Skip to content

9 Comments

  1. Erik Barkefors
    Jul 21, 2011 @ 21:07

    Fantastiskt att se att seglen håller ihop under hela sekvensen. Det måste motsvara flera säsongers normal segling i slitagehänseende…

    Reply

  2. danielk
    Jul 21, 2011 @ 22:10

    Läskigt. Diskussionen på SA verkar göra klart att de två omkom för att de inte kunde ta sig loss från sina livlinor när båten kapsejsade och blev kvar under ytan. Det ställer ju säkerhetskrokar och var man parkerar den tredje kroken i ny dager. Parkerar man den i D-ringen sitter man fast i två krokar, parkerar man den i kroken så blir den svår att lossa direkt. Själv har jag en Multiplier på flytvästen, men det är nog inte givet att man hinner få upp den för att kapa sig fri.

    Reply

  3. Hansen
    Jul 22, 2011 @ 01:51

    Detär lurigt att ta loss kroken när det behövs göras snabbt. När vi knäckte rodret på Bornholm Runt 2007 i 15 m/s blev det ca 6-7 ofrivilliga stagvänningar och gippar på mindre än en minut. Vi satt hela besättningen ute på vingen och var både under och över vattnet tills en kom loss och kunde släppa skot och fall. För oss gick det bra men det kunde gått illa….

    Reply

  4. O
    Jul 22, 2011 @ 08:54

    Kniv är alltid bra att ha

    Reply

  5. Fredrik Lönegren
    Jul 22, 2011 @ 10:47

    Blir dessutom svårare om man har en auto uppblåsbar flytväst. Dom har så mycket flytkraft.

    Reply

  6. Spinlock
    Jul 22, 2011 @ 12:11

    Hej,
    problemet med att livlinorna kan vara “dödsfällor” vid sådana här sittuationer uppmärksammades av RYA i samband med Fastnet katastrofen – därför är alla Spinlock uppblåsbaara västar i 150N & 275N, utrustade med en “safetycutter” = liten kniv som sitter fast i själv västen.// MVH

    Reply

  7. danielk
    Jul 22, 2011 @ 20:26

    Några föreslår en Tylaska i D-ringen och krokar i de fria ändarna. Det för att snabbt kunna släppas sig fri om man hamnar under ytan. Kommer en sån igenom säkerhetsbesiktningen?

    Reply

  8. Spinlock/ Wichard.
    Jul 25, 2011 @ 21:57

    Hej Daniel

    en Tylaska ( ex T5) skulle med största sanolikhet gå igenom en besiktning- förutsatt att övriga livlinan uppfyller kraven med säkerhetsdämpare, brottsyrka etc..
    Wichard har en variant med Säkerhetskrokar samt “Quick release” hook, i D-ringen.
    Vikten på Wichard varianten blir högre än Spinlocks, eftersom den lopas direkt i D-ringen

    Reply

  9. Christopher
    Jul 26, 2011 @ 03:31

    The autopsy reports concluded that both crewmembers were killed due to blunt force trauma to the head. While they were found still tethered to the boat, blows to the head really did the deadly damage, most likely during the time that the boat had flipped due to the tremendous winds.

    Chris

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.