Skip to content

40 Comments

  1. Aage
    Aug 16, 2011 @ 07:11

    Tappat kölen ser det ut som – förklarar tippen
    Så här ska det se ut: http://www.voilesetvoiliers.com/img/illustrations/rambler100-profil-fch.jpg

    Reply

  2. sillstryparn
    Aug 16, 2011 @ 07:30

    Det man ser på bilden ovan är centerbordet: Kölen har snappat av vid skrovinfästningen.
    Lite mer info här:
    http://www.sail-world.com/Europe/Rambler-100-drops-keel-and-bulb/87353
    Skönt att ingen tycks ha kommit till skada.

    Reply

  3. David
    Aug 16, 2011 @ 08:17

    Väl valt tillfälle i förhållande till under ett Atlantrekordförsök….
    Jag är inte avundsjuk och skulle ogärna stå med konstruktionsansvaret för kölinfästningen på den typen av båt.
    Som det diskuterats tidigare är lastfallet och kravet på slanka dimensioner minst sagt en utmaning.

    /David

    Reply

  4. JIMMY
    Aug 16, 2011 @ 09:20

    Om jag förstår videon rätt så flöt fem man bort från skrovet men överlevde tack vare flytväst och hittades tack vare att de hade PLB (säger Personal EPIRB i filmen). Vilken kanonuppfinning, alla till havs borde ha en!

    Reply

    • Carl Fjällman
      Aug 16, 2011 @ 21:24

      Nytt krav för cat 3 ?

      Reply

      • JIMMY
        Aug 16, 2011 @ 23:15

        Det tror jag inte då det endast är krav i Cat 0, Multi och Mono hull i dag. Samma sak gäller överlevnadsdräkter.

        Cat 3 är för kappseglinga över öppet vatten som är relativt skyddat eller kustnära medan Cat 0 är för långa kappseglingar över oceaner där utomstående hjälp inte är att räkna med.

        Reply

        • Carl Fjallman
          Aug 17, 2011 @ 14:14

          Jag trodde Fastnet var en cat 3, dom brukar ju uppdatera/utvardera reglerna i samband med olyckor. Chansen var val inte stor att det hade overlevt utan PLB…

          Reply

          • Team Styrbord
            Aug 18, 2011 @ 08:46

            Det är en bra bit mellan Lands End och Fastnet Rock, så därför Cat 2 och kravet livflotte. I Cat 3 så behövs ingen livflotte. ÅF OR är Cat 3 har tilläget livflotte separat.

            Jag håller med Peter att man ska vara försiktig att inte bara
            skicka på seglarna en massa nya krav på mer utrustning.
            När kravet på ljus till fytvästarna kom och krav på handhållen VHF så kostade det runt 10 000 per båt.

            Det går inte att utrusta bort alla de faror som finns i havskappsegling.

            Det är mycket fokus på utrustning, i Cat 2 finns krav på viss sjukvårdsutbildning i Cat 3 finns inga sådana krav. Det räcker i praktiken med lite gasbinda, en läkarbok och ett par plåster. Men inga krav på utbildning……

        • Peter Gustafsson
          Aug 17, 2011 @ 14:23

          Most RORC races are Category 3 (plus a Category 2 liferaft); the Rolex Fastnet Race and Rolex Middle Sea Race are Category 2. The RORC Easter Challenge and IRC National Championship are Category 4 (plus VHF radio).

          Ganska säker på att de hade klarat sig ok utan PLB då det var mycket båtar i området och det inta var svårt att hitta dem utifrån var Rambler låg. Men den gjorde säkert stor nytta.

          Jag tycker man skall vara försiktigt med att ladda på säkerhetsreglerna med “bra saker” då det begränsar deltagandet. T.ex. så används cat 3 för att segla race till Skagen på dagtid. behöver man då PLB, nödraketer och annat för att segla 20 distans? Datacom Cup är kategori 5 där det krävs självlänsande sittbrunn, vilket få skärgårdskryssare har. Är det ett rimligt krav för att segla på Baggen?

          Jag tror det är viktigt att hitta nivåer som är anpassade till de förhållanden som man seglar i. Och då funkar cat 2 ganska bra för Fastnet eller Watski Skagerrak 2star. Men Cat 3 blir ofta för tung för kustnära race.

          Reply

          • Mats V
            Aug 18, 2011 @ 15:36

            Kanan – inte Baggen. Ostkusten du vet. ;-)

          • Peter Gustafsson
            Aug 18, 2011 @ 15:39

            Whatever… kan aldrig hålla reda på de där jävla fjärdarna :-)

            Men är det Kanan vi pratar om så förstår jag att KSSS inte vill släppa ut skärdgårdskryssarna.

          • Mats V
            Aug 19, 2011 @ 17:34

            Yep. Freak waves.

          • JIMMY
            Aug 19, 2011 @ 20:49

            Fast jag har svårt att tro att de kör en säkerhetsbesiktning på Datacom Cup så det är nog lungt att ställa upp med skärgårdskryssare mm som inte har självlänsande sittbrunnar, eller kan man bli diskad i efterhand om man inte uppfyller Cat5? ;)

          • Sam V
            Aug 19, 2011 @ 21:06

            De har ju inte ens mantåg! Stanna i Mälaren, Kananfjorden är livsfarlig.

          • Gert F
            Aug 19, 2011 @ 22:06

            Just så är det,skärgårdskryssarna är totalt livsfarliga.Konstigt att inte flera har gått i kvav ;)

  5. ulf.zschüttig
    Aug 16, 2011 @ 09:32

    Reply

  6. Mattias
    Aug 16, 2011 @ 09:42

    Det måste vara en skräckfylld upplevelse att hamna i vattnet och inse att man inte klarar att ta sig tillbaka till båten. Det är väl knappast tur att de hade rätt utrustning, men bra att den även användes!

    Vet någon vilken vattentemperatur det är i de farvattnen?

    Om jag förstått det rätt fångas EPIRB-signalerna upp av satelliter och sedan får sjöräddningscentralen kommunicera positionen till båtar runt omkring. Finns det något alternativ som kommunicerar lokalt och som kan fångas upp direkt av andra båtar på nära håll? T ex skulle en personlig AIS-sändare som aktiveras i vatten kunna fångas upp direkt av fartyg och fritidsbåtar i närheten och göra det lätt att hitta personen eftersom man alltid har en uppdaterad position. Finns något sådant?

    Reply

    • JIMMY
      Aug 16, 2011 @ 10:03

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 16, 2011 @ 10:43

      Personlig AIS (som Kannad Safelink R10 SRS) är bra om folk redan vet att man finns i vattnet och vanliga båtar (med AIS) skall leta upp en. I annat fall får man bara hoppas att båtar i närheten tittar på sin AIS och fattar att det är en nödsignal de ser.

      Fördelen med en PLB (personlig EPIRB) är att den skickar larm till satellit som går till sjöräddningscentralen. Då drar cirkusen igång och man kan sedan pejla den nödställde från räddningsbåtar eller helikopter. Här kan inte vanliga båtar (med AIS) se den nödställde på sina instrument.

      Helst hade jag velat ha en kombination, med “stora larmet” till satellit och sedan AIS för att pejla in den nödställde.

      Reply

  7. Richard Göransson
    Aug 16, 2011 @ 11:49

    Alla är lättade, framförallt för att det gick bra för samtliga men även för att man nu troligen slipper segla aset. Det var tydligen mest en skräckfylld upplevelse även med den nya enklare riggen

    Reply

    • Sam V
      Aug 16, 2011 @ 12:59

      Den lär väl bärgas och göras seglingsbar igen. Med tanke på att det nog är världens snabbaste enskrovsbåt så lär den nog segla igen.

      Minns Drums kapsejsning på Fastnet 1985, den bärgades och sattes snabbt i ordning varpå den startade Whitbread en dryg månad senare.

      Reply

      • Stefan A
        Aug 16, 2011 @ 15:42

        Richard, av ren nyfikenhet, vad var/är det som gjorde att den var/är så skräckfylld att segla? Har du några snaskiga detaljer? ;D

        //S//

        Reply

  8. Petter Isaksson
    Aug 16, 2011 @ 16:14

    Historien får mig osökt att fundera på argumenten mot flerskrovsbåtar.
    Dom kan ju välta!?
    I detta caset fanns att välta inte med på kartan. Vilken överaskning!
    Skönt för alla inblandade och sporten att alla klarade sig. /p

    Reply

  9. Johan F
    Aug 16, 2011 @ 16:22

    Vad hände med livflottar?

    Reply

  10. Erik Barkefors
    Aug 16, 2011 @ 16:28

    Flerskrovsbåtar har krav på PLB (personal location beacon), överlevnadsdräkter och färdiga utrymningsvägar åt “fel” håll redan i Cat2. Kanske finns läge för ansvarsfulla skeppare att snegla på de listorna? IMOCA Open 60 och Class 40 har också utformat regler för självrätningstest (med köl…) och utrymningslucka genom akterspegeln.

    De här extrema båtarna gör stor nytta för sportens utveckling och de kommer alltid att finnas några stycken oavsett hur mycket regler man inför. Tur att det hände dagtid och att det gick bra för alla. Ombord på Drum var det några som fick en skräckupplevelse under segelsäckar osv innan kompisarna hjälpte dem loss.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 16, 2011 @ 17:43

      Hej Erik, det är väl krav på PLB och EPIRB även för enskrovsbåtar i Cat 2? Vet ej hur det är med överlevnadsdräkt.

      Reply

  11. Johan F
    Aug 16, 2011 @ 16:30

    Har inte sett någon livflotte på någon av bilderna – endast en liten gummibåt lämpad för badstranden.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 16, 2011 @ 16:41

      Fastnet Race seglar enligt Offshore Special Regulations Cat 2 så det fanns nog livflottar ombord. “Badstrandsflotten” kommer säkerligen från räddningsfartyget och inte från Rambler.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 16, 2011 @ 16:50

      Min gissning var att man helt enkelt struntade i flottarna. Säkrare att stanna på skrovet i bra väder med räddning i närheten (massor av båtar i området) i stället för att skicka ner någon för att fippla med flottarna. Frågan är om det inte varit säkrare att stanna inne i båten (för frivakten som inte hade sjökläder på) också i väntan på räddning?

      De som flöt iväg hade väl inte så mycket val.

      Skönt att det gick bra!

      Reply

  12. T-son
    Aug 16, 2011 @ 16:32

    Finns en riktigt skön (dock synnerligen oredigerad) HD film från båten på följande länk.

    http://messingaboutinboats.typepad.com/sailing/2011/04/on-board-rambler-100-at-les-voiles-de-st-barths-regatta.html

    Ser rätt skönt ut.
    T-son

    Reply

  13. Johan F
    Aug 16, 2011 @ 17:32

    Gissar att de hade 3 flottar ombord – förvånad att de ej låg uppblåsta och klara “in case off” – trots allt säkrare än att sitta på det välslipade skrovet.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 16, 2011 @ 17:42

      Om man skall tolka uttalandet från projektledaren fanns nog inte tid till att göra det innan båten var upp och ned och eftersom det fanns båtar i närheten gissar jag precis som Peter G att man inte ville börja med det riskfyllda arbetet som det innebär att få loss 2-3 flottar från en inverterad båt innan det var nödvändigt.

      “Soon after rounding the Fastnet Rock, the wind went southwest, right on the nose. We were beating into big seas, launching Rambler off the top of full size waves. I was down below with navigator, Peter Isler when we heard the sickening sound of the keel breaking off. It was instantaneous; there was no time to react. The boat turned turtle, just like a dinghy capsizing. Peter Isler issued a Mayday and we got out of there as quickly as we could.”

      The EPIRB had been activated and a number of crew climbed over the guardrails and onto the hull as the boat capsized and helped those swimming to safety. The Atlantic swell made it difficult for the crew to get out of the water however, working together, 16 of the crew managed to scale the upturned hull.

      Reply

      • Team Styrbord
        Aug 17, 2011 @ 11:57

        Det kan nog vara lite småknepigt att i höga vågor simma in under båten och lossa flottarna…verkar som man gjorde det mesta rätt.
        Bra sinnesnärvaro att hinna få iväg ett Mayday, undrar om det var på handjagaren eller fasta radion….eller bara på EPIRB…

        Reply

  14. Gustaf Dyrssen
    Aug 16, 2011 @ 17:37

    Skit I epirb , tydligen viktigare att staketet är 60 cm och att man är paragrafryttare.

    Då klarar man sig alltid……

    Reply

    • Patrick L
      Aug 16, 2011 @ 18:21

      Hej Gustaf, paragrafryttare eller ej så tror jag att de som hamnade i vattnet är glada att de hade riktiga flytvästar. Med 2 1/2 timme i vattnet gissar jag att det t.o.m kan ha varit livräddande i det här fallet? Och EPIRBen var ju både med och funkade så vem vet, det kanske fanns något bra i det också?

      http://www.sailinganarchy.com/fringe/2011/rambler%20phaaedo%202.jpeg

      Reply

  15. Peter Gustafsson
    Aug 16, 2011 @ 18:57

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Aug 17, 2011 @ 08:00

    Peter Isler “Surviving to tell the story of Rambler 100”

    http://www.sailingscuttlebutt.com/news/11/0816/

    Reply

  17. Henrik
    Aug 17, 2011 @ 14:28

    Ngn som vet om Richard Mason var ombord?

    Reply

    • JD
      Aug 17, 2011 @ 17:15

      Nix. Han seglade/seglar på VO70:an Team Sanya (f.d. Telefonica Blue).

      Reply

  18. Ej vinnare
    Aug 23, 2011 @ 20:05

    Angående skärgårdskryssare
    Klasserna 55 kvm och uppåt är det ett regelkrav med självlänsande sittbrunn.
    22:an Finikette kom i mål på Tjörn runt, vilket inte alla med självlänsande sittbrunn klarade av.
    Normalt sätt tappar de inte kölen, men det har visst förekommit.
    Men det är lätt att ramla överbord och lätt att få ombord dem igen.

    Dags att införa mantåg runt botten på båtar med svängköl, samt surrade livflottar för sisådär 20 till 30 man.

    Kanaan (kanholmsfjärden) är väl inte värre en BVjörkfjärden då det blåser och den senare ligger i grodhavet.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.