oss gick det bra men det kunde gått illa….
Jul 22, 2011 @ 08:54
Kniv är alltid bra att ha
Jul 22, 2011 @ 10:47
Blir dessutom svårare om man har en auto uppblåsbar flytväst. Dom har så mycket flytkraft.
Jul 22, 2011 @ 12:11
Hej,
problemet med att livlinorna kan vara “dödsfällor” vid sådana här sittuationer uppmärksammades av RYA i samband med Fastnet katastrofen – därför är alla Spinlock uppblåsbaara västar i 150N & 275N, utrustade med en “safetycutter” = liten kniv som sitter fast i själv västen.// MVH
Jul 22, 2011 @ 20:26
Några föreslår en Tylaska i D-ringen och krokar i de fria ändarna. Det för att snabbt kunna släppas sig fri om man hamnar under ytan. Kommer en sån igenom säkerhetsbesiktningen?
Jul 25, 2011 @ 21:57
Hej Daniel
en Tylaska ( ex T5) skulle med största sanolikhet gå igenom en besiktning- förutsatt att övriga livlinan uppfyller kraven med säkerhetsdämpare, brottsyrka etc..
Wichard har en variant med Säkerhetskrokar samt “Quick release” hook, i D-ringen.
Vikten på Wichard varianten blir högre än Spinlocks, eftersom den lopas direkt i D-ringen
Jul 26, 2011 @ 03:31
The autopsy reports concluded that both crewmembers were killed due to blunt force trauma to the head. While they were found still tethered to the boat, blows to the head really did the deadly damage, most likely during the time that the boat had flipped due to the tremendous winds.
Chris